Wel of geen overstap
Forum rules
-
- Posts: 5
- Joined: 19 May 2017, 14:04
Wel of geen overstap
Hoi allemaal,
Voor mijn scriptie voor mijn masteropleiding (Transport & Supply Chain Management) probeer ik data te verzamelen m.b.t. het kiezen voor wel of geen overstap.
Door middel van een vragenlijst probeer ik inzicht te krijgen in welke faciliteiten belangrijk zijn op een overstapluchthaven, en of deze faciliteiten de keuze beïnvloeden (of dat de keuze alleen beïnvloed wordt door kosten en totale reisduur).
Ik zou er ontzettend mee geholpen zijn als jullie mijn vragenlijst willen invullen. Het invullen van de lijst duurt maximaal 5 minuten (maar waarschijnlijk ben je sneller klaar).
De link naar de lijst: http://thesis.sawtoothsoftware.com
Wat verdere toelichting op de vragenlijst:
- Er zijn verschillende versies met verschillende vluchten. Iedere respondent krijgt 1 versie te zien.
- Per versie veranderd de vlucht, reisduur en kosten niet. Wat wel veranderd zijn de faciliteiten en services op de overstap luchthaven.
- Het is niet mogelijk om tijdens een overstap de luchthaven te verlaten.
Mocht iemand nog vragen hebben, voel je dan vooral vrij om ze hier te stellen. Ik zal dan proberen zo snel mogelijk te antwoorden.
Alvast bedankt voor de moeite!
Voor mijn scriptie voor mijn masteropleiding (Transport & Supply Chain Management) probeer ik data te verzamelen m.b.t. het kiezen voor wel of geen overstap.
Door middel van een vragenlijst probeer ik inzicht te krijgen in welke faciliteiten belangrijk zijn op een overstapluchthaven, en of deze faciliteiten de keuze beïnvloeden (of dat de keuze alleen beïnvloed wordt door kosten en totale reisduur).
Ik zou er ontzettend mee geholpen zijn als jullie mijn vragenlijst willen invullen. Het invullen van de lijst duurt maximaal 5 minuten (maar waarschijnlijk ben je sneller klaar).
De link naar de lijst: http://thesis.sawtoothsoftware.com
Wat verdere toelichting op de vragenlijst:
- Er zijn verschillende versies met verschillende vluchten. Iedere respondent krijgt 1 versie te zien.
- Per versie veranderd de vlucht, reisduur en kosten niet. Wat wel veranderd zijn de faciliteiten en services op de overstap luchthaven.
- Het is niet mogelijk om tijdens een overstap de luchthaven te verlaten.
Mocht iemand nog vragen hebben, voel je dan vooral vrij om ze hier te stellen. Ik zal dan proberen zo snel mogelijk te antwoorden.
Alvast bedankt voor de moeite!
-
- Scramble Addict
- Posts: 2080
- Joined: 14 Jun 2007, 20:50
- Subscriber Scramble: wamovements
Re: Wel of geen overstap
Heb hem voor je ingevuld.
Persoonlijk kies ik altijd voor de kortste reis, ook als dit iets duurder is. Maakt je tevens minder afhankelijk van faciliteiten op de overstap luchthaven.
Persoonlijk kies ik altijd voor de kortste reis, ook als dit iets duurder is. Maakt je tevens minder afhankelijk van faciliteiten op de overstap luchthaven.
Re: Wel of geen overstap
Hmm, wel of geen overstap en de twee opties (die 8 keer terugkomt) is alleen tussen met een overstap.
Anyway, als civiel spotter gaat het er mij om wat er onderweg nog te scoren valt (uh, aan vliegtuigen natuurlijk). Alle andere faciliteiten zijn wat mij betreft complete bijzaak. Goedkopere vlucht met overstap is in feite betaald extra kisten kunnen pakken.
Erwin
Anyway, als civiel spotter gaat het er mij om wat er onderweg nog te scoren valt (uh, aan vliegtuigen natuurlijk). Alle andere faciliteiten zijn wat mij betreft complete bijzaak. Goedkopere vlucht met overstap is in feite betaald extra kisten kunnen pakken.
Erwin
- GoldenAce007
- Scramble Junior
- Posts: 162
- Joined: 23 Jun 2007, 16:43
Re: Wel of geen overstap
Hi,
Net even ingevuld. Wat mij opvalt is dat het onderzoek voornamelijk opties geeft over faciliteiten op de airport. Voor mij van van belang zijn vooral de reisduur totaal vs de prijs. De rest is in alle gevallen bijzaak. Nu is Sydney wel een lastige, daar zou je kunnen kiezen voor een langere stop (met airport hotel) of juist korte stop ivm reisduur.
Eerlijk gezegd zijn (buiten de langere stop om uit rusten in het hotel) alleen van belang om de airport de toiletten. Alle andere dingen zijn volgens mij geen deciders voor de gemiddelde consument.
Dit op basis van jarenlange reisorganisatie ervaring.
Succes met je onderzoek
R
Net even ingevuld. Wat mij opvalt is dat het onderzoek voornamelijk opties geeft over faciliteiten op de airport. Voor mij van van belang zijn vooral de reisduur totaal vs de prijs. De rest is in alle gevallen bijzaak. Nu is Sydney wel een lastige, daar zou je kunnen kiezen voor een langere stop (met airport hotel) of juist korte stop ivm reisduur.
Eerlijk gezegd zijn (buiten de langere stop om uit rusten in het hotel) alleen van belang om de airport de toiletten. Alle andere dingen zijn volgens mij geen deciders voor de gemiddelde consument.
Dit op basis van jarenlange reisorganisatie ervaring.
Succes met je onderzoek
R
- Alpha Kilo One
- Scramble Master
- Posts: 4497
- Joined: 25 Apr 2005, 16:17
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: Jein 😉
Re: Wel of geen overstap
Tja, effe ingevuld.
Voor mij is reistijd de allerbelangrijkste.
Mits het prijsverschil niet té groot is.
Dus al die andere "ellende" boeit me niet zo.
Een toilet en een bakje koffie, en je hoort mij niet klagen.
Nou ja, zonder transport op Kuala Lumpur wordt een hele (onmogelijke) toer, maar dat heb je niet meegenomen in je onderzoek.
Kortom, faciliteiten vind ik persoonlijk niet zo boeiend.....!
Voor mij is reistijd de allerbelangrijkste.
Mits het prijsverschil niet té groot is.
Dus al die andere "ellende" boeit me niet zo.
Een toilet en een bakje koffie, en je hoort mij niet klagen.
Nou ja, zonder transport op Kuala Lumpur wordt een hele (onmogelijke) toer, maar dat heb je niet meegenomen in je onderzoek.
Kortom, faciliteiten vind ik persoonlijk niet zo boeiend.....!
"Nix bliev wie it es"
Re: Wel of geen overstap
Het hangt voor mij af voor ik voor werk of prive onderweg ben.
Voor werk is tijd vaak geld en dus zo kort mogelijk onderweg zijn tenzij die prijs weer enorm scheelt.
Prive ligt het eraan hoeveel extra tijd het kost, welk veld we overstappen en welk extra vliegtuig type ik evt kan vliegen.
Als ik de tijd heb en de prijs of goedkoper is of net zo duur pak ik vaak een extra vlucht om de Frequent flyer miles beetje op te krikken
Voor werk is tijd vaak geld en dus zo kort mogelijk onderweg zijn tenzij die prijs weer enorm scheelt.
Prive ligt het eraan hoeveel extra tijd het kost, welk veld we overstappen en welk extra vliegtuig type ik evt kan vliegen.
Als ik de tijd heb en de prijs of goedkoper is of net zo duur pak ik vaak een extra vlucht om de Frequent flyer miles beetje op te krikken
Eric
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: Wel of geen overstap
Hoi Leroy,
Ik denk dat veel van de hobbyisten hier niet in de normale doelgroep vallen.
Een restaurant is pas belangrijk als deze daadwerkelijk een raam heeft waarvandaan je vliegtuigen kan zien.
Overstappen is totaal afhankelijk of je het vliegveld van de overstap interessant vindt, of je er met dag licht bent.
Overstappen kan een rede hebben omdat een deel van de vlucht met een gaaf/zeldzaam vliegtuig wordt uitgevoerd.
Omdat er een vliegtuig op de luchthaven staat dat je graag wil zien.
Via Moskou naar Istanbul, was serieus duurder dan een rechtstreekse vlucht.
Maar wel een hele middag airside op SVO en terug met de IL96 !!
Toch vond het meisje bij de incheckbali het gek !
Via Helsinki naar Stockholm
Via Helsinki naar San Francisco
Maar de faciliteiten op de luchthaven hebben zelden invloed op mijn beslissing.
Ik heb
Ik denk dat veel van de hobbyisten hier niet in de normale doelgroep vallen.
Een restaurant is pas belangrijk als deze daadwerkelijk een raam heeft waarvandaan je vliegtuigen kan zien.
Overstappen is totaal afhankelijk of je het vliegveld van de overstap interessant vindt, of je er met dag licht bent.
Overstappen kan een rede hebben omdat een deel van de vlucht met een gaaf/zeldzaam vliegtuig wordt uitgevoerd.
Omdat er een vliegtuig op de luchthaven staat dat je graag wil zien.
Via Moskou naar Istanbul, was serieus duurder dan een rechtstreekse vlucht.
Maar wel een hele middag airside op SVO en terug met de IL96 !!
Toch vond het meisje bij de incheckbali het gek !
Via Helsinki naar Stockholm
Via Helsinki naar San Francisco
Maar de faciliteiten op de luchthaven hebben zelden invloed op mijn beslissing.
Ik heb
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Wel of geen overstap
Herinner mij een verhaal van een paar voetbalsupporters die uit Nederland naar IJsland wilden voor een Europacupwedstrijd. Goedkoopste optie bleek via JFK te zijn. Tussen boeken en vliegen zat 9/11. Ze kwamen niet verder dan de States, omdat ze het daar een heel rare route vonden.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Thijs
- Scramble Master
- Posts: 5085
- Joined: 10 Feb 2003, 13:42
- Subscriber Scramble: Thijs
- Location: West Intercourse Island
- Contact:
Re: Wel of geen overstap
Ik vraag me af hoeveel mensen de faciliteiten en services op een overstap luchthaven van tevoren checken. Ikke doe het nooit. Kan me ook geen unique sellingpoint bedenken wat me over de streep kan trekken. Persoonlijk kijk ik alleen naar overstaptijd en prijsverschil.
Trouwens voor wie doe je dit onderzoek? Schiphol Group? Zijn Nederlanders dan wel de juiste respondenten? Ken weinig Nederlanders die overstappen op Schiphol. En kan me voorstellen dat Amerikanen een andere mening hebben dan Nederlanders, terwijl Schiphol die eerste groep juist wil aantrekken. Economy en business class passagiers zullen ook weer anders antwoorden.
Ben trouwens wel benieuwd of sommige mensen een favoriete of juist niet favoriete overstapluchthaven hebben en wat de reden is. (Geen spotterstechnische reden). Persoonlijk ben ik geen fan van Londen Heathrow vanwege het reizen tussen verschillende terminals. Ik prefereer een one terminal concept a la Schiphol.
Succes met je scriptie.
Trouwens voor wie doe je dit onderzoek? Schiphol Group? Zijn Nederlanders dan wel de juiste respondenten? Ken weinig Nederlanders die overstappen op Schiphol. En kan me voorstellen dat Amerikanen een andere mening hebben dan Nederlanders, terwijl Schiphol die eerste groep juist wil aantrekken. Economy en business class passagiers zullen ook weer anders antwoorden.
Ben trouwens wel benieuwd of sommige mensen een favoriete of juist niet favoriete overstapluchthaven hebben en wat de reden is. (Geen spotterstechnische reden). Persoonlijk ben ik geen fan van Londen Heathrow vanwege het reizen tussen verschillende terminals. Ik prefereer een one terminal concept a la Schiphol.
Succes met je scriptie.
Assume makes an ASS of U and ME.
-
- Posts: 5
- Joined: 19 May 2017, 14:04
Re: Wel of geen overstap
Bedankt allemaal voor de feedback en reacties!
@GoldenAce007 bedankt, ik denk dat dit inderdaad voor de meeste mensen zo is. Wetenschappelijk gezien is echter niet in literatuur aangetoond wat de drijfveer is voor het kiezen van een overstap (en de eventuele invloed van de faciliteiten hierop). Dit maakt het onderwerp voor mij geschikt als scriptie
@Streep. Goed punt! Ik zal zeker in mijn limitaties van het onderzoek meenemen dat de data o.a. is verzameld op een forum voor hobbyisten. Helaas heb ik voor mijn masterthesis niet genoeg tijd (en mogelijkheden) om mij echt specifiek op 1 doelgroep te richten. Voor bijvoorbeeld een PhD scriptie is dit veel beter te doen, omdat je meer tijd krijgt.
@Thijs, bedankt voor de feedback. Ik doe het zelf ook nooit, enige dat ik mij kan voorstellen is dat als je rookt en je hebt een overstap, je wilt checken of er een rookruimte op het vliegveld is (maar zelfs dat betwijfel ik). Dit onderzoek wordt niet direct gedaan voor een bepaalde partij. Het is "onafhankelijk" in de zin dat ik niet verbonden ben aan een bedrijf en ook geen data krijg van een derde partij. Schiphol is in elke variant van de vragenlijst de vertrek luchthaven. Hier is voor gekozen omdat de respondenten inderdaad veelal mensen zijn die in Nederland wonen en hierdoor zich beter kunnen inleven in de vlucht. De faciliteiten die aan de overstapluchthavens worden gelinkt zijn willekeurig gekozen (in die zin: Ik heb bewust gekozen voor restaurants, toiletten, winkels etc., maar de software bepaald per vraag of er bijvoorbeeld wel of geen rookruimte is). De faciliteiten die aan de overstap luchthaven gelinkt worden in de vragenlijst zijn dan ook niet (per definitie) in overeenstemming met de werkelijkheid.
Het feit dat de vragenlijst is verspreid in Nederland, waardoor de meeste respondenten Nederlands zijn is een limitatie wat wordt meegenomen in het onderzoek.
Ik ben inderdaad ook benieuwd of mensen bepaalde luchthavens vermijden of juist kiezen! Dit kon ik in dit onderzoek echter niet meenemen omdat het dan te groot werd voor een masterscriptie.
Nogmaals bedankt voor alle reacties tot dusver! Indien er meer vragen/reacties komen zal ik hier zeker op reageren
@GoldenAce007 bedankt, ik denk dat dit inderdaad voor de meeste mensen zo is. Wetenschappelijk gezien is echter niet in literatuur aangetoond wat de drijfveer is voor het kiezen van een overstap (en de eventuele invloed van de faciliteiten hierop). Dit maakt het onderwerp voor mij geschikt als scriptie
@Streep. Goed punt! Ik zal zeker in mijn limitaties van het onderzoek meenemen dat de data o.a. is verzameld op een forum voor hobbyisten. Helaas heb ik voor mijn masterthesis niet genoeg tijd (en mogelijkheden) om mij echt specifiek op 1 doelgroep te richten. Voor bijvoorbeeld een PhD scriptie is dit veel beter te doen, omdat je meer tijd krijgt.
@Thijs, bedankt voor de feedback. Ik doe het zelf ook nooit, enige dat ik mij kan voorstellen is dat als je rookt en je hebt een overstap, je wilt checken of er een rookruimte op het vliegveld is (maar zelfs dat betwijfel ik). Dit onderzoek wordt niet direct gedaan voor een bepaalde partij. Het is "onafhankelijk" in de zin dat ik niet verbonden ben aan een bedrijf en ook geen data krijg van een derde partij. Schiphol is in elke variant van de vragenlijst de vertrek luchthaven. Hier is voor gekozen omdat de respondenten inderdaad veelal mensen zijn die in Nederland wonen en hierdoor zich beter kunnen inleven in de vlucht. De faciliteiten die aan de overstapluchthavens worden gelinkt zijn willekeurig gekozen (in die zin: Ik heb bewust gekozen voor restaurants, toiletten, winkels etc., maar de software bepaald per vraag of er bijvoorbeeld wel of geen rookruimte is). De faciliteiten die aan de overstap luchthaven gelinkt worden in de vragenlijst zijn dan ook niet (per definitie) in overeenstemming met de werkelijkheid.
Het feit dat de vragenlijst is verspreid in Nederland, waardoor de meeste respondenten Nederlands zijn is een limitatie wat wordt meegenomen in het onderzoek.
Ik ben inderdaad ook benieuwd of mensen bepaalde luchthavens vermijden of juist kiezen! Dit kon ik in dit onderzoek echter niet meenemen omdat het dan te groot werd voor een masterscriptie.
Nogmaals bedankt voor alle reacties tot dusver! Indien er meer vragen/reacties komen zal ik hier zeker op reageren
Re: Wel of geen overstap
Nog los van het spotten: Munchen.Thijs wrote:Ben trouwens wel benieuwd of sommige mensen een favoriete of juist niet favoriete overstapluchthaven hebben en wat de reden is. (Geen spotterstechnische reden).
Nette terminal en gratis koffie. En zelfs als je een overstaptijd van minder dan 30 minuten hebt haal je je vlucht nog wel (met Lufthansa in elk geval). Als ik niet een specifieke vlucht wil hebben vanwege bijvoorbeeld nieuw type, nieuwe overstapluchthaven, of een andere reden, dan kies ik altijd voor Munchen.
Erwin
- Coati
- Scramble Addict
- Posts: 1561
- Joined: 25 Jun 2005, 19:53
- Type of spotter: S5
- Subscriber Scramble: No
- Location: Meppel, Netherlands
Re: Wel of geen overstap
Ingevuld! Ik moest kiezen tussen SIN en KUL, dan uiteraard SIN in alle gevallen. Er is ook zoiets als uitstraling van een terminal en hoe aangenaam het is. München kan ik onderschrijven, 2 weken geleden werd ik zelfs met een busje opgehaald bij het vliegtuig en naar de aansluiting gereden om hem te halen. Aangename luchthaven. Wat ik probeer te mijden is bijv CDG, sfeerloze broeikas met slechte cafetaria!
create your own database with www.spottingmode.com
-
- Posts: 5
- Joined: 19 May 2017, 14:04
Re: Wel of geen overstap
Iedereen bedankt voor de feedback en het invullen! De vragenlijst is inmiddels gesloten