KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Biem wrote:
XYZ wrote:De volgende KL B789 staat buiten bij Boeing - 19 dec 2017:

https://pbs.twimg.com/media/DRdywr0W4AA1DG-.jpg:large
Dit wordt de PH-BHN?
Yep:

PH-BHN, msn 42491, expected to arrive at Schiphol on January 26th, 2018
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 283
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

PH-BFF is onderweg als KL887 naar Hong Kong. Komt maandagavond terug.
Schijnt haar laatste vlucht te zijn voordat ze eind januari naar Twente vertrekt.
Last edited by Iemand91 on 28 Dec 2017, 01:00, edited 1 time in total.
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1883
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Ger »

Iemand91 wrote:PH-BFF is onderweg als KL888 naar Hong Kong. Komt maandagavond terug.
Schijnt haar laatste vlucht te zijn voordat ze eind januari naar Twente vertrekt.
Of in de tuin bij het Corendon Village Hotel complex in Badhoevedorp?
De eerder uitgefaseerde KLM B747 PH-BFR werd door het sloopbedrijf aangeboden aan Corendon, maar het transport over de weg naar Badhoevedorp was wat te kostbaar.

Dit stond in een artikel in het Haarlems dagblad.
Onlangs werd een afgedankte 747 nog naar een sloopbedrijf op de luchthaven Twente gevlogen. Die biedt dat toestel nu aan. Alleen zijn de transportkosten van Twente naar Badhoevedorp hoog.
Vanaf Schiphol-Oost is het maar 2,9 kilometer. „Het transportbedrijf SAAN heeft al gezegd dat dit transport over de weg mogelijk is. Bij de gemeente Haarlemmermeer hebben we een vergunning aangevraagd voor de plaatsing.”

grt, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22200
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

...voor wie het gemist had...

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1476621 ... et-blijven
27 dec. 2017 in BINNENLAND

Piloten van de KLM zijn online een petitie begonnen voor behoud van de pilotenpet. „Bij een vlieger hoort een pet, de pet moet blijven!”

Per 1 januari 2018 zullen KLM-piloten geen hoofddeksel meer dragen. De maatschappij zegt niet langer „de toegevoegde waarde” van de pet te zien.

De online petitie is in korte tijd al bijna 400 keer ondertekend.

Al direct na de bekendmaking begin december leken de meningen over het afschaffen van de pet verdeeld. Terwijl een deel gehecht is aan het stukje uniform, zijn anderen blij dat ze niet langer hoeven rond te zeulen met het ding.

Volgens pilotenvakbond VNV is het jammer dat het uniformondereel dat zo tot de verbeelding spreekt straks niet langer op de pilotenhoofden prijkt.
http://www.nhnieuws.nl/nieuws/217367/KL ... et-blijven
KLM-piloten in actie om behoud iconisch hoofddeksel: "De pet moet blijven!"

Piloten van de KLM zijn online een petitie begonnen voor behoud van de pilotenpet. De luchtvaartmaatschappij heeft aangekondigd om de iconische pet per 1 januari 2018 uit het uniform te halen, maar dat plan valt heel slecht bij de vliegers.

Zij verenigen zich online bij de petitie 'De pet moet blijven'. De petitie is in korte tijd al meer dan 250 keer ondertekend. "Zolang als KLM bestaat, dragen vliegers een pet. [...] Bij een vlieger hoort een pet. De pet moet blijven!", zo schrijft initiatiefnemer Michael Kaptein.

De ondertekenaars verzoeken de KLM de pet niet af te schaffen maar te behouden voor het uniform.
Ondertekenen kan op
https://petities.nl/petitions/de-pet-mo ... =nl&page=3 :wink:
November 2024 update at FokkerNews.nl....
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

[rant] Wat een gel*l. Als je als kapitein het moet hebben van een hoofddeksel is het niet best met je gesteld. Een net uniform met 4 dikke strepen is meer dan genoeg. Bovendien, 99% van alle problemen met lastige pax worden door het cabine/grondpersoneel opgelost. En die dragen al decennia geen muts/pet meer. [/rant] ;)

In other news, voorlopig nog geen MAX in de nabije toekomst:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/node/142848

Een midlife update met grotere baggagebakken zou zeer welkom zijn, maar heb daar nog niets over gehoord. Veel andere clubs nemen wel zulke maatregelen om het instapproces te versnellen en de grote hoeveelheden handbaggage het hoofd te bieden.

Intussen droom ik lekker verder over de NEO. Dream on, ik weet ‘t. Eigenlijk kàn die 737 gewoon niet meer, we leven al een tijdje in de 21ste eeuw.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 554
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

76-er wrote: In other news, voorlopig nog geen MAX in de nabije toekomst
We gaan het zien, er schijnt wel een tender uit te staan van AF/KL. De vorige grote tender leverde een combinatie van B787 en A350 op.
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1883
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Ger »

KLM Boeing 737-800 PH-BGC just took at AMS as KL9865 to Norwich. Is already in new colours. Just for maintenance?

Rgds, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

PH-BHN heeft vanavond haar eerste vlucht gemaakt
Biem wrote:
XYZ wrote:De volgende KL B789 staat buiten bij Boeing - 19 dec 2017:

https://pbs.twimg.com/media/DRdywr0W4AA1DG-.jpg:large
Dit wordt de PH-BHN?
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16541
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

Ger wrote:KLM Boeing 737-800 PH-BGC just took at AMS as KL9865 to Norwich. Is already in new colours. Just for maintenance?

Rgds, Ger
Afrim. C check until January 10th.
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

nemaco wrote:PH-BHN heeft vanavond haar eerste vlucht gemaakt
Zie : https://pbs.twimg.com/media/DSwgt8eU8AAZjGJ.jpg

en : https://pbs.twimg.com/media/DSutWZKUMAAz3OK.jpg

Voor audio, callsign BOE303 : https://t.co/qs4xOcK5kA
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 283
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Toen op 6 februari 2017 PH-BFD voor het laatst landde in Mojave had ze bijna 138.000 vlieguren erop zitten.
Destijds - naar alle waarschijnlijkheid - recordhouder met deze hoeveelheid.

Echter lees ik elders dat -BFC en -BFF hier momenteel alweer boven zitten; beiden alweer over de 140.000 uren. (misschien andere kisten ook wel, maar mij nog onbekend)
Op zich niet zo apart dat ze hoger uit gaan komen; hoewel ik altijd had begrepen dat -BFC wat achterliep op haar zusters omdat ze in 1989/90 een tijd heeft stil gestaan na vlucht 867.

Zijn er hier mensen die dichter op het vuur zitten dan ik die hier meer over weten c.q. meer cijfers hier van hebben?

(Ik zit zo ongeveer elk mogelijk detail van de KLM 747-200, -300 en -400 vloot bij te houden en dit zijn natuurlijk erg interessante feiten :wink: )
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

De PH-BFB kan wel eens recordhouder worden, als het uitfaseringsschema niet wordt aangepast.
Op 20Jan/17 Feb vlieg ik als passagier met een 744 all pax naar CUR, mocht het de PH-BFB zijn dan zal ik even vragen naar de vliegurensticker in het AML.

P.S. Ik zal ook nog via mijn oude KLM contacten (pensionada !) een recente lijst proberen op te vragen.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 283
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

747classic wrote:De PH-BFB kan wel eens recordhouder worden, als het uitfaseringsschema niet wordt aangepast.
Op 20Jan/17 Feb vlieg ik als passagier met een 744 all pax naar CUR, mocht het de PH-BFB zijn dan zal ik even vragen naar de vliegurensticker in het AML.
Graag, want van o.a. -BFB heb ik geen uren/cycles kunnen vinden.
P.S. Ik zal ook nog via mijn oude KLM contacten (pensionada !) een recente lijst proberen op te vragen.
Dat je pensionada van KLM was, was mij al bekend van hier en andere fora. Komt geregeld bijzonder interessante informatie van jouw kant, waarvan dank bij deze.

Schijnbaar gaan vanaf eind dit jaar elke 1.5 maand er een combi uit en is het eind 2019 eind verhaal voor hen.
Blijven in 2020 alleen nog de 4 overgebleven full-pax over die het dan nog een jaar uit blijven zingen.
aws747
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 46
Joined: 11 Mar 2004, 23:19

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by aws747 »

Net even gekeken.
BFB zit op 130000 uur .
BFC is koploper met 141000 uur.
BFF is geëindigd op iets meer dan 140000 uur.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Informatie ontvangen van een voormalig cockpit-collega :
PH-BFA
flying hours 125.410.

PH-BFD
137.735 flying hours and 16.761 cycles.

PH-BFF
2017-12-25 Flying hours 140.213.

PH-BFK
Flying hours 129.500, cycles 15.417.

aws747 : Kun je de exacte vlieguren van alle uitgefaseerde 744's achterhalen ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”