Surinam Airways praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22206
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by Stratofreighter »

...ahum... :|

http://www.dwtonline.com/laatste-nieuws ... vliegramp/
is de bron van
https://www.dagonline.nl/suriname/slm-v ... schriften/
en
https://nos.nl/artikel/2219650-ophef-ov ... iname.html
26/02/2018 10:41

Opmerkelijk in het dossier zijn naast indringende interne waarschuwingen aan de directie de verschillende klachten, waarschuwingsbrieven,
mails en rapporten van andere luchtvaartmaatschappijen, zoals de KLM en Caribbean Airways.

Die maken tegen betaling gebruik van de beladingsservice van de SLM.

Caribbean Airways is de situatie volledig zat.
In haar recentste rapport van 26 januari aan de SLM meldt de maatschappij dat dit de zoveelste keer is dat zij haar beklag doet.

Maar van de zijde van de SLM wordt niet ingegrepen of de garantie gegeven dat de voorgeschreven veiligheidsschriften zullen worden nageleefd.

In dat rapport geeft de area-manager van Caribbean Airways in bewoordingen en grafieken
een overzicht van vluchten over de periode januari tot december 2017
die niet volgens de voorschriften en gemaakte afspraken zijn afgehandeld.

De KLM, die maandelijks een meeting heeft met verantwoordelijken bij de SLM,
maakt in een rapportage melding van ongetraind personeel bij het afhandelen van een kist.

KLM benadrukt dat het sluiten van deuren van haar toestellen niet mag worden gedaan door ongetraind personeel.

Net als Caribbean Airways schrijft de KLM dat er veel te veel fouten worden gemaakt
door ongetraind en overwerkt personeel van het beladingsbedrijf
die compleet in strijd zijn met de veiligheidsvoorschriften en de vliegveiligheid ernstig in gevaar brengen.

"Deze mensen zijn gewoon overwerkt en doen de meest onverwachte dingen",
schrijft de area-manager in een van zijn vele klachtenbrieven,
nadat op het laatste moment een compleet verkeerde belading van zijn toestel werd opgemerkt.

Het grote gevaar loopt de A-340,
de enige kist die Suriname heeft waarmee de vluchten op onder andere de Mid-Atlantische route (Paramaribo-Amsterdam) worden uitgevoerd.

In het dossier is er voor vrijwel elke vlucht een rapportage
waarin melding van een omissie wordt gemaakt.

Dan zijn er geen beladers aanwezig, dan zijn er weer verkeerde beladingen gedaan,
soms is er overwerkt of niet gemotiveerd afhandelingspersoneel
en ook is er sprake van het niet in acht nemen van veiligheidsvoorschriften.

Bij dit laatste wordt overigens met foto's geïllustreerd hoe onveilig er wordt gehandeld.

Verschillende SLM-verantwoordelijken weten niet meer waar zij naartoe moeten.

Vooral wanneer het bedrijf dat door Lachmising is aangetrokken voor de afhandeling van vliegtuigen,
weinig of geen acht slaat op de rapportages.
Maar ook wanneer Lachmising zelf niet optreedt.
http://www.dwtonline.com/laatste-nieuws ... ant-gezet/
Afhandelingsbedrijf SLM wordt aan de kant gezet
28/02/2018 00:02

Procons, het bedrijf dat op de Johan Adolf Pengelluchthaven namens de SLM vliegtuigen belaadt en afhandelt,
wordt aan de kant gezet.

President Bouterse heeft dinsdagavond in het parlement gezegd
dat hij al anderhalf jaar bezig is met het vraagstuk rond vliegveiligheid te Zanderij.

Procons presteert aldus Bouterse ondermaats waardoor “er derhalve ook een veiligheidsrisico is”.

Vliegmaatschappijen hebben de regering erop gewezen dat deze zaak aangepakt dient te worden, aldus Bouterse.
Bouterse zegt eerder met de leiding van het bedrijf en de beladers te hebben gesproken,
echter kwam er geen verandering in de situatie.
Er kan volgens hem een veiligheidsrisico ontstaan indien er niet wordt ingegrepen.

Deze kwestie heeft hij maandagavond besproken met zijn adviseurs
nadat daarover in de Ware Tijd werd bericht.

Besloten is om per brief minister Jerry Miranda te instrueren in te grijpen.
De bewindsman dient zo snel als mogelijk het afhandelingsbedrijf de wacht aan te zeggen.

In plaats daarvan moet een ander bedrijf "met meer ervaring" en professionele beladers,
al dan niet met medewerking van vliegbedrijven die gebruik maken van Zanderij,
worden aangetrokken.
Het is belangrijk dat er snel wordt gehandeld", vindt Bouterse.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22206
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by Stratofreighter »

https://www.waterkant.net/suriname/2018 ... irwaysslm/
Robbi Lachmising stopt als directeur bij Surinam Airways(SLM)

7 maart 2018

PARAMARIBO, 7 mrt – Directeur Robbi Lachmising stopt als directeur bij Surinam Airways.

Het contract liep gewoon af en is niet verlengd.

Dat is hem te kennen gegeven in een aangetekende brief die hem afgelopen zaterdag
door een dame met kind op de arm :| :? gebracht werd, zei Lachmising.

Lachmising is al bijna 30 jaar verbonden aan de SLM.

Het was voor Lachmising zijn tweede termijn in de hoogste fuctie van SLM.
Eerder was hij van 2000 tot 2004 directeur van de vliegmaatschappij.

Het contract van Lachmising zou begin juli 2017 verlopen maar
werd toen verlengd tot januari 2018 en daarna tot april 2018.
https://www.dagonline.nl/suriname/avia- ... lm-vlucht/
3 maart 2018 11:44

Avia Partner, het bedrijf dat de grondafhandeling van vliegtuigen op Schiphol doet,
is verantwoordelijk voor de geannuleerde SLM-vlucht naar Suriname van gisteren.

Dit melden bronnen aan deze website.

Het SLM-toestel kampte met bevroren waterleidingen, die uiteindelijk kapot sprongen.

De vlucht werd, na zo een drie uur vertraging, geannuleerd.

Avia Partner zou de waterleidingen van SLM’s Airbus A340 niet voldoende geleegd hebben,
waardoor het achtergebleven water is gaan bevriezen.
Hierdoor is er tijdens de vlucht geen of onvoldoende stromend water beschikbaar in het toestel.

Bij navraag kon Avia Partner zelf ook geen duidelijkheid verschaffen over de kwestie.
“Ik kan u daar niets over vertellen.
Dit is informatie die ik niet aan u mag geven”,
aldus een woordvoerder van het Belgische afhandelingsbedrijf.

De Airbus A340 kan vandaag niet worden ingezet.
Het toestel wordt op dit moment gerepareerd op Schiphol.

De SLM heeft een Boeing 747 van het Spaanse Wamos Air gehuurd om de vluchten alsnog uit te kunnen voeren.

De geannuleerde vlucht naar Suriname van gisteren (vrijdag) en de vlucht van vandaag (PY 993)
worden vandaag gecombineerd uitgevoerd met het gehuurde toestel.

De vertrektijd vanaf Schiphol is 15:15 uur.
Normaliter vliegt het toestel dezelfde dag nog terug,
maar omdat de crew verplicht is te rusten na een lange vlucht kan dit pas zondag.

Zondag zal hetzelfde toestel vanuit Suriname weer terugvliegen naar Amsterdam (PY 994).
Dit betreft eveneens een dubbele vlucht,
namelijk de geannuleerde vlucht van vrijdag en de vertraagde vlucht van zaterdag.
De vertrektijd vanaf Zanderij is 21:30 uur (lokale tijd).

De reguliere vlucht van zondag zal, mits tijdig gerepareerd,
volgens het normale schema uitgevoerd worden met de Airbus A340.

Veel passagiers klagen over de slechte communicatie van de Surinaamse maatschappij richting zijn klanten.
Meerdere passagiers zijn niet of niet tijdig ingelicht over de annulering.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22206
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by Stratofreighter »

https://www.dagonline.nl/nieuws/nieuw-s ... -planning/
24 maart 2018 23:42

De Surinaamse luchtvaartmaatschappij heeft voor zijn ‘nieuwe’ toestel alle pijlen gericht op de Boeing 777-200.

De SLM zou met verschillende partijen hierover in onderhandeling zijn.
Dit melden ingewijde bronnen aan deze website.

De kans is dan ook groot dat men voor dit vliegtuig kiest.

De SLM zal geen nieuw toestel aanschaffen, dit is financieel niet haalbaar voor de maatschappij. De SLM zal een gebruikt toestel gaan leasen (huren).

Het toestel zal dan wel geleverd worden met een volledig nieuw interieur,
zoals onder andere de stoelbekleding.

De Boeing 777-200 is een tweemotorig toestel.

Hiervoor dient de SLM in bezit te zijn van een ETOPS-certificaat.

Deze certificering heeft er alles mee te maken dat mocht er, boven land of boven zee, een motor uitvallen,
het toestel zichzelf op een motor in veiligheid kan brengen en kan landen op de dichtstbijzijnde luchthaven.

Vliegtuigen worden hier speciaal voor ontworpen.

Dit certificaat heeft de SLM niet.

Naar verluid loopt de maatschappij op schema en lijkt het dit certificaat tijdig te kunnen bemachtigen.
https://www.dagonline.nl/nieuws/nieuw-s ... -planning/
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by streep »

Stratofreighter wrote:https://www.dagonline.nl/nieuws/nieuw-s ... -planning/
24 maart 2018 23:42

De Surinaamse luchtvaartmaatschappij heeft voor zijn ‘nieuwe’ toestel alle pijlen gericht op de Boeing 777-200.
......

Hiervoor dient de SLM in bezit te zijn van een ETOPS-certificaat.

Deze certificering heeft er alles mee te maken dat mocht er, boven land of boven zee, een motor uitvallen,
het toestel zichzelf op een motor in veiligheid kan brengen en kan landen op de dichtstbijzijnde luchthaven.
https://www.dagonline.nl/nieuws/nieuw-s ... -planning/
Surinaamse ETOPS, Hij doet het helemaal vanzelf !!
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by 747classic »

Een meer realistische optie voor SLM lijkt een lease van een A340-500 (zeer goedkoop) of een A340-600 (meer capaciteit per vlucht)
Beiden zijn ook via airbus te leasen.
Geen extra omscholingskosten en RR levert maintenance tegen een zeer scherpe prijs (engine manufacturer support for the Trent 500 which stated: "Four engines for the price of two (four Trent 500 = two GE90-115)".
Bovendien hoeft de interne SLM organisatie (operations en maintenance) niet te worden aangepast (twin operatie behoeft vele extra aanpassingen en audits)

indien wordt gekozen voor de A340-500 is zelfs een directe vlucht PBM-PEK v.v. mogelijk :) :roll:
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by Biem »

De PZ-TCR is vandaag naar Brussel gevlogen, ik neem aan voor onderhoud. Wordt er ook een machine ingehuurd voor de komende dagen/weken?
User avatar
Dutchbird
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1820
Joined: 04 Oct 2003, 01:56

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by Dutchbird »

747classic wrote:Een meer realistische optie voor SLM lijkt een lease van een A340-500 (zeer goedkoop) of een A340-600 (meer capaciteit per vlucht)
Beiden zijn ook via airbus te leasen.
Geen extra omscholingskosten en RR levert maintenance tegen een zeer scherpe prijs (engine manufacturer support for the Trent 500 which stated: "Four engines for the price of two (four Trent 500 = two GE90-115)".
Bovendien hoeft de interne SLM organisatie (operations en maintenance) niet te worden aangepast (twin operatie behoeft vele extra aanpassingen en audits)

indien wordt gekozen voor de A340-500 is zelfs een directe vlucht PBM-PEK v.v. mogelijk :) :roll:
Waarom zeg je niet gewoon dat je zo'n A340-fetisjist bent? :wink: Want het is verder natuurlijk volstrekt onrealistisch.
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

FlightMemory
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by 747classic »

Dutchbird wrote: Waarom zeg je niet gewoon dat je zo'n A340-fetisjist bent? :wink: Want het is verder natuurlijk volstrekt onrealistisch.
Ik ben een realist en geen fetisjist.(bovendien absoluut geen Airbus fan)

Het probleem ligt namelijk bij CASAS (Surinaamse CAA) en de SLM AOC.
In het verleden heb ik zijdelings de enorme problemen met de introductie van de KLM PH-BUW voor SLM meegemaakt. Mijn ex KLM collega's hebben toen met veel moeite de vele (administratieve en maintenance)problemen opgelost.
Ook de introductie van de eerste SLM A340-300 en zelfs de overgang naar de huidige A340-300 verliepen beiden uiterst moeizaam en na veel vertragingen (dure adhoc inhuur).
Het introduceren van een geheel nieuw toestel (B772/3), bovendien een twin, vereist een andere maintenance organisatie, vele audits en hoge omscholingskosten voor de vliegers.

Het hogere brandstofverbruik per passagier (vooral de A340-500), wordt grotendeels (of misschien wel helemaal) gecompenseerd door de lage A345/6 lease rate t.o.v. een B772. Bij het huidige relatief laag aantal vlieguren per jaar (veel stilstand) is een combinatie lage lease rate/ hoger brandstofverbruik aantrekkelijker dan een relatief duur vliegtuig dat iets zuiniger is. Bovendien is praktisch geen omscholing nodig (alleen een verschillen cursus) aangezien de A343 en A345/6 dezelfde type rating bezitten.

Note : PBM-PEK voor de president was een grapje , maar is mogelijk met de A345, bovendien is er een markt voor een rechtstreekse verbinding met mainland China, gezien de talrijke mensen met een Chinese nationaliteit, momenteel werkzaam in Suriname.

Een betere vraag zou zijn :
Is het überhaupt zinvol om zelf als SLM met één vliegtuig ICA te willen vliegen ?
Veel goedkopen zou het inhuren zijn van een vliegtuig met cockpit bemanning van een airline met een aanzienlijke vloot van hetzelfde type.
De gehele operatie wordt dan uitgevoerd onder de AOC van de desbetreffende airline.
Daarmee zouden meteen de AOG en Heavy maintenance problemen zijn opgelost
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by B767-300ER »

Vwb je laatste alinea, daar was sprake van icm TUI NL. Helaas nooit echt van de grond gekomen.
De 340 vliegt komende zomer (net als vorig jaar) overigens elke dag..
All times are local times!

Regards, N.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by Biem »

B767-300ER wrote:Vwb je laatste alinea, daar was sprake van icm TUI NL. Helaas nooit echt van de grond gekomen.
De 340 vliegt komende zomer (net als vorig jaar) overigens elke dag..
Ja dat vroeg ik me laatst af, is er ooit een B788 van TUI NL naar PBM gevlogen? de A343 vliegt alleen naar de Canarische Eilanden voor TUI zover ik weet.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by B767-300ER »

Elke maandag :)
All times are local times!

Regards, N.
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by Biem »

B767-300ER wrote:Elke maandag :)
Dus je weet zeker dat er gister een B788 naar PBM is gegaan?
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by B767-300ER »

Excuus. Dacht dat we het over afgelopen zoner hadden. Ik had me wellicht wat duidelijker uit moeten drukken. Afgelopen zomer elke maandag (meen vanaf juni)
All times are local times!

Regards, N.
jet380
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 244
Joined: 09 Apr 2009, 16:18
Type of spotter: f4 civille luchtvaart
Subscriber Scramble: jet380

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by jet380 »

De a340 van surina staat tec op pbm.
Air belgium komt de vlucht doen.
Is ook hun eerste commerciele vlucht!
boeing
Posts: 1
Joined: 21 Oct 2015, 18:58

Re: Surinam Airways A340, off topic

Post by boeing »

jet380 wrote:De a340 van surina staat tec op pbm.
Air belgium komt de vlucht doen.
Is ook hun eerste commerciele vlucht!
PZ-TCR staat op BRU voor maintenance.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”