E-R-I-C wrote:De 'nieuwe' motor is zeker per IL76 ex MST vertrokken. Silkway machine.
Waarom zou er een highloader naar OTP moeten? Die heb je alleen nodig voor een Cargo machine...?
Tarom had A310s en zo'n loader kan je ook voor een A330 of B747pax gebruiken.
Hoe hebben ze anders die vracht/bagage uit die A330 in die B747 gekregen.
Kan me ook niet voorstellen dat ze op OTP geen loader hebben.
KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Geen idee waarom dat zou moeten maar ik las dit in een interne mededeling van de KLM A330 divisie
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Ik ben benieuwd hoe het nieuws van vandaag uit gaat pakken.
- geert
- Scramble Addict
- Posts: 1277
- Joined: 05 Oct 2002, 17:27
- Location: IJsselmuiden, booming city near Kampen.
- Contact:
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Welke twee F-70's staan er zonder titels op oost?
PH-BZF/G, PH-LMR, PH-BXR, PH-KCD, G-EUPR, G-EUUR.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Zijn dat niet PH-KZA en -KZD?geert wrote:Welke twee F-70's staan er zonder titels op oost?
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Zal wel takelmateriaal zijn geweest om de motor op te hangen. Dat gaat niet met een heftruck namelijk (zie AA191).E-R-I-C wrote:De 'nieuwe' motor is zeker per IL76 ex MST vertrokken. Silkway machine.
Waarom zou er een highloader naar OTP moeten? Die heb je alleen nodig voor een Cargo machine...?
Tarom had A310s en zo'n loader kan je ook voor een A330 of B747pax gebruiken.
Hoe hebben ze anders die vracht/bagage uit die A330 in die B747 gekregen.
Kan me ook niet voorstellen dat ze op OTP geen loader hebben.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Maar wel omslachtig om tools en een motor die op Maastricht staan nodig te hebben. En dan dat ding er weer af te moeten halen zodra het beestje weer geland is in Amsterdam. Heeft KLM geen spare engine of is de A330 motor voor meerdere types te gebruiken en moest deze nog nog omgebouwd worden zodat deze daarna pas onder een A330 gehangen kon worden? En wat zit er dan in buurt van Maastricht wat niet in Amsterdam beschikbaar is?
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
MST is gekozen ivm de veel ruimere opties mbt slots (of die zijn er zelfs niet). Daarnaast zal een IL76 op MST qua handling veel minder kosten dan dat op AMS zou zijn. Dus een truckje AMS MST voor paar honderd euro met spullen vanaf de hangaar op AMS naar MST is dan snel verdiend qua kosten.
Eric
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 749
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Motoren zijn erg kostbaar en misschien dat de spare engines al in gebruik zijn door andere toestellen. Ik kan me ook voorstellen dat de KLM geen overvloed aan spares heeft want wat zijn de chances dat er een motor gewisseld moet worden. Over de loop der jaren heeft de KLM enorm veel data en kan een inschatting maken wat er evt nodig is. Als er dan toch gewisseld moet worden, dan zal je wat extras moeten doen om een motor ergens anders vandaan te halen en wederom te wisselen..mac wrote:Maar wel omslachtig om tools en een motor die op Maastricht staan nodig te hebben. En dan dat ding er weer af te moeten halen zodra het beestje weer geland is in Amsterdam. Heeft KLM geen spare engine of is de A330 motor voor meerdere types te gebruiken en moest deze nog nog omgebouwd worden zodat deze daarna pas onder een A330 gehangen kon worden? En wat zit er dan in buurt van Maastricht wat niet in Amsterdam beschikbaar is?
.. Ik weet niet of er een uitwisseling programma voor motoren bestaat zoals bij andere onderdelen. Er zijn vast experts op dit forum die het kunnen vertellen.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Sommige airlines delen inderdaad een pool voor in AOG situatiespatrick@tediek.com wrote:mac wrote: .. Ik weet niet of er een uitwisseling programma voor motoren bestaat zoals bij andere onderdelen. Er zijn vast experts op dit forum die het kunnen vertellen.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Zover ik weet zijn alle KLM A330's (A330-203 en A330-303) uitgerust met General Electric CF6-80E1A3 motoren.
Dit motortype (met een grotere fan-diameter t.o.v. de CF6-80C2 series) wordt alleen toegepast op de A330.
Is de CF6-80E1A3 motor niet in onderhoud bij de KLM (GE) motorshop ? Of worden deze onderhouden in Frankrijk bij AF ?
Dit motortype (met een grotere fan-diameter t.o.v. de CF6-80C2 series) wordt alleen toegepast op de A330.
Is de CF6-80E1A3 motor niet in onderhoud bij de KLM (GE) motorshop ? Of worden deze onderhouden in Frankrijk bij AF ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
PH-BHM, KLM's 10e 787, heeft gister zijn eerste vlucht gemaakt, delivery vindt plaats 23 augustus:
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Toevallig las ik van de week (weer) over de wifi-plannen bij AF/KLM. Vanaf eind 2017 zouden bij KLM (ik laat AF even er buiten) 29 777's en 12 A330's worden uitgerust met het Gogo 2Ku systeem. Zo te zien zijn ze daar nog niet mee begonnen (correct me if I'm wrong) en het is natuurlijk ook nog niet helemaal 'eind 2017', maar iemand een idee wanneer ze er mee beginnen?
Oh, en is dat '12 A330's' weer een typefout (zoals dat stuk bij Luchtvaartnieuws tijdje terug) en moet dat 13 zijn? Of?
Oh, en is dat '12 A330's' weer een typefout (zoals dat stuk bij Luchtvaartnieuws tijdje terug) en moet dat 13 zijn? Of?
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Weet iemand wat er met de PH-BHG aan de hand is die sinds maandag in Kaapstad staat?
- Bennie
- Scramble Master
- Posts: 16541
- Joined: 02 Mar 2009, 15:12
- Type of spotter: Military (numbers & photography)
- Subscriber Scramble: Ofcourse
- Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Deur beschadigd tijdens ground handling.Inkjet wrote:Weet iemand wat er met de PH-BHG aan de hand is die sinds maandag in Kaapstad staat?
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
Scramble member, reader & contributor since 1984