Na een vermakelijke soap op de Ijweg (oostzijde) heb ik vandaag een prettig gesprek gehad met een Touareg agent die ook een interesse heeft in de luchtvaart.
Ik heb hem de situatie bij de Reykjavikweg uitgelegd en de politie is hiervan op de hoogte. Wat hen betreft mag er overal op de luchthaven gefotografeerd worden en dat moeten we ook vooral blijven doen. Dat de KMAR mensen her en der wegstuurt vond hij zelf erg betreurenswaardig en totaal niet nodig. De politie heeft regelmatig overleg met de KMAR en heeft al meerdere malen proberen uit te leggen dat de regels/orders die de KMAR hanteert niet zo strak moeten worden nageleefd. Dit komt mede ook doordat Schiphol in trek is bij net opgeleide KMAR agenten die natuurlijk een goede indruk willen maken. Helaas heeft de KMAR een groter team en daardoor een sterkere positie, waardoor aan deze oproep niet veel gehoor wordt gegeven.
Volgens de agent heeft in discussie gaan niet veel zin en kan je beter je spullen pakken, een rondje rijden, en weer terug gaan staan
. Of dat zo slim is weet ik niet, want als ze je een tweede keer zien staan is de KMAR vast niet zo vriendelijk als de eerste keer. Ik ben het wel eens met wat hierboven is gezegd om je niet zomaar weg te laten sturen zonder enige discussie, zeker gezien het standpunt van de politie.
Aanleiding voor het gesprek was de aardige vrouw die weer eens op heksenjacht was op de Ijweg en met haar scooter de boel patrouilleerde. Na al enkele mensen te hebben weggejaagd die op de rotonde een auto hadden geparkeerd was het aan ons de beurt. Wij zaten in onze stoel rustig iets terug langs de weg in de berm. Volgens haar mochten we daar niet zitten, want het was haar land, alleen de weg was openbaar terrein en binnenkort zaten er 600 mensen overal . Zo druk heb ik het nog niet gezien, maar wat niet is kan nog komen natuurlijk
. O ja, en ze was ook nog bedreigd door een aantal spotters. Of dit waar is weet ik niet, maar ze zal wel eens een verhitte discussie hebben gehad, en terecht gezien haar gedrag
. We konden de plek verlaten of de politie verwachten (niet dat we dat deden, want serieus nemen ze haar al lang niet meer). Geen zin in verder gedoe zijn we maar naar de rotonde verkast. Daar kwam ze even later weer, want er had een Hongaar zijn auto geparkeerd op het lager gelegen stuk gras rechts van de gate naar de Polderbaan. Natuurlijk mag dit niet, maar toen de man niet wilde vertrekken werd er weer gebeld en kwam haar man met een noodvaart aanrijden die begon te schreeuwen tegen de Hongaar. De situatie zag er even verhit uit, maar de Hongaar koos ervoor om de plek te verlaten.
Ik snap dat zij het niet leuk vindt als er mensen zich op landbouwgrond bevinden, maar zoals al eerder gemeld op dit forum, gaat zij te ver. Wij spraken de Touareg agent aan om te vragen hoe het zat met het landgebruik rond de Ijweg en de situatie met de KMAR. Hij moest wel lachen om alle perikelen. Zoals wij al vermoedden is ten eerste is de berm waar dan ook geen privé-terrein en mag je er overal vrij staan, dit geldt ook voor de toegangen naar de akkers. Ten tweede geldt dit ook voor het gras rondom de rotonde, inclusief het grasveld achter het bord verboden inlopen. Waarom dit verplaatst is naar voren wist de agent ook niet, maar het is vrij te betreden tot waar de akker begint, en dit is aangegeven met dunne, gele Kadasterpalen.
Volgens de agent is de politie niet zo geamuseerd met het gedrag van de vrouw, omdat ze vaak telefoontjes pleegt over zaken waar zij niets mee te maken heeft . Aangezien de politie eigenlijk alleen haar kant van het verhaal te horen krijgt, en niet dat van de spotters, vroeg de agent of wij als spotters ook eens wilden bellen als ze in onze ogen dingen doet die niet kunnen. Men is namelijk bang dat het een keer uit de hand loopt (iets wat ik vandaag ook even dacht). Zo kan de politie de vrouw beter aanspreken op haar gedrag, iets wat de agent ook ging doen na ons gesprek.
Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik hoop dat jullie hier iets aan hebben bij een aanvaring met de KMAR of de vrouw op de Ijweg.