KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Coati wrote:
intruder wrote:
B767-300ER wrote:Tsja, maar de iPads voor de vliegers zijn te duur, dus blijven we maar met zware tassen papierwerk lopen??
:~?~:
denkt dat de ipads niet teduur zijn, maar de complete certificering en implementatie. maar ik begrijp je punt.
Dat is correct wat intruder zegt. Maar is een kwestie van tijd voordat de tassen op zijn minst zijn uitgedund. Heeft helemaal niets met te dure i-pads te maken. Maar is idd een certificering issue.
Waarom het wiel zelf uitvinden terwijl andere maatschappijen dat al uitgevonden hebben (lufthansa). Je kan het zo overnemen/kopen

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Coati »

B767-300ER wrote:Waarom het wiel zelf uitvinden terwijl andere maatschappijen dat al uitgevonden hebben (lufthansa). Je kan het zo overnemen/kopen
Nee dat kan je niet, de nationale luchtvaartautoriteit (IVW of ELT hoe dat tegenwoordig heet) moet het certificeren. Duitsland heeft een eigen IVW. Dus dit wordt nationaal bepaald. Zoals gezegd: men is hier allang mee bezig. Als het zo simpel was als jij denkt, dan was het allang ingevoerd. Niemand zit te wachten op een onnodige papierwinkel in de cockpit.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Bedankt voor de Opheldering. Echter zover ik weet staat het plan nu weer in de ijskast wegens een te lange terugverdientijd.

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Lars
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 280
Joined: 08 Sep 2002, 12:41
Subscriber Scramble: Lars
Location: EHAM

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Lars »

->Certificering. ILT vs de Duitsers; als een bepaald systeem in Europa onder Easa is gecertificeerd dan geldt die certificatie voor heel Europa.
(ILT hoeft dus niet precies dezelfde situatie opnieuw te beoordelen. Implementatie in procedures weer wel.)
Komt natuurlijk wel bij, dat Lufthansa niet met iPads vliegt. Een classe 2 EFB certificeren is makkelijker en goedkoper dan een classe 3.

Probleem is nu vooral de terugverdien tijd vs kosten en voordelen.
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Coati »

Dit is wat ik in hoofdlijnen zo ongeveer heb begrepen: Vwb de ipad loopt er een proef zover ik weet met een x aantal vliegers. Maar goed, bijna iedereen loopt met zo een ding rond, dus is een kwestie van tijd. Certificering is (nog) een issue voor een deel van de documentatie voor zover ik weet. EASA verhaal met implementatie wetgeving in nationale wet klopt idd. Maar is dacht dat dit nog niet helemaal rond was. EFB is in ieder geval op de 777 en A333 aanwezig. Weet niet welke klasse.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
Piet Luijken
Moderator
Moderator
Posts: 3960
Joined: 27 Dec 2003, 14:19
Subscriber Scramble: Piet Luijken
Location: Amstelveen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Piet Luijken »

Volgens de copiloot van de week vliegt LH wel met ipads op de Airbus A330/340 vloot. Dit wist hij zeker te weten want een aantal klasgenoten vliegen op de Airbus.
je kan t zo downloaden: http://www.lhsystems.com/media/2011/jan_11_01.htm

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=f1kEUKGZvEU[/youtube]

De EFB op de KLM A333 is een of andere soort van laptop, ik heb er zelf nog niet mee gevlogen.
Greetings,

Piet Luijken
Scramble Editor
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Coati wrote:Dit is wat ik in hoofdlijnen zo ongeveer heb begrepen: Vwb de ipad loopt er een proef zover ik weet met een x aantal vliegers.
Volgens mij is de proef afgelopen en wegens bovengenoemde reden van terugverdientijd vorlopig in de ijskast gezet.
\.
Coati wrote:Weet niet welke klasse.
Klasse 3
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
mipo72
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1571
Joined: 10 Nov 2003, 22:17
Type of spotter: Alles wat vliegt en een nummer heeft.
Subscriber Scramble: mipo72
Location: EHPR ( Purmerend ) EHAM ( Schiphol B-platform )

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mipo72 »

Hoi,
Even het volgende, gisteren werd ik door een collega van mij aangesproken die de PH-BFY heeft gecaterd.....
Nou is dat natuurlijk de gewoonste zaak van de wereld echter hij vertelde mij dat de BFY nu een Full-pax 744 is geworden ipv een Combi 74E.
Iemand die dit kan bevestigen?...
Ik heb nog geen tijd gehad om dit na te kijken.

Mocht dit nou wel het geval zijn heeft dat een reden dan dat ze deze kist hebben omgebouwd?..
En volgen er dan nog meer?..

Grt,
Michel
Canon 1000D 18-55 en Canon 55-250/IS en Samsung WB500.
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!... :scramble:
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
User avatar
Lars
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 280
Joined: 08 Sep 2002, 12:41
Subscriber Scramble: Lars
Location: EHAM

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Lars »

Er zou idd nog een full pax worden omgebouwd. Vracht loopt minder dan pax; dan bouw je wat om.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

De BFY stond idd op de planning. Stond een week of wat geleden ook in het hangaar topic.
Voorlopig de enige.
All times are local times!

Regards, N.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Weet iemand wat de eerste commerciele vlucht zal zijn van de gister ontvangen PH-AKD?
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Hurricane »

nemaco wrote:Weet iemand wat de eerste commerciele vlucht zal zijn van de gister ontvangen PH-AKD?
Lagos op de 21e als de planning zo blijft
Groeten,
Ron
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

Enig idee waarom KLM de A333 inzet naar Canada ?

Was toch niet de planning ?
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Silvester
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 147
Joined: 24 Aug 2008, 06:15

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Silvester »

Ik zag inderdaad al een poosje dat in het weekend de 677 naar Calgary met een A333 staat geplanned.

Maar wat is planning ?

Zo heb je een 577 naar Abuja en Kano, en zo ligt ie eruit.

Maar volgens mij zijn de A332 en A333 inwisselbaar wat crew betreft, dus als een bestemming qua range ook met een A333 gevlogen kan worden dan is het maar net welke kist beschikbaar is.
User avatar
Starbucks
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 495
Joined: 10 Mar 2008, 20:27
Type of spotter: Female (Cabin) Crew
Subscriber Scramble: Starbucks
Location: Hillegom, Netherlands
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Starbucks »

Inderdaad, A332 en A333 mag (vanuit vliegers oogpunt in ieder geval) door elkaar gevlogen worden.

En inderdaad, wat is planning. Ik herinner mij de AKA nog, eerste vlucht op maandag 5 maart naar Lagos en uiteindelijk ging hij op 3? maart naar Dubai...
Post Reply

Return to “'t Praethuys”