Dank voor je compliment, waardeer ik! Afhankelijk van de kwaliteit van je foto's, hangt daar ook de crop mogelijkheid mee samen. Als ik crop zit ik meestal tussen de 20 en de 30% crop en dan blijft er genoeg kwaliteit overeind staan om er in de nabewerking nog een mooi resultaat uit te halen. Maar nogmaals, dan moet de basis van je foto wel gewoon goed zijn. Richting de 50% crop zou kunnen, maar dat ga je op een gegeven moment wel zien.......boven die 50% vind ik persoonlijk teveel en geeft teveel kwaliteits verlies...
Qua nabewerking doe ik het volgende, alhoewel ook dat heel persoonlijk is. Ik wil het altijd zo naturel als mogelijk houden.
In de RAW converter doe ik enkel wat scherpte en ruis reductie toepassen (soms wat witbalans, maar Nikon zit meestal spot on), daarna naar JPEG omzetten en dan trek ik waar nodig de levels in het histogram, soms een klein beetje curven en daarna nog een klein beetje slim verscherpen als dat nodig is. uiteindelijk nog even op het juiste formaat, in mijn geval 1600 x 900 of 1080 x 1920 en schoon is uw kunstgebit...
Maar nogmaals, iedereen heeft zo zijn eigen manier van nabewerken, tis ook maar net wat jij het prettigst vind....
En de hulp is uiteraard vanzelfsprekend, maar wel graag gedaan

Groet Menno