De plannen voor het doortrekken van de Noord-Zuidlijn lijken langzaam maar zeker serieuze vormen aan te nemen.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gn=stdc_vk
Paar dingen snap ik niet. Als tracé wordt genoemd Amsterdam Zuid - Schiphol (langs de A4) - Hoofddorp. Okay, schiet mij maar lek, maar daar loopt toch al decennia een prima spoorlijn? Er zit nog best rek in beschikbare ruimte door het gebruik van langere treinen, gedeeltelijk bredere perrons plus meer en bredere toegangen. Kost een prikkie vergeleken met een heel nieuw metro trace op dezelfde route.
Drie miljard? Het artikel schrijft dat vadertje staat dat bedrag uiteindelijk ook kwijt was aan de Noord-Zuid, drie keer de oorspronkelijke begroting. Nou is de Noord-Zuidlijn technisch gezien van een totaal andere (buiten)categorie dan een meest bovengronds lightrail traject tussen Zuid, AMS en Tête-Village.
Wat zie ik over het hoofd hier?
De Schiphol Metro
Forum rules
Re: De Schiphol Metro
Een nieuwe tunnel onder Schiphol door is natuurlijk wel een aardig karweitje.
Ik denk dat de Volkskrant het tracé heeft genomen dat het minste weerstand en kritiek oplevert.
Er zijn meerdere varianten bedacht in de loop der jaren: via Sloten, via Badhoevendorp, via het Amsterdamse Bos, via Schiphol-Oost, via Amstelveen, via een nog nieuw te bouwen terminal langs de A4 en/of een combinatie van voorgaande.
Ik denk dat de Volkskrant het tracé heeft genomen dat het minste weerstand en kritiek oplevert.
Er zijn meerdere varianten bedacht in de loop der jaren: via Sloten, via Badhoevendorp, via het Amsterdamse Bos, via Schiphol-Oost, via Amstelveen, via een nog nieuw te bouwen terminal langs de A4 en/of een combinatie van voorgaande.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: De Schiphol Metro
Vandaag na mijn dagtrip Manchester toevallig met de trein vanaf Schiphol naar huis vertrokken. Inderdaad een station wat erg zwaar belast is, de hulpmiddelen (oa waar de deuren zitten, hoe lang de trein is etc) helpen voor mijn gevoel weinig, terwijl als iedereen de moeite neemt erop te kijken het echt ideaal is en kan zorgen voor goede spreiding van passagiers. Volgens mij ook het enige station van Nederland waar het exacte vertrekspoor pas een paar minuten tevoor bekend is aan de hand van de situatie op dat moment.
Ken maar weinig stations in nederland waar zoveel treinen per uur per perron worden afgehandeld.
Ken maar weinig stations in nederland waar zoveel treinen per uur per perron worden afgehandeld.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: De Schiphol Metro
Zeker, maar de perrons zijn mega lang met de meeste (rol)trappen en liften op een kluitje aan de Amsterdamse kant. Nou neem ik aan dat met de toekomstige uitbreiding van Plaza ook het aantal toegangspunten zal toenemen. Zelf gebruik ik letterlijk vanaf dag 1 in 1993 de NS-Ringlijn naar Schiphol, een trein die vanaf -Zuid tot AMS over het algemeen niet superdruk is. De meeste reizigers moeten er bij de Zuidas uit.