de Epson V700. Volgens de recenties op internet een hele goede scanner gezien de prijs die je
ervoor betaald. Vol goede moed ben ik aan de slag gegaan met deze scanner! In eerste instantie
bleek het dat alle opnamen keurig haarscherp zijn en de kwaliteit is hoog. Maar nu komt het. Na
een tiental opnamen zag ik dat het resultaat van vooral de scherpte ver achteruit ging! Waarom
vraag je jezelf dan af. Hieronder staat een 100% crop van een willekeurige foto die is gescand
heb met deze scanner. De foto is totaal onbewerkt, dus stoor jezelf niet aan de viezigheid op de
negatieven, want ik heb deze niet schoon gemaakt voordat ik begon met de scan. Het gaat hier puur
om de focus van de foto!!!

Het resultaat van deze scan is natuurlijk teleurstellend voor een scanner die met ruim 550 euro
heeft gekost. Na wat onderzoek heb ik iets ontdekt dat een cruciale rol speelt bij de focus van de
opnamen. De maskers waarin de negatieven zitten!!! Deze zijn van plastic, en het blijkt dat deze
niet bestand zijn tegen de hitte die de lamp produceerd. Dit vind ik erg jammer. Gelukkig ben ik
niet snel uit het veld te slaan en ben ik zelf gaan brainstormen naar een oplossing. Ik kwam op
het idee om gewoon een glasplaat uit een fotolijst op het negatief te leggen. Dit was echter ook
geen succes, want de glasplaat drukt het negatief zo goed plat dat je newtonringen krijgt op de
opname. Dit is duidelijk zichtbaar rondom het hoofdonderstel van de onderstaande Mirage foto. De
focus is echter perfect.

Ik bedacht een testje om dit uit te proberen. Eerst heb ik een spacer gemaakt van karton. Het is
niets meer dan een stuk karton waar ik een gat ter grootte van een negatief in heb gemaakt. Ik heb
twee van deze exemplaren hiervan gemaakt en deze op elkaar gelegt met het negatief ertussen.
Hier bovenop heb ik de glasplaat weer gelegd. Ook in dit geval was de galsplaat weer niet goed.
De glasplaatveroorzaakt verticale strepen op de foto. De focus is nog steeds erg goed. Zie het
voorbeeld hieronder.

Ik kreeg ineens de ingeving dat een masker maken van metaal de oplossing is. Dit is namelijk zwaar
genoeg om de negatieven vlak te houden zonder dat er een glasplaat overheen moet komen. Ik heb dit
gesimuleerd door mijn kartonnen masker te verzwaren met wat gewicht erop. Dit resultaat blijkt de
oplossing te zijn voor mijn probleem. Zie het voorbeeld hieronder. Ik ga dus de komende week een
masker van metaal maken!