Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Aircolours
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2946
Joined: 04 Mar 2004, 13:39
Subscriber Scramble: Aircolours
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Aircolours »

Hurricane wrote: Wel uitvoerbaar idee = Iedereen verplaatsen naar het panorama terras, ben je van al het 'gezeur' rondom Schiphol af en zie je alle kisten voorbij komen. H.
Ik hoop niet dat je dat serieus meent. Een beetje serieuze fotograaf kan daar het grootste gedeelte van de dag niet uit de voeten vanwege tegenlicht.
NustyR wrote:Precies, er zijn nog minimaal 79 andere plekken over waar je met gemak met de auto kan komen.
Maar we hebben niet allemaal een 500mm lensje :)
cyclingdutchman wrote: Ik heb in de tachtiger jaren langs de kaagbaan nooit trappen gezien.
Tja, anno 2010 is het aantal hekken op Schiphol drastisch toegenomen en heb je zo af en toe (hier en daar) een trap nodig. Maar alles hangt af van wat en hoe je wilt fotograferen en dat is dus voor iedereen weer anders.

Blijft dat de overheid geen zin heeft in lastige dagjesmensen en spotters (het wordt over 1 kam geschoren) en dus voor het gemak maar overal parkeerverboden introduceert om iedereen wegtepesten en en passent ook nog eens lekker te innen. Hopla opgelost. Duh....

Daarnaast ben het met Robin Bamps eens dat door de vele (vaak onnodige en soms onbegrijpelijke) banenwissels op een dag, het niet de oplossing is om maar met de fiets rond te karren. Met de auto mis je al veel, laat staan met de fiets. En met name de spotters die een heel eind rijden om op Schiphol een dagje te spotten, willen wel het uiterste uit hun bezoek halen, daar is niets mis mee.

Ik ben bang dat niemand ook maar 1 cent wil steken in een voor spotters/fotografen mooie oplossing voor deze problematiek. We zullen er mee moeten leren leven.

Grt, Peter
User avatar
Derice
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1703
Joined: 24 Dec 2007, 14:12
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble: Derice

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Derice »

nustyR wrote:
Derice wrote:Een rolsteiger? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
http://www.skyworks.eu/local/anniecms/1 ... teiger.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ah oke, sarcasme. :P ;)
(sorry, vroege maandag morgen).
nustyR
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3371
Joined: 26 Oct 2005, 20:31
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by nustyR »

Aircolours wrote:
NustyR wrote:Precies, er zijn nog minimaal 79 andere plekken over waar je met gemak met de auto kan komen.
Maar we hebben niet allemaal een 500mm lensje :)
Klopt, die is voor de overige 421 plekken :D :wink:
User avatar
Nozem
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 800
Joined: 21 May 2005, 11:43
Type of spotter: F1
Location: Alkmaar

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Nozem »

Derice wrote:
nustyR wrote:
Derice wrote:Een rolsteiger? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
http://www.skyworks.eu/local/anniecms/1 ... teiger.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ah oke, sarcasme. :P ;)
(sorry, vroege maandag morgen).
http://www.riwal.nl/admin/uploads/files/2.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
hier krijg je de poppen ook wel mee aan het dansen denk ik...
Image
flown in cr9 md-82 f-70 f-100 737-3 737-4 737-8 320 321 757 767 747 md-11
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Hurricane »

Aircolours wrote:
Hurricane wrote: Wel uitvoerbaar idee = Iedereen verplaatsen naar het panorama terras, ben je van al het 'gezeur' rondom Schiphol af en zie je alle kisten voorbij komen. H.
Ik hoop niet dat je dat serieus meent. Een beetje serieuze fotograaf kan daar het grootste gedeelte van de dag niet uit de voeten vanwege tegenlicht.
Om kisten te lezen kun je een eind komen. Het asfalt met bijbehorende heatwaves is tig maal hinderlijker dan het tegenlicht (met een beetje goochelen en timing heb je hier ook nog keuzes in).

Ander idee voor een nuttige invulling (geïnspireerd door o.a. gisteren) = mobiele vogelwacht :mrgreen: (hoeven die autootjes ook niet steeds heen-en-weer te sjezen en zo ben je ook (behulpzaam /) bruikbaar voor Schiphol)

H.
Groeten,
Ron
Michel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6963
Joined: 05 Oct 2002, 16:09

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Michel »

Zo wat is het leven als nummerspotter toch simpel zeg, als ik dit allemaal lees. :lol: :wink:
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by polderbaan »

Tjongejonge, denk om jullie bloeddruk!!
Ik ben al meer dan 40 jaar Schipholspotter en doe het voor mijn plezier, niet om hartklachten te krijgen. Het proces van het verdwijnen van mogelijkheden is ook al jaren aan de gang en daar zul je je in de meeste gevallen bij moeten neerleggen. Elkaar op dit forum bekladden heft in ieder geval geen parkeerverboden op.
Spotters hebben geen rechten, ook geen oude rechten. De omwonenden van bij voorbeeld de Polderbaan hebben ooit ongevraagd een Polderbaan in hun achtertuin gekregen en krijgen vervolgens ook nog eens langs hun voortuin het drukke autoverkeer dat door die baan wordt aangetrokken. Ik zou dan toch denken dat die aanwonenden behoorlijk in hun rechten zijn geschonden en nu terecht dat parkeerverbod hebben gekregen waar ze ongetwijfeld al sinds de opening van de spottersplek om hebben gevraagd. Sommige scribenten in dit forum zullen nu zeggen: dan verhuizen ze maar. Dat zou de typisch nederlandse reactie van tegenwoordig zijn: Ikke eerst en de rest bekijkt het maar.
Overigens vraag ik me af waarom ik me met deze discussie bemoei, hij speelt voor mij helemaal niet. Vanwege de overlast van Schiphol ben ik jaren geleden al van Uithoorn naar Oost-Groningen verhuisd en ik weet dus wat vliegtuig overlast is. Als ouwe luie spotter ga ik nu bij voorkeur met de auto een hele dag naar de spottersplek bij de Polderbaan als die in gebruik is en anders met de trein naar het terras op Schiphol zelf. Om dan toch met mooie plaatjes thuis te komen, moet je wel wat verstand van fotografie hebben. Vroeger stond ik hele dagen op de plek langs 06/24 of deed een rondje Schiphol (jaja, ook wel met de fiets met camera en rugzakje) en ik ben er al heel lang aan gewend dat je niet alles kunt spotten en dan maakt het niet uit met wat voor vervoermiddel je rondragt.
Gelukkig heb ik nu ook Düsseldorf als alternatief op dezelfde afstand als Schiphol.
De enige redelijke discussie die ik tot nog toe ben tegengekomen is die van de Beechavenue. Een spottersplek(je) op dat punt zou volgens mij geen verkeersoverlast opleveren maar wel een zeer gewilde plek.

Groeten van Ab Gobets.
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by polderbaan »

cyclingdutchman wrote:Hallo,
Er wordt hier heel wat gezegd wat niet klopt,
Ik fiets al 20 jaar vrijwel dagelijks rond de luchthaven
Er is geen luchthaven in de ons omringende landen waar dat zo goed is geregeld
Dat je niet elke kist kan plaaten op die dag omdat er meerdere banen in gebruik zijn is
al lang geen nieuws meer hier,dat geld ook voor nummertjes spotters
Het blijft trouwens een hobby al denk ik wel eens dat er een wedloop plaats heeft
om alles wat er op die dag te zien is vastgelegd moet worden.
Ook is het niet zo dat als je op het terras gedwongen moet spotten of en fotograferen
alles zichtbaar wordt,hangt oa van het baangebruik af,zoals er geland wordt op 06
kisten van BEE en EZY de taxi baan rond de zuid nemen naar de gate,en vertrekken
naar 36C of 36L Ook vrachtkisten doen dit regel matig
En wat te denken van al die F70 F100 en ERJ190 achter de B terminal,die achterom weggaan
oa naar de 09. Waar die trap zo nodig voor is ontgaat mij ook nog wel eens vooral rond de startbanen
zijn het de duitsers die er ooit mee begonnen
Ik heb in de tachtiger jaren langs de kaagbaan nooit trappen gezien.
Dit is trouwens de eerste keer dat ik hier reageer op deze (problematiek)??

Gr Adriaan.

Welkom in de club, eindelijk weer eens genuanceerde en verstandige reactie.
De fout die de meeste scribenten in dit forum maken, is te denken dat spotters ergens recht op hebben.
Omwonenden die overlast ondervinden, hebben dan kennelijk geen rechten.
Ik lees ook inmiddels verderop in het forum dat Schiphol zelf ook schuldig is aan de problematiek vanwege de onverklaarbare baanwissels.
Het moet toch niet gekker worden.
Voorlopig kan ik me ook aardig redden met de mogelijkheden die er nog wel zijn.

Groeten van Ab Gobets.
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by polderbaan »

Robin_Bamps wrote:
polderbaan wrote:Ik heb nog niemand gelezen die met een wél uitvoerbaar idee kwam.
Inderdaad, jij bent er ook zo eentje...

Oplossingen? Er zijn er maar twee:

1) Je neerleggen bij de huidige situatie en AMS mijden met de 18-richting in gebruik (hetgeen ik zal doen zolang er niets veranderd). Maar ik word er dus misselijk van als ik dan in dit topic moet lezen dat er helemaal niets aan de hand is volgens sommigen...

We zullen je erg missen als er niets verandert (sorry, kon het ff niet laten).
Vind nog steeds dat buurtbewoners meer rechten hebben dan spotters.
Ab Gobets.

2) Protesteren, je stem laten horen, evt de media erbij halen (als de buurtbewoners dit ook kunnen?). Maarja, het blijkt hoe moeilijk het is om spotters te verzamelen voor dit soort acties, zeker als jullie locals zeggen dat er geen probleem is en maar een vouwfietsje kopen. Terwijl het verlies van deze spot uit fotografisch oogpunt veel erger is als de plek aan de Kaagbaan. Dat was sowieso een "toeristenplek" met veel rommel op de achtergrond en het aantal fotografen dat tijdens het nog bestaan van die plek al naar elders uitwijkte was bijgevolg al redelijk groot...

Groetjes, Robin.
User avatar
James
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2340
Joined: 26 Aug 2003, 20:29
Type of spotter: NIET
Location: Almere

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by James »

nustyR wrote:
Derice wrote:Een rolsteiger? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
http://www.skyworks.eu/local/anniecms/1 ... teiger.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel rode lampjes op gaan maken hé, is verplicht voor hoge dingen bij luchthavens
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
User avatar
Gietje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3418
Joined: 03 May 2009, 14:33
Type of spotter: If it's got wings and engines...
Subscriber Scramble: Gideon van Dijk
Location: Rotterdam

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Gietje »

Het is helaas niet allemaal makkelijk nee. Zelf sta ik vaak langs de 06, en de kisten die voor mij interessant zijn komen dan vaak op de 18R. Ik vind het echter te veel om de hele tijd als een gek tussen de 2 banen rond de rijden, dus ik blijf vrolijk bij de 06 staan. Ik baal dan wel dat ik wat gemist heb, maar meestal bestaat er wel een volgende keer bij een andere baan. We zullen er mee moeten leven. Het is jammer genoeg niet zo makkelijk als op Heathrow waar ze dan wel 2 banen hebben, maar waar ze van te voren publiceren welke baan ze wanneer gebruiken.
Cheers,
Gideon
My photos at Flickr: http://www.flickr.com/photos/39101604@N08/
User avatar
topgun1984
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1229
Joined: 08 Mar 2007, 06:45
Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
Location: Gorinchem
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by topgun1984 »

Gietje wrote:Het is jammer genoeg niet zo makkelijk als op Heathrow waar ze dan wel 2 banen hebben, maar waar ze van te voren publiceren welke baan ze wanneer gebruiken.

Volgensmij als je kijkt op luchtverkeersleiding.nl moet je toch enig inzicht over de baansituatie kunnen krijgen op de dag ;)...

althans... heeft mij vaak genoeg geholpen :respect:
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
Image
User avatar
MAS017
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3068
Joined: 30 Sep 2005, 09:18
Subscriber Scramble: yes
Location: 10 NM East of PAM VOR

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by MAS017 »

Valt wel op dat, misschien door het mooie weer de afgelopen week, dit topic weer behoorlijk tot leven is gekomen...
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by B767-300ER »

Ik zie dat probleem met die 18C en 18L niet zo.Je weet de bloktijden van de pieken (staan hier elders) en je weet ook grofweg waar de scheidingslijn ligt tussen de 18R en 18C kwa herkomst. Samen met de lijst van LVNL kan je dan redelijk makkelijk van te voren bepalen waar welke kist ongeveer verwacht wordt. Het percentage wat je danmist moet je dan maar voor lief nemen, dat is op andere velden niet anders als op AMS ;)
Daarbij, wat moet je met een trap langs de baan???
All times are local times!

Regards, N.
Robin_Bamps
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 466
Joined: 17 Nov 2004, 23:05
Location: EBBR

Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

Post by Robin_Bamps »

B767-300ER wrote:Daarbij, wat moet je met een trap langs de baan???
Taxiway Victor

En mbt je uitleg slaande op LVNL: hier wordt al wel eens enkele minuten tot zelfs een half uur van afgeweken in de praktijk; komt erbij de factor Wet van Murphy dat vaak je bijzondere kist de eerste is op een andere baan...

Groetjes, Robin.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”