Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
Forum rules
- jp 74
- Scramble Die-Hard
- Posts: 963
- Joined: 23 Jun 2008, 15:02
- Type of spotter: Fotografie
- Subscriber Scramble: jp 74
- Location: Den Bosch
Re: Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
Zou er nog iets van een vaarwel ceremonie plaatsvinden? Iets in de trend van "vaarwel 311sq en cougar"
Wel snel al 9 mei....
Wel snel al 9 mei....
Compromise is failure.
Re: Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
De 3 Cougars gaan waarschijnlijk vanaf de Kooij opereren, omdat er te weinig Lynx bemanningen zijn om de SAR taak te bemannen vanaf 1 juni vanwege omscholing naar de NH90.
Over de NH90 wordt steeds gesproken over dat we 8 NH90TTH zouden krijgen, maar volgens wensen van defensie zouden dit gewoon lege NH90NFH moeten zijn zonder marine missie apparatuur, deze apparatuur zou dan gerouleerd worden tussen de operationele marine kisten.
Nu blijkt dat dat helemaal niet kan volgens de fabrikant en moeten de transportbakken met de radar/missieconsole achter de cockpit vliegen, wat zeer onhandig is.
Geen idee wat de uitkomst zal zijn over de onderhandelingen van de laatste 8 kisten met de fabrikant, maar dit zou kunnen betekenen: niet afnemen, 8 volledige NFH versies of toch 8 compleet andere TTH versies. Een leuk hoofdpijn dossier aangezien er ook al 'vergeten' was om NH90 vlieger helmen te bestellen, men dacht dat men wel af kon met de Lynx helmen, maar die werkten niet goed met de missie systemen van de NH90
Over de NH90 wordt steeds gesproken over dat we 8 NH90TTH zouden krijgen, maar volgens wensen van defensie zouden dit gewoon lege NH90NFH moeten zijn zonder marine missie apparatuur, deze apparatuur zou dan gerouleerd worden tussen de operationele marine kisten.
Nu blijkt dat dat helemaal niet kan volgens de fabrikant en moeten de transportbakken met de radar/missieconsole achter de cockpit vliegen, wat zeer onhandig is.
Geen idee wat de uitkomst zal zijn over de onderhandelingen van de laatste 8 kisten met de fabrikant, maar dit zou kunnen betekenen: niet afnemen, 8 volledige NFH versies of toch 8 compleet andere TTH versies. Een leuk hoofdpijn dossier aangezien er ook al 'vergeten' was om NH90 vlieger helmen te bestellen, men dacht dat men wel af kon met de Lynx helmen, maar die werkten niet goed met de missie systemen van de NH90
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
Is daarmee dan http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=64&t=69764 (waar al een tijdje niets meer over is vernomen) van de baan?roberto wrote:De 3 Cougars gaan waarschijnlijk vanaf de Kooij opereren, omdat er te weinig Lynx bemanningen zijn om de SAR taak te bemannen vanaf 1 juni vanwege omscholing naar de NH90.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2721
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
Vanmiddag sprak ik een crewlid van de SAR (KLu) die mij vertelde dat de Cougar de backup wordt vande AB412 na 2012. Dit mede omdat er een grote toestel gewenst is, en er een spare part probleem is van de Bell.
- Redskin
- Scramble Addict
- Posts: 1277
- Joined: 01 Jul 2003, 16:22
- Type of spotter: a serial is just paint to brighten up an aircraft
- Subscriber Scramble: Digitaal
- Location: 10 miles from Gilze Rijen
- Contact:
Re: Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
Een quaote uit de kamerbrief over de defensie bezuinigingenFlyboy wrote:Vanmiddag sprak ik een crewlid van de SAR (KLu) die mij vertelde dat de Cougar de backup wordt vande AB412 na 2012. Dit mede omdat er een grote toestel gewenst is, en er een spare part probleem is van de Bell.
Denk dus dat je er naast zit en bedoeld tot 2012, daarna gaan volgens de brief de laatste 3 cougars toch echt in de motteballen.wrote:Drie toestellen en vier bemanningen
worden gehandhaafd totdat in 2012 voldoende NH-90 helikopters beschikbaar zijn om
de Search & Rescue taken op de Noordzee en het patiëntenvervoer op de
Waddeneilanden over te nemen.
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2721
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
Waarschijnlijk heb je helemaal gelijk. Bottom line voor de persoon was dat de SAR niet werd angetast anders dan de reeds bestaande plannen.Redskin wrote:Denk dus dat je er naast zit en bedoeld tot 2012, daarna gaan volgens de brief de laatste 3 cougars toch echt in de motteballen.
Re: Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
Wat is eigenlijk het probleem met de AB412 dat ze nu uitmoeten? De 212/412 is doorgaans toch redelijk betrouwbaar en eenvoudig te onhouden? Ik heb nog nooit klachten gehoord van andere 212/412 operators?
Re: Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
off topic vraag he?
een paar mogelijkheden van tegen argumenten:
-je stoot je hoofd tegen de skid bij het hoisten e/o het ligbed / patient kan er moeilijk(er) langs.
-de range & loiter zijn onvoldoende voor reddingen die iets meer vergen.
-cabine capaciteit is onvoldoende voor grootschalige reddingen en evacuaties. (denk aan: scheepsramp, productieplatform. (vandaar dat de puma G-JSAR ooit werd ingehuurd.)
De cougar kan dat net zo goed, of beter dan de AB-412, maar zou m.i. (ook voor korte duur inzet) moeten worden gemodificeerd op meer punten dan je wilt dwz. wanneer je geen geld hebt.
(anti-corrosie programma, wetseal cabinevloer, hoist, training / conversie etc.)
Op zich een goed plan, maar het gaat wel wat geld kosten. En dan zeg ik, laat die cougars dat ook voor de toekomst doen. Niet drie, maar 4-5 stuks, toevoegen aan de kustwacht, KLPD of de 'burgerbescherming', of aan een commerciele operator,
hoe dan ook: taken: 24/24 SAR, en voor DSI en brandbestrijding en bij dat laatse: een proactive inzet.
(de twee AW139 van de KLPD kunnen ze dan verkopen, dat levert de schatkist geld op.)
Dus svp niet alle cougars het land uit! Ze kunnen erg nuttig zijn.
een paar mogelijkheden van tegen argumenten:
-je stoot je hoofd tegen de skid bij het hoisten e/o het ligbed / patient kan er moeilijk(er) langs.
-de range & loiter zijn onvoldoende voor reddingen die iets meer vergen.
-cabine capaciteit is onvoldoende voor grootschalige reddingen en evacuaties. (denk aan: scheepsramp, productieplatform. (vandaar dat de puma G-JSAR ooit werd ingehuurd.)
De cougar kan dat net zo goed, of beter dan de AB-412, maar zou m.i. (ook voor korte duur inzet) moeten worden gemodificeerd op meer punten dan je wilt dwz. wanneer je geen geld hebt.
(anti-corrosie programma, wetseal cabinevloer, hoist, training / conversie etc.)
Op zich een goed plan, maar het gaat wel wat geld kosten. En dan zeg ik, laat die cougars dat ook voor de toekomst doen. Niet drie, maar 4-5 stuks, toevoegen aan de kustwacht, KLPD of de 'burgerbescherming', of aan een commerciele operator,
hoe dan ook: taken: 24/24 SAR, en voor DSI en brandbestrijding en bij dat laatse: een proactive inzet.
(de twee AW139 van de KLPD kunnen ze dan verkopen, dat levert de schatkist geld op.)
Dus svp niet alle cougars het land uit! Ze kunnen erg nuttig zijn.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
- PilotoRico
- Scramble Senior
- Posts: 288
- Joined: 19 Mar 2011, 08:19
- Type of spotter: 100% pure military
- Subscriber Scramble: yes
Re: Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
Ben daar niet helemaal mee eens; de BELL 212/412 series zijn in dienst van vele luchtstrijdkrachten, juist als SAR platform, en vele in de burgerluchtvaart. Ik weet van crew van o.a. Oostenrijk en Italië dat dit type uitermate geschikt is als SAR/medisch transport. Natuurlijk is de ruimte beprekt..... in een Cougar kan meer vervoerd worden; maar in de BELL 412 weer meer dan in een SAR Alouette.... Ik denk dat het probleem vooral is geweest dat er maar drie BELL 412's aanwezig zijn, en er altijd eentje in onderhoud staat. Dat men drie Cougars apart houdt voor SAR is natuurlijk alléén maar goed.... ook met het oog op eventuele calamiteiten als brandbestrijding. Ben wel heel benieuwd of Defensie de Cougars terug verkoopt naar Eurocopter of ze zelf van de hand doet aan welke cliënt dan ook.
"Rejoice O young man in thy youth..."
Re: Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
Zou me niks verwonderen als het langer blijven van de Cougar voor SAR operaties uiteindelijk gaat kloppen, ondanks wat er in de brief van Hillen staat.
De nieuwe NH90 is namelijk helemaal niet zo'n geschikt rescue platform, te grote downwash van de rotors met alle risico voor redder en te hoisten patient, missieconsole achter de schuifdeur zit eigenlijk in de weg als er een brancard naar binnen moet.
Je hoort hier officieel niks over maar dit leeft zeer onder SAR personeel, dus ben benieuwd hoe defensie het gaat oplossen.
De nieuwe NH90 is namelijk helemaal niet zo'n geschikt rescue platform, te grote downwash van de rotors met alle risico voor redder en te hoisten patient, missieconsole achter de schuifdeur zit eigenlijk in de weg als er een brancard naar binnen moet.
Je hoort hier officieel niks over maar dit leeft zeer onder SAR personeel, dus ben benieuwd hoe defensie het gaat oplossen.
- ebauer
- Moderator
- Posts: 12106
- Joined: 14 Jul 2004, 18:58
- Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
- Location: Amersfoort, NL
Re: Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
Hoe zou de Cougar er uit zien in een Tweety jasje...
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
Talking Heads 1974 - 1991
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
Het lijkt me heel stug dat de downwash van een NH90 significant groter zou zijn als dat van de Cougar. Downwash is een functie van het gewicht van de helikopter. Hoe zwaarder de heli, hoe meer downwash. Beide zijn 9 a 10 ton maximaal take-off gewicht.
Leidt 303 niet een beetje aan laten we zeggen een "klein helikoptertjes syndroom" na jaren van vliegen met Alouette II, ALouette III en AB.412?
Ik wil in herinnering brengen dat tal van landen SAR vliegen met ongeveer even zware Sea King, HH-3F, HH-46 enz types , om maar te zwijgen van de EH-101 van 15 ton MTOW.
Hans.
Leidt 303 niet een beetje aan laten we zeggen een "klein helikoptertjes syndroom" na jaren van vliegen met Alouette II, ALouette III en AB.412?
Ik wil in herinnering brengen dat tal van landen SAR vliegen met ongeveer even zware Sea King, HH-3F, HH-46 enz types , om maar te zwijgen van de EH-101 van 15 ton MTOW.
Hans.
Re: Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
Als de defensie bezuinigingen puur gebaseerd zouden zijn op benodigde capaciteit en taken zou ik het met je eens zijn. Helaas is het echter zo dat geld hier de belangrijkste drijfveer is en 3 extra Cougars in dienst houden is ongetwijfeld duurder dan alleen met NH-90s vliegen. Daarop doorgaand kan ik me niet voorstellen dat die Cougars langer blijven dan nu aangegeven.roberto wrote:Zou me niks verwonderen als het langer blijven van de Cougar voor SAR operaties uiteindelijk gaat kloppen, ondanks wat er in de brief van Hillen staat.
De nieuwe NH90 is namelijk helemaal niet zo'n geschikt rescue platform, te grote downwash van de rotors met alle risico voor redder en te hoisten patient, missieconsole achter de schuifdeur zit eigenlijk in de weg als er een brancard naar binnen moet.
Je hoort hier officieel niks over maar dit leeft zeer onder SAR personeel, dus ben benieuwd hoe defensie het gaat oplossen.
Erwin
Re: Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
De clipped rotor is de veroorzaker van de grotere downwash t.o.v. andere types, pas als je gaat hoisten vanaf 30 meter is er geen probleem (nu ca. 12m), alleen is de kabel dan zo lang dat bij een beetje wind de redder alle kanten uit gaat (dit probleem heeft de EH101 ook deels).
Tevens zorgt die clipped rotor voor heel veel statische elektriciteit waardoor er eerst een kabel op een schip gedropt moet worden om deze steeds af te voeren voordat er een redder met een tweede kabel op het schip gezet kan worden. Lijkt me ook niet een vooruitgang qua veiligheid.
En dit alles heeft niks met 303 te maken, aangezien deze problemen het eerst bij andere luchtmachten werden geconstateerd waaronder de Finse.
Tevens zorgt die clipped rotor voor heel veel statische elektriciteit waardoor er eerst een kabel op een schip gedropt moet worden om deze steeds af te voeren voordat er een redder met een tweede kabel op het schip gezet kan worden. Lijkt me ook niet een vooruitgang qua veiligheid.
En dit alles heeft niks met 303 te maken, aangezien deze problemen het eerst bij andere luchtmachten werden geconstateerd waaronder de Finse.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Bezuinigingen op Defensie: wat denken wij?
Fout. Dat had alleen te maken met de inzetbaarheid van de Lynx, die (volgens de offshore maatschappijen veel) te laag werd voor evacuaties van de offshore platforms.Glidepath wrote:(vandaar dat de puma G-JSAR ooit werd ingehuurd.)
Die is al jaren geleden opgeheven, werd niet meer nodig geacht.Glidepath wrote:de 'burgerbescherming',
Zijn dat ook allemaal 412SPs? Ik kan me een interview herinneren met de toenmalige echte CO van 40 Smaldeel (ten tijde van die TV serie die daar speelde) in het toen nog bestaande maandblad luchtvaart, waarin hij zei dat nou juist de 412SP naar zijn mening ongeschikt was voor SAR taken, verwijzend naar een te korte tijd dat het toestel zou kunnen hoveren. ("Ik snap die keuze echt niet. Ah, is Agusta de leverancier?"#Willie Claes) In ieder geval kan je deze versie niet zomaar vergelijken met de rest van de 212/412 series, gezien het feit dat ze in Amerika ooit eens kwaad waren dat ze voor sessies voor 303 een simulator helemaal moesten ombouwen omdat er zo nodig een 412SP moest worden gesimuleerd. (Is nog eens uitgezonden in een TV serie over 303 squadron, dacht dat het van de EO was, ten tijde van de verandering van SAR vlucht naar een echt squadron (wat ook in die serie werd getoond).) Als ik trouwens http://www.defensie.nl/nationale_taken/ ... elikopters lees worden de Tweeties in de praktijk alleen voor patienten van de eilandenvervoer ingezet. Zodra het daarbuiten valt kiest men voor de Lynx (nu die keuze er nog is).PilotoRico wrote:Ben daar niet helemaal mee eens; de BELL 212/412 series zijn in dienst van vele luchtstrijdkrachten, juist als SAR platform, en vele in de burgerluchtvaart. Ik weet van crew van o.a. Oostenrijk en Italië dat dit type uitermate geschikt is als SAR/medisch transport.
Last edited by aviodromefriend on 10 Apr 2011, 12:04, edited 1 time in total.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009