Taking pics in hangars: tips?
Forum rules
- phkza
- Scramble Addict
- Posts: 2262
- Joined: 21 Nov 2005, 22:38
- Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!
Taking pics in hangars: tips?
Hi guys,
Every once in a while I get to see a hangar from the inside and (with permission) take some pictures. However, I find lighting conditions always difficult. First of all it's quite often a bit yellow/orange, second of all it's not as bright as, let's say, the sun.
Question: does anyone have any good tips for taking decent pictures inside hangars? (or museums with lighting like that).
Thanks in advance!
Every once in a while I get to see a hangar from the inside and (with permission) take some pictures. However, I find lighting conditions always difficult. First of all it's quite often a bit yellow/orange, second of all it's not as bright as, let's say, the sun.
Question: does anyone have any good tips for taking decent pictures inside hangars? (or museums with lighting like that).
Thanks in advance!
- DJdeRidder
- Scramble Addict
- Posts: 1831
- Joined: 12 Mar 2004, 15:24
- Type of spotter: F4 Mil
- Subscriber Scramble: DJdeRidder
- Location: Maarssen
- Contact:
Re: Taking pics in hangars: tips?
Have you tried a tripod?
Check Out My New FLIGHT Coffee Table Book
- phkza
- Scramble Addict
- Posts: 2262
- Joined: 21 Nov 2005, 22:38
- Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!
Re: Taking pics in hangars: tips?
I have, but I still need to get my camera settings rightDJdeRidder wrote:Have you tried a tripod?
- DJdeRidder
- Scramble Addict
- Posts: 1831
- Joined: 12 Mar 2004, 15:24
- Type of spotter: F4 Mil
- Subscriber Scramble: DJdeRidder
- Location: Maarssen
- Contact:
Re: Taking pics in hangars: tips?
It shouldn't be difficult. If your subject and your tripod are steady, you will get sharp shots no matter what shutterspeed you use. ISO doesn't really matter since you can take a long exposure. Just use aperture priority mode (Canon: Av, Nikon: A), set it to something like f/8.0 and you will end up with a good shot? That's how I do it..
And regarding the yellow light: if you shoot Raw photos, it will be very easy to correct.
And regarding the yellow light: if you shoot Raw photos, it will be very easy to correct.
Check Out My New FLIGHT Coffee Table Book
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2727
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Taking pics in hangars: tips?
Nederlands mag ook hier...
Ik zou de foto's in twee fase maken, dus in RAW.
De eerste fase is het maken van een scherpe foto, dus met statief en als je dan toch stabiel staat een kleine lensopening voor maximale scherptediepte. Denk om bewegende mensen, die worden dan wazige strepen.
Tweede fase: nabeweking en zorgen ndat de kleuren correct worden in lighroom en/of photoshop o.i.d.
Flitsen zou ik achterwege laten, donkere partijen kan je opkrikken met shadow/highlight. Wel even oefenen...
Ik zou de foto's in twee fase maken, dus in RAW.
De eerste fase is het maken van een scherpe foto, dus met statief en als je dan toch stabiel staat een kleine lensopening voor maximale scherptediepte. Denk om bewegende mensen, die worden dan wazige strepen.
Tweede fase: nabeweking en zorgen ndat de kleuren correct worden in lighroom en/of photoshop o.i.d.
Flitsen zou ik achterwege laten, donkere partijen kan je opkrikken met shadow/highlight. Wel even oefenen...
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: Taking pics in hangars: tips?
Ik kan het alleen maar met Flyboy en Dirk Jan eens zijn.
Flitsen doe ik in zulke gevallen bijna nooit. Je achtergrond wordt een donker gat. Bij gebruik van natuurlijk licht kom je te zitten met de kleurtemperatuur van de verlichting. Dit is het beste op te lossen door zeker nu in RAW te werken. Twee voorbeelden hieronder, afgeleid van dezelfde RAW file. Een Skyhawk in de hangar op Cordoba, Argentinie. Eenmaal als onbewerkte RAW, de tweede als RAW met in Adobe Camera RAW de kleurbalans hersteld door simpelweg de Temperature op 3450 K in te stellen met een +42 voor de Tint.
Nu zullen somigen mischien de kleuren nog niet mooi vinden, maar dat is een kwestie van smaak en gemakkelijk in te stellen. Dit om even aan te geven hoe simpel het kan zijn.
Hans.
Flitsen doe ik in zulke gevallen bijna nooit. Je achtergrond wordt een donker gat. Bij gebruik van natuurlijk licht kom je te zitten met de kleurtemperatuur van de verlichting. Dit is het beste op te lossen door zeker nu in RAW te werken. Twee voorbeelden hieronder, afgeleid van dezelfde RAW file. Een Skyhawk in de hangar op Cordoba, Argentinie. Eenmaal als onbewerkte RAW, de tweede als RAW met in Adobe Camera RAW de kleurbalans hersteld door simpelweg de Temperature op 3450 K in te stellen met een +42 voor de Tint.
Nu zullen somigen mischien de kleuren nog niet mooi vinden, maar dat is een kwestie van smaak en gemakkelijk in te stellen. Dit om even aan te geven hoe simpel het kan zijn.
Hans.
- wild weasel
- Scramble Addict
- Posts: 1455
- Joined: 27 Jul 2010, 02:40
- Type of spotter: picked up my old hobby!
- Subscriber Scramble: wild weasel
Re: Taking pics in hangars: tips?
Nog even 2 tippies, bij schieten vanaf een statief je VR of IS uitzetten en als je een afstandsbediening hebt (wireless of met draad maakt niet uit), zou ik deze zeker gebruiken....
Wat me nu ook te binnen schiet trouwens, je spiegel voor ontspannen, dan weet je 100% zeker dat je alle trillingen bij het nemen van de foto heb geelimineerd en je een 100% scherpe foto zult krijgen.
Gr,
Menno
Wat me nu ook te binnen schiet trouwens, je spiegel voor ontspannen, dan weet je 100% zeker dat je alle trillingen bij het nemen van de foto heb geelimineerd en je een 100% scherpe foto zult krijgen.
Gr,
Menno
Shoot first, edit later!
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Taking pics in hangars: tips?
Flyboy wrote:Flitsen zou ik achterwege laten,
En het zou niet de eerste keer zijn dat een sprinkler installatie door gebruik van een flitser wordt geactiveerd en vervolgens een hangar blank zet. Naast dat zoiets niet het allergezondst is voor een camera en/of fotograaf dan wel mensen die daar aan het werk zijn, heb je kans dat je na zo'n geval niet meer zo welkom bent om in een hangar nog eens te komen fotograferen.Hans Rolink wrote:Flitsen doe ik in zulke gevallen bijna nooit.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Spooky
- Scramble Junior
- Posts: 223
- Joined: 03 Jun 2003, 23:49
- Subscriber Scramble: Spooky
- Location: Close enough
Re: Taking pics in hangars: tips?
@aviodromefriend: Flitsers die een sprinkler activeren??? Heb je daar een voorbeeld van?
Verder flits ik inderdaad ook nooit en trek ik de kleuren ook weer goed in Lightroom (gebruik van het pipetje).
Anno
Verder flits ik inderdaad ook nooit en trek ik de kleuren ook weer goed in Lightroom (gebruik van het pipetje).
Anno
Re: Taking pics in hangars: tips?
Bij ons in de hangar heb je detectoren die op infarood werken. Als je dan binnen gaat flitsten gaat het brandalarm af. Zo mag je niet de strobe lights en anti collision lights van een kist binnen aan zetten.Spooky wrote:@aviodromefriend: Flitsers die een sprinkler activeren??? Heb je daar een voorbeeld van?
Anno
Gelukkig gaat bij ons alleen het alarm af en geen sprinklers
Met de huidig camera's lukt het toch best aardig om uit de hand binnen te platen is mijn ervaring. ISO op 500 F.8.0 en IS op je lens aan. Prima resultaten mee gehaald.
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: Taking pics in hangars: tips?
Nog nooit gehoord van automatische sprinklerinstallaties die een flitser verwarren met brand.ErwinS wrote: Bij ons in de hangar heb je detectoren die op infarood werken. Als je dan binnen gaat flitsten gaat het brandalarm af. Zo mag je niet de strobe lights en anti collision lights van een kist binnen aan zetten.
Gelukkig gaat bij ons alleen het alarm af en geen sprinklers
Met de huidig camera's lukt het toch best aardig om uit de hand binnen te platen is mijn ervaring. ISO op 500 F.8.0 en IS op je lens aan. Prima resultaten mee gehaald.
Maar wat je zegt; de Skyhawk is gedaan met 400 ISO, f3,6 en 1/8 seconde. Kennelijk had ik de camera ergens op gezet, want ik kan me niet herinneren dat ik een driepoot mee door Argentinie had gesleept.
Hans.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Taking pics in hangars: tips?
Sprinklers werken niet op licht, maar op warmte.
Als een BMI afgaat gaat gelukkig NERGENS een sprinkler af. Is losstaand iets.
Als een BMI afgaat gaat gelukkig NERGENS een sprinkler af. Is losstaand iets.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
Re: Taking pics in hangars: tips?
Ik zeg ook nergens dat sprinklers afgaan op die detectoren Alleen het brandalarm. Kan zijn dat er wel zo'n systeem bestaat.Hans Rolink wrote:Nog nooit gehoord van automatische sprinklerinstallaties die een flitser verwarren met brand.ErwinS wrote: Bij ons in de hangar heb je detectoren die op infarood werken. Als je dan binnen gaat flitsten gaat het brandalarm af. Zo mag je niet de strobe lights en anti collision lights van een kist binnen aan zetten.
Gelukkig gaat bij ons alleen het alarm af en geen sprinklers
Met de huidig camera's lukt het toch best aardig om uit de hand binnen te platen is mijn ervaring. ISO op 500 F.8.0 en IS op je lens aan. Prima resultaten mee gehaald.
Maar wat je zegt; de Skyhawk is gedaan met 400 ISO, f3,6 en 1/8 seconde. Kennelijk had ik de camera ergens op gezet, want ik kan me niet herinneren dat ik een driepoot mee door Argentinie had gesleept.
Hans.
Re: Taking pics in hangars: tips?
op statief en dan ook nog je IS aan??
wel even checken of je de goede IS-instelling aan hebt gezet. zie de gebruiksaanwijzing van uw objectief.
brandalarm.... hitteverhaal, klopt op zich wel, maar bedenk wel, er zijn verschillende systemen in de wereld.
Mij is verteld dat bij een bepaald systeem sigarettenrook o.i.d. al genoeg is om een schuimbad te kunnen doen ontstaan.
Ligt er maar net aan welk systeem of combi-systeem er wordt gehanteerd voor alarmering en de evt gekoppelde inwerkingstelling van de autom. blusinstallatie.
kan een duur peukie worden.
wel even checken of je de goede IS-instelling aan hebt gezet. zie de gebruiksaanwijzing van uw objectief.
brandalarm.... hitteverhaal, klopt op zich wel, maar bedenk wel, er zijn verschillende systemen in de wereld.
Mij is verteld dat bij een bepaald systeem sigarettenrook o.i.d. al genoeg is om een schuimbad te kunnen doen ontstaan.
Ligt er maar net aan welk systeem of combi-systeem er wordt gehanteerd voor alarmering en de evt gekoppelde inwerkingstelling van de autom. blusinstallatie.
kan een duur peukie worden.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Taking pics in hangars: tips?
Niet meer precies welke hangar en wanneer, maar het is in ieder geval een keer gebeurd in de tweede helft van de jaren 90 in een van de KLM hangars op Schiphol Oost. Heb dit verhaal toen uit verschillende en onafhankelijke toen op Schiphol werkzame bronnen gehoord (zo onafhankelijk zelfs dat ze elkaar niet eens kenden), waaronder de toenmalig conservator van de Aviodome. In ieder geval was in die tijd een koppeling van het alarm en de sprinkler in hangars internationaal (ICAO/IATA) verplicht. (Gedachte hierachter was dat er geen tijd verloren zou gaan bij aanvang van de brandbestrijding.)Spooky wrote:@aviodromefriend: Flitsers die een sprinkler activeren??? Heb je daar een voorbeeld van?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009