Ik schat in dat de D800 vooral als zodanig op de markt wordt gebracht juist vanwege de HD video kant van DSLR's. Nikon heeft daar tot op heden nog geen potten kunnen breken, terwijl Canon een compleet nieuw segment heeft gecreëerd. Filmmakers krijgen met een 7D voor naar verhouding een spotprijs een fantastisch filmisch beeld. Dit heeft flink zitten eten in bijvoorbeeld de verkoop van prosumer videocamera's. En ik denk dat Nikon inziet dat dit toch een erg lucratief segment is.
Tot op heden was de kwaliteit van video's geschoten met Nikon DSLR's erg matig (bijvoorbeeld met de D300s). Zodanig dat een bevriende fotograaf "heiligschennis" pleegde door een Canon 7D te kopen, puur om te filmen. Hij was wel zo slim om een tussenring aan te schaffen waardoor hij nog altijd zijn Nikon lenzen kan gebruiken op een Canon body...
Nikon heeft in de marketing voor de D800 juist die filmkant erg in de spotlight gezet, zie onder andere deze film:
http://www.youtube.com/watch?v=E3doNm4bH7U
Nikon D800 en D800E aangekondigd
Forum rules
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
Re: Nikon D800 en D800E aangekondigd
Zijn er inmiddels mensen die de D800 of D800E in gebruik hebben? Ik ben erg benieuwd naar de resultaten en vooral de ervaringen.
Ik gebruik zelf inmiddels een aantal jaren een D300, maar wil mede voor mijn werk (filmopnames maken) naar de D800, of wellicht de D600.
Ik gebruik zelf inmiddels een aantal jaren een D300, maar wil mede voor mijn werk (filmopnames maken) naar de D800, of wellicht de D600.
- Key
- Site Admin
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
Beetje ervaring inmiddels, Richard. Ben nu een paar dagen weg van de computer, dus ff geen voorbeelden, maar voor jouw werk èn als D300-opvolger is de D800 logischer dan de D600: prosumer cq. consumer. Video nog niet serieus naar gekeken.
Erik
[ Post made via Mobile Device ]
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- One-Oh-Four
- Scramble Newbie
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: nope
http://www.kenrockwell.com/nikon/d600.htmRichard from Rotterdam wrote:Zijn er inmiddels mensen die de D800 of D800E in gebruik hebben? Ik ben erg benieuwd naar de resultaten en vooral de ervaringen.
http://kenrockwell.com/nikon/d800.htm
- Key
- Site Admin
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
Pas op met Ken Rockwell, die vindt het doen van stoere uitspraken soms belangrijker dan evenwichtige berichtgeving.
Erik
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
Ha Erik,
Ik kijk uit naar je ervaringen etc. Qua filmen hoor ik over de D800 niets anders dan positieve geluiden, kwaliteit zou beter zijn dan de momenteel veelgebruikte Canon-tegenhangers, maar ja ik heb nog niet heel veel wisselende ervaringen gehoord. En over de D600 eigenlijk nog helemaal niets.
Ik zou zeggen: kom maar op!
Thanks vriend.
Richard.
Ik kijk uit naar je ervaringen etc. Qua filmen hoor ik over de D800 niets anders dan positieve geluiden, kwaliteit zou beter zijn dan de momenteel veelgebruikte Canon-tegenhangers, maar ja ik heb nog niet heel veel wisselende ervaringen gehoord. En over de D600 eigenlijk nog helemaal niets.
Ik zou zeggen: kom maar op!
Thanks vriend.
Richard.
- One-Oh-Four
- Scramble Newbie
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: nope
Hij is vaak wat ADHD in zijn berichtgeving. Daar moet je even een filter voor opzetten bij het lezen. Dan zie je wel welke argumenten hij hij heeft.Key wrote:Pas op met Ken Rockwell, die vindt het doen van stoere uitspraken soms belangrijker dan evenwichtige berichtgeving.
Erik
En je moet natuurlijk kijken waar hij camera's voor gebruikt en wat je eigen gebruiksdoel is....
Wat ik wel goed vind is de kruistocht die hij voert tegen allerlei marketing-pseudo-argumenten die gebruikt worden om camera's te verkopen.
Cheers,
andere Erik.
-
- Scramble Addict
- Type of spotter: Die Hard Military and GRAS REIZEN
- Subscriber Scramble: GIPS
Iwan Bogels wrote:Nee...HO ! Het gemiddelde RAW-file is bij benadering 1 Mb per Mp. Een plaatje uit zo'n Nikon wordt daarmee grofweg 30 - 40 Mb per foto. Pas als je de RAW in Photoshop uitpakt wordt hij 206 Mb groot. Op een kaartje van 16 Gb kun je straks dus ongeveer 400 plaatjes kwijt.EHAM wrote:Wow, dat is wel heel erg groot...en voor mij een reden om af te haken.wild weasel wrote:•The huge 36 megapixel sensor generating a file that opens in Photoshop at 206 megabites.
Valt mee toch ?
Cheers,
Iwan
Mochten er nog mensen geintresseerd zijn: Op 8GB kan ik 99 foto's kwijt......op 16GB 200 foto's en op mijn 64GB 801 foto's
En ik schiet ze enkel in RAW
"GIPS"
GIJS TEN VELDE
GRAS REIZEN
GRAS TRAVEL DEPARTEMENT
GIJS TEN VELDE
GRAS REIZEN
GRAS TRAVEL DEPARTEMENT