Dienstregeling Schiphol niet meer beschikbaar

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
United 777
Scramble Senior
Scramble Senior
Subscriber Scramble: United 777

Dienstregeling Schiphol niet meer beschikbaar

Post by United 777 »

Jarenlang heb ik bij de informatiebalie op Schiphol de dienstregeling van de luchthaven mogen ophalen. In het voorjaar de zomerdienstregeling, in het najaar de winterdienstregeling. Ik was er altijd erg blij mee. Alle lijndiensten overzichtelijk bij elkaar in een handzaam boekje, wat wil een spotter nog meer?

Tijdens mijn laatste bezoek aan de balie meldde de medewerker: “De Schiphol Timetable? Die bestaat niet meer! Voortaan mag u op de website kijken.” Erg spijtig, was mijn eerste gevoel. Toch viel het ‘verlies’ in eerste instantie mee. Op http://www.schiphol.nl bleek een PDF-bestand te staan met alle bestemmingen, luchtvaartmaatschappijen, vluchtfrequenties en vliegtuigtypes. De opmaak hiervan was identiek aan de papieren versie.

Lang heb ik niet kunnen genieten van de digitale dienstregeling. Van de medewerker had ik begrepen dat de PDF periodiek bijgewerkt zou worden. Toen ik vorige week op zoek ging naar de nieuwe zomerdienstregeling bleek die er niet te zijn. Hoewel de winterdienstregeling nog van kracht was, stond die ook niet meer op de website. Ik heb een mail gestuurd naar Schiphol. Het antwoord: “Helaas verstrekken wij geen pdf files meer met vluchtoverzichten.”

Eerlijk gezegd begrijp ik het woord helaas niet helemaal. Dat impliceert dat de luchthaven het zelf liever ook anders had gezien, maar dat er blijkbaar niets meer aan te doen is.

Dan maar terug naar de website om de Schiphol Flight Explorer te proberen. Wanneer wil je op reis? Met welke airline wil je vliegen? Hoe lang wil je vliegen? Naar die informatie ben ik dus niet op zoek. Wat ik dan wel wil weten? Op welke bestemmingen de Fokker 70 vliegt bijvoorbeeld. Welke maatschappijen op zaterdag langskomen. Wanneer ik een bepaald type vliegtuig kan verwachten. Dat was tot voor kort eenvoudig te achterhalen, maar nu niet meer.

Wat is er mis met een traditionele dienstregeling? Waarom kan die niet blijven bestaan, al is het maar als PDF? Twee keer per jaar een overzicht samenstellen is toch niet te veel gevraagd? Schiphol, blijf niet achter bij Düsseldorf, Frankfurt en München, en bied je klanten weer een echte dienstregeling aan!

Hoe denken jullie hierover?
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master

Re: Dienstregeling Schiphol niet meer beschikbaar

Post by ehusmann »

Helemaal mee eens!!

Ik heb nooit de papieren versie gebruikt, maar wel altijd de pdf. Voor mij ging het erom om alle 777 vluchten eruit te halen wat een paar minuten werk koste met die pdf, maar nu onmogelijk is met die vluchtplanner. Die applicatie slaat nergens op, is traag, nauwelijks in te zoeken en overbodig als je er niets meer mee kunt dan wat je op ticket sites veel makkelijker kan doen (en uitgebreider).

En volgens mij is dat woordje 'helaas' in het antwoord van Schiphol als een krokodillentraan. Geen idee waarom ze er mee gestopt zijn, maar dat het niet meer zou kunnen is onzin, het kan altijd, ze zullen het om de een of andere reden wel niet meer willen.

Erwin
Image
YS11
Scramble Master
Scramble Master

Post by YS11 »

Zoals je wellicht gezien, hebt geven die genen die op SPL werken, vrijwel dagelijks de nodige informative, ook soms een aantal dagen van te voren, en we hebben dan Schiphol.nl en Schipholdutchplanspotters.nl, kom je wellicht al aardig ver mee.
Rgds,Martin.
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master

Post by B767-300ER »

Of het is geen kwestie van niet willen, maar het niet meer willen betalen voor iets wat wellicht redelijk weinig gebruikt wordt? (Of in ieder geval door weinig mensen wordt gebruikt)

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
lucky
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Type of spotter: F1

Post by lucky »

Het was even knutselen, maar dan heb je ook wat. Wellicht vinden jullie dit handig: http://schiphol.dutchplanespotters.nl/timetable/.

Mogelijkheden zijn redelijk uitgebreid, zo kan je bijvoorbeeld met het menu links, alle Boeing 787 vluchten er uit halen.
Ook staan er wat aparte dingen in, zoals de MD-90 uit Miami op vlucht DL 74. Verklaring is hier het zelfde als bij de expected traffic pagina: alle gegevens zijn afkomstig van Flight Explorer op schiphol.nl. Alleen zit er hier een twist bij: vluchten naar Schiphol zal je daar niet zo snel vinden. Maar, met wat firebug trucjes kan je die er toch uithalen, en dat is ook wat ik heb gedaan. Gevolg is wat dat je vooral bij de aankomende vluchten 'rare' dingen zal zien.

In ieder geval, doe je er voordeel mee. Als er nog ideeën zijn, laat het gerust weten. Een ding die ik zelf iig nog van plan ben, is een updates pagina. Maar gezien alle gezien alle data nu nog nieuw is, heeft dat nu geen zin.
BRGDS, Dainel
My Photos
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master

Post by B767-300ER »

Top initiatief. Thnks

Hij is overigens onleesbaar op Mobiel. Wellicht dat je daar nog iets mee kan in de toekomst?

Regards, N.
lucky
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Type of spotter: F1

Post by lucky »

B767-300ER wrote:Hij is overigens onleesbaar op Mobiel. Wellicht dat je daar nog iets mee kan in de toekomst?
Dat was mij ook al opgevallen. Het zou nu beter moeten zijn.
Bij kleine schermen is er boven in de zwarte balk is er een vliegtuig icoon. Die kan je gebruiken bij de verschillende Airlines, Aircrafts en Destinations te komen.
Ideaal gaat het niet worden - het is best veel informatie voor een klein scherm. Maar het zou nu in ieder geval werkbaar moeten zijn.
BRGDS, Dainel
My Photos
Mzunguwamap
Scramble Addict
Scramble Addict
Type of spotter: Rookie

Post by Mzunguwamap »

Wauw, indrukwekkend en nuttig.
Keep up the good work ! :respect:
"The bitch gave us Delta"
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master

Post by B767-300ER »

lucky wrote:
B767-300ER wrote:Hij is overigens onleesbaar op Mobiel. Wellicht dat je daar nog iets mee kan in de toekomst?
Dat was mij ook al opgevallen. Het zou nu beter moeten zijn.
Bij kleine schermen is er boven in de zwarte balk is er een vliegtuig icoon. Die kan je gebruiken bij de verschillende Airlines, Aircrafts en Destinations te komen.
Ideaal gaat het niet worden - het is best veel informatie voor een klein scherm. Maar het zou nu in ieder geval werkbaar moeten zijn.
Dat is het nu zeker.
Top initiatief :respect:

Regards, N.
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master

Post by ehusmann »

Top werk, kan niet anders zeggen.
Als je nu ook nog de KL vluchten eruit zou kunnen filteren (om alleen de interessante kisten over te houden) zou het echt perfect zijn ;-)

Erwin
Image
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”