Waarom denk je dat de BXA die livery gekregen heeft pakweg 10 jaar geleden? Dat zou dezelfde reden zijn om de BKA van een retro/special livery te voorzien.B767-300ER wrote:Dat handjevol mensen wat dat wél interessant vind en jij hierboven noemt, weegt niet op tegen de 99 procent die het totaal niets interesseert hoe een machine er aan de buitenkant uitziet..
De BVA en de BXA konden inderdaad probleemloos 10 jaar mee met de livery. Maar volgend jaar als KlM
101 is een livery met 100 erop dan alweer “uit de mode”
Laten we het er maar op houden dat we hierover verschillende inzichten hebben en vooralsnog KLM marketing er weinig mee doet. En zij hebben er tenslotte voor geleerd zullen we maar zeggen
KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Een retrojet is tijdloos. Kan je probleemloos jaren mee rond vliegen. Hoe anders is dat als je een speciale “100 jaar” livery maakt. Die is na dit jaar alweer outdated. Daarbij zijn de marktomstandigheden ook iets anders als pakweg 10 jaar geleden.
Maar goed, als al die speciale livery’s zon marketingsucces waren in de voorbije jaren zoals men hier beweert, waarom ziet het KLM marketing team hier dan geen heil in? Zal het dan toch niet gewoon een simpele kosten/baten analyse zijn?
Ik heb het gevoel dat een aantal hier spreekt uit een spotterhart/oogpunt en denkt dat iedereen daar dan hetzelfde over denkt. Zoals gezegd. 99 procent van de pax interesseert het echt geen bal wat voor beschildering er op een kist ziet. Veelal zie je dat als passagier ook niet eens... En vanuit dat standpunt zou ik het begrijpen dat er geen speciale beschildering komt op een par kleine details na...
Maar goed, als al die speciale livery’s zon marketingsucces waren in de voorbije jaren zoals men hier beweert, waarom ziet het KLM marketing team hier dan geen heil in? Zal het dan toch niet gewoon een simpele kosten/baten analyse zijn?
Ik heb het gevoel dat een aantal hier spreekt uit een spotterhart/oogpunt en denkt dat iedereen daar dan hetzelfde over denkt. Zoals gezegd. 99 procent van de pax interesseert het echt geen bal wat voor beschildering er op een kist ziet. Veelal zie je dat als passagier ook niet eens... En vanuit dat standpunt zou ik het begrijpen dat er geen speciale beschildering komt op een par kleine details na...
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Waarom weer een retro livery, als dat 10 jaar geleden al is gedaan? Getuigd van weinig fantasie. PrIma om de huidige beschildering te combineren met het eerste KLM logo uit 1919.Biem wrote:Waarom denk je dat de BXA die livery gekregen heeft pakweg 10 jaar geleden? Dat zou dezelfde reden zijn om de BKA van een retro/special livery te voorzien.B767-300ER wrote:Dat handjevol mensen wat dat wél interessant vind en jij hierboven noemt, weegt niet op tegen de 99 procent die het totaal niets interesseert hoe een machine er aan de buitenkant uitziet..
De BVA en de BXA konden inderdaad probleemloos 10 jaar mee met de livery. Maar volgend jaar als KlM
101 is een livery met 100 erop dan alweer “uit de mode”
Laten we het er maar op houden dat we hierover verschillende inzichten hebben en vooralsnog KLM marketing er weinig mee doet. En zij hebben er tenslotte voor geleerd zullen we maar zeggen
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Omdat het marketing team aan kosten zit inderdaad. Gemaakt voor andere zaken zoals het uitrollen van een V-shaped render toestel samen met de TU bijvoorbeeld, of augmented reaility zaken.. Ik spreek deels vanuit mijn hart inderdaad maar ook vanaf een grafisch marketing perspectief (wat ik studeer). Als ik de marketing afdeling van KLM moet geloven dat zij geen reet om een livery geven dan is de spuit fout op de CKA een perfect voorbeeld. Maar juist de livery is het wat KLM "KLM" maakt. Dus ja, ik denk zeker dat het niet een slecht idee is om een icoon neer te zetten die van zichzelf spreekt. de aardbol rondvliegt. Wat u zegt begrijp ik, bijna alle passagiers hebben geen affiniteit met de luchtvaart. Maar moet dat betekenen dat KLM zich moet gaan beperken binnen de voegen? Of andere airlines? Eurowhite is een voorbeeld van zo'n verschrikkelijke trend wat alles behalve iconisch is. Vanuit een marketing technisch oogpunt (met een grafisch oog) is het relvanter dan ooit voor KLM om juist uit te pakken met iets als dit. Maargoed, wij hebben nog geen foto's van het echte werk, noch zijn er publicaties van het logo waar ze mee komen. Dus ik ben erg benieuwdB767-300ER wrote:Een retrojet is tijdloos. Kan je probleemloos jaren mee rond vliegen. Hoe anders is dat als je een speciale “100 jaar” livery maakt. Die is na dit jaar alweer outdated. Daarbij zijn de marktomstandigheden ook iets anders als pakweg 10 jaar geleden.
Maar goed, als al die speciale livery’s zon marketingsucces waren in de voorbije jaren zoals men hier beweert, waarom ziet het KLM marketing team hier dan geen heil in? Zal het dan toch niet gewoon een simpele kosten/baten analyse zijn?
Ik heb het gevoel dat een aantal hier spreekt uit een spotterhart/oogpunt en denkt dat iedereen daar dan hetzelfde over denkt. Zoals gezegd. 99 procent van de pax interesseert het echt geen bal wat voor beschildering er op een kist ziet. Veelal zie je dat als passagier ook niet eens... En vanuit dat standpunt zou ik het begrijpen dat er geen speciale beschildering komt op een par kleine details na...
- Gietje
- Scramble Master
- Posts: 3418
- Joined: 03 May 2009, 14:33
- Type of spotter: If it's got wings and engines...
- Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
- Location: Rotterdam
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dat getuigt toch ook niet van veel fantasie? Er staat ook nergens dat ze de oude retrokleuren weer exact moeten recyclen.Ger wrote:Waarom weer een retro livery, als dat 10 jaar geleden al is gedaan? Getuigd van weinig fantasie. PrIma om de huidige beschildering te combineren met het eerste KLM logo uit 1919.Biem wrote:Waarom denk je dat de BXA die livery gekregen heeft pakweg 10 jaar geleden? Dat zou dezelfde reden zijn om de BKA van een retro/special livery te voorzien.B767-300ER wrote:Dat handjevol mensen wat dat wél interessant vind en jij hierboven noemt, weegt niet op tegen de 99 procent die het totaal niets interesseert hoe een machine er aan de buitenkant uitziet..
De BVA en de BXA konden inderdaad probleemloos 10 jaar mee met de livery. Maar volgend jaar als KlM
101 is een livery met 100 erop dan alweer “uit de mode”
Laten we het er maar op houden dat we hierover verschillende inzichten hebben en vooralsnog KLM marketing er weinig mee doet. En zij hebben er tenslotte voor geleerd zullen we maar zeggen
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Joh. Ik snap je punt wel.
Ik blijf echter van mening dat een retrojet iets heel anders is als een beschildering die eigenlijk maar een korte periode beslaat. De BXA heeft er een jaar of 8 mee gevlogen en was gewoon een normale spuitbeurt. Lage kosten en relatief veel terugverdientermijn voor de baten.
Een 100 jaar livery waar maar een korte tijd aandacht aan wordt gegeven en snel outdated is, moet je eerder alweer vervangen ipv te wachten op regulier noodzakelijk en dat is een extra kostenplaatje. Daarbij is de terugverdientermijn dan ook vele malen korter dan bij de genoemde retrojet. Je gaat tenslotte niet 8 jaar met “100 jaar KLM” op je romp vliegen.
Zelfde met Anthony Fokker op 1 van de staarten van de F70. Kleine aanpassing, korte periode, lage kosten.
De rest is allemaal emotie. Daar is nog nooit iemand rijk mee geworden behalve in dit geval peperdure marketingbureau’s die dit soort zaken juist stimuleren. En Nee ik studeer geen marketing.
Ik blijf echter van mening dat een retrojet iets heel anders is als een beschildering die eigenlijk maar een korte periode beslaat. De BXA heeft er een jaar of 8 mee gevlogen en was gewoon een normale spuitbeurt. Lage kosten en relatief veel terugverdientermijn voor de baten.
Een 100 jaar livery waar maar een korte tijd aandacht aan wordt gegeven en snel outdated is, moet je eerder alweer vervangen ipv te wachten op regulier noodzakelijk en dat is een extra kostenplaatje. Daarbij is de terugverdientermijn dan ook vele malen korter dan bij de genoemde retrojet. Je gaat tenslotte niet 8 jaar met “100 jaar KLM” op je romp vliegen.
Zelfde met Anthony Fokker op 1 van de staarten van de F70. Kleine aanpassing, korte periode, lage kosten.
De rest is allemaal emotie. Daar is nog nooit iemand rijk mee geworden behalve in dit geval peperdure marketingbureau’s die dit soort zaken juist stimuleren. En Nee ik studeer geen marketing.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- skycruiser
- Scramble Addict
- Posts: 1957
- Joined: 19 Mar 2005, 21:46
- Subscriber Scramble: skycruiser
- Location: AMS
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Een nieuwe (andere) retro-jet van KLM spuiten, en dan (tijdelijk) 100-years anniversary stickers erop en eventueel iets op de staart wat ook simpel en snel gewijzigd kan worden na ongeveer een jaar. De basis (retro) kleuren kunnen dan nog jaren vooruit. Lijkt me een leuke en goede oplossing voor alles wat gezegd wordt hierboven.
Overigens... hoop ik niet meer in de BVA te vliegen. Wat een uitgeleefde machine is dat...
Overigens... hoop ik niet meer in de BVA te vliegen. Wat een uitgeleefde machine is dat...
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ze hadden gewoon een van de 747's die de laatste tijd alsnog een grote beurt kregen in Azië de originele 747-classic livery moeten geven.
50 jaar KLM 747's gaan ze nog net redden (iets wat KLM ook als een van de weinig airlines kan zeggen) en hadden ze mooi kunnen combineren met 100 jaar KLM. Beetje hetzelfde idee als de 95 jaar retro 737 inderdaad.
Maar ik zou het ergens ook wel begrijpen dat KLM d'r niet zoveel aan gaat doen; we blijven natuurlijk Nederlanders.
Zou wel jammer zijn, want KLM is natuurlijk wel de eerste airline ter wereld die écht een 100 jarig jubileum kan vieren.
Zelfs de Britten die beweren 100 jaar te zijn pakken uit met 4 retro jets en een dagje binnenlandse vluchten met de 747's.
50 jaar KLM 747's gaan ze nog net redden (iets wat KLM ook als een van de weinig airlines kan zeggen) en hadden ze mooi kunnen combineren met 100 jaar KLM. Beetje hetzelfde idee als de 95 jaar retro 737 inderdaad.
Maar ik zou het ergens ook wel begrijpen dat KLM d'r niet zoveel aan gaat doen; we blijven natuurlijk Nederlanders.
Zou wel jammer zijn, want KLM is natuurlijk wel de eerste airline ter wereld die écht een 100 jarig jubileum kan vieren.
Zelfs de Britten die beweren 100 jaar te zijn pakken uit met 4 retro jets en een dagje binnenlandse vluchten met de 747's.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Mja, dan zit er maar één ding op: een crowdfundingcampagne starten. Wie van de voorstanders werpe de eerste euro?
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
https://www.facebook.com/10456362295308 ... 17&sfns=mo
PH-BKA is gespot. Zo te zien nog geen antiek logo, wel een 100 jaar uitvoering.
PH-BKA is gespot. Zo te zien nog geen antiek logo, wel een 100 jaar uitvoering.
- KLMSafetyHerald
- Scramble Junior
- Posts: 227
- Joined: 16 Oct 2018, 16:11
- Subscriber Scramble: KsH
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Fly comfortably through KLM SafetyHerald.com!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Vandaag de beschildering gezien van de eerste KLM Boeing 787-10 PH-BKA, maar geen ander logo op de staart, maar gewoon het standaard KLM logo, zoals bovenstaand werd beweerd.. Vraag mij af waar nemaco zijn informatie vandaan haalt?nemaco wrote:Spuitwerk van PH-BKA is gereed sinds 23 mei met een 100 jaar KLM livery. De livery wijkt niet veel af van de standaard livery en het verschil zit hem met name in de staart waar een ander logo in staat dan het standaard KLM logo. Alle overige KLM kisten zullen een 100 jaar KLM logo op de romp krijgen.
Rgds, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Niet de juist info blijkbaar ontvangen Ger, ik schaam me diep
Ger wrote:Vandaag de beschildering gezien van de eerste KLM Boeing 787-10 PH-BKA, maar geen ander logo op de staart, maar gewoon het standaard KLM logo, zoals bovenstaand werd beweerd.. Vraag mij af waar nemaco zijn informatie vandaan haalt?nemaco wrote:Spuitwerk van PH-BKA is gereed sinds 23 mei met een 100 jaar KLM livery. De livery wijkt niet veel af van de standaard livery en het verschil zit hem met name in de staart waar een ander logo in staat dan het standaard KLM logo. Alle overige KLM kisten zullen een 100 jaar KLM logo op de romp krijgen.
Rgds, Ger
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik kom net deze link van 4 juni 2019 tegen tijdens het zoeken naar andere info:
https://www.faillissementsdossier.nl/ni ... e-klm.aspx
Grts, Chris.
https://www.faillissementsdossier.nl/ni ... e-klm.aspx
Grts, Chris.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Meneer Blom, is columnist op zijn eigen website, welke volstaat met reclame, de meeste mensen noemen dit een blog.