wild weasel wrote: ik ben d'r van overtuigd dat ik dat warme en levendige van een Canon image niet kan evenaren met een Nikon image (even de knuppel in het hok gooien hoor
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
), en ik kan niet anders dan concluderen dat dat toch echt door de sensor komt. Immers, we maken allemaal gebruik van dezelfde post processing zo ongeveer. Of denk jij dat de schakel ligt bij het converteren van alle informatie in de software van de camera?
Over dat laatste kan ik alleen maar inschattingen maken want ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Dat zouden RAW's zijn uit beide soorten camera's, genomen onder dezelfde omstandigheden. Wat ik echter 100% zeker weet is dat we beslist níet allemaal gebruik maken van dezelfde post processing, ook niet ongeveer.
Met alles wat geen RAW is kun je gewoon geen conlusies trekken over de sensor: er zit verwerking tussen, dus je weet niet wat waarvoor verantwoordelijk is (zoals Richard ook al zei). Bij een jpg uit de camera verwerking door de camerasoftware, en mogelijk ook nog nabewerking. Bij een door de fotograaf omgezette RAW dus die omzetting en nabewerking.
Het lijkt me veel waarschijnlijker dat wat jij ziet ligt aan verwerking van de data dan het opvangen ervan. Zo heeft bv. een white balance-instelling geen invloed op de RAW: het is een verwerkings-instelling. Mij lijkt dus dat zaken als
warm en levendig ook (of tenminste grotendeels) uit verwerking komen. Daarnaast denk ik dat het te kort door de bocht is om te spreken van de eigenschappen van sensors als één geheel per merk. Nikon gebruikt bv. in de prosumer bodies zowel CCD als CMOS, afhankelijk van het model.
Er zijn uiteenlopende instellingen voor RAW-omzetting, alleen al per fabrikant, dus ga maar na hoe het er over meerdere merken uitziet. Dit is mijn testplaat nogmaals, van dezelfde RAW, met verschillende RAW-conversies volgens Nikon-specs in LightRoom. (Volgt u het nog? Dit stel je in LR in onder Camera Calibration.)
Portrait:
Landscape:
Tenslotte deze laatste nog eens aangedikt. Ik vind dit niet mooi meer, want zo was het niet toen ik daar stond. Het was geen superheldere lucht met zon vlak boven de horizon, waardoor je dit van nature zou krijgen (op dat 'kunstgras' na, hehehe). Ik wil dat dan ook niet in mijn foto, ik bewaar het liever voor wanneer de natuur me dit zelf kado geeft.
Ik ben ervan overtuigd dat je de warmte en levendigheid die jij het mooiste vindt met elk merk kunt krijgen, als je maar weet welke ver- en bewerkingsinstellingen daarvoor nodig zijn. Alleen de hoeveelheid moeite zal wellicht verschillen, en dat is een aankoop-argument. Ik kan me nl. wel voorstellen dat de standaard-instellingen van Canon iets anders zijn dan die van Nikon, dat dat doorwerkt in het eindresultaat van veel foto's, en dat Canon daarbij meer 'vanzelf' levert wat jouw smaak is dan Nikon. Maar aan te tonen is het pas via RAW testbestanden.
Een hoop geleuter voor niets? Ik denk van niet, want als dit zo klopt vergroot het jouw merkkeuze!
Erik