KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
- HV7572KC
- Scramble Die-Hard
- Posts: 586
- Joined: 01 Jan 2005, 16:26
- Subscriber Scramble: HV7572KC
- Location: Sneek
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De A330s hebben nog de oude business class stoelen. KLM's website geeft het ook aan bij de 747, 777 & 787 NEW BUSINESS CLASS SEATS. En bij de A330 (New business class seats not yet available).
- Fiets
- Scramble Senior
- Posts: 277
- Joined: 09 Dec 2008, 10:37
- Type of spotter: S5F2
- Subscriber Scramble: HR
- Location: Schiphol/Hoofddorp
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dat klopt, dat gaan ze later dit jaar pas doen.HV7572KC wrote:De A330s hebben nog de oude business class stoelen. KLM's website geeft het ook aan bij de 747, 777 & 787 NEW BUSINESS CLASS SEATS. En bij de A330 (New business class seats not yet available).
De ombouw eerder dit jaar betrof alleen de ombouw van 30 business / 213 economy naar 18 business / 250 economy.
Dus 12 business stoelen minder, 37 economy stoelen erbij. Uiteraard nog wel de 'oude' stoelen.
Rgds/Henk
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
In een tijdspanne van 2 weken zijn dus alle -200's verbouwd?Fiets wrote:Was eind maart binnen 2 weken geregeld, voor ingang zomerdienst waren ze allemaal omgebouwd (ok, op één na die in groot onderhoud stond, maar die werd omgebouwd opeenvolgend of tijdens het onderhoud.)Inkjet wrote:Dan heeft men weinig tijd per toestel nodig gehad, de toestellen zijn er niet lang uit geweest. Een paar maanden geleden werd gesuggereerd dat er nog twee A332's uit zouden gaan, later meldde KLM 'niet dit jaar'. Weet iemand meer? Ik neem aan dat men niet meer investeert als de resterende leasetermijn kort is.
Dan was mijn gegok aan de hand van Flightradar (en nieuwsbronnen) nog aardig nauwkeurig.
Dan heb ik waarschijnlijk 1-3 toestellen die ik nog even beter moet bekijken.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
PH-BHL is gister uit de spuithal gerold:
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
PH-BHL: eerste vlucht gister, 10 juli. BHL delivery flight 24 juli
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De PH-KZC staat in Norfolk zag ik. Is dat voor onderhoud of is gaat ze naar een andere eigenaar?
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Eerder in dit topic heeft user "Fiets" aangegeven dat dit toestel komende maandag uitgefaseerd zou worden.Inkjet wrote:De PH-KZC staat in Norfolk zag ik. Is dat voor onderhoud of is gaat ze naar een andere eigenaar?
Lijkt er dus op dat dit toestel dus nu al uitgefaseerd is.
Eerder werd aangegeven dat deze naar InselAir zou gaan maar nu lijkt deze naar het Birmese Air Kanbawza te gaan.
Enigszins mooi nieuws:
BOEING 747'S KLM CARGO GAAN NOG ZEKER VIJFTIEN JAAR MEE
SCHIPHOL - De drie Boeing 747-400F vrachtvliegtuigen van KLM Cargo kunnen nog zeker
vijftien jaar worden gebruikt. Dat zegt vrachtdirecteur Marcel de Nooijer tegen
Luchtvaartnieuws.nl. Ook van de Boeing 747-400BCF in Martinair-kleuren wordt nog lang geen
afscheid genomen.
KLM is al wel begonnen met het uitfaseren van de verouderde passagiersvariant van de Boeing 747-
400. Die werd in 1989 in gebruik genomen. Van de laatste “Queen of the Skies” wordt naar
verwachting in 2020 afscheid genomen.
De KLM-blauwe Boeing 747-400’s in vrachtuitvoering zijn een stuk jonger: gemiddeld veertien jaar.
"Die toestellen kunnen dus met gemak nog vijftien jaar mee”, aldus De Nooijer. "En onze vierde 'full
freighter', de PH-MPS met Martinair-livery, is pas terug van een grote onderhoudsbeurt in China en
kan er weer vijf jaar tegenaan.”
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Als ze dan toch nog 15 jaar meekunnen, spuit ze dan ook alle 4 maar in Martinair kleuren.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat KLM blijft doorvliegen met slechts 3 747-400ERF vliegtuigen na 2020-2021 (tot 2032 ???)Iemand91 wrote:
Enigszins mooi nieuws:
BOEING 747'S KLM CARGO GAAN NOG ZEKER VIJFTIEN JAAR MEESCHIPHOL - De drie Boeing 747-400F vrachtvliegtuigen van KLM Cargo kunnen nog zeker
vijftien jaar worden gebruikt. Dat zegt vrachtdirecteur Marcel de Nooijer tegen
Luchtvaartnieuws.nl. Ook van de Boeing 747-400BCF in Martinair-kleuren wordt nog lang geen
afscheid genomen.
KLM is al wel begonnen met het uitfaseren van de verouderde passagiersvariant van de Boeing 747-
400. Die werd in 1989 in gebruik genomen. Van de laatste “Queen of the Skies” wordt naar
verwachting in 2020 afscheid genomen.
De KLM-blauwe Boeing 747-400’s in vrachtuitvoering zijn een stuk jonger: gemiddeld veertien jaar.
"Die toestellen kunnen dus met gemak nog vijftien jaar mee”, aldus De Nooijer. "En onze vierde 'full
freighter', de PH-MPS met Martinair-livery, is pas terug van een grote onderhoudsbeurt in China en
kan er weer vijf jaar tegenaan.”
Volgens uitspraken in het verleden door de afdeling "KLM Fleet development" bedraagt het minimale aantal eenheden van een aircraft type dat benodigd is voor een economische vluchtuitvoering ongeveer 9-10 eenheden., ivm. aanhouden reserve delen, simulator training, GWK licenties etc.
Het aanhouden van de PH-MPS voor een verdere 5 jaar is ook opmerkelijk, een afwijkend sub-type, de enige in de huidige vloot met PW4000 motoren, ook niet erg economisch. De huidige lease loopt af in eind 2018 (volgens de laatste gegevens), maar zal misschien verlengd kunnen worden tegen gunstige condities - er zullen immers zeer weinig kandidaten zijn voor dat type 744 freighter.
N.B. De inzet van een relatief klein aantal freighters, zowel bij MP als KLM was alleen economisch mogelijk omdat werd geopereerd tegelijkertijd naast een grote passagiers vloot van hetzelfde type (DC-10, MD11 en 747-2/3/4) . Tussen KLM en MP was altijd een innige technische samenwerking.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Het zou mij ook verbazen hoor. Zeker gezien wat er de laatste jaren bij AF/KLM is gebeurd bij het vrachtdeel.747classic wrote: Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat KLM blijft doorvliegen met slechts 3 747-400ERF vliegtuigen na 2020-2021 (tot 2032 ???)
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Het zijn geen 4 747F in de KLM vloot, het is operationeel echt de MP vloot.
Andere afspraken over onderhoud.
Andere afspraken met de vliegers.
KLM Cargo doet nu alleen een soort executive operatie
Alleen de duurst betalende vracht.
Grote opbrengst maar ook groot afbreuk risico, en maar een kleine markt.
Andere afspraken over onderhoud.
Andere afspraken met de vliegers.
KLM Cargo doet nu alleen een soort executive operatie
Alleen de duurst betalende vracht.
Grote opbrengst maar ook groot afbreuk risico, en maar een kleine markt.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 383
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Tot 2021 kunnen 3 of 4 744 freighters economisch blijven opereren, naast de slinkende passagiers vloot, daarna neemt de "747 know how" binnen de KLM/MP organisatie snel af. Te weinig exposure voor de overblijvende GWK's, ook zullen zeer snel de kosten oplopen om bevoegd on type te blijven (pensionering van GWK's met 747 kennis)
Relatief kleine technische storingen zullen sneller voor een AOG situatie zorgen. Inhuren van extern onderhoud kan altijd, maar is vaak duurder en vrijwel altijd duurt het langer voordat de vereiste kennis op de AOG plaats aanwezig is.
Onderdelen aanhouden voor een kleine vloot is ook relatief duur, in een spare-pool deelnemen kan ook , maar is altijd (veel) duurder.
Mijns inziens is het onmogelijk om 10 jaar lang economisch te opereren (na 2021) met een paar "lonely" 744's tegen de Cargoluxen en AirBridgeCargo's van deze wereld (en nog maar niet te spreken over de ME Cargo operators met veel subsidies)
Relatief kleine technische storingen zullen sneller voor een AOG situatie zorgen. Inhuren van extern onderhoud kan altijd, maar is vaak duurder en vrijwel altijd duurt het langer voordat de vereiste kennis op de AOG plaats aanwezig is.
Onderdelen aanhouden voor een kleine vloot is ook relatief duur, in een spare-pool deelnemen kan ook , maar is altijd (veel) duurder.
Mijns inziens is het onmogelijk om 10 jaar lang economisch te opereren (na 2021) met een paar "lonely" 744's tegen de Cargoluxen en AirBridgeCargo's van deze wereld (en nog maar niet te spreken over de ME Cargo operators met veel subsidies)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De knowhow blijft nog wel even denk ik. Kijk alleen al maar naar het grote aantal freighters van allerlei andere clubs die door KLTD op de R en S-platforms worden afgehandeld. En bij mijn weten neemt dat aantal alleen maar toe, ook door de komst van de -8F. En alhoewel de D-checks nu in China gebeuren, C-checks vinden nog steeds plaats op -Oost.
400F's worden steeds vaker cash afgerekend, waardoor de captital costs aanzienlijk omlaag laag gaan en je het kunt veroorloven met een lagere utilisation te werken. Een T7F is zodanig duur, die moet je wel 24/7 inzetten. Kijk maar naar de hudige inzet van de KLMP vrachtbakken, die staan regelmatig een halve dag stil. Goed voor de OTP en dispatch reliability van de steeds ouder wordende vloot. En zolang de Jet-A relatief goedkoop blijft kun je zo best rendabel werken. Kijk maar maar DL, die maken miljardenwinsten met 'ouwe meuk'.
400F's worden steeds vaker cash afgerekend, waardoor de captital costs aanzienlijk omlaag laag gaan en je het kunt veroorloven met een lagere utilisation te werken. Een T7F is zodanig duur, die moet je wel 24/7 inzetten. Kijk maar naar de hudige inzet van de KLMP vrachtbakken, die staan regelmatig een halve dag stil. Goed voor de OTP en dispatch reliability van de steeds ouder wordende vloot. En zolang de Jet-A relatief goedkoop blijft kun je zo best rendabel werken. Kijk maar maar DL, die maken miljardenwinsten met 'ouwe meuk'.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
"De PH-MPS met Martinair-livery, is pas terug van een grote onderhoudsbeurt in China en kan er weer vijf jaar tegenaan.”
Volgens mij bevestigd dat geenszins dat de MPS ook daadwerkelijk zo lang blijft, de kist kán het alleen wordt er gezegd. Het lijkt mij ivm fleet commonality & lease rates logischer dat het lease contract niet verlengt wordt in 2018. De laatste D-check zal nodig geweest zijn om de MPS in terug lever condities te krijgen en staat dus los van hoe lang Martinair/KLM Cargo er nog mee door vliegt. Volgens mij is dit ook al eerder benoemt in dit topic, als onderdeel van het verhaal om een ERF als vervanger aan te trekken.
Volgens mij bevestigd dat geenszins dat de MPS ook daadwerkelijk zo lang blijft, de kist kán het alleen wordt er gezegd. Het lijkt mij ivm fleet commonality & lease rates logischer dat het lease contract niet verlengt wordt in 2018. De laatste D-check zal nodig geweest zijn om de MPS in terug lever condities te krijgen en staat dus los van hoe lang Martinair/KLM Cargo er nog mee door vliegt. Volgens mij is dit ook al eerder benoemt in dit topic, als onderdeel van het verhaal om een ERF als vervanger aan te trekken.