Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Forum rules
- Henk Voortwijs
- Scramble Master
- Posts: 3590
- Joined: 13 Jan 2004, 20:56
- Type of spotter: Radio monitoring
- Subscriber Scramble: Henk
- Location: Vogelwaarde, The Netherlands
- Contact:
Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Bij een grondige check-up van een Airbus A340 van Air France in China vergaten mecaniciens een dertigtal schroeven weer in de rechtervleugel van het toestel te draaien. Het vliegtuig vloog op die manier dagenlang rond.
De Airbus had begin november in het Chinese Xiamen een grondige onderhoudsbeurt gekregen. Maar halverwege de maand werd het euvel pas ontdekt in de Amerikaanse stad Boston. Het toestel werd vervolgens aan de grond gehouden. Het Franse persbureau AFP kon beslag leggen op een intern onderzoeksrapport van Air France.
De schroeven ontbraken aan een deel van de rechtervleugel. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij haastte zich te zeggen dat de veiligheid tijdens het vliegen 'op geen enkel moment' in gevaar was geweest'.
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... ugel.dhtml
De Airbus had begin november in het Chinese Xiamen een grondige onderhoudsbeurt gekregen. Maar halverwege de maand werd het euvel pas ontdekt in de Amerikaanse stad Boston. Het toestel werd vervolgens aan de grond gehouden. Het Franse persbureau AFP kon beslag leggen op een intern onderzoeksrapport van Air France.
De schroeven ontbraken aan een deel van de rechtervleugel. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij haastte zich te zeggen dat de veiligheid tijdens het vliegen 'op geen enkel moment' in gevaar was geweest'.
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... ugel.dhtml
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Mooi, kan er dus weer een kosten- en gewichtsbesparing worden doorgevoerd. Die schroeven zijn dus blijkbaar niet echt nodig.Henk Voortwijs wrote:dat de veiligheid tijdens het vliegen 'op geen enkel moment' in gevaar was geweest'.
Erwin
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22196
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Welk deel zou er "ontschroefd" zijn
November 2024 update at FokkerNews.nl....
-
- Scramble Senior
- Posts: 267
- Joined: 23 Oct 2009, 08:38
- Type of spotter: Female Crew
- Location: Upper Dark Room
Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Wing fairings and inspection holesStratofreighter wrote:Welk deel zou er "ontschroefd" zijn
- Ricardo 767-200ER
- Scramble Addict
- Posts: 1388
- Joined: 25 Jul 2008, 23:01
- Type of spotter: Civil and Military
- Subscriber Scramble: Ricardo 767-200ER
- Location: EHAM/AMS
- Contact:
Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Het onderhoud in China is waardeloos !Bij een grondige check-up van een Airbus A340 van Air France in China vergaten mecaniciens een dertigtal schroeven weer in de rechtervleugel van het toestel te draaien. Het vliegtuig vloog op die manier dagenlang rond.
De Airbus had begin november in het Chinese Xiamen een grondige onderhoudsbeurt gekregen. Maar halverwege de maand werd het euvel pas ontdekt in de Amerikaanse stad Boston. Het toestel werd vervolgens aan de grond gehouden. Het Franse persbureau AFP kon beslag leggen op een intern onderzoeksrapport van Air France.
De schroeven ontbraken aan een deel van de rechtervleugel. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij haastte zich te zeggen dat de veiligheid tijdens het vliegen 'op geen enkel moment' in gevaar was geweest'.
Greetz ricardo
Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Was het maar zo simpel....alsof er in het westen nooit eens wat fout is gegaan met onderhoud!!Ricardo 767-200ER wrote:Het onderhoud in China is waardeloos !Bij een grondige check-up van een Airbus A340 van Air France in China vergaten mecaniciens een dertigtal schroeven weer in de rechtervleugel van het toestel te draaien. Het vliegtuig vloog op die manier dagenlang rond.
De Airbus had begin november in het Chinese Xiamen een grondige onderhoudsbeurt gekregen. Maar halverwege de maand werd het euvel pas ontdekt in de Amerikaanse stad Boston. Het toestel werd vervolgens aan de grond gehouden. Het Franse persbureau AFP kon beslag leggen op een intern onderzoeksrapport van Air France.
De schroeven ontbraken aan een deel van de rechtervleugel. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij haastte zich te zeggen dat de veiligheid tijdens het vliegen 'op geen enkel moment' in gevaar was geweest'.
Greetz ricardo
Ik neem aan dat deze schroeven op een niet goed zichtbare plek hebben gezeten.....want anders schort er bij KLM/Air France ook iets aan de dagelijkse controle's zeg maar...
Grtz Henk
Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Goed zichtbaar of niet, de Aircraft Maintenance Manual zegt:MISOS wrote:Ik neem aan dat deze schroeven op een niet goed zichtbare plek hebben gezeten.....
- 1: Schroef los
2: Doe dit/dat/zus/zo
3: Schroef dicht
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 747
- Joined: 20 May 2006, 21:32
- Subscriber Scramble: Mad Viper
- Contact:
Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Ik denk nou niet bepaald dat je Taeco een waardeloos bedrijf kan noemen.Ricardo 767-200ER wrote:Het onderhoud in China is waardeloos !Bij een grondige check-up van een Airbus A340 van Air France in China vergaten mecaniciens een dertigtal schroeven weer in de rechtervleugel van het toestel te draaien. Het vliegtuig vloog op die manier dagenlang rond.
De Airbus had begin november in het Chinese Xiamen een grondige onderhoudsbeurt gekregen. Maar halverwege de maand werd het euvel pas ontdekt in de Amerikaanse stad Boston. Het toestel werd vervolgens aan de grond gehouden. Het Franse persbureau AFP kon beslag leggen op een intern onderzoeksrapport van Air France.
De schroeven ontbraken aan een deel van de rechtervleugel. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij haastte zich te zeggen dat de veiligheid tijdens het vliegen 'op geen enkel moment' in gevaar was geweest'.
Greetz ricardo
Cheers, Michel
Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Als je 'waardeloos' vertaalt in 'het kost minder' heb je helemaal gelijk! Er is een reden waarom luchtvaartmaatschappijen steeds vaker 'naar de Chinees' gaan voor onderhoud: kennelijk is de prijs-prestatieverhouding een stuk interessanter.Ricardo 767-200ER wrote:Het onderhoud in China is waardeloos!
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Niet alleen de technician maar ook degene die zijn/haar werk moet controleren en afstempelen!Diarto wrote:Heeft dus waarschijnlijk puur met nalatenschap te maken van de technicien die de taak heeft uitgevoerd.
Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Dat is het gevaarlijke in China Het werkt daar (en in een hoop landen) anders dan in EASA landen waar alles door een C engineer afgetekend moet worden. De B technicians zijn zelf verantwoordelijk en mogen ook zelf release to service tekenen.
Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Ongelofelijk dat dit voorvalletje zo veel media-aandacht krijgt! "Persbureau heeft de hand kunnen leggen op een AF INTERN onderzoeksrapport", dat is eigenlijk wat me hier het meest opvalt. Geloof me, na een "grondige check-up" zoals het zo mooi wordt omschreven, vrij vertaald een C of D-check, zijn er altijd bevindingen. Of de check nu in China, Ierland of gewoon bij die blauwe jongens in hangar 11 wordt uitgevoerd, er gaan altijd dingen niet goed! Het vergeten van een aantal schroeven van een fairing paneel, hoe slordig ook, zorgt gelukkig nooit voor gevaar tijdens de vlucht. Dat blijkt ook wel, want die kist heeft gewoon een paar dagen gevlogen voordat het voor het eerst gezien is.....
Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Tja, de media houden van luchtvaart zwartmaken..
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Klopt. Herinnder de BFL een jaar of 3 geleden uit H11. Brand aan boord in flight na verkeerd aansluiten TV.737fan wrote:Ongelofelijk dat dit voorvalletje zo veel media-aandacht krijgt! "Persbureau heeft de hand kunnen leggen op een AF INTERN onderzoeksrapport", dat is eigenlijk wat me hier het meest opvalt. Geloof me, na een "grondige check-up" zoals het zo mooi wordt omschreven, vrij vertaald een C of D-check, zijn er altijd bevindingen. Of de check nu in China, Ierland of gewoon bij die blauwe jongens in hangar 11 wordt uitgevoerd, er gaan altijd dingen niet goed! Het vergeten van een aantal schroeven van een fairing paneel, hoe slordig ook, zorgt gelukkig nooit voor gevaar tijdens de vlucht. Dat blijkt ook wel, want die kist heeft gewoon een paar dagen gevlogen voordat het voor het eerst gezien is.....
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Airbus vliegt dagenlang rond zonder schroeven in vleugel
Een loszittend paneel is zeker wel een gevaar tijdens de vlucht - als een niet geheel goed gesloten vrachtdeur (hierdoor zijn tenminste twee DC-10s neergestort) tijdens de vlucht losgerukt kan worden, dan kan een paneel waar de helft van de schroeven mist ook los gerukt worden. Zoiets kan 10 vluchten onopgemerkt blijven en geen probleem zijn.. bij de 11e vlucht kan het dus wel losgerukt worden en dan of de motor ingezogen worden of de staart beschadigen.737fan wrote:Ongelofelijk dat dit voorvalletje zo veel media-aandacht krijgt! "Persbureau heeft de hand kunnen leggen op een AF INTERN onderzoeksrapport", dat is eigenlijk wat me hier het meest opvalt. Geloof me, na een "grondige check-up" zoals het zo mooi wordt omschreven, vrij vertaald een C of D-check, zijn er altijd bevindingen. Of de check nu in China, Ierland of gewoon bij die blauwe jongens in hangar 11 wordt uitgevoerd, er gaan altijd dingen niet goed! Het vergeten van een aantal schroeven van een fairing paneel, hoe slordig ook, zorgt gelukkig nooit voor gevaar tijdens de vlucht. Dat blijkt ook wel, want die kist heeft gewoon een paar dagen gevlogen voordat het voor het eerst gezien is.....
Sinds dat Qantas het onderhoud in Azie (Thailand meen ik) laat uitvoeren zijn we bij tenminste 3 747's een compleet paneel dan wel vrachtdeur verloren en bij een een complete motor en hebben we ineens meerdere 737s noodlandingen moeten maken op binnenlandse vluchten. Tja en dan maar afvragen waarom dat personeel in Azie zoveel goedkoper is dan het personeel in Australie.