Surinam Airways praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
-
- Scramble Junior
- Posts: 244
- Joined: 09 Apr 2009, 16:18
- Type of spotter: f4 civille luchtvaart
- Subscriber Scramble: jet380
Re: Surinam Airways A340, off topic
Dacht eerst gelezen te hebben dat hij eind maart zou terug keren. Later weer ergens gelezen dat er nog geen gear gevonden is. Precies weet ik het ook niet! Iiemand miss meer info ?
Re: Surinam Airways A340, off topic
?Rishon wrote:De 772 EC-MUA komt in eigendom van Suriname..
Mogen voor zover ik ik weet (nog) niet met 2 motorige kisten de plas over, geen ETOPS bevoegdheid.
Rgds,Martin.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Surinam Airways A340, off topic
Toch een uiterst vreemde situatie :
PZ-TCR laatste vlucht naar Hahn op 7 Jan 2019 voor een onderhouds beurt ?, daar wordt geconstateerd dat één landingsgestel of het gehele landingsgestel niet meer luchtwaardig is.
Is er schade geconstateerd of is het administratief fout gegaan, het onderstel wordt immers (bij de SLM ) operatie alleen gelimiteerd door tijd. (A343 landing gear : 120 maanden en/of 20.000 cycles service limiet.
Normaal wordt dit opgelost door een eenvoudige ldg gear swap, blijkbaar zijn er echter geen spare gears beschikbaar. (deze moeten normaal ruim van te voren besteld worden).
PZ-TCR laatste vlucht naar Hahn op 7 Jan 2019 voor een onderhouds beurt ?, daar wordt geconstateerd dat één landingsgestel of het gehele landingsgestel niet meer luchtwaardig is.
Is er schade geconstateerd of is het administratief fout gegaan, het onderstel wordt immers (bij de SLM ) operatie alleen gelimiteerd door tijd. (A343 landing gear : 120 maanden en/of 20.000 cycles service limiet.
Normaal wordt dit opgelost door een eenvoudige ldg gear swap, blijkbaar zijn er echter geen spare gears beschikbaar. (deze moeten normaal ruim van te voren besteld worden).
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: Surinam Airways A340, off topic
Wellicht dat de lessor (AFS) er geen brood in ziet om het toestel te repareren? De lease loopt immers eind dit jaar af en de kans dat er een nieuwe lessee wordt gevonden is uiterst klein.
De ambitie van SLM om met de 777-200 te gaan vliegen is niet nieuw, kan natuurlijk best zijn dat dát nu in een stroomversnelling is gekomen. De samenwerking met TUI zal daarbij ook helpen. De common typerating voor de 787 en 777 helpt ook.
Dan is het nog maar een kleine stap naar een "SLM 777-200 Operated bij TUI" .
De ambitie van SLM om met de 777-200 te gaan vliegen is niet nieuw, kan natuurlijk best zijn dat dát nu in een stroomversnelling is gekomen. De samenwerking met TUI zal daarbij ook helpen. De common typerating voor de 787 en 777 helpt ook.
Dan is het nog maar een kleine stap naar een "SLM 777-200 Operated bij TUI" .
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Surinam Airways A340, off topic
TUI heeft die vliegers niet in huis om even een extra ICA kist te bemannen.
Overigens is zover mijn kennis strekt in dit geval niet de lessor, maar de eindgebruiker verantwoordelijk voor dit onderhoud.
Overigens is zover mijn kennis strekt in dit geval niet de lessor, maar de eindgebruiker verantwoordelijk voor dit onderhoud.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
-
- Scramble Junior
- Posts: 244
- Joined: 09 Apr 2009, 16:18
- Type of spotter: f4 civille luchtvaart
- Subscriber Scramble: jet380
Re: Surinam Airways A340, off topic
Is er inmiddels al meer duidelijk wanneer de a340 terug komt? Als er nu nog geen gear beschikbaar is moeten ze zich dan niet eens gaan afvragen of repareren nog wel zin heeft? Dit aangezien de leas in december afloopt? Of zijn ze sws verplicht te repareren voor hij terug gaat maar de leasor?
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Surinam Airways A340, off topic
Dat laatste natuurlijk zowiezo.
Toestel moet 100% afgeleverd worden aan de lessor.
Toestel moet 100% afgeleverd worden aan de lessor.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- Aircolours
- Scramble Master
- Posts: 2946
- Joined: 04 Mar 2004, 13:39
- Subscriber Scramble: Aircolours
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: Surinam Airways A340, off topic
Reken er maar niet op dat ie nog gaat vliegen. Het lijkt einde oefening voor deze A340.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Surinam Airways A340, off topic
Omdat ze toch moesten wachten tot het landing gear volledig is gereviseerd (dus hetzelfde wordt na revisie weer geinstalleerd.) wordt gelijkertijd een C-check uitgevoerd.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Surinam Airways A340, off topic
Hier heeft SLM overduidelijk zitten slapen. Landing gears moet je ver van te voren aanvragen en als je moet wachten totdat je je eigen gaat terugkrijgen...
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Surinam Airways A340, off topic
https://flightlevel.be/58812/air-belgiu ... m-airways/
Air Belgium neemt met de A343 OO-ABA het stokje over van Privilege Style.
Air Belgium neemt met de A343 OO-ABA het stokje over van Privilege Style.
-
- Scramble Junior
- Posts: 244
- Joined: 09 Apr 2009, 16:18
- Type of spotter: f4 civille luchtvaart
- Subscriber Scramble: jet380
Re: Surinam Airways A340, off topic
Begreep voorlopig voor een week of 2. Wat er daarna gebeurt weet ik niet.
Re: Surinam Airways A340, off topic
Je kan het als airline ook bewust doen om druk te zetten op de lease airline.B767-300ER wrote:Hier heeft SLM overduidelijk zitten slapen. Landing gears moet je ver van te voren aanvragen en als je moet wachten totdat je je eigen gaat terugkrijgen...
Ook is die A340 wel toe aan een pensioen, maar ik kan er naast zitten.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Surinam Airways A340, off topic
Care to explain?Avgeek wrote: Je kan het als airline ook bewust doen om druk te zetten op de lease airline.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.