Schiphol gebruik Fokkerbaan/Oostbaan 23 december

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
camel1
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 306
Joined: 20 Feb 2008, 21:18
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: camel1
Location: Oldenzaal NL

Schiphol gebruik Fokkerbaan/Oostbaan 23 december

Post by camel1 »

Hallo,

ik ben geen dagelijkse spotter op Schiphol (lees 2-3 keer per jaar), maar ben wel bezig met de civiele luchtvaart en alles daaromheen als hobby, waaronder ook het wel en wee rond en op Schiphol.
Nu zag ik vanmorgen op mijn pc bij Casper en lvnl.nl 'baangebruik' dat de Fokkerbaan/Oostbaan 04/22 geruime tijd werd gebruikt als landingsbaan voor normaal verkeer. Dit heb ik echter nog nooit gezien. :?:
Wie kan mij vertellen of hier een speciale reden voor is/was? En misschien is dit wel 'normaal'?

Groet,

Coen
Flown to; Ensco71+72, Transocean 4, 5+6, Kotter, Logger, NAM, Dan Earl+Duke
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3386
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Schiphol gebruik Fokkerbaan/Oostbaan 23 december

Post by pjotrtje »

Ehh... Het zou kunnen liggen aan de forse crosswind (24kts op 240) die een parallelgebruik van 18R en 18C niet mogelijk maken, en dat minder zwaar verkeer de 22 pakt. (Ik zie geen NOTAM die aangeeft dat de 18C buiten gebruik is.) Maar er zijn gelukkig veel meer experts op het forum die dat echt kunnen vertellen...
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
Trabanti
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 839
Joined: 30 Jul 2004, 15:19
Type of spotter: Type O, negative
Subscriber Scramble: Nu niet
Location: Wherever I may roam

Re: Schiphol gebruik Fokkerbaan/Oostbaan 23 december

Post by Trabanti »

Ik rij al jaren dagelijks 2x onder de landing van rwy 22 door en tot mijn verbazing wordt idd regelmatig de korte baan ook door normaal traffic gebruikt. Hier zullen vast wel redenen voor zijn, het is een prima baan voor een niet al te zware kist bij headwind en waarschijnlijk minder ver taxieen naar de terminal dan vanaf de 18R. Wel grappig als ze op de ILS binnenkomen (van rwy 27) en dan op het laatste moment de bocht induiken naar 22, goed Kodak momentje zeg maar.

Groetjes, Bart
Rome has Bufalotta, Arizona has alotta BUFF..
User avatar
Gietje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3437
Joined: 03 May 2009, 14:33
Type of spotter: If it's got wings and engines...
Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
Location: Rotterdam

Re: Schiphol gebruik Fokkerbaan/Oostbaan 23 december

Post by Gietje »

Er zijn ook gewoon B777s en B747s die de 22 pakken bij de landing. Volgens mij gebeurt dit meestal met harde wind of slecht weer.
Cheers,
Gideon
My photos at Flickr: http://www.flickr.com/photos/39101604@N08/
Ron C130
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 75
Joined: 11 Nov 2008, 22:06
Type of spotter: mostly military
Location: La Mata, Spain

Re: Schiphol gebruik Fokkerbaan/Oostbaan 23 december

Post by Ron C130 »

De 22 wordt ook wel de stormbaan genoemd. Bij harde wind uit de ZW hoek is die dus beter te belanden dan de 27.
In combinatie met slecht zicht kun je dan een ILS 27 krijgen met een breaking off for 22, zodra je die visueel hebt.
Landen is ook met grote kisten geen probleem op de 22, starten is lastiger vanwege de relatief korte baanlengte (uit mijn hoofd 1800 meter)
Pappa Yankee Sierra is cleared for take off, right turn, Victor Departure
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1918
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: Schiphol gebruik Fokkerbaan/Oostbaan 23 december

Post by Ger »

Volgens mij wordt approach 27 en break off 22 door normaal verkeer niet toegepast. Wel door bizjets....Wel bestaat approach 27 en break off 24, maar dan wordt het verkeer hoger gehouden over Amstelveen. Landen op 22 is gewoon over Amsterdam en dan straight in "22", omdat 22 een ILS heeft. Bij harde wind ook grotere kisten.

Grt, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11295
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Re: Schiphol gebruik Fokkerbaan/Oostbaan 23 december

Post by Key »

Hallo allemaal,

Baangebruik op Schiphol zal nog lang ingewikkeld blijven, dus éénduidige antwoorden zijn altijd lastig.
Wat 22 betreft geldt het volgende:

- Sinds laatste renovatie geen gewichtsbeperking meer, behalve A380/An-225 (die mogen niet, zijn ook te groot om daarna de krappe bochten te nemen).
- In principe de baan voor Schiphol Oost-verkeer, tenzij hoofdbanen-combi dat lastig/onmogelijk maakt.
- Inzetbaar als 2e (hoofd-) landingsbaan wanneer een combi met alleen 'de grote vijf' niet voldoet.

Voorbeeld van dat laatste: buien in de omgeving met z/z-o wind -> niet parallel naderen want dan vliegen ze te dicht bij elkaar om plotseling uitwijken wegens bui/turbulentie te kunnen accepteren -> mogelijke landingscombi 18R en 22 (slechts een voorbeeld).

Uiteraard alles onder verdere invloed van weer, actuele verkeerssituatie en evt. werkzaamheden.


Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”