KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Inkjet wrote:
De vijf 900's zijn eigenlijk buitenbeetjes... ze hebben evenveel seats als de -800's
Volgens de website van KLM en de website van seatguru heeft de KLM739 wel degelijk meer stoelen dan een KLM 738
Inkjet wrote: Daarnaast geloof ik niet dat KL eerder tweedehands 737NG's in dienst heeft genomen. .
PHHSD en PHHSE. Welliswaar uit de groep maar toch ;)
All times are local times!

Regards, N.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

B767-300ER wrote:
Inkjet wrote:
De vijf 900's zijn eigenlijk buitenbeetjes... ze hebben evenveel seats als de -800's
Volgens de website van KLM en de website van seatguru heeft de KLM739 wel degelijk meer stoelen dan een KLM 738
De 739's hebben wel meer stoelen maar aangezien er meer capaciteit voor Business en Economy Comfort is verschillen ze niet heel veel met elkaar. Mocht de KLM ervoor kiezen om minder Business en Economy Comfort stoelen in de 739's te plaatsen dan is er uiteraard een groter verschil in capaciteit
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 554
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Er zijn zes stoelen meer (1 rij) maar er zijn tien rijen met meer beenruimte (dus Ec+ en Business) en in de -800 zes volgens Seatguru. Als je in de -900 drie rijen meer business vliegt dan in de -800 heb je evenveel plaatsen. Het hangt dus van de verdeling Ec+/business af hoe het aantal uitvalt.
User avatar
poereng
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 401
Joined: 14 Mar 2003, 16:59
Subscriber Scramble: poereng

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by poereng »

De 737-800 en de standaard 737-900 zijn allebei gecertificeerd op max 189 passenger seats die in de cabine gebruikt mogen worden.
KLM heeft in de 737-800 in totaal 186 te gebruiken pax-stoelen staan. In de 737-900 staan er 192, echter zijn op rij 1 en 2 de middenstoelen (01B, 01E, 02B, 02E) altijd voorzien van seatblockers: die stoelen kunnen nooit gebruikt worden. Daarmee heeft KLM in de 737-900 in totaal dus 188 te gebruiken pax-stoelen staan.
Afhankelijk van de positie van de class divider of er nog meer middenstoelen geblokt zijn op een vlucht: maar dan zijn de stoelen fysiek niet geblokt met seatblockers, maar alleen voorzien van een aangepaste headrestcover.
Groeten, Roel
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 554
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Hoi mannen, wat is er aan de hand met PH-BHO? Die staat nu vier dagen aan de grond in Hangzhou.
Edit is nu net terug.
TheDutchWesley
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 52
Joined: 09 Oct 2015, 23:09

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by TheDutchWesley »

Inkjet wrote:Hoi mannen, wat is er aan de hand met PH-BHO? Die staat nu vier dagen aan de grond in Hangzhou.
Edit is nu net terug.
Verlopen DD op buitenstation op de VFSG. Is weer terug. Helemaal top weer :)
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

TheDutchWesley wrote: Verlopen DD op buitenstation

Da's wel een tikkeltje slordig..
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Wat is een verlopen DD, wat is een VFSG?
== All is well, as long as we keep spinning ==
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 86
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble: René Dijkema

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

pjotrtje wrote:Wat is een verlopen DD, wat is een VFSG?
DD = deferred defect. Zijn onder andere klachten die middels de MEL (Minimum Equipment List) & CDL (Configuration Deviation list) met een bepaalde opgegeven termijn in de kist mogen blijven. Dit tijdsbestek is afhankelijk van het type onderdeel of systeem en welke categorie er aan vast hangt.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Ah da's inderdaad wel slordig ja!
== All is well, as long as we keep spinning ==
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 284
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Omdat de B737-700 op Europa het slechtst renderende type is, heeft de KLM directie plannen gemaakt om deze 18 vliegtuigen uit te faseren en ze te vervangen door de B737-800.
De start daarmee wordt gemaakt met vier toestellen in 2019. De totale vervangingsoperatie wordt naar verwachting in 2022 afgerond.
Bron

Weet iemand hier meer van?
Ik dacht dat AF/KLM (inclusief Transavia en HOP!) nog bezig waren met de aanbesteding van hun korte en middenafstand en dat pas eind dit jaar een besluit zou vallen?
Of moet ik - gezien de bron - dit met een korreltje zout nemen? :wink:
Mxg1511
Posts: 1
Joined: 03 Jul 2018, 12:02

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Mxg1511 »

737freak wrote:
nemaco wrote:KLM heeft vier 737-800's besteld. Het is mij onduidelijk of dit wel of geen MAX versies betreft. Bouwt Boeing uberhaupt nog niet-MAX toestellen van de 737's? Aan het motortype te zien, lijkt het mij de niet-MAX versie

PH-BCG 62578 Op. Lease Mar 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
PH-BCH 62579 Op. Lease Mar 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
PH-BCK 62580 Op. Lease Apr 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
PH-BCL 63624 Op. Lease Apr 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
Het lijkt erop dat KLM een goeie deal heeft kunnen maken voor 4 'end of line production slots', vergelijkbaar met de laatste batch 747 Combi's die destijds met een mooie korting als laatste gebouwd zijn.

Wat ik mij ook afvraag is in hoeverre KLM op de 2e hands markt aan het kijken is voor 'grotere buizen':

Partner Jet Airways stelt binnenkort een 2-tal 737-900 buiten dienst die vervangen worden door MAX toestellen. Deze originele 900's zijn 15 jaar oud en zijn dus gelijk (op customer spec na) aan de 5 originele 737-900's die KLM heeft, waar er maar een stuk of 50 van gemaakt zijn. Het zou wel eens een slimme zet kunnen zijn om deze 2 machines van Jet over te nemen en daarmee 2 737-700's terug naar hun leasemaatschappij te sturen. Qua schaalvergroting zou het een goedkope manier zijn om 2 737-700's te vervangen voor 2 737-900's die goed in de vloot passen (mits het 'om-spec-en' naar KLM 737 niet te veel kost, zoals met de HSD en HSE gedaan is).

Wat zijn de gedachten hierover? Ben erg benieuwd...
Zijn deze dan voorzien van Boeing Sky interior? Aangezien KLM een universele vloot wil hebben.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

B767-300ER wrote:KLM neemt geen SkyInterior af. Dus bij deze 4 ook niet.

Maar wel bijzonder. Is dit niet uit een oude order?
Las hier ergens dat ern geen productieslots meer vrij waren tot 2023...

Getuige de C/N’s zijn het ook nog eens 2 losstaande orders?
Even terugspitten en er is al antwoord gegeven op je vraag

mvg,
Biem
boeing767
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 870
Joined: 07 Jul 2008, 11:44
Location: Kaatsheuvel

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by boeing767 »

Volgens dit bericht worden alle 737-700's voor 2022 vervangen door de -800.

https://www.fnvcabine.nl/1324-klm-vnc-d ... art-gegaan
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

boeing767 wrote:Volgens dit bericht worden alle 737-700's voor 2022 vervangen door de -800.

https://www.fnvcabine.nl/1324-klm-vnc-d ... art-gegaan
Dat is précies dezelfde link als drie berichten voor jou.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”