Inderdaad. Mijn vrouw ziet me (terecht) al aankomen als ik ons vakantiegeld en schaarse vakantiedagen zou willen gebruiken om naar Japan te gaan om een paar vliegtuigen te fotograferen.....Roel van Gestel wrote:Jammer dat die verrassingen geen twee uur fietsen, maar 16 uur vliegen + hard cash van ons vandaan zijn.
Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Forum rules
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Posts: 806
- Joined: 06 Apr 2008, 13:57
- Type of spotter: F5 Military
- Location: Flevoland
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
- mailman
- Scramble Junior
- Posts: 182
- Joined: 20 Jun 2005, 21:32
- Type of spotter: S4 - Military
- Subscriber Scramble: mailman
- Location: Tilburg
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Joh, dan doe je toch net als ik en vraag je een echtscheiding aan...Wildpicture wrote:Inderdaad. Mijn vrouw ziet me (terecht) al aankomen als ik ons vakantiegeld en schaarse vakantiedagen zou willen gebruiken om naar Japan te gaan om een paar vliegtuigen te fotograferen.....Roel van Gestel wrote:Jammer dat die verrassingen geen twee uur fietsen, maar 16 uur vliegen + hard cash van ons vandaan zijn.
Nee, even serieus, die verrassingen zijn maar voor een select clubje mensen weggelegd; voor de rest is het een kwestie van accepteren dat "the good old days" voorbij zijn...
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Of een kwestie van de "verkeerde" vrouw?
Ik ben een paar keer naar Japan geweest met in hoofdzaak getrouwde/samenwonende reisgenoten...
Hans.
Ik ben een paar keer naar Japan geweest met in hoofdzaak getrouwde/samenwonende reisgenoten...
Hans.
- Mickey312
- Scramble Senior
- Posts: 402
- Joined: 20 Sep 2002, 20:32
- Subscriber Scramble: Mickey312
- Location: Veghel, NL
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Er zijn inderdaad maar weinig mensen die duizenden Euro's per jaar aan hun hobby kunnen besteden. Prijs jezelf gelukkig als je het wel kan, deel je mooiste foto's en doe niet te bijdehand tegen anderen die het niet kunnen, omdat ze het niet te besteden hebben of andere prioriteiten (moeten) stellen.
Ik ben het overigens totaal niet eens met de stelling dat je alleen in de USA of Japan "verrassingen kunt beleven". Met name USA is overrated in mijn ogen. In Europa hebben we een veel gevarieerder aanbod van kisten dan in de USA of Japan. Kijk maar eens naar de gemiddelde Tiger Meet! Een Canadese vriend van me kwam in mei een weekje over voor drie dagen NTM op Cambrai, een dagje Reims en een dagje Wittmund en was de koning te rijk.
Mickey
Ik ben het overigens totaal niet eens met de stelling dat je alleen in de USA of Japan "verrassingen kunt beleven". Met name USA is overrated in mijn ogen. In Europa hebben we een veel gevarieerder aanbod van kisten dan in de USA of Japan. Kijk maar eens naar de gemiddelde Tiger Meet! Een Canadese vriend van me kwam in mei een weekje over voor drie dagen NTM op Cambrai, een dagje Reims en een dagje Wittmund en was de koning te rijk.
Mickey
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Het is maar net wat je gewend bent inderdaad. Ik heb in Japan Japanners gesproken die bijkans een wazige blik in de ogen kregen bij het horen van de term Tiger Meet.Mickey312 wrote:Er zijn inderdaad maar weinig mensen die duizenden Euro's per jaar aan hun hobby kunnen besteden. Prijs jezelf gelukkig als je het wel kan, deel je mooiste foto's en doe niet te bijdehand tegen anderen die het niet kunnen, omdat ze het niet te besteden hebben of andere prioriteiten (moeten) stellen.
Ik ben het overigens totaal niet eens met de stelling dat je alleen in de USA of Japan "verrassingen kunt beleven". Met name USA is overrated in mijn ogen. In Europa hebben we een veel gevarieerder aanbod van kisten dan in de USA of Japan. Kijk maar eens naar de gemiddelde Tiger Meet! Een Canadese vriend van me kwam in mei een weekje over voor drie dagen NTM op Cambrai, een dagje Reims en een dagje Wittmund en was de koning te rijk.
Mickey
Overigens, Mickey, jij bent meerdere malen in de States geweest te oordelen aan je Fence Check bijdragen. Zie je daarom Amerikaans materieel als overrated want normaal?
Hans.
- warthog64
- Scramble Addict
- Posts: 2118
- Joined: 16 Feb 2003, 09:23
- Subscriber Scramble: Nope
- Location: Woudenberg. the Netherlands. 52O 05'02,5"N 5O 24'40,4"O
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
IK ben mischien een cultuur barbaar, maar ik vind het U.S spul het leukste....
Ken nog wel wat spotters die dat zo vinden.
Maar ja, over smaak valt niet te twisten,
ik bedoel IS een snoepje lekker of VIND je het snoepje lekker.....
Ken nog wel wat spotters die dat zo vinden.
Maar ja, over smaak valt niet te twisten,
ik bedoel IS een snoepje lekker of VIND je het snoepje lekker.....
Last edited by warthog64 on 31 Jul 2011, 23:59, edited 1 time in total.
WH64
___│ØoØ│___
Some things up!
___│ØoØ│___
Some things up!
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
ik denk dat het grootste verschil is dat Europa wel veel diverser is, maar vooral veel kleinschaliger.
Vooral sinds de muur gevallen is zijn er nog maar weinig plekken in Europa waar je zoveel kisten samen ziet als op Nellis, Sheppard, Tucson, Luke, Fallon of weet ik veel welke basis ook....
Vooral sinds de muur gevallen is zijn er nog maar weinig plekken in Europa waar je zoveel kisten samen ziet als op Nellis, Sheppard, Tucson, Luke, Fallon of weet ik veel welke basis ook....
I have never drunk milk, and I never will . . . .
- marcel32us
- Scramble Die-Hard
- Posts: 999
- Joined: 10 Feb 2005, 11:50
- Type of spotter: Alles wat vliegt, als er maar een motor aan zit.
- Subscriber Scramble: marcel32us
- Location: Nieuwegein
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Och, ik vind het allemaal leuk. Gelukkig al een paar keer in de gelegenheid geweest om in de US te gaan kijken en daar zijn weer andere dingen te zien dan hier, maar militair gezien wel wat minder gevarieerd inderdaad (sowieso maar 1 land waar je meestal kisten van ziet).
Civiel en ex-militair is er wel weer heel veel verrassends te beleven in de US. Op elk veld kom je wel wat oud en dus interessant spul tegen, en soms een veldje erbij waar je in een uurtje of twee gewoon 400 kosten opschrijft is ook wel eens aardig.
Maar dat neemt niet weg dat ik ook concessies moet doen aan de familie en aan de andere zaken waar ik mijn tijd aan wil besteden, de kunst is om zoveel mogelijk te combineren. Als ik op trainingskamp in de US ga, zorg ik altijd om een dagje in de gelegenheid te zijn om vliegtuigjes te gaan kijken, en dat zelfde geldt voor de familie-vakantie.
Toch trekt een weekje Japan mij ook wel, en daar zal dan toch serieus voor gespaard moeten worden, zowel qua moneten als qua vakantiedagen. Wie weet komt het er nog eens van...
Civiel en ex-militair is er wel weer heel veel verrassends te beleven in de US. Op elk veld kom je wel wat oud en dus interessant spul tegen, en soms een veldje erbij waar je in een uurtje of twee gewoon 400 kosten opschrijft is ook wel eens aardig.
Maar dat neemt niet weg dat ik ook concessies moet doen aan de familie en aan de andere zaken waar ik mijn tijd aan wil besteden, de kunst is om zoveel mogelijk te combineren. Als ik op trainingskamp in de US ga, zorg ik altijd om een dagje in de gelegenheid te zijn om vliegtuigjes te gaan kijken, en dat zelfde geldt voor de familie-vakantie.
Toch trekt een weekje Japan mij ook wel, en daar zal dan toch serieus voor gespaard moeten worden, zowel qua moneten als qua vakantiedagen. Wie weet komt het er nog eens van...
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Posts: 806
- Joined: 06 Apr 2008, 13:57
- Type of spotter: F5 Military
- Location: Flevoland
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Nee hoor. De ideale vrouw (voor mij althans)! Maar mijn schamele vakantiedagen besteed ik liever samen met mijn vrouw en de kinderen. En die vinden de jaarlijkse Open Dag van de Luchtmacht geweldig, maar een week langs de hekken van een vliegveld is toch een beetje te veel van het goede.Hans Rolink wrote:Of een kwestie van de "verkeerde" vrouw?
- CBR
- Scramble Addict
- Posts: 1314
- Joined: 28 Jul 2010, 12:54
- Subscriber Scramble: Ja
- Location: omgeving EHGR & EHWO
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Ben nooit in de US geweest maar wat Japan betreft mijn advies DOEN !!!. Heb er zelf jaren tegenaan gehikt, wel of niet doen, duur, ver, vreemd. Ben in 2010 geweest en er gaat bijna geen week voorbij dat ik er niet aan terug denk.marcel32us wrote:Toch trekt een weekje Japan mij ook wel, en daar zal dan toch serieus voor gespaard moeten worden, zowel qua moneten als qua vakantiedagen. Wie weet komt het er nog eens van...
http://www.airfighters.com/photosearch. ... rg=4&lim=4
Qua kosten moet je denken aan zo'n 2000-2500 euro die je kwijt bent aan tickets, autohuur, tol, hotels, eten etc.
Veel geld maar de experience of a lifetime vanwege de goede fotografeermogelijkheden, (spotters)vriendelijkheid en veel vliegactiviteiten (omdat men de Russen, Chinezen en Noord-Koreanen als een bedreiging ziet).
My pictures at Airfighters.com : http://www.airfighters.com/photosearch.php?phgid=2672
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
En vergeet de snelwegtol niet.CBR wrote: Qua kosten moet je denken aan zo'n 2000-2500 euro die je kwijt bent aan tickets, autohuur, tol, hotels, eten etc.
Anders plan een week in de buurt van Tokio. Zie je 80% van de types en zijn velden als Hyakuri en Atsugi binnen bereik. Zo valt het allemaal best wel mee.
Hans.
- Andras
- Scramble Addict
- Posts: 1108
- Joined: 20 Jul 2008, 11:18
- Type of spotter: Photo only
- Location: Bearing 210 from EHLW 70 NM
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Nou, eindelijk weer eens een normaal topic, mooie verhalen zo te lezen, en inderdaad jammer dat de dagen zoals we ze gewend waren (10-15 visitors op een dag) mucho vliegbewegingen etc. niet meer terug komen. Maar dat is nu eenmaal zo en we moeten het doen met de riemen die we nu hebben. Het verhaal over goed spul en prutsfotograaf en andersom daar kun je 2 kanten mee op. Het hangt ervan af wat je insteek is om vast te leggen. Als je tussen de 100.00 mensen die langs het hek staan op een Opendag 2 mensen neemt met zulke apparatuur dan zul je 2 verschillende dingen zien.
Een prutser met een 1D en een 500mm zal een paar hits hebben en verder niet zoveel bijzonders, maar een pro met een Sony compact camera zou geweldige shots leveren? Tja, wat wil je vastleggen? Close-ups van de vliegende vliegtuigen schiet je toch echt beter (scherper vooral) met die 1D ondanks dat je pro bent. Je camera laat je echt in de steek al ben je nog zo goed. Wil je atmosfeer vastleggen en laten proeven dan kun je dat prima met die compact camera doen en zal de "eye" het makkellijk kunnen opnemen met de "Pro 1D", je hebt die immers niet nodig als het om sfeer gaat.
Sommige shots kun je gewoon niet maken als je de "verkeerde apparatuur" hebt, en dan is je positie ook nog eens bepalend, zeker als je met z'n allen vast zit aan een bepaald afgezet gebied.
I ben ooit begonnen met een Practica en een Vivitar 70-210 lens, altijd groene stand en knallen maar. Toen naar de EOS 600 met een Sigma lens 70-210 (kansloos plastic) en daar begon ik met de settings te experimenteren. Aangezien het internet nog niet bestond had ik weinig contact met anderen omdat ik er gewoon te weinig voor op een veld stond. Aardig wat geschoten, ik werkte toen bij de Luchtmacht en heb dat nooit echt gebruikt om er voordeel uit te halen. (Stomme eikel) Toen heb ik ergens in de jaren negentig de camera verkocht en pas in 2003 een Olympus C-720 gekocht en dat was meteen een digitale wauw te gekke camera zeg! (ahum..hoest!) Totaal geen vliegtuig mee geschoten, pas helemaal aan het einde van z'n bestaan en toen dacht ik, "ik wil een betere camera met lens" en ging op zoek online.. Een 300D kostte toen (2005) nog 1100 Euro, (=censored= wat duur!)en ik ging op zoek naar een andere merk om te zien wat nu betaalbaarder zou zijn. Een minolta 7D, 6 mp en een top camera zo te lezen.. Ok, nu nog geld...
Nou, die is er nooit gekomen, in 2007 een EOS 30D gekocht met een Sigma 17-70 en daarna tal van lenzen gehuurd/geleend en via een 40D (met 20D backup) en 'geborrowde' 50D en (sporadisch) een 1D (van Tomba) en nu zelf nog een 7D ben ik in 2011 aangekomen. Nog steeds heb ik geen eigen zoomlens hahaha.. En helaas sta ik veel te weinig langs de baan (pakweg 3 dagen per jaar in uren) maar daar komt nog wel eens verandering in... Ik leer nog elke dag en dat zal altijd zo blijven....
Allen, gegroet! En een fijn weekend
Een prutser met een 1D en een 500mm zal een paar hits hebben en verder niet zoveel bijzonders, maar een pro met een Sony compact camera zou geweldige shots leveren? Tja, wat wil je vastleggen? Close-ups van de vliegende vliegtuigen schiet je toch echt beter (scherper vooral) met die 1D ondanks dat je pro bent. Je camera laat je echt in de steek al ben je nog zo goed. Wil je atmosfeer vastleggen en laten proeven dan kun je dat prima met die compact camera doen en zal de "eye" het makkellijk kunnen opnemen met de "Pro 1D", je hebt die immers niet nodig als het om sfeer gaat.
Sommige shots kun je gewoon niet maken als je de "verkeerde apparatuur" hebt, en dan is je positie ook nog eens bepalend, zeker als je met z'n allen vast zit aan een bepaald afgezet gebied.
I ben ooit begonnen met een Practica en een Vivitar 70-210 lens, altijd groene stand en knallen maar. Toen naar de EOS 600 met een Sigma lens 70-210 (kansloos plastic) en daar begon ik met de settings te experimenteren. Aangezien het internet nog niet bestond had ik weinig contact met anderen omdat ik er gewoon te weinig voor op een veld stond. Aardig wat geschoten, ik werkte toen bij de Luchtmacht en heb dat nooit echt gebruikt om er voordeel uit te halen. (Stomme eikel) Toen heb ik ergens in de jaren negentig de camera verkocht en pas in 2003 een Olympus C-720 gekocht en dat was meteen een digitale wauw te gekke camera zeg! (ahum..hoest!) Totaal geen vliegtuig mee geschoten, pas helemaal aan het einde van z'n bestaan en toen dacht ik, "ik wil een betere camera met lens" en ging op zoek online.. Een 300D kostte toen (2005) nog 1100 Euro, (=censored= wat duur!)en ik ging op zoek naar een andere merk om te zien wat nu betaalbaarder zou zijn. Een minolta 7D, 6 mp en een top camera zo te lezen.. Ok, nu nog geld...
Nou, die is er nooit gekomen, in 2007 een EOS 30D gekocht met een Sigma 17-70 en daarna tal van lenzen gehuurd/geleend en via een 40D (met 20D backup) en 'geborrowde' 50D en (sporadisch) een 1D (van Tomba) en nu zelf nog een 7D ben ik in 2011 aangekomen. Nog steeds heb ik geen eigen zoomlens hahaha.. En helaas sta ik veel te weinig langs de baan (pakweg 3 dagen per jaar in uren) maar daar komt nog wel eens verandering in... Ik leer nog elke dag en dat zal altijd zo blijven....
Allen, gegroet! En een fijn weekend
- Roel van Gestel
- Scramble Junior
- Posts: 128
- Joined: 04 Sep 2005, 22:50
- Type of spotter: ***** luxury
- Subscriber Scramble: Nope
- Location: Kaatsheuvel, The Netherlands
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Leuke situatie anno nu. Wat we zien is kwalitatief veel en veel minder dan 20-30 jaar geleden (en bedankt Gorbatsjov! ), maar we zijn qua apparatuur, financiën en digitale mogelijkheden veel verder dan toen. Toen stond je na school of in de vakantie langs de baan te wachten en was er altijd iemand met een scanner waar je omheen bleef hangen. Wist jij veel dat het een PTT dag was o.i.d. en stond je voor Jan L., maar als er wat kwam, dan was het leuk. Die onverwachte dingen maakten je hobby tot de avontuurlijke hobby die het was. Een Ms760 van het CEV laat in de middag op Gilze, dat was zo'n onverwachte verrassing, kon je een week op teren. Of langer.
Nu hebben we het www. We weten wat er komt en waar en kunnen daar met onze 12-14-18MP camera's en 1250 beschikbare foto's naar toe in onze leasebak met climate control. Nooit meer op de V-fiets naar Wildenrath en Brüggen. Met de tienertoer naar Leeuwarden of met de-papa-van achterin de Rekord naar Ramstein. En dan later frietjes eten. De charme van toen is voorbij. Het afzien ook.
We worden ouder en de spotters die de jaren tot begin '90 actief hebben meegemaakt hebben een OD aan pracht gezien. Wil je die momenten terugkrijgen? Zal niet lukken. Leuk surrogaatje, ga je oude foto's eens scannen en maak ze mooier dan ooit te voeren. Dan voel je toch weer even dat moment dat je bij die Lightnings of F-104 stond. Het nu is gewoon het nu, met amper movements van belang dichtbij, maar pak je oude map er eens bij en scan die hoogtepunten van toen goed. Dichterbij zul je niet meer komen. Go with the flow...
Nu hebben we het www. We weten wat er komt en waar en kunnen daar met onze 12-14-18MP camera's en 1250 beschikbare foto's naar toe in onze leasebak met climate control. Nooit meer op de V-fiets naar Wildenrath en Brüggen. Met de tienertoer naar Leeuwarden of met de-papa-van achterin de Rekord naar Ramstein. En dan later frietjes eten. De charme van toen is voorbij. Het afzien ook.
We worden ouder en de spotters die de jaren tot begin '90 actief hebben meegemaakt hebben een OD aan pracht gezien. Wil je die momenten terugkrijgen? Zal niet lukken. Leuk surrogaatje, ga je oude foto's eens scannen en maak ze mooier dan ooit te voeren. Dan voel je toch weer even dat moment dat je bij die Lightnings of F-104 stond. Het nu is gewoon het nu, met amper movements van belang dichtbij, maar pak je oude map er eens bij en scan die hoogtepunten van toen goed. Dichterbij zul je niet meer komen. Go with the flow...
Советские пилоты - железные люди!
Check out my aviation pics @ http://www.pbase.com/roel
Check out my aviation pics @ http://www.pbase.com/roel
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Roel van Gestel wrote:Leuk surrogaatje, ga je oude foto's eens scannen en maak ze mooier dan ooit te voeren. Dan voel je toch weer even dat moment dat je bij die Lightnings of F-104 stond. Het nu is gewoon het nu, met amper movements van belang dichtbij, maar pak je oude map er eens bij en scan die hoogtepunten van toen goed. Dichterbij zul je niet meer komen. Go with the flow...
U wordt op Uw wenken bediend. Wat je zegt, er zit zoveel moois in die bakken. Toen baalde ik van het slechte weer, maar er is voldoende uit te halen zoals je ziet...
Voordat de RIAT Royal werd en voordat het op Fairford was. RAF Greenham Common, 24 juli 1983.... Voor een pond met de dubbeldeks bus langs de flightline.
Hans.
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Posts: 806
- Joined: 06 Apr 2008, 13:57
- Type of spotter: F5 Military
- Location: Flevoland
- Contact:
Re: Go with the flow, over camera's, fotografie, vliegtuigen enz
Those memories. Toen de allereerste Eagles net op Bitburg zaten, heb ik mijn ouders zo gek gekregen om in de vakantie een dagje naar Bitburg te gaan. "dat is een stukje over de grens, is niet zover" Ik was een jaar of 15-16 schat ik en vond het geweldig. Alleen inderdaad geen internet en geen idee hoe je op een plek kwam waar enigszins iets te zien was. Nu zou ik veel liever naar Soesterberg zijn gegaan om Phantoms te kijken.Roel van Gestel wrote:met de-papa-van achterin de Rekord naar Ramstein.
Hier een paar plaatjes van destijds (ik schat 1979). Kwaliteit is slecht (Praktika met Kenlock200/3.5 objectief). De eerste serie van een "lucky day" op de De Peel. De laatste twee van een dagje Gilze-Rijen tijdens deployment van LN F-111's.