NEWS - Summer Schedule 2012

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: NEWS - Summer Schedule 2012

Post by B767-300ER »

fan31 wrote:weet ik ook wel..
Waarom zeg je het dan.
All times are local times!

Regards, N.
fan31

Re: NEWS - Summer Schedule 2012

Post by fan31 »

omdat smartwings al vaker op amsterdam vloog stond er ook 738 maar de ene keer was dat travel service en de andere keer smartwings met 737-500.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: NEWS - Summer Schedule 2012

Post by B767-300ER »

Bedankt voor de opheldering, ik snapte er al weinig meer van ;)
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Makadocias
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 104
Joined: 13 Sep 2002, 10:33
Type of spotter: Everything!
Location: Alkmaar (work @ Schiphol)
Contact:

Re: NEWS - Summer Schedule 2012

Post by Makadocias »

User avatar
Diarto
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 981
Joined: 04 Jan 2007, 15:55
Location: Zaandam

Re: NEWS - Summer Schedule 2012

Post by Diarto »

Stond een aantal pagina's terug al :wink:
User avatar
330/340
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3444
Joined: 21 Jan 2004, 16:38
Type of spotter: S4 Civiel en militair transport
Location: Uithoorn

EK met A-380 naar EHAM per 1-8

Post by 330/340 »

Net was op het nieuws dat Emirates per 1 augustus met de A-380 op de lijndienst komt ipv met de B-777.

http://www.ijmuidercourant.nl/nieuws/re ... r-Schiphol
Grtz, Jan
MTOW
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 500
Joined: 14 Aug 2007, 01:13
Subscriber Scramble: MTOW

Re: NEWS - Summer Schedule 2012

Post by MTOW »

Diarto wrote:Stond een aantal pagina's terug al :wink:
Klopt maar dat betroffen de aangevraagde (nog niets zeggende) slots en nu zal EK het dan officieel bevestigd hebben...
Flown with: KL/MP/LX/SR/LH/HV/AF/RG/BD/VP/LS/FR/TG/RX
Flown on: A312/A319/A320/A321/A332/A388/B732/B733/B734/B73G/B738/B752/B763/B743/M83/RJ85/RJ1H/F70/F100/MD11/E110/CNC/PA28
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: NEWS - Summer Schedule 2012

Post by Hurricane »

MTOW wrote:
Diarto wrote:Stond een aantal pagina's terug al :wink:
Klopt maar dat betroffen de aangevraagde (nog niets zeggende) slots en nu zal EK het dan officieel bevestigd hebben...
Uhm, afgelopen maanden is het bericht al een paar keer bevestigd, officieel en onofficieel en blijkbaar is de jojo nu bij 'wij willen gaan komen' blijven hangen ... de tijd zal het leren.
Groeten,
Ron
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: NEWS - Summer Schedule 2012

Post by ErikFB »

Deze move van EK lijkt mij niets anders dan een voet tussen de deur gaan krijgen binnen het netwerk van KL/AF om zo via de hub SPL de rest van de wereld te gaan "veroveren". Vraagt is wie volgt, aangezien MAS voorlopig alle 380-plannen in de diepvrieskist heeft gezet.
User avatar
FlyTheWorld
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 276
Joined: 30 Aug 2006, 20:30
Location: Rijnsburg

Re: NEWS - Summer Schedule 2012

Post by FlyTheWorld »

ErikFB wrote:Deze move van EK lijkt mij niets anders dan een voet tussen de deur gaan krijgen binnen het netwerk van KL/AF om zo via de hub SPL de rest van de wereld te gaan "veroveren". Vraagt is wie volgt, aangezien MAS voorlopig alle 380-plannen in de diepvrieskist heeft gezet.
Een voet tussen de deur is het wel. Maar om met een upgrade van 159 stoelen per dag te praten over het veroveren van de wereld via SPL lijkt me wat ver gezocht. Dit veroveren van de wereld gaat eerder via LHR met 4 A380's en een 77W per dag.

Desalniettemin, leuk nieuws!
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: NEWS - Summer Schedule 2012

Post by B767-300ER »

Elke passagier die met EK vliegt, is er 1 minder met de KLM.
Het aantal KLM opstappers in NL is al laag, en wordt door de komst van Emirates alleen nog maar lager.
All times are local times!

Regards, N.
MTOW
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 500
Joined: 14 Aug 2007, 01:13
Subscriber Scramble: MTOW

Re: NEWS - Summer Schedule 2012

Post by MTOW »

Je moet niet alleen naar AMS kijken vwb KLM.
Om een voorbeeld te geven; de passagiers die bijv. vanuit Newcastle met KLM via AMS vlogen hebben nu ook de keuze om met Emirates vanaf hun eigen luchthaven te vliegen. Zo zijn er nog meer plaatsen waar tot voor kort alleen regionale feeders als KL/LH/AF etc. werden aangeboden en die nu EK (en QR/EY/TK etc.) op bezoek krijgen.
Flown with: KL/MP/LX/SR/LH/HV/AF/RG/BD/VP/LS/FR/TG/RX
Flown on: A312/A319/A320/A321/A332/A388/B732/B733/B734/B73G/B738/B752/B763/B743/M83/RJ85/RJ1H/F70/F100/MD11/E110/CNC/PA28
User avatar
Optimus
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 996
Joined: 12 Feb 2004, 10:16
Subscriber Scramble: Optimus

Re: NEWS - Summer Schedule 2012

Post by Optimus »

Een hoop drukte om niks, want het is een luchtvaarteconoom die dit heeft geopperd, terwijl KLM zelf niets loslaat hierover.

De markt is al sinds de intrede van internet en de vele LCC's onderhevig aan grote veranderingen. De grote Europese maatschappijen zijn veelvuldig te laat met het inspringen op de veranderende vraag vanuit de markt en nu wordt dit weer op ons losgelaten als bedreiging van KLM.

Kom op jongens, het gaat om 1 A380 met opstappers, dus laat KLM zich lekker weer focussen op zijn transfer passagiers, want daar was men in ieder geval van oudsher goed in. Vorig jaar vloog ik zelf ook met EK en de Amsterdam vluchten zaten bomvol. Een A380 ipv een tweede B773 van EK is (vooralsnog) minder bedreigend dan men stelt of wanneer ook andere Golfstaten-carriers een vlucht vanaf Schiphol zouden hebben.

KLM mag blij zijn dat Ryanair niet op Schiphol zit, want op de 'regionale' markt heeft KLM reeds een hoop passagiers verloren, omdat veel mensen vanaf hun lokale vliegveld (of net over de grens) genoegen nemen met goedkopere alternatieven om op hun plaats van bestemming te komen. Het feit dat Maastricht, Eindhoven, Antwerpen en Groningen niet meer in het routenetwerk zit zegt veel.

Als ik een vakantie boek, dan kijk ik ook op internet naar de beste prijs/kwaliteit-verhouding en opvallend genoeg zag ik destijds, dat dezelfde eindbestemming met KLM vanaf Brussel € 100 goedkoper was, terwijl ik zelf slechts 10km van Schiphol woon. Ergo: KLM doet dus eigenlijk hetzelfde als Emirates. Case closed.

Kees
Image
User avatar
XYZ
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4337
Joined: 28 Feb 2003, 17:54

Re: NEWS - Summer Schedule 2012

Post by XYZ »

Lufthansa Cargo schedule Summer 2012:

- LH 8273 AMS dep. 16:30 - arr. FRA 18:45 MD11 Monday
- LH 8275 AMS dep. 10:35 - arr. FRA 12:55 MD11 Wednesday
- LH 8277 AMS dep. 15:00 - arr. FRA 17:10 MD11 Friday
- LH 8279 AMS dep. 18:25 - arr. FRA 20:40 MD11 Sunday
User avatar
Xanadu_A343
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 467
Joined: 07 Nov 2010, 20:58
Subscriber Scramble: Xanadu_A343

Re: NEWS - Summer Schedule 2012

Post by Xanadu_A343 »

:respect: . Helemaal mee eens.

Ook op Airliners is een discussie gaande naar aanleiding van de A380 van EK op AMS. Hierin komt het altijd terugkerende onderwerp naar voren dat de "oneerlijke" Emriates de Euro airlines veel schade toebrengt d.m.v. onder andere allerlei belastingvoordelen. Of dit wel of niet zo is (ze worden zelf door EK ontkracht) maakt eigenlijk niet uit, want Emirates kan er ook niet veel aan doen dat ze onder gunstige omstandigheden kunnen opereren en DXB op een strategisch goede plek ligt waarvan ze uit veel markten kunnen tappen. Het is en blijft een vrije markt economie waarin de sterkste en meest innovatieve spelers zullen overleven. In de luchtvaartgeschiedenis zijn al heel wat oude/grote maatschappijen omgevallen doordat ze zich niet hebben aangepast aan een veranderde realiteit, en dat zal blijven gebeuren. Of dit in Europa ook zo zal zijn moet nog blijken.

Dat er weinig passagiers in Nederland opstappen bij de KLM, zeker op de long-haul, vind ik niet zo gek gezien de tarieven ten opzichte van andere maatschappijen (en de KLM vanuit de grensregio) soms honderden euro's kunnen schelen. Passagiers kijken vaak vooral naar hun portemonnee en minder snel naar de airline of het type waarmee ze vliegen.

Emirates zal ook niet via de hub Schiphol de wereld willen veroveren, want er zullen weinig passagiers zijn die in Amsterdam overstappen op een EK vlucht en dit gaat niet vanuit 1 bestemming, die rol kan alleen DXB vervullen. Ik denk ook niet dat andere maatschappijen dit van plan zijn, en het niet de bedoeling van MH was met de A380. Deze zou sowieso de 747 vervangen binnen de vloot en door het samenwerkingsverband met de KLM een logische keuze.

Dat EK passagiers zal "wegstelen" bij de KLM is natuurlijk wel zo, maar het betreft nog maar 1 dagelijkse vlucht en ze zijn net zo goed een concurrent voor iedere andere maatschappij die zich op hetzelfde marktsegment mikt en dus ook met de KLM concurreert om passagiers, bijvoorbeeld alle grotere Euro airlines voor de long-haul, SQ MH CX KE en CZ voor Azie en Oceanie en KQ voor Afrika.

Weet iemand misschien wat de bezettingsgraad van EK in Amsterdam is? Ik heb ergens gelezen dat die ergens in de 80% moet liggen. In December zat mijn uitgaande vlucht nagenoeg vol, ook in Business, maar mijn terugvlucht slechts voor een derde.
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”