Thomas Cook failliet
Forum rules
Thomas Cook failliet
Nadat we al weten dat Britse tak van Thomas Cook failliet is gegaan. Thomas Cook had 4 verschillende onderneming in haar bezit, zoal Thomas Cook Duitsland, Thomas Cook Nederland, Thomas Cook België en Thomas Cook Scandinavian. Thomas Cook had 3 luchtvaartmaatschappijen in haar bezit, Condor uit Duitsland, Thomas Cook Airways (GB) en Thomas Cook Scandinavian Airlines. Maar ze hadden ook een Spaanse dochter van Thomas Cook die op Palma de Mallorca de vluchten uitvoerde. De drama geldt alleen voor Britse reizigers die ook een pakketreis hebben geboekt bij Thomas Cook.
In media werden er veel gespeculeerd over een doorstart van een gezonde onderneming binnen Thomas Cook zoals uit Duitsland, Nederland of België. Condor blijft voorlopig doorvliegen zodat ze noodkrediet hebben aangevraagd bij de Duitse regering. Volgens mij vliegt Scandinavische tak van Thomas Cook voorlopig nog door. Die bedrijven maken volgens mij veel kans op een doorstart. Neckermann Reizen/Reisen blijft voorlopig door met reizen aanbieden.
Nederlandse reizigers hoeven nog geen zorgen te maken over hun reis bij TC evenals ze ook vliegen met Corendon of Transavia.
Ik heb gevoel dat de TUI beter de zaken op orde heeft gesteld zodat ze veel minder schulden hebben opgebouwd dan de failliete Thomas Cook. TUI heeft haar vloot te weten moderniseren met MAX en aantal Boeings 787 Dreamliners. Ze spelen hoe dan ook goed in ontwikkelingen op het internet zoals de klant ook een ticket kan boeken bij een van de luchtvaartmaatschappij van TUI. Maar Thomas Cook heeft de boot misgelopen zodat ze het op ouderwetse manier doorging met talloze reisbureaus op dure plekken waar ze ook veel geld hebben ingestoken. Maar TC heeft hoe dan ook echt niet goed ingespeeld op een manier wat Airbnb en Trivago aanbieders van hotels zonder reisorganisaties. TC heeft nog nooit zaken gedaan met een lowcostmaatchappij voor bijvoorbeeld dat de klant bij TC een ticket bij een van die maatschappij kan kopen voor een citytripje binnen Europa.
Maar TUI doet wel zaken met EasyJet om haar klanten aan te beiden voor een vlucht naar Londen of Berlijn vanaf verschillende luchthavens. Dat deed TC echt niet.
Ook denk ik dat TUI groter is dan TC in geheel annex eigen hotels, cruiseschepen, luchtvaartmaatschappijen, bussen en veel meer personeel.
TC had met haar luchtvaartmaatschappijen wel verouderde Airbussen en Boeings in verschillende vloten in paar landen. Het is ook erg jammer dat ze ook geen orders hebben geplaatst voor Airbus NEO-toestellen of Boeing 787 Dreamliners.
Het werd ook geroepen dat de directie van TC aan slechte management deed zodat ze ook vele fouten zijn gemaakt om in het verleden een Engelse luchtvaartmaatschappij MY Travel over te nemen met hoge schulden er bij.
In media werden er veel gespeculeerd over een doorstart van een gezonde onderneming binnen Thomas Cook zoals uit Duitsland, Nederland of België. Condor blijft voorlopig doorvliegen zodat ze noodkrediet hebben aangevraagd bij de Duitse regering. Volgens mij vliegt Scandinavische tak van Thomas Cook voorlopig nog door. Die bedrijven maken volgens mij veel kans op een doorstart. Neckermann Reizen/Reisen blijft voorlopig door met reizen aanbieden.
Nederlandse reizigers hoeven nog geen zorgen te maken over hun reis bij TC evenals ze ook vliegen met Corendon of Transavia.
Ik heb gevoel dat de TUI beter de zaken op orde heeft gesteld zodat ze veel minder schulden hebben opgebouwd dan de failliete Thomas Cook. TUI heeft haar vloot te weten moderniseren met MAX en aantal Boeings 787 Dreamliners. Ze spelen hoe dan ook goed in ontwikkelingen op het internet zoals de klant ook een ticket kan boeken bij een van de luchtvaartmaatschappij van TUI. Maar Thomas Cook heeft de boot misgelopen zodat ze het op ouderwetse manier doorging met talloze reisbureaus op dure plekken waar ze ook veel geld hebben ingestoken. Maar TC heeft hoe dan ook echt niet goed ingespeeld op een manier wat Airbnb en Trivago aanbieders van hotels zonder reisorganisaties. TC heeft nog nooit zaken gedaan met een lowcostmaatchappij voor bijvoorbeeld dat de klant bij TC een ticket bij een van die maatschappij kan kopen voor een citytripje binnen Europa.
Maar TUI doet wel zaken met EasyJet om haar klanten aan te beiden voor een vlucht naar Londen of Berlijn vanaf verschillende luchthavens. Dat deed TC echt niet.
Ook denk ik dat TUI groter is dan TC in geheel annex eigen hotels, cruiseschepen, luchtvaartmaatschappijen, bussen en veel meer personeel.
TC had met haar luchtvaartmaatschappijen wel verouderde Airbussen en Boeings in verschillende vloten in paar landen. Het is ook erg jammer dat ze ook geen orders hebben geplaatst voor Airbus NEO-toestellen of Boeing 787 Dreamliners.
Het werd ook geroepen dat de directie van TC aan slechte management deed zodat ze ook vele fouten zijn gemaakt om in het verleden een Engelse luchtvaartmaatschappij MY Travel over te nemen met hoge schulden er bij.
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
- Posts: 4496
- Joined: 25 Apr 2005, 16:17
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: Jein 😉
Re: Thomas Cook failliet
Vanwaar dit getinte verhaal? Werknemer? Aandeelhouder? Journalist?
Gewoon even nieuwsgierig.....
Gewoon even nieuwsgierig.....
"Nix bliev wie it es"
Re: Thomas Cook failliet
Na Thomas Cook zijn Condor en Norwegian kanshebber voor de volgende ronde.
Easyjet, TUI en Transavia kunnen de gaten gaan opvullen die nu in de (leisure)markt gaan komen.
Easyjet, TUI en Transavia kunnen de gaten gaan opvullen die nu in de (leisure)markt gaan komen.
Re: Thomas Cook failliet
Nou ik ben geen journalist, aandeelhouder of werknemer. Maar ik las het allemaal via het internet bij verschilleden nieuwspagina's. Zeker las ik het ook op luchtvaartnieuws.nl. Heel eerlijk gezegd is het wel erg triest dat een groot bedrijf ter ziele gegaan is. Ik heb vermoeden dat het zelfs in GB echt niet een goede investeringsklimaat is waar men andere bedrijf zouden durven in een financiële problemen verkerende bedrijf te investeren. Het komt ook beetje door naderende Brexit dat ze ook geen risico willen nemen met zo'n kwakkelende bedrijf door te gaan.Alpha Kilo One wrote:Vanwaar dit getinte verhaal? Werknemer? Aandeelhouder? Journalist?
Gewoon even nieuwsgierig.....
Re: Thomas Cook failliet
Of zelfs Corendon kan ook Engelse markt bedienen. Wat je ook zegt over Norwegian, ze hebben zelfs ook slechte financiële situatie, door vele problemen met Boeing 737-MAX. Ik denk met name dat TUI de grote kanshebber is om gat van TC op te vullen met grotere vliegtuigen zoals Boeing 787's of in de toekomst meer Boeings 737-MAX10 in te zetten.Avgeek wrote:Na Thomas Cook zijn Condor en Norwegian kanshebber voor de volgende ronde.
Easyjet, TUI en Transavia kunnen de gaten gaan opvullen die nu in de (leisure)markt gaan komen.
Norwegian zou ook longhaul van TC overnemen maar die kans is vrijwel klein acht ik. Die gaat waarschijnlijk naar TUI omdat het bij Britten een heel erg bekende merk is.
Condor. TUI, EasyJet of Transavia kunnen allemaal short en middle haul gaan opvullen. Ik neem aan dat EasyJet alleen voor slots op Gatwick, Manchester of Liverpool gaat en gaan ze eigen vliegtuig inzetten.
Re: Thomas Cook failliet
Sorry hoor, maar een slecht investeringsklimaat of niet, als een bedrijf van die grootte en zo veel omzet (en zo veel passagiers!) het niet kan bolwerken, dan zijn er nu eenmaal weinig mensen/bedrijven die die koek wel kunnen behappen. Heb je gezien wat voor kisten er gebruikt worden om de mensen terug te halen... Zo’n omvang, dat kan Monarch bijv. er echt niet zomaar even bij pakken.Berven1 wrote:Nou ik ben geen journalist, aandeelhouder of werknemer. Maar ik las het allemaal via het internet bij verschilleden nieuwspagina's. Zeker las ik het ook op luchtvaartnieuws.nl. Heel eerlijk gezegd is het wel erg triest dat een groot bedrijf ter ziele gegaan is. Ik heb vermoeden dat het zelfs in GB echt niet een goede investeringsklimaat is waar men andere bedrijf zouden durven in een financiële problemen verkerende bedrijf te investeren. Het komt ook beetje door naderende Brexit dat ze ook geen risico willen nemen met zo'n kwakkelende bedrijf door te gaan.
En Brexit? Er is nog steeds geen recessie in het VK, er is daarom geen enkele reden om Brexit hierin te betrekken.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: Thomas Cook failliet
Dat heb je ook gelijk in, maar ze zijn in 2 weken bezig om alle TC-klanten terughalen naar VK van alle bestemmingen met vele vliegtuigen die gehuurd zijn van diverse maatschappijen. Dit is wel los van Brexit hoor. Ik heb echt te doen met TC-klanten die op zo'n nare manier hun vakantie abrupt moeten afbreken vanwege faillissement van Thomas Cook.pjotrtje wrote:Sorry hoor, maar een slecht investeringsklimaat of niet, als een bedrijf van die grootte en zo veel omzet (en zo veel passagiers!) het niet kan bolwerken, dan zijn er nu eenmaal weinig mensen/bedrijven die die koek wel kunnen behappen. Heb je gezien wat voor kisten er gebruikt worden om de mensen terug te halen... Zo’n omvang, dat kan Monarch bijv. er echt niet zomaar even bij pakken.Berven1 wrote:Nou ik ben geen journalist, aandeelhouder of werknemer. Maar ik las het allemaal via het internet bij verschilleden nieuwspagina's. Zeker las ik het ook op luchtvaartnieuws.nl. Heel eerlijk gezegd is het wel erg triest dat een groot bedrijf ter ziele gegaan is. Ik heb vermoeden dat het zelfs in GB echt niet een goede investeringsklimaat is waar men andere bedrijf zouden durven in een financiële problemen verkerende bedrijf te investeren. Het komt ook beetje door naderende Brexit dat ze ook geen risico willen nemen met zo'n kwakkelende bedrijf door te gaan.
En Brexit? Er is nog steeds geen recessie in het VK, er is daarom geen enkele reden om Brexit hierin te betrekken.
Re: Thomas Cook failliet
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... n-de-grond
Hier nog een airline die waarschijnlijk niet meer gaat vliegen..
Hier nog een airline die waarschijnlijk niet meer gaat vliegen..
- Aircolours
- Scramble Master
- Posts: 2946
- Joined: 04 Mar 2004, 13:39
- Subscriber Scramble: Aircolours
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: Thomas Cook failliet
Ik weet 100% zeker dat Monarch dat niet erbij pakt. Ze zijn namelijk zelf al 2 jaar geleden failliet gegaanpjotrtje wrote:Zo’n omvang, dat kan Monarch bijv. er echt niet zomaar even bij pakken.
- Aircolours
- Scramble Master
- Posts: 2946
- Joined: 04 Mar 2004, 13:39
- Subscriber Scramble: Aircolours
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: Thomas Cook failliet
En nog een: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... uitvoering en https://www.xl.com/us/news-0Avgeek wrote:https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... n-de-grond
Hier nog een airline die waarschijnlijk niet meer gaat vliegen..
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22202
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Thomas Cook failliet
...meanwhile, over atAvgeek wrote:https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... n-de-grond
Hier nog een airline die waarschijnlijk niet meer gaat vliegen..
viewtopic.php?f=47&t=147362 ,
since last Sunday or so...
November 2024 update at FokkerNews.nl....
- Gietje
- Scramble Master
- Posts: 3418
- Joined: 03 May 2009, 14:33
- Type of spotter: If it's got wings and engines...
- Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
- Location: Rotterdam
Re: Thomas Cook failliet
Dit is gewoon een Nederlands topic hoor.Stratofreighter wrote:...meanwhile, over atAvgeek wrote:https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... n-de-grond
Hier nog een airline die waarschijnlijk niet meer gaat vliegen..
viewtopic.php?f=47&t=147362 ,
since last Sunday or so...
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22202
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Thomas Cook failliet
...was nog even voor diegenen die niet verder kijken dan Praethuys...Gietje wrote:Dit is gewoon een Nederlands topic hoor.
November 2024 update at FokkerNews.nl....