En das nou het leuke van spotten: You winn some, you loose some.komt erbij de factor Wet van Murphy dat vaak je bijzondere kist de eerste is op een andere baan...
Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Forum rules
- geert
- Scramble Addict
- Posts: 1277
- Joined: 05 Oct 2002, 17:27
- Location: IJsselmuiden, booming city near Kampen.
- Contact:
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Robin Bamps wrote:
PH-BZF/G, PH-LMR, PH-BXR, PH-KCD, G-EUPR, G-EUUR.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Daar zie ik het probleem al helemaal niet van. Langs de taxiway Victor heb je nog nooit mogen parkeren. Parkeren kan prima bij de begraafplaats. 5 minuten lopen van je autoRobin_Bamps wrote:Taxiway VictorB767-300ER wrote:Daarbij, wat moet je met een trap langs de baan???
.
Dat red je dan ook niet meer met de auto. Dus dat heeft niets met de "problematiek" te maken van het niet kunnen parkeren etc.Robin_Bamps wrote:
En mbt je uitleg slaande op LVNL: hier wordt al wel eens enkele minuten tot zelfs een half uur van afgeweken in de praktijk; komt erbij de factor Wet van Murphy dat vaak je bijzondere kist de eerste is op een andere baan...
Groetjes, Robin.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
-
- Scramble Senior
- Posts: 332
- Joined: 12 Sep 2007, 11:36
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: yes
- Location: Vriescheloo (Oost Groningen)
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Goedemiddag,
ik kan als ouwe spotter al jaren goed leven met de gedachte dat ik niet alles voor mijn lens kan krijgen. Ook heel lang geleden, toen de oude spottersplek langs 06/24 nog niet eens goed was geasfalteerd, gebeurde het regelmatig dat ik daar stond te genieten van het landen op 06 en dat achter mijn rug op wat nu 360R heet, net die speciale kist binnenkwam. Als je daar niet tegen kunt, moet je alleen vliegvelden met een enkele baan bezoeken en dan nog hopen dat de wind niet draait. Voor de klagers over tegenlicht op de Polderbaanplek zou ik nog willen opmerken, dat de oude plek langs 06/24 vanaf 15.00 uur ook tegenlicht had, wat daarna steeds slechter werd. Op de Polderbaanplek, met wat bewolking en handig fotograferen kun je zondermeer vanaf een uur of 11 prima plaatjes maken totdat het te donker wordt voor foto's. In feite heb je daar alleen in het vroege voorjaar en het late najaar last van tegenlicht tot een uur of 10. Dus de problematiek is identiek, alleen het tijdstip is anders. De plaatjes, gemaakt langs de Polderbaan zijn sowieso technisch veel beter dan vanaf de oude spottersplek, zonder gebouwen en geparkeerde vrachtkisten op de achtergrond. Heb ik het nog niet eens over opstijgen richting 360. Bij de Polderbaanplek zijn de kisten nog niet- of net los van de baan, wat ook mooie plaatjes oplevert. Bij 06/24 waren veel kisten op de hoogte van de spottersplek al te hoog voor fatsoenlijke plaatjes. Als er parallel wordt geland op 18C vind ik dat jammer, maar met heldere lucht slaag ik er toch in om met mijn -digitaal omgerekend 500mm- de meeste kisten leesbaar op de kaart te krijgen. Geen topfoto's maar ik ga er van uit dat ik beter een slechte dan geen foto kan hebben, met de gedachte dat ik misschien nog de kans krijg de kist een keer beter voor de lens te krijgen. Ik ga er niet voor heen en weer raggen met het risico nog meer te missen ondertussen.
Groeten van de ouwe spotter
Ab Gobets.
ik kan als ouwe spotter al jaren goed leven met de gedachte dat ik niet alles voor mijn lens kan krijgen. Ook heel lang geleden, toen de oude spottersplek langs 06/24 nog niet eens goed was geasfalteerd, gebeurde het regelmatig dat ik daar stond te genieten van het landen op 06 en dat achter mijn rug op wat nu 360R heet, net die speciale kist binnenkwam. Als je daar niet tegen kunt, moet je alleen vliegvelden met een enkele baan bezoeken en dan nog hopen dat de wind niet draait. Voor de klagers over tegenlicht op de Polderbaanplek zou ik nog willen opmerken, dat de oude plek langs 06/24 vanaf 15.00 uur ook tegenlicht had, wat daarna steeds slechter werd. Op de Polderbaanplek, met wat bewolking en handig fotograferen kun je zondermeer vanaf een uur of 11 prima plaatjes maken totdat het te donker wordt voor foto's. In feite heb je daar alleen in het vroege voorjaar en het late najaar last van tegenlicht tot een uur of 10. Dus de problematiek is identiek, alleen het tijdstip is anders. De plaatjes, gemaakt langs de Polderbaan zijn sowieso technisch veel beter dan vanaf de oude spottersplek, zonder gebouwen en geparkeerde vrachtkisten op de achtergrond. Heb ik het nog niet eens over opstijgen richting 360. Bij de Polderbaanplek zijn de kisten nog niet- of net los van de baan, wat ook mooie plaatjes oplevert. Bij 06/24 waren veel kisten op de hoogte van de spottersplek al te hoog voor fatsoenlijke plaatjes. Als er parallel wordt geland op 18C vind ik dat jammer, maar met heldere lucht slaag ik er toch in om met mijn -digitaal omgerekend 500mm- de meeste kisten leesbaar op de kaart te krijgen. Geen topfoto's maar ik ga er van uit dat ik beter een slechte dan geen foto kan hebben, met de gedachte dat ik misschien nog de kans krijg de kist een keer beter voor de lens te krijgen. Ik ga er niet voor heen en weer raggen met het risico nog meer te missen ondertussen.
Groeten van de ouwe spotter
Ab Gobets.
-
- Scramble Senior
- Posts: 466
- Joined: 17 Nov 2004, 23:05
- Location: EBBR
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Ik heb het ook niet over het parkeren daar. Maar jij vraagt waarom ik in godsnaam een trap meeheb naar Schiphol. Daarom dus...B767-300ER wrote:Daar zie ik het probleem al helemaal niet van. Langs de taxiway Victor heb je nog nooit mogen parkeren. Parkeren kan prima bij de begraafplaats. 5 minuten lopen van je auto
Jawel hoor, 121.2 luisteren en meteen reageren, ik spreek uit ervaring!B767-300ER wrote:Dat red je dan ook niet meer met de auto. Dus dat heeft niets met de "problematiek" te maken van het niet kunnen parkeren etc.
Groetjes, Robin.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst
Robin_Bamps wrote: in het bijzonder wat betreft de Polderbaan gezien deze zo ver verwijderd ligt van de rest van de luchthaven. 1,5km fietsen, dat ding dan opplooien,... je zal het nooit op tijd halen! Zeker niet als je met meerdere personen in één auto bent en er ook nog een even groot aantal ladders meemoeten...
.
B767-300ER wrote: Daarbij, wat moet je met een trap langs de baan???
Ah, dan haal ik jouw teksten goed door elkaar, want ik begreep dat je het erover had dat je naast de Polderbaan stond en dan al je ladders moets inladen omdat er opeens jouw kist op de 18C binnenkomt. Althans, zo lees ik bovenstaandeRobin_Bamps wrote: Taxiway Victor.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- Boudewijn van Oirschot
- Scramble Master
- Posts: 2746
- Joined: 16 Feb 2007, 18:16
- Type of spotter: Wat niet?
- Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
- Location: Tilburg, NB
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Klopt.. ik kom laatst weer naar SPL voor o.a. Estonian Air en Armavia.. besloot om 07.20 al van de 06 naar de 36R te verhuizen.. (gelet op de STA 08.10 van Estonian moet dat mogelijk zijn..) Reed ik net een kleine kilometer zie ik de Estonian al landen (nog voor half 8... 40 minuten eerder op een relatief korte route verwacht je niet)Robin_Bamps wrote: de factor Wet van Murphy dat vaak je bijzondere kist de eerste is op een andere baan...
Groetjes, Robin.
Het is ff maar dan realiseer ik me al snel 'maar die had ik wél, en die ook'
Ik lees dat Heathrow ook een aantal keer genoemd wordt hier, omdat daar maar twee banen zouden zijn.. dat is prima voor een nummertjesspotter of eentje die alleen maar een foto wil.. Ik vind Heathrow kwantiteit, en Schiphol kwaliteit.. wij hebben 1001 verschillende spots rondom de luchthaven, Heathrow heeft er als het mee zit een aantal want het is al vaak té dichtbij, gebouwen aan de onderkant van de foto en het licht is zovaak ontzettend BAGGER
Ach, wat iedereen er ook van vind. Schiphol is gewoon een superveld en dat auto's bij de Polder weggestuurd worden is gewoonweg prima.. 't is gevaarlijk! Voor diegene die dat nog niet ervaren hebben, heb ik één tip:
Ga op een mooie, warme en zonnige dag is in de landing bij de 06 staan.. dan ben je getuige van talloze 'bijna' ongelukken!!
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
En je gemiddelde snelheid op de lokale wegen was toen...?Robin_Bamps wrote:Jawel hoor, 121.2 luisteren en meteen reageren, ik spreek uit ervaring!B767-300ER wrote:Dat red je dan ook niet meer met de auto. Dus dat heeft niets met de "problematiek" te maken van het niet kunnen parkeren etc.
== All is well, as long as we keep spinning ==
- Gietje
- Scramble Master
- Posts: 3418
- Joined: 03 May 2009, 14:33
- Type of spotter: If it's got wings and engines...
- Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
- Location: Rotterdam
Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst
Het is mij vaak genoeg voorgekomen dat de wind draait tijdens het spotten, en dan heb ik geen internet bij me, helaas.topgun1984 wrote:Gietje wrote:Het is jammer genoeg niet zo makkelijk als op Heathrow waar ze dan wel 2 banen hebben, maar waar ze van te voren publiceren welke baan ze wanneer gebruiken.
Volgensmij als je kijkt op luchtverkeersleiding.nl moet je toch enig inzicht over de baansituatie kunnen krijgen op de dag ...
althans... heeft mij vaak genoeg geholpen
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Tegenwoordig heeft een gemiddeld mobieltje al internet....
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
-
- Scramble Senior
- Posts: 332
- Joined: 12 Sep 2007, 11:36
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: yes
- Location: Vriescheloo (Oost Groningen)
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
B767-300ER wrote:Tegenwoordig heeft een gemiddeld mobieltje al internet....
Nee hoor, met mijn telefoon wil ik alleen maar kunnen bellen en gebeld worden, waar een telefoon ook ooit voor bestemd was. SMS neem ik dan op de koop toe, want dat kun je niet ontlopen. Voor de andere bezigheden hebben we dan andere apparaten
Groeten van Ab Gobets.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- Gietje
- Scramble Master
- Posts: 3418
- Joined: 03 May 2009, 14:33
- Type of spotter: If it's got wings and engines...
- Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
- Location: Rotterdam
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
B767-300ER wrote:Tegenwoordig heeft een gemiddeld mobieltje al internet....
Meestal is dat vrij duur, zo veel geld heb ik nou ook weer niet
- Thijs
- Scramble Master
- Posts: 5085
- Joined: 10 Feb 2003, 13:42
- Subscriber Scramble: Thijs
- Location: West Intercourse Island
- Contact:
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
10 Euro per maand....Gietje wrote:B767-300ER wrote:Tegenwoordig heeft een gemiddeld mobieltje al internet....
Meestal is dat vrij duur, zo veel geld heb ik nou ook weer niet
Assume makes an ASS of U and ME.
-
- Scramble Junior
- Posts: 197
- Joined: 10 Feb 2008, 22:16
- Type of spotter: F2 civil
- Location: Amersfoort, Netherlands
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
dDe vraag is weliswaar niet tegen mij gericht, maar ik heb meermaals de max snelheid rond SPL ruimschoots overschreden omdat ik dmv mijn auto nog nét een vliegtuig kon pakken, die op een 'verkeerde' baan ging landen.pjotrtje wrote:En je gemiddelde snelheid op de lokale wegen was toen...?Robin_Bamps wrote:Jawel hoor, 121.2 luisteren en meteen reageren, ik spreek uit ervaring!B767-300ER wrote:Dat red je dan ook niet meer met de auto. Dus dat heeft niets met de "problematiek" te maken van het niet kunnen parkeren etc.
Als ik eerst een kilometer moet fietsen, terug naar de auto, ga je dat niet redden.
Kortom, een trieste beslissing.
Dat er op de IJweg wat gedaan word aan de problematiek op warme dagen met veel toeristen kan ik me voorstellen, maar dat die enkele boer klaagt, die zelf maar 6x per jaar z'n land op hoeft..................onzin!
Freek
Flown in 733,738,A319,A320,A330,MD-11,763,772,742,744
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
voordat we hier een discussie over gaan krijgen denk ik dat het nuttig is om te stellen dat er genoeg situaties te bedenken zijn waar te hard rijden mogelijk is zonder extra gevaar voor medeweggebruikers. Lijkt me dat we hier dan ook geen discussie over te hard rijden moeten gaan voeren.wrxflyer wrote: ik heb meermaals de max snelheid rond SPL ruimschoots overschreden