Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

B767-300ER wrote:
cHabu wrote:Ik zie geen MD-11 op KCEW....
MCL is een 763ER
Dat verklaard waarom ik geen MD-11 zie... :oops:
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Hurricane wrote:Gezien de complexiteit van deze situatie ben ik mij bewust dat er niet even een aantal B777Fs (of welk type dan ook) van stal kunnen komen voor een vlootvernieuwing impuls maar ik verbaas me wel dat er nog steeds B747-400BCF's rondvliegen want de -400ERF's zijn inmiddels ook aanwezig op de markt. Wat komt er na de MD-11? Gaat het licht ineens uit of word er nog wat gesparteld?

Ron
Ik kan me vergissen...
Maar vliegt "MP"(KLM) niet met 1BCF en 4xERF?
En staan de anderen lekker in de zon in Spanje?

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

cHabu wrote:
B767-300ER wrote:
cHabu wrote:Ik zie geen MD-11 op KCEW....
MCL is een 763ER
Dat verklaard waarom ik geen MD-11 zie... :oops:
Geeft niks Chris. Je wordt ook alweer een jaartje ouder...

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Hurricane »

B767-300ER wrote:
Hurricane wrote:Gezien de complexiteit van deze situatie ben ik mij bewust dat er niet even een aantal B777Fs (of welk type dan ook) van stal kunnen komen voor een vlootvernieuwing impuls maar ik verbaas me wel dat er nog steeds B747-400BCF's rondvliegen want de -400ERF's zijn inmiddels ook aanwezig op de markt. Wat komt er na de MD-11? Gaat het licht ineens uit of word er nog wat gesparteld?

Ron
Ik kan me vergissen...
Maar vliegt "MP"(KLM) niet met 1BCF en 4xERF?
En staan de anderen lekker in de zon in Spanje?

[ Post made via Mobile Device ]
Dat klopt maar die 2 apparaten in Spanje staan ook nog steeds op de 'loonlijst' van Martinair (via Aircastle, waar ook de MPS via komt). Daarnaast heb ik mij laten vertellen dat de PH-CKD ook in een aparte configuratie is waardoor men graag van deze kist af wil en daarom heeft verleased. Drie versies B747 en 2 versies MD11 (MCY vs de rest) vind ik een beetje veel voor deze beperkte vloot :wink:
Groeten,
Ron
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Hurricane wrote:
B767-300ER wrote:
Hurricane wrote:Gezien de complexiteit van deze situatie ben ik mij bewust dat er niet even een aantal B777Fs (of welk type dan ook) van stal kunnen komen voor een vlootvernieuwing impuls maar ik verbaas me wel dat er nog steeds B747-400BCF's rondvliegen want de -400ERF's zijn inmiddels ook aanwezig op de markt. Wat komt er na de MD-11? Gaat het licht ineens uit of word er nog wat gesparteld?

Ron
Ik kan me vergissen...
Maar vliegt "MP"(KLM) niet met 1BCF en 4xERF?
En staan de anderen lekker in de zon in Spanje?

[ Post made via Mobile Device ]
Dat klopt maar die 2 apparaten in Spanje staan ook nog steeds op de 'loonlijst' van Martinair (via Aircastle, waar ook de MPS via komt). Daarnaast heb ik mij laten vertellen dat de PH-CKD ook in een aparte configuratie is waardoor men graag van deze kist af wil en daarom heeft verleased. Drie versies B747 en 2 versies MD11 (MCY vs de rest) vind ik een beetje veel voor deze beperkte vloot :wink:
Volgens mij is er niets anders aan de CKD dan aan de andere ERF-en, behalve de leaseprijs ;-). Maar zo meen ik het begrepen te hebben.

En als dat met de 11-en zo problematisch jad geweest, waarom heeft men de MCY er dan niet uit gedaan toen het kon maar toch gekozen voor de MCT?

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

Hurricane wrote:
B767-300ER wrote:
Hurricane wrote:Gezien de complexiteit van deze situatie ben ik mij bewust dat er niet even een aantal B777Fs (of welk type dan ook) van stal kunnen komen voor een vlootvernieuwing impuls maar ik verbaas me wel dat er nog steeds B747-400BCF's rondvliegen want de -400ERF's zijn inmiddels ook aanwezig op de markt. Wat komt er na de MD-11? Gaat het licht ineens uit of word er nog wat gesparteld?

Ron
Ik kan me vergissen...
Maar vliegt "MP"(KLM) niet met 1BCF en 4xERF?
En staan de anderen lekker in de zon in Spanje?

[ Post made via Mobile Device ]
Dat klopt maar die 2 apparaten in Spanje staan ook nog steeds op de 'loonlijst' van Martinair (via Aircastle, waar ook de MPS via komt). Daarnaast heb ik mij laten vertellen dat de PH-CKD ook in een aparte configuratie is waardoor men graag van deze kist af wil en daarom heeft verleased. Drie versies B747 en 2 versies MD11 (MCY vs de rest) vind ik een beetje veel voor deze beperkte vloot :wink:
De CKD kost gewoon 1,2 miljoen dollar per maand en dat is heel wat meer dan de overige 3 ERF's. Dat is de enige reden waarom deze kist weggaat en dat heb ik een tijdje geleden al gezegd. Verder zijn er echt geen verschillen wat betreft de 747 ERF's. Daarnaast staan de twee geparkeerde BCF's niet op de 'loonlijst' van MP. Weet niet waar dat verhaal vandaan komt maar dat is absoluut niet waar. Voorlopig gaan er 2 747's weg en 1 MD11 en dit was al een jaar geleden gepland gezien leasecontracten verlengd moeten worden o.a.
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Hurricane »

Gonzo wrote:Daarnaast staan de twee geparkeerde BCF's niet op de 'loonlijst' van MP. Weet niet waar dat verhaal vandaan komt maar dat is absoluut niet waar.
Dat is dan een verkeerde aanname/formulering van mij. Maar kijkend bij het register ILT (van deze maand) staan PH-MPP/MPQ nog steeds ingeschreven bij Martinair Cargo, via een lease van Aircastle (dezelfde firma die eigenaar is van de MPS/MCY). Dan gaat er volgens mij nog steeds maandelijks geld die kant op gezien ACG weinig meer voorstelt en niet aan haar verplichtingen kan voldoen.
Groeten,
Ron
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

De reden dat de MCT ipv de MCY de vloot heeft verlaten heeft toch te maken dat de MPR en de MCY bij dezelfde leasemaatschappij vandaan komen en om beide kisten te retourneren voor het einde van de lease een te dure hobby werd (boetes etc). En dat daarom voor de MCT gekozen is. Wellicht iemand met meer details?
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Hurricane wrote:
Gonzo wrote:Daarnaast staan de twee geparkeerde BCF's niet op de 'loonlijst' van MP. Weet niet waar dat verhaal vandaan komt maar dat is absoluut niet waar.
Dat is dan een verkeerde aanname/formulering van mij. Maar kijkend bij het register ILT (van deze maand) staan PH-MPP/MPQ nog steeds ingeschreven bij Martinair Cargo, via een lease van Aircastle (dezelfde firma die eigenaar is van de MPS/MCY). Dan gaat er volgens mij nog steeds maandelijks geld die kant op gezien ACG weinig meer voorstelt en niet aan haar verplichtingen kan voldoen.
Ze staan ingeschreven in het nederlands register, maar betalen wellicht 0 euro aan de lessor zolang ze niet vliegen?
All times are local times!

Regards, N.
wingview
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 152
Joined: 01 Oct 2009, 17:30

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by wingview »

Ik dacht dat die kisten waren door geleased want waarom staan ze daar nu weer met MP registratie? Ik kan me niet voorstellen dat ACG vooruit betaald heeft?

@mac Zat de MCT ook niet tegen een check aan?
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Dat zou heel goed kunnen. Kan het me niet herinneren maar meestal gaat een kist terug met C-check achter de kiezen. Verder heeft de CY natuurlijk ook een bak geld gekost om weer in de lucht te krijgen. Na maanden stilstaan zal er vast wel een paar vogelnestjes in gevonden zijn en wat onderdelen vervangen zijn in combinatie met een check. De details van de kosten ivm technische zaken en het meewegen om de CT uit te faseren ipv een andere kist ken ik niet.
Mad Viper
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 747
Joined: 20 May 2006, 21:32
Subscriber Scramble: Mad Viper
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Mad Viper »

76-er wrote:Recent MD11 filmpje:

Prachtig. Heb de heren mogen ontmoeten die hem gemaakt hebben. De vlucht rond de Cotopaxi was echt uniek gezien die vulkaan 90% van de tijd helemaal gehuld is in wolken. Het hele filmpje van die vlucht was wel jaloers makend.

[ Post made via Mobile Device ]
Cheers, Michel
vrieswj
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 108
Joined: 29 Apr 2011, 19:50

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by vrieswj »

Op 8 december a.s. gaat de MCW weer vliegen voor een 2 uur durende testvlucht op BQN. Een dag later word hij terug gevlogen naar Schiphol.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Gonzo wrote:
De CKD kost gewoon 1,2 miljoen dollar per maand en dat is heel wat meer dan de overige 3 ERF's. Dat is de enige reden waarom deze kist weggaat en dat heb ik een tijdje geleden al gezegd. Verder zijn er echt geen verschillen wat betreft de 747 ERF's. Daarnaast staan de twee geparkeerde BCF's niet op de 'loonlijst' van MP. Weet niet waar dat verhaal vandaan komt maar dat is absoluut niet waar. Voorlopig gaan er 2 747's weg en 1 MD11 en dit was al een jaar geleden gepland gezien leasecontracten verlengd moeten worden o.a.
De lease constructie van de CKD schijnt twee maanden geleden (5 december 2013) vernieuwd te zijn.
De lease is nu op naam van Martinair (ipv. KLM.) Waarschijnlijk is de leaseprijs ook naar beneden bijgesteld.
Het bijgevoegde artikel van Moody's gaat over de risicobeheersing van de vrachtvloot van AirCastle, waarbij een te groot percentage (4x BCF en 1x ERF)) wordt geleased aan één maatschappij (MP).
Zie : https://www.moodys.com/research/Moodys- ... -PR_285371
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

747classic wrote:Het bijgevoegde artikel van Moody's gaat over de risicobeheersing van de vrachtvloot van AirCastle, waarbij een te groot percentage (4x BCF en 1x ERF)) wordt geleased aan één maatschappij (MP).
Ik vraag me af hoeveel invloed zo'n rapport van Moodys nu nog heeft...
Post Reply

Return to “'t Praethuys”