Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Die N473MC is ook alweer 27 jaar oud. Gaat dat werkelijk een stap vooruit zijn tov van de MPS?
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Welnee, van een oude 744BCF naar een oude 744BDSF, wat schiet men daar in vredesnaam mee op? Als het louter vanwege de motoren zou zijn dan kun je nog beter de PH-BFY laten ombouwen. Of nog even wachten totdat AirBridgeCargo z'n 777F's heeft, komt de PH-CKD wellicht weer beschikbaar.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Zolang de lessor van de CKD 1,2 mljn per maand vraagt gaat die er niet komen.
BFY is een idee wat binnen MP al vaker is geneomd, maar door de directie als niet haalbaar is weggezet.
BFY is een idee wat binnen MP al vaker is geneomd, maar door de directie als niet haalbaar is weggezet.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Heeft MPH nog wel 4 full freighters nodig, of hebben ze ook wel voldoende aan de 3 ERF's?
Zeker met de terugloop qua vraag naar luchtvracht en het slotproblematiek op Schiphol. AFR heeft ook maar 2 full freighters...
Zeker met de terugloop qua vraag naar luchtvracht en het slotproblematiek op Schiphol. AFR heeft ook maar 2 full freighters...
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
MP heeft voldoende werk voor 4
Bij de laatste D/C checks van de vloot werd structureel een kist van Atlas ingehuurd.
Bij de laatste D/C checks van de vloot werd structureel een kist van Atlas ingehuurd.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Als ik kijk naar de meest recente vervoerscijfers van AF-KL dan zie ik voor KLM Cargo een loadfactor van 62%:
https://www.airfranceklm.com/en/system/ ... vdef_0.pdf
Kan zijn dat MP voldoende werk heeft voor 4 machines, maar als ze voor 40% leeg vliegen dan moet er misschien naar het vluchtaanbod gekeken worden. Dat is te simplistisch gedacht natuurlijk, want het aantal frequencies en het aantal bestemmingen is ook veel waard natuurlijk, zeker voor perishables. Maar wellicht zijn de 747's te groot voor de vrachtmarkt van vandaag. Verder weet ik niet wat de utilization van de 3 ERF's is, tov de PH-MPS. Of is verdere krimp van MP 'vloeken in de kerk'?
https://www.airfranceklm.com/en/system/ ... vdef_0.pdf
Kan zijn dat MP voldoende werk heeft voor 4 machines, maar als ze voor 40% leeg vliegen dan moet er misschien naar het vluchtaanbod gekeken worden. Dat is te simplistisch gedacht natuurlijk, want het aantal frequencies en het aantal bestemmingen is ook veel waard natuurlijk, zeker voor perishables. Maar wellicht zijn de 747's te groot voor de vrachtmarkt van vandaag. Verder weet ik niet wat de utilization van de 3 ERF's is, tov de PH-MPS. Of is verdere krimp van MP 'vloeken in de kerk'?
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Deze KLM Cargo vervoerscijfers betreffen volgens mij de full- freighters, resterende combi's en de aangeboden "lower deck" vrachtcapaciteit op de passagiersvloot.737freak wrote:Als ik kijk naar de meest recente vervoerscijfers van AF-KL dan zie ik voor KLM Cargo een loadfactor van 62%:
https://www.airfranceklm.com/en/system/ ... vdef_0.pdf
Kan zijn dat MP voldoende werk heeft voor 4 machines, maar als ze voor 40% leeg vliegen dan moet er misschien naar het vluchtaanbod gekeken worden. Dat is te simplistisch gedacht natuurlijk, want het aantal frequencies en het aantal bestemmingen is ook veel waard natuurlijk, zeker voor perishables. Maar wellicht zijn de 747's te groot voor de vrachtmarkt van vandaag. Verder weet ik niet wat de utilization van de 3 ERF's is, tov de PH-MPS. Of is verdere krimp van MP 'vloeken in de kerk'?
Splitsing van deze cijfers zou een beter inzicht geven over de actuele beladingsgraad van de full freighters.
NB. Er staan momenteel drie 744F vrachtvliegtuigen met GE CF6-80C2 motoren te koop bij China Airlines, zie :
https://cargofacts.com/allposts/busines ... 747-400fs/
B-18701 delivered 6 juli 2000 active China Airlines
B-18702 delivered 28 juli 2000 stored Victorville Feb 2012
B-18705 delivered 17 Januari 2001, active leased ACL airlines Belgium (stored 2012-2019)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Bingo.747classic wrote:
Deze KLM Cargo vervoerscijfers betreffen volgens mij de full- freighters, resterende combi's en de aangeboden "lower deck" vrachtcapaciteit op de passagiersvloot.
Splitsing van deze cijfers zou een beter inzicht geven over de actuele beladingsgraad van de full freighters.
En dat niet alleen. Bij mijn weten wordt load factor freight gemeten als percentage van het max zero fuel weight, dat betekent bv dat een freighter die tot de nok toe vol zit met (lichte) bloemen op papier niet dus niet eens 100% vol zit. Bij lange na niet zelfs.
In mijn 10+ jaar op de ERF/BCF heb ik nog nooit op max zero fuel weight gezeten simpelweg omdat in de operatie je altijd eerder aan max volume zit. Uitzondering is de VCP route, waar je gelimiteerd bent door de hoeveelheid brandstof die je mee moet slepen.
Om deze reden kun je de loadfactor pax versus cargo vluchten dus onmogelijk 1 op 1 vergelijken.
En voor wat betreft het aantal vrachtbakken bij AFKLMP, da’s allemaal politiek.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Boeing 777F is dat ideale vervanger voor 747F's voor de toekomst als het bij MP kan komen in nabije toekomst?
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Kan je uitleggen waarom? De 406-Freighters zijn een jaar of 13 (of zelfs meer) jonger dan de MPS dus daar zit nog genoeg leven in.Berven1 wrote:Boeing 777F is dat ideale vervanger voor 747F's voor de toekomst als het bij MP kan komen in nabije toekomst?
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
KL/MP schijnt al een tijdje te kijken naar een vervanger voor de PH-MPS, maar het heeft nog geen haast, de volgende D-check is ergens in 2022 noodzakelijk.
Een 747-400ERF (met GE motoren !) is natuurlijkde eerste keus, maar dit type is momenteel niet beschikbaar tegen een acceptabele prijs of lease rate
Daarom wordt ook gekeken naar de tweede keus : een 747-400F met GE motoren, die bovendien ongeveer dezelfde leeftijd moet hebben dan de ERF vloot.
Inderdaad lijkt een derde keus veruit het goedkoopste (low risk) : Ombouw van PH-BFY (2002 geleverd, dus ongeveer dezelfde leeftijd als de andere vlooteenheden) tot 744BDSF.
Voordeel :
- PH-BFY is KLM eigendom - restwaarde (boekwaarde) is zeer gering - geen lease kosten.
- Ombouwkosten naar vrachtuitvoering door IAI zijn relatief laag, mede omdat PH-BFY een combi is.(side cargo deur is reeds aanwezig en achterste vrachtvloer is reeds verzwaard)
- Onderhoudshistorie is bekend
Nadeel :
- Geen neusdeur
- Iets lagere payload door hoger leeggewicht.
Een 747-400ERF (met GE motoren !) is natuurlijkde eerste keus, maar dit type is momenteel niet beschikbaar tegen een acceptabele prijs of lease rate
Daarom wordt ook gekeken naar de tweede keus : een 747-400F met GE motoren, die bovendien ongeveer dezelfde leeftijd moet hebben dan de ERF vloot.
Inderdaad lijkt een derde keus veruit het goedkoopste (low risk) : Ombouw van PH-BFY (2002 geleverd, dus ongeveer dezelfde leeftijd als de andere vlooteenheden) tot 744BDSF.
Voordeel :
- PH-BFY is KLM eigendom - restwaarde (boekwaarde) is zeer gering - geen lease kosten.
- Ombouwkosten naar vrachtuitvoering door IAI zijn relatief laag, mede omdat PH-BFY een combi is.(side cargo deur is reeds aanwezig en achterste vrachtvloer is reeds verzwaard)
- Onderhoudshistorie is bekend
Nadeel :
- Geen neusdeur
- Iets lagere payload door hoger leeggewicht.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Met de verwachting dat de BFY tot aan het einde in de vloot blijft en daarna een tijdje in Israel zou staan voor de ombouw komt het jaartal 2022 zowel voor de BFY als de MPS prima uit. Good timing.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
IJdele hoop jongens, iedereen weet dat dit is (meermaals) is besproken en afgewezen.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Met welke reden(en) is de ombouw van de BFY als niet haalbaar beoordeeld?
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Zou me niks verbazen als de ombouw duurder uitpakt dan de prijs van een tweedehands F. Bovendien heeft een BDSF een lagere payload dan een BCF. En BFY zal als pax toestel aardig wat uurtjes op de teller hebben.
Last edited by 76-er on 21 Feb 2020, 12:50, edited 2 times in total.