Canon EF 100-400 F/4.5 - 5.6 L IS USM lens icm teleconverter

ImageImageDedicated forum for all your questions, remarks etc about (aviation) photography, digital as well as old fashioned film.

Forum rules
ImageImage
Post Reply
goede017
Scramble Junior
Scramble Junior

Canon EF 100-400 F/4.5 - 5.6 L IS USM lens icm teleconverter

Post by goede017 »

Ik gebruik deze lens al een aantal maanden op het panoramaterras van Schiphol. Vaak kom ik echter nog net een aantal MM tekort voor de verdere banen. Ik overweeg daarom een teleconverter Canon 2.0X III new aan te schaffen voor circa 500 euro.
Mijn vraag is of dit echt zinvol is om dat er vaak sprake kan ziijn van heatwaves boven het beton.
Heeft iemand hier ervaringen mee?
sar 303 sqn
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Type of spotter: F1 - Helicopters
Subscriber Scramble: Ja

Re: Canon EF 100-400 F/4.5 - 5.6 L IS USM lens icm teleconverter

Post by sar 303 sqn »

Hou er rekening mee dat je autofocus niet meer werkt met een converter.

[ Post made via Mobile Device ]
Grz.
Jan
goede017
Scramble Junior
Scramble Junior

Post by goede017 »

het betreft het nieuwe model 2.0 III waarbij de in specificatie wordt aangegeven dat dit juit speciaal is ontworpen voor de L-serie lezen. Zie http://www.kamera-express.nl/product/ca ... 811-case-/

Als dit inderdaad niet zou werken, dan heeft deze extender niets toe te voegen aan mijn huidige mogelijkheden.

Ben heel benieuwd of iemand al ervaringen heeft met deze converter aangezien hij net nieuw uit is.
sar 303 sqn
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Type of spotter: F1 - Helicopters
Subscriber Scramble: Ja

Post by sar 303 sqn »

Het ligt niet aan de lens maar aan de camera.
Bij de meeste camera's werkt de AF tot een lensopwning vang van f/5.6.
Door een extender op je 100-400 te zetten kom je hierboven doordat je stops verliest.
Ik geloof dat enkel de 1d serie tot f8 werkt maar dat weet ik niet zeker.

[ Post made via Mobile Device ]
Grz.
Jan
Bendavid2
Scramble Senior
Scramble Senior

Post by Bendavid2 »

Alle 1d hebben autofocus tot f/8 de rest tot f/6.3 (een sigma 50-500 werkt ook op 6.3). Je kan je autofocus afplakken (linker of rechter 2 connectoren afplakken). Je camera heeft dan niet door dat de convertor er tussen zit en stel wel scherp (heel slecht). Als je wil weten hoe slecht kom morgen even naar kamera-express en vraag dan de vliegtuigspotter dan testen we het morgen even.

Je zal nu zo en zo al veel last hebben van heat waves. Het is nu op het moment geen goed seizoen om te spotten. In de winter kan je makkelijker over een hele kaagbaan schieten bijvoorbeeld.

Overigens zijn de mk3 converters beter met autofocus dus ik ben zelf ook benieuwd naar het resultaat. Het klopt inderdaad dat deze converter gemaakt zijn voor de L-lenzen maar iet handig is bij elke lens (16-35 en 50 1.2 bijvoorbeeld) het is meer voor de grote telelenzen met f/4 of f/2.8

Misschien tot morgen en denk er even goed over na.

Groetjes
David
My pictures at flickr
My pictures at Airliners.net
goede017
Scramble Junior
Scramble Junior

Post by goede017 »

Hallo David

Leuk dat je antwoord, ik heb je een tijd geleden ook gesproken in de zaak toen ik deze lens kocht.

Ben er inmiddels achter, dat de 2.0 niet gaat werken. De 1.4 zou wel kunnen werken maar alleen op de 1-serie. Maar dan nog met de beperking dat alleen het centrale punt scherpstelt. Heb veel fora bekeken, maar gemiddeld komt er dit antwoord uit voort.

De sigma-lens heb ik toen ook in mijn handen gehad, maar vond ik veel te zwaar. Ik werk altijd met 2 camera's om mijn nek, waarvan 1 is voorzien van de 100-400 lens, de andere van een tamron 18-200. Wordt een beetje teveel met een sigma-lens erbij.

Wanneer ik maandag in de gelegenheid ben, kom ik even langs om te zien of er nog andere opties zijn.
Erik_7Xi
Scramble Addict
Scramble Addict

Post by Erik_7Xi »

Let wel dat de 100-400L geen hoog vlieger op 400mm is (en al helemaal niet op f/5.6) .. gooi daar een extender tegen aan en het zal er niet beter op worden.

De 1.4x en 2x Extenders zijn eigenlijk alleen maar bedoeld voor de licht sterke primes zoals de 200mm f/1.8L (nu f/2L), de 300mm f/2.8L, de 400mm f/2.8L, de 500mm f/4L en de 600mm f/4L - en niet voor de zoom lenzen in de L reeks. (Bron: Canon CPS NZ).

Ik heb diverse extenders geprobeerd met mijn 70-200mm f/2.8L en 400mm f/5.6L en de resultaten hebben mij nooit echt kunnen bekoren. Pak ik een 300mm f/2.8L dan is er met de extender veel minder (lees: nauwelijks) verlies zichtbaar dan met beide andere lenzen. Aangezien de 100-400L gewoon niet in de beurt komt van beide lenzen zou ik er zelf geen wonderen van verwachten maar ik ben dan ook altijd erg kritisch met scherpte etc.
goede017
Scramble Junior
Scramble Junior

Post by goede017 »

Hallo Erik

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Een zoom-objectief is normaliter ook niet mijn eerste keus voor normale fotografie, maar gezien de vereisten in onze tak van sport ontkom je er gewoonweg niet aan. Heb zelf al eerder proeven gedaan met een Soligor DG Pro 1.4 in combinatie met de 70-300 canon-lens 4-5.6 IS USM en dat was ook niet echt een succes. Werkte soms wel en soms niet en altijd met een hoop gezoek naar de juiste focus. De extenders zijn dus (voorlopig) van de baan en ik ga mij verder beraden op een mogelijkheid om voor een redelijke prijs op 500 mm te kunnen komen.

Allen bedankt voor het meedenken.
Post Reply

Return to “Photography”