KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Eerste vlucht naar Fortaleza is nu onderweg, de KL707.
De PH-AOD vliegt deze vlucht, wat geen verrassing is aangezien dit de eerste en (naar mijn weten) enige A332 is met de nieuwe business class.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... vertrokken
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

De PH-BQB is als KL809 vannacht uitgeweken naar Phuket vanwege rook in de cabine:

AMSTELVEEN - Een KLM-toestel van Schiphol naar Kuala Lumpur is woensdag uitgeweken naar Phuket vanwege rook in de cabine. Die was ontstaan door een oververhitte mobiele telefoon. De bemanning besloot uit voorzorg een tussenlanding te maken.

Volgens KLM is het toestel, een Boeing 777-200ER, op de grond volledig geïnspecteerd, maar mocht de bemanning vanwege de wettelijk verplichte rusttijden niet meteen doorvliegen. Daardoor is een vertraging van achttien uur ontstaan. De vlucht vliegt normaalgesproken van Kuala Lumpur nog door naar Jakarta, maar dat segment van de vlucht is geschrapt.

De passagiers van vlucht KL809 zijn ondergebracht in hotels.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... -in-cabine

Mvg,
Biem
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22202
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Stratofreighter wrote:...het betrof de PH-BQB
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=210676
Mijn vrouw was helaas ooggetuige.... :cry:
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

Bennie wrote:
Stratofreighter wrote:...het betrof de PH-BQB
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=210676
Mijn vrouw was helaas ooggetuige.... :cry:
Was er paniek aan boord ?
Alleen een dagje wachten op het strand in Phuket lijkt mij toch niet zo erg.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

streep wrote:
Bennie wrote:
Stratofreighter wrote:...het betrof de PH-BQB
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=210676
Mijn vrouw was helaas ooggetuige.... :cry:
Was er paniek aan boord ?
Alleen een dagje wachten op het strand in Phuket lijkt mij toch niet zo erg.
Wachten op het strand zit er niet bij voor de passagiers denk ik.. Is vooral heel veel wachten vrees ik.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Het verbaast me dat KL nog altijd geen HotStop bag aan boord heeft.

http://www.hot-stopl.com/fire_containment-184691.html

Op de vracht hebben we ze wel.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

76-er wrote:Het verbaast me dat KL nog altijd geen HotStop bag aan boord heeft.

http://www.hot-stopl.com/fire_containment-184691.html

Op de vracht hebben we ze wel.
Dan moet je wel bij het brandende object kunnen.....
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Dat klopt, met een paar duizend lithium batterijen in het ruim maak je sws niet veel kans, zie UPS. Het gaat meer om de PED's die in de cockpit gebruikt worden.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Ik vind dat Pieter Elbers echt een uitstekende President is van KLM, ik hoop dan ook dat hij voorlopig een tijdje aan blijft!

Reactie van Pieter Elbers over de tijdelijke opvolging voor Janaillac:

Vandaag voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering in Parijs heeft de Air France-KLM Board de tijdelijke leiding van Air France-KLM bekend gemaakt.

De interim benoeming Anne-Marie Couderc als de nieuwe non-executive (“niet uitvoerend”) bestuursvoorzitter van Air France-KLM, en de inrichting van het driekoppige management comité waar ik samen met Franck Terner en Frederic Gagey deel van uitmaak, biedt onze organisatie nu rust en stabiliteit. Dat is ontzettend belangrijk voor onze klanten en medewerkers.

Ik zie uit naar de samenwerking met Anne-Marie Couderc. Graag bedank ik ook Jean-Marc Janaillac voor onze samenwerking de afgelopen twee jaar en feliciteer ik Jean-Marc met een aantal belangrijke strategische stappen welke hij voor de Air France-KLM Groep gezet heeft.

Vanuit dit nieuwe driekoppige management comité zal ik mij blijven inzetten voor de Air France-KLM Groep, alsmede voor de verdere succesvolle uitvoering van onze KLM strategie. Zoals Franck Terner dit voor Air France zal blijven doen.

Deze tijdelijke invulling biedt de Air France-KLM Board de tijd om te werken aan een permanente invulling en inrichting voor de Groep.

Het is van belang dat we groepsbreed de goede spirit, cohesie, en de stabiliteit uit de begintijd van onze samenwerking weer herpakken. Die is voor zowel Air France als voor KLM aantoonbaar succesvol geweest.
KLM President & CEO, Pieter Elbers
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

PH-BFG is na de pushback op CUR als KL736 weer teruggegaan naar de gate, reden onbekend. Staat nu 2,5 uur na de geplande vertrektijd nog steeds op de grond.

Edit: schijnt flap indicator error te zijn.

Mvg,
Biem
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

PH-BFG heeft een onderdeel uit AMS nodig en vertrekt vandaag met 26,5 uur vertraging om 21:00Z van CUR
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 86
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble: René Dijkema

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

nemaco wrote:KLM heeft vier 737-800's besteld. Het is mij onduidelijk of dit wel of geen MAX versies betreft. Bouwt Boeing uberhaupt nog niet-MAX toestellen van de 737's? Aan het motortype te zien, lijkt het mij de niet-MAX versie

PH-BCG 62578 Op. Lease Mar 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
PH-BCH 62579 Op. Lease Mar 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
PH-BCK 62580 Op. Lease Apr 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
PH-BCL 63624 Op. Lease Apr 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
Het lijkt erop dat KLM een goeie deal heeft kunnen maken voor 4 'end of line production slots', vergelijkbaar met de laatste batch 747 Combi's die destijds met een mooie korting als laatste gebouwd zijn.

Wat ik mij ook afvraag is in hoeverre KLM op de 2e hands markt aan het kijken is voor 'grotere buizen':

Partner Jet Airways stelt binnenkort een 2-tal 737-900 buiten dienst die vervangen worden door MAX toestellen. Deze originele 900's zijn 15 jaar oud en zijn dus gelijk (op customer spec na) aan de 5 originele 737-900's die KLM heeft, waar er maar een stuk of 50 van gemaakt zijn. Het zou wel eens een slimme zet kunnen zijn om deze 2 machines van Jet over te nemen en daarmee 2 737-700's terug naar hun leasemaatschappij te sturen. Qua schaalvergroting zou het een goedkope manier zijn om 2 737-700's te vervangen voor 2 737-900's die goed in de vloot passen (mits het 'om-spec-en' naar KLM 737 niet te veel kost, zoals met de HSD en HSE gedaan is).

Wat zijn de gedachten hierover? Ben erg benieuwd...
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 554
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

737freak wrote: Partner Jet Airways stelt binnenkort een 2-tal 737-900 buiten dienst die vervangen worden door MAX toestellen. Deze originele 900's zijn 15 jaar oud en zijn dus gelijk (op customer spec na) aan de 5 originele 737-900's die KLM heeft, waar er maar een stuk of 50 van gemaakt zijn. Het zou wel eens een slimme zet kunnen zijn om deze 2 machines van Jet over te nemen en daarmee 2 737-700's terug naar hun leasemaatschappij te sturen. Qua schaalvergroting zou het een goedkope manier zijn om 2 737-700's te vervangen voor 2 737-900's die goed in de vloot passen (mits het 'om-spec-en' naar KLM 737 niet te veel kost, zoals met de HSD en HSE gedaan is).

Wat zijn de gedachten hierover? Ben erg benieuwd...
De vijf 900's zijn eigenlijk buitenbeetjes... ze hebben evenveel seats als de -800's maar er zijn meer rijen met Economy+/Business tussenruimte. Ik weet niet of KL er handig aan doet meer buitenbeetjes aan te schaffen. Daarnaast geloof ik niet dat KL eerder tweedehands 737NG's in dienst heeft genomen. Verder loopt er een RFP van AF/KL voor de vervanging van de narrow bodies.
Verder zouden ze als er meer toestellen gewenst zijn in plaats van vier ook meer nieuwe toestellen besteld kunnen hebben voor een aantrekkelijk tarief.
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2946
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Aircolours »

nemaco wrote:KLM heeft vier 737-800's besteld. Het is mij onduidelijk of dit wel of geen MAX versies betreft. Bouwt Boeing uberhaupt nog niet-MAX toestellen van de 737's? Aan het motortype te zien, lijkt het mij de niet-MAX versie

PH-BCG 62578 Op. Lease Mar 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
PH-BCH 62579 Op. Lease Mar 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
PH-BCK 62580 Op. Lease Apr 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
PH-BCL 63624 Op. Lease Apr 2019 CFM56-7B24 30C 6Y 150M
Het zijn geen MAX-en. Het zijn 4 gewone -800s uit een grotere batch die eerst bestemd waren voor een Chinese operator. Daarvan gaan er nu 4 naar KLM en 2 naar Transavia. Die van Transavia worden gekocht (dus geen lease) en worden in januari 2019 afgeleverd.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”