Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Forum rules
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst
Beste allen, ik vind het ongelofelijk stom van Schiphol en Haarlemmermeer om de weinige fans die de luchtvaart heeft in de overvolle Randstad continu als 'lastig' te bestempelen en de uitoefening van een perfect onschuldige hobby, waar de tegenwoordig o zo belangrijke beveiliging nota bene nog baat bij kan hebben, alsmaar moeilijker en moeilijker te maken
Aan de IJweg nabij spot 14 is recent wat bijgebouwd en ineens is dat stuk weg nu maximaal 60 kmh (ja, ook daar gaat weer beboet worden). Toeval?
Parkeren en zelfs stoppen met auto's wordt overal verboden. Voor mijn werk moet ik geregeld langs die plek en door dat hek, en het ergste wat je er aantreft is het 's zomers op iedere plek die kijkers trekt in het land gebruikelijke rommeltje van auto's en mensen met kinderen en tuinstoelen. Nooit zijn het de spotters die in de weg staan of niet opletten.
Ik vind het een misselijke streek van de gemeente waar ik zelf in woon om nu maar weer te roepen 'wij pakken de overlast door spotters aan'. Het is een laffe manier om de groep waarvan je weet dat ze nog steeds wat te verliezen hebben en die dus zelf nooit dwars gaan liggen tot zondebok te maken. De echte reden ligt meer in de lijnen van wethouder zus en zo die een vriendje ergens heeft dat vindt dat er geen 80 gereden mag worden op een weg buiten de bebouwde kom, omdat hij daar toevallig woont. Ik heb persoonlijk wel eens een ontmoeting gehad met een compleet hysterisch wijf (kan het niet anders omschrijven) dat midden op de IJweg 35 reed, omdat zij vond dat ik niet harder mocht. Volgens de verkeerswet mocht ik daar gewoon 80. Dit was een extreem geval, maar zeker niet het enige.
Dit volk heeft nu zijn zin doorgeduwd. In plaats van naar een oplossing te zoeken wordt er weer een zwarte piet uitgedeeld en gaan we 'ontmoedigen'. Bah en nog eens bah.
Bij mij is het normaliter aanwezige begrip voor hen die het daar helaas voor het zeggen hebben nu wel op. De kennelijk goedbedoelende politie-eenheden die ons hier al te woord gestaan hebben, staan nu ook in hun hemd. Immers: als 'de spotters voor overlast zorgen' en steeds moeilijker kunnen doen waar ze voor komen, waar blijft dan de beoogde samenwerking?
Volgens het persbericht zijn de maatregelen mede op aandringen van politie en marechaussee genomen. De geluiden die wij hier vernamen staan daar recht tegenover. Hoe zit het nu?
De gemeente heeft zich voor het karretje van de klagers laten spannen, zo zit het volgens mij. Nu klagen over vliegtuiglawaai geen nut blijkt te hebben - Schiphol groeit natuurlijk toch door - gaat men de frustraties maar ergens anders op botvieren.
Toevallig was voor de aanleg van de Polderbaan de IJweg gewoon een behoorlijk drukke doorgaande 80 kmh-weg, een noord-zuid-verbinding door de polder. Wat die aanwonenden (voor zover ze er toen al woonden!!) dus aan verandering van het wegverkeer gezien hebben is alleen maar een afname.
Dat het naadje is om een main runway voor je neus te krijgen, een stuk van je land kwijt te zijn en altijd om te moeten rijden begrijp ik voor 100%. Maar het is behoorlijk sneu om, na tig keer nul op het rekest te halen bij de luchtvaart zelf, nu de onvrede maar af te gaan wentelen op hen die wèl genieten van de situatie daar. De zon niet in het water kunnen zien schijnen, heet dat.
Laten we wel wezen: hoeveel 'overlast en gevaarlijke situaties' kun je nu reëel gezien krijgen door auto's die geparkeerd worden nabij een rotonde aan het einde van een doodlopende landweg? Complete flauwekul, dat is het. Als de gemeente nog een klein beetje ballen had gehad, dan had men kunnen schrijven over de 'verkeerssituatie als gevolg van aanwezige vliegtuigkijkers'. Dan was het tenminste niet zo onder de gordel geweest als het nu is. Wat overblijft, is dat men niet accomodeert waar velen (spotters & dagjesmensen) graag hun vrije tijd aan besteden, maar het bestempelt als iets dat vervelend is. Erg interessant in een land waar het wel geaccepteerd wordt dat sommige voetbalwedstrijden het leven in bepaalde steden een hele middag en avond ontwrichten.
Zoals het er nu voor staat hoop ik eigenlijk maar één ding: dat iedereen die geniet van startende en landende vliegtuigen gewoon massaal naar de Polderbaan blijft komen, net zo lang tot luchthaven, gemeente, provincie en voor mijn part het rijk doorkrijgen dat je ook kunt luisteren naar mensen die iets wèl mooi vinden, in plaats van altijd en alleen maar naar klagers.
Erik
Aan de IJweg nabij spot 14 is recent wat bijgebouwd en ineens is dat stuk weg nu maximaal 60 kmh (ja, ook daar gaat weer beboet worden). Toeval?
Parkeren en zelfs stoppen met auto's wordt overal verboden. Voor mijn werk moet ik geregeld langs die plek en door dat hek, en het ergste wat je er aantreft is het 's zomers op iedere plek die kijkers trekt in het land gebruikelijke rommeltje van auto's en mensen met kinderen en tuinstoelen. Nooit zijn het de spotters die in de weg staan of niet opletten.
Ik vind het een misselijke streek van de gemeente waar ik zelf in woon om nu maar weer te roepen 'wij pakken de overlast door spotters aan'. Het is een laffe manier om de groep waarvan je weet dat ze nog steeds wat te verliezen hebben en die dus zelf nooit dwars gaan liggen tot zondebok te maken. De echte reden ligt meer in de lijnen van wethouder zus en zo die een vriendje ergens heeft dat vindt dat er geen 80 gereden mag worden op een weg buiten de bebouwde kom, omdat hij daar toevallig woont. Ik heb persoonlijk wel eens een ontmoeting gehad met een compleet hysterisch wijf (kan het niet anders omschrijven) dat midden op de IJweg 35 reed, omdat zij vond dat ik niet harder mocht. Volgens de verkeerswet mocht ik daar gewoon 80. Dit was een extreem geval, maar zeker niet het enige.
Dit volk heeft nu zijn zin doorgeduwd. In plaats van naar een oplossing te zoeken wordt er weer een zwarte piet uitgedeeld en gaan we 'ontmoedigen'. Bah en nog eens bah.
Bij mij is het normaliter aanwezige begrip voor hen die het daar helaas voor het zeggen hebben nu wel op. De kennelijk goedbedoelende politie-eenheden die ons hier al te woord gestaan hebben, staan nu ook in hun hemd. Immers: als 'de spotters voor overlast zorgen' en steeds moeilijker kunnen doen waar ze voor komen, waar blijft dan de beoogde samenwerking?
Volgens het persbericht zijn de maatregelen mede op aandringen van politie en marechaussee genomen. De geluiden die wij hier vernamen staan daar recht tegenover. Hoe zit het nu?
De gemeente heeft zich voor het karretje van de klagers laten spannen, zo zit het volgens mij. Nu klagen over vliegtuiglawaai geen nut blijkt te hebben - Schiphol groeit natuurlijk toch door - gaat men de frustraties maar ergens anders op botvieren.
Toevallig was voor de aanleg van de Polderbaan de IJweg gewoon een behoorlijk drukke doorgaande 80 kmh-weg, een noord-zuid-verbinding door de polder. Wat die aanwonenden (voor zover ze er toen al woonden!!) dus aan verandering van het wegverkeer gezien hebben is alleen maar een afname.
Dat het naadje is om een main runway voor je neus te krijgen, een stuk van je land kwijt te zijn en altijd om te moeten rijden begrijp ik voor 100%. Maar het is behoorlijk sneu om, na tig keer nul op het rekest te halen bij de luchtvaart zelf, nu de onvrede maar af te gaan wentelen op hen die wèl genieten van de situatie daar. De zon niet in het water kunnen zien schijnen, heet dat.
Laten we wel wezen: hoeveel 'overlast en gevaarlijke situaties' kun je nu reëel gezien krijgen door auto's die geparkeerd worden nabij een rotonde aan het einde van een doodlopende landweg? Complete flauwekul, dat is het. Als de gemeente nog een klein beetje ballen had gehad, dan had men kunnen schrijven over de 'verkeerssituatie als gevolg van aanwezige vliegtuigkijkers'. Dan was het tenminste niet zo onder de gordel geweest als het nu is. Wat overblijft, is dat men niet accomodeert waar velen (spotters & dagjesmensen) graag hun vrije tijd aan besteden, maar het bestempelt als iets dat vervelend is. Erg interessant in een land waar het wel geaccepteerd wordt dat sommige voetbalwedstrijden het leven in bepaalde steden een hele middag en avond ontwrichten.
Zoals het er nu voor staat hoop ik eigenlijk maar één ding: dat iedereen die geniet van startende en landende vliegtuigen gewoon massaal naar de Polderbaan blijft komen, net zo lang tot luchthaven, gemeente, provincie en voor mijn part het rijk doorkrijgen dat je ook kunt luisteren naar mensen die iets wèl mooi vinden, in plaats van altijd en alleen maar naar klagers.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Vanmiddag even aan de kop van de kaagbaan in de landing gestaan (ter hoogte van de bocht aan de beach avenue), maar heb me dood staan ergeren aan de lokale spotters van aldaar. Iedereen hier weet wat de perikelen zijn betreffende de parkeerproblemen. Vooral als spotter ben je hier van op de hoogte. Helaas merkte ik vandaag op dat een van de "Indianen" al daar zichtbaar misbruikt maakte van een dergelijk privelege. Vele dagjesmensen die met hun kinderen even komen kijken zijn totaal niet bekend met de stringente parkeer regels rondom de spottersplekken.
Op een gegeven moment kwamen er een stel dagjesmensen even een vluchtige blik werpen met hun kroost om die al maar mooie blauwe vogels van onze nationale trots te komen bekijken. Niet dat de lokale spotters deze mensen dan even waarschuwen dat de KMar hier veel controleert en tevens boetes uitgeeft. Nee en van de idioten aldaar liet zich ophitsen en belde met de meldkamer van de KMar. Tevens gaf hij de kentekens van de twee geparkeerde auto's door. Daarna vertelde hij zeer trots dat hij er zo van baalde dat hij er niet voor kon zorgen dat er op afstand via hem boetes konden worden gegeven.
Deze meneer van middelbare leeftijd had naar mijn mening een uniform van de meelopers tijdens de Duitse bezetting in 40-45 absoluut niet misstaan. Zo trots als een pauw met een veer in zijn achterste stond hij doodleuk te vertellen hoe zijn contacten met de KMar waren en waartoe dit allemaal wel niet eens geleid had. Oh wat vond hij het jammer om te horen dat de patrouille wagen nog rondreed op een te grote afstand van de Kaagbaan. De geldende boetes met administratiekosten kon hij als een volleerd beambte zo opnoemen. Wellicht was deze man ook wel een beambte, maar dan wel een die in zijn vrije tijd niets anders kon doen dan daar protserig over op te scheppen. Zijn volgelingen stonden hem met grote ogen aan te kijken alsof ze naar een speech van Kim `de grote leider`Il Yung stonden te luisteren.
Medespotters, velen van ons maken de hobby die zo mooi kan zijn, zo belachelijk tegenover mensen die onze hobby niet uitoefenen. Als je daar dan ook nog dergelijke praktijken gaat staan te verkondigen dan mis je naar mijn mening gewoon iets in je sociale opvoeding. Het zou toch absurd zijn dat iemand die totaal niet op de hoogte is van het Schiphol parkeer beleid zich in zijn vrije weekend een bon (van volgens onze KMar vriend) van 60 Euro + 6 Euro adminkosten zou toebediend krijgen via een lokale spotter aldaar. Zo trots als onze grote vriend van de spottersclub aldaar was, heb ik zeer trots tegen de dagjes mensen uitgelegd wat voor figuren er daar rondliepen en wat zei allemaal aan het bekokstoven waren. Bedroefd liepen de kinderen met hun vader mee terug naar de auto, maar vaders had tenminste geen boete gekregen!
Op een gegeven moment kwamen er een stel dagjesmensen even een vluchtige blik werpen met hun kroost om die al maar mooie blauwe vogels van onze nationale trots te komen bekijken. Niet dat de lokale spotters deze mensen dan even waarschuwen dat de KMar hier veel controleert en tevens boetes uitgeeft. Nee en van de idioten aldaar liet zich ophitsen en belde met de meldkamer van de KMar. Tevens gaf hij de kentekens van de twee geparkeerde auto's door. Daarna vertelde hij zeer trots dat hij er zo van baalde dat hij er niet voor kon zorgen dat er op afstand via hem boetes konden worden gegeven.
Deze meneer van middelbare leeftijd had naar mijn mening een uniform van de meelopers tijdens de Duitse bezetting in 40-45 absoluut niet misstaan. Zo trots als een pauw met een veer in zijn achterste stond hij doodleuk te vertellen hoe zijn contacten met de KMar waren en waartoe dit allemaal wel niet eens geleid had. Oh wat vond hij het jammer om te horen dat de patrouille wagen nog rondreed op een te grote afstand van de Kaagbaan. De geldende boetes met administratiekosten kon hij als een volleerd beambte zo opnoemen. Wellicht was deze man ook wel een beambte, maar dan wel een die in zijn vrije tijd niets anders kon doen dan daar protserig over op te scheppen. Zijn volgelingen stonden hem met grote ogen aan te kijken alsof ze naar een speech van Kim `de grote leider`Il Yung stonden te luisteren.
Medespotters, velen van ons maken de hobby die zo mooi kan zijn, zo belachelijk tegenover mensen die onze hobby niet uitoefenen. Als je daar dan ook nog dergelijke praktijken gaat staan te verkondigen dan mis je naar mijn mening gewoon iets in je sociale opvoeding. Het zou toch absurd zijn dat iemand die totaal niet op de hoogte is van het Schiphol parkeer beleid zich in zijn vrije weekend een bon (van volgens onze KMar vriend) van 60 Euro + 6 Euro adminkosten zou toebediend krijgen via een lokale spotter aldaar. Zo trots als onze grote vriend van de spottersclub aldaar was, heb ik zeer trots tegen de dagjes mensen uitgelegd wat voor figuren er daar rondliepen en wat zei allemaal aan het bekokstoven waren. Bedroefd liepen de kinderen met hun vader mee terug naar de auto, maar vaders had tenminste geen boete gekregen!
- brno
- Scramble Junior
- Posts: 224
- Joined: 07 Mar 2009, 20:14
- Type of spotter: Shipspotter & Aircraft
- Subscriber Scramble: brno
- Location: 50% aan boord, 50% thuis
- Contact:
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Vindt sowieso het ``standverschil`` vliegtuigspotter-dagjesmens, absurd. Op het moment dat wij op Schiphol langs de baan staan zijn wij allemaal gelijk,
de een komt er misschien elke dag met z`n >5000 euro foto- uitrusting, de ander elk jaar met z`n onbetaalbaar kroost. Maar het lijkt inderdaad wel of
dat iedereen die vliegtuigen komt bekijken met of zonder kroost/telelens wordt gezien als een soort werkschuwe hangjongere. Ben vorige maand met m`n
gezinnetje 2x vriendelijk verzocht m`n boeltje bij elkaar te rapen en te vertrekken.. Laatst op de t.v.; aantal vliegtuigspotters op Schiphol neemt af = dat is raar!
Ben nu aan het sparen voor een 500 mm, kan ik in m`n achtertuin blijven ..
Groet,
de een komt er misschien elke dag met z`n >5000 euro foto- uitrusting, de ander elk jaar met z`n onbetaalbaar kroost. Maar het lijkt inderdaad wel of
dat iedereen die vliegtuigen komt bekijken met of zonder kroost/telelens wordt gezien als een soort werkschuwe hangjongere. Ben vorige maand met m`n
gezinnetje 2x vriendelijk verzocht m`n boeltje bij elkaar te rapen en te vertrekken.. Laatst op de t.v.; aantal vliegtuigspotters op Schiphol neemt af = dat is raar!
Ben nu aan het sparen voor een 500 mm, kan ik in m`n achtertuin blijven ..
Groet,
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Foxhound wrote:Als je daar dan ook nog dergelijke praktijken gaat staan te verkondigen dan mis je naar mijn mening gewoon iets in je sociale opvoeding.
Hear, hear!brno wrote:Vindt sowieso het ``standverschil`` vliegtuigspotter-dagjesmens, absurd. Op het moment dat wij op Schiphol langs de baan staan zijn wij allemaal gelijk,
Natuurlijk zit er, in onze beleving, een enorm verschil in. Maar waar het regels en faciliteiten betreft is dat toch echt niet zo. Als we ons willen onderscheiden kan dat alleen via gedrag, en bovengenoemd voorbeeld is geen goed exemplaar.
Daarnaast staan we veel sterker als we proberen iets uit te dragen namens alle vliegtuigkijkers dan alleen namens de spotters. Dat scheelt bij Schiphol namelijk zo'n 300% in de aantallen, gok ik.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Erik,
ben dit helemaal met je eens. Inderdaad gaat het hier om gedrag en mensen netjes ergens op wijzen. Ik denk dat het daarmee even buiten deze situatie om niet erg sociaal is om mensen een oor aan te naaien wanneer zei niet geheel op de hoogte zijn van de geldende regels. Corrigeren en aanspreken zal veel fijner overkomen dan meteen beboeten. We kunnen als spotters hier een hoop aan de mensen overbrengen denk ik.
ben dit helemaal met je eens. Inderdaad gaat het hier om gedrag en mensen netjes ergens op wijzen. Ik denk dat het daarmee even buiten deze situatie om niet erg sociaal is om mensen een oor aan te naaien wanneer zei niet geheel op de hoogte zijn van de geldende regels. Corrigeren en aanspreken zal veel fijner overkomen dan meteen beboeten. We kunnen als spotters hier een hoop aan de mensen overbrengen denk ik.
- Rene Klok
- Scramble Senior
- Posts: 486
- Joined: 04 May 2006, 10:49
- Subscriber Scramble: Ja
- Location: In a galaxy far far away
Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst
Wow Erik, ik moest twee keer kijken of het echt 'Key'' was die dit bericht heeft gepost. Normaal ben je behoorlijk diplomatiek en correct in je berichten maar dit is andere koek. Je hebt natuurlijk wel volkomen gelijk en het lijkt me dat langdurig opgebouwde frustratie tot dit schrijfsel heeft geresulteerd. Helaas leven we in een land waar diegenen met de grootste mond en/of de juiste vriendjes hun zin krijgen. Is het heel erg toevallig dat deze nieuwe anti-spotter maatregelen genomen zijn vlak voor de landelijke verkiezingen? Wellicht hoopte de wethouder van Haarlemmermeer dat dit nieuwe beleid in extra lokale stemmen op zijn partij zou resulteren.Key wrote:
Zoals het er nu voor staat hoop ik eigenlijk maar één ding: dat iedereen die geniet van startende en landende vliegtuigen gewoon massaal naar de Polderbaan blijft komen, net zo lang tot luchthaven, gemeente, provincie en voor mijn part het rijk doorkrijgen dat je ook kunt luisteren naar mensen die iets wèl mooi vinden, in plaats van altijd en alleen maar naar klagers.
Erik
Ik vrees echter dat jouw oproep om massaal naar de Polderbaan te blijven komen (burgerlijke ongehoorzaamheid?) tot niets zal leiden. Spotters zijn nu eenmaal niet georganiseerd, het verleden heeft dat al diverse keren aangetoond, en zolang je niet als groep een vuist kan maken ben je helaas volkomen kansloos.
Het blijft idd wel vreemd dat deze nieuwe maatregelen haaks lijken te staan op de berichten die de politiedienst van omgeving Schiphol (ben de exacte naam ff kwijt) tot vrij recent op dit forum plaatste. Ik ben dan ook benieuwd of we nog iets van nadere toelichting van deze functionaris zullen horen.
Het resultaat tot nu toe is helaas weer dat een kleine groep van goedbedoelende hobbyisten wederom het onderspit moet delven tegen extreme ''over the top'' maatregelen van een stel machtswellustelingen met boter op het hoofd en een plaat voor de kop.
In plaats van dit soort dwaze beslissingen had men beter kunnen onderzoeken of een oplossing zoals in Parijs van toepassing is (geregistreerde fotopassen) ook op Schiphol geïntroduceerd had kunnen worden.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Helemaal mee eens René, en inderdaad: dit was soort van 'de druppel'. Mijn collega's en ik hebben al meerdere aanvaringen gehad met vooral de nieuwe (!) bewoners van de IJweg, agressief voor eigen rechtertje spelend met compleet idiote beweringen. Via onze baas is zelfs gemaand om geen groot licht te gebruiken daar - in het donker op een onverlichte weg buiten de bebouwde kom! Uiteraard heb ik de baas laten weten dat groot licht van voorbijrijdende auto's gratis meegeleverd wordt bij wonen aan een landweg.
De link met de verkiezingen had ik nog niet gelegd, maar ik vrees dat je ook daar gelijk in kunt hebben.
Hoop op gezamenlijk naar voren treden heb ik inderdaad niet, zie ook de constateringen in het topic onder Schiphol over de spotters die nog steeds de mening toegedaan zijn dat 'het leven als dagjesmens aan land kroop' en je die lagere levensvorm dus (?) maar zoveel mogelijk een oor moet aannaaien.
Wel heb ik goede hoop dat de liefhebbers zich gewoonweg niet laten ontmoedigen, en dan maar met wat meer moeite naar de spots blijven gaan om te genieten. En heel misschien geeft dat dan een signaal af naar deze of gene H'meerse wethouder, en komt er ooit nog wat positiefs uit voor ons. Gratis tip is dat een dozijn parkeerplaatsen en drie prullenbakken meer al genoeg zouden zijn om velen gelukkig te maken.
Erik
De link met de verkiezingen had ik nog niet gelegd, maar ik vrees dat je ook daar gelijk in kunt hebben.
Hoop op gezamenlijk naar voren treden heb ik inderdaad niet, zie ook de constateringen in het topic onder Schiphol over de spotters die nog steeds de mening toegedaan zijn dat 'het leven als dagjesmens aan land kroop' en je die lagere levensvorm dus (?) maar zoveel mogelijk een oor moet aannaaien.
Wel heb ik goede hoop dat de liefhebbers zich gewoonweg niet laten ontmoedigen, en dan maar met wat meer moeite naar de spots blijven gaan om te genieten. En heel misschien geeft dat dan een signaal af naar deze of gene H'meerse wethouder, en komt er ooit nog wat positiefs uit voor ons. Gratis tip is dat een dozijn parkeerplaatsen en drie prullenbakken meer al genoeg zouden zijn om velen gelukkig te maken.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- Rene Klok
- Scramble Senior
- Posts: 486
- Joined: 04 May 2006, 10:49
- Subscriber Scramble: Ja
- Location: In a galaxy far far away
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Valt me nog mee dat die bewoners niet eisen dat kisten de laatste kilometer voor landing de motoren en landingslichten alvast uit zetten. Scheelt ook herrie en lichtbundels! Het ergste is nog dat onderzoek naar te hard rijden vaak uitwijst dat het juist lokale bewoners zijn die alle regels aan de laars lappen.
Ik heb dat stukje gelezen over 'spotters' die als een soort van Landwachters proberen onwetende dagjesmensen een oor aan te naaien. Da's een goeie manier om begrip te kweken voor onze hobby!! Schandalig.
Jouw gratis tip zal ook geen gevolg krijgen ben ik bang. Veel te makkelijk!! Gewoon verbieden en bekeuren is veel eenvoudiger. Veel inventiever is het brein van de gemiddelde bestuurder doorgaans niet.
Wanneer ik met mijn vrouw weer eens op spot 14 sta zal ik zeggen dat ze bij nadering van de bekeurbrigade rondjes moet rijden op die rotonde. Da's geen parkeren en harder dan 60 zal het ook niet gaan.
Ik heb dat stukje gelezen over 'spotters' die als een soort van Landwachters proberen onwetende dagjesmensen een oor aan te naaien. Da's een goeie manier om begrip te kweken voor onze hobby!! Schandalig.
Jouw gratis tip zal ook geen gevolg krijgen ben ik bang. Veel te makkelijk!! Gewoon verbieden en bekeuren is veel eenvoudiger. Veel inventiever is het brein van de gemiddelde bestuurder doorgaans niet.
Wanneer ik met mijn vrouw weer eens op spot 14 sta zal ik zeggen dat ze bij nadering van de bekeurbrigade rondjes moet rijden op die rotonde. Da's geen parkeren en harder dan 60 zal het ook niet gaan.
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Inderdaad, de gemeente zou zich achter de oren moeten krabben als ze "Key" in deze state-of-mind kunnen krijgen!!
Maar hij is niet alleen. Voor de goede orde, ik ben geen spl-spotter, maar ik kom er een keer of 5-10 per jaar.
Ik heb het afgelopen weekend twee bijna volledige dagen doorgebracht op ''onze nationale'' en heb zowel tijdens eerder bezoeken, als tijdens deze twee dagen een hoop gezien en gehoord wat voor mij een groot deel van de hier gevoerde discussie perfect illustreerde.
Gewoon even wat observaties, daar moet ieder het zijne maar mee doen...
-tijdens een mooi weekend als het afgelopen weekend zijn er echt ontzettend veel mensen rondom het veld bezig met vliegtuigjes kijken, zowel spotters als 'dagjesspotters'.
Ik heb heel wat kilometers afgelegd rond de verschillende plekjes en ik zou eerlijk gezegd niet eens verbaasd zijn dat als je alle mensen op alle plekken bij elkaar optelt, je op een aantal komt dat boven de 3000 ligt (BBS, wat schatten jullie in?) Rechtvaardigt dat niet een zinniger beleid? ((betaald)parkeren, prullebakken, signalering en handhaving)
-In de bocht bij de 06 is het wachten op het eerste doodgereden kind... Ik heb meerdere fantastische oversteekacties gezien, en als dit gaat gebeuren heb ik wel een idee wie uiteindelijk een probleem hebben...
-Het 'waarschuwen/tippen' over de boetes voor aldaar parkeren wordt door veel dagjesmensen ervaren als onzin, en in een enkel geval wekte deze "bemoeizucht" zelfs bijna een onvervalste matpartij op door een brede medemens , model heetgebakerde "missing link", die niet gewezen wilde worden op het feit dat het parkeren a) niet toegestaan is, en b) mogelijk tot acties tegen spotters kan leiden.
-Ik vind zelf de parkeersituatie ook niet overal even overzichtelijk. Ik heb meerdere keren een paar keer een stuk weg afgereden om zeker te weten hoe het nu zit, en vaak kom je er gewoon niet achter zoals bijvoorbeeld bij het brandstofdepot (landing 36R 's middags). En twijfelen over wel of niet parkeren heb ik a raison 60,- al afgeleerd een tijdje terug..
-Er circuleren heel veel slechte, maar echt ook heel veel goede weldoordachte goedkope oplossingen onder spotters. Het is toch echt mogelijk als men wil om een en ander in goede banen te leiden en niet met de dooddoener "er is toch een (matig bruikbare) spottersplek".
Ik snap de frustratie van jullie schipholspotters, heb zelf ook bij de taxiway wel situaties gezien die inderdaadgewoon echt niet kunnen en die vragen om politieoptreden,zoals picknickende families op de rijbaan!! Sommigen laten zich daar ook wel weer erg door leiden en scheldkannonades hoeven nu ook weer niet. Ik ben serieus benieuwd, niet ''of'' maar wanneer de zaken uit de hand lopen, want dàt dat gaat gebeuren is mij helaas wel duidelijk geworden...
Maar hij is niet alleen. Voor de goede orde, ik ben geen spl-spotter, maar ik kom er een keer of 5-10 per jaar.
Ik heb het afgelopen weekend twee bijna volledige dagen doorgebracht op ''onze nationale'' en heb zowel tijdens eerder bezoeken, als tijdens deze twee dagen een hoop gezien en gehoord wat voor mij een groot deel van de hier gevoerde discussie perfect illustreerde.
Gewoon even wat observaties, daar moet ieder het zijne maar mee doen...
-tijdens een mooi weekend als het afgelopen weekend zijn er echt ontzettend veel mensen rondom het veld bezig met vliegtuigjes kijken, zowel spotters als 'dagjesspotters'.
Ik heb heel wat kilometers afgelegd rond de verschillende plekjes en ik zou eerlijk gezegd niet eens verbaasd zijn dat als je alle mensen op alle plekken bij elkaar optelt, je op een aantal komt dat boven de 3000 ligt (BBS, wat schatten jullie in?) Rechtvaardigt dat niet een zinniger beleid? ((betaald)parkeren, prullebakken, signalering en handhaving)
-In de bocht bij de 06 is het wachten op het eerste doodgereden kind... Ik heb meerdere fantastische oversteekacties gezien, en als dit gaat gebeuren heb ik wel een idee wie uiteindelijk een probleem hebben...
-Het 'waarschuwen/tippen' over de boetes voor aldaar parkeren wordt door veel dagjesmensen ervaren als onzin, en in een enkel geval wekte deze "bemoeizucht" zelfs bijna een onvervalste matpartij op door een brede medemens , model heetgebakerde "missing link", die niet gewezen wilde worden op het feit dat het parkeren a) niet toegestaan is, en b) mogelijk tot acties tegen spotters kan leiden.
-Ik vind zelf de parkeersituatie ook niet overal even overzichtelijk. Ik heb meerdere keren een paar keer een stuk weg afgereden om zeker te weten hoe het nu zit, en vaak kom je er gewoon niet achter zoals bijvoorbeeld bij het brandstofdepot (landing 36R 's middags). En twijfelen over wel of niet parkeren heb ik a raison 60,- al afgeleerd een tijdje terug..
-Er circuleren heel veel slechte, maar echt ook heel veel goede weldoordachte goedkope oplossingen onder spotters. Het is toch echt mogelijk als men wil om een en ander in goede banen te leiden en niet met de dooddoener "er is toch een (matig bruikbare) spottersplek".
Ik snap de frustratie van jullie schipholspotters, heb zelf ook bij de taxiway wel situaties gezien die inderdaadgewoon echt niet kunnen en die vragen om politieoptreden,zoals picknickende families op de rijbaan!! Sommigen laten zich daar ook wel weer erg door leiden en scheldkannonades hoeven nu ook weer niet. Ik ben serieus benieuwd, niet ''of'' maar wanneer de zaken uit de hand lopen, want dàt dat gaat gebeuren is mij helaas wel duidelijk geworden...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
De landingslichten zijn wettelijk verplicht gesteld door IVW/DL dus daar kunnen ze weinig aan veranderen (al verbaas ik me hier nergens meer over), de kisten komen momenteel al in aangepaste route de glide-slope op en hebben (als ik mij niet vergis) ook nog speciale wetenschappen meegekregen over de daalhoek / nadering ; in grote lijnen komt het neer op een stabiele en constante daling waarbij de motoren flight-idle staan zodat er minder uitstoot/geluid en brandstofverbruik is ... dus hier hebben ze ook al hun 'aandeel' in verworvenRene Klok wrote:Valt me nog mee dat die bewoners niet eisen dat kisten de laatste kilometer voor landing de motoren en landingslichten alvast uit zetten. Scheelt ook herrie en lichtbundels! Het ergste is nog dat onderzoek naar te hard rijden vaak uitwijst dat het juist lokale bewoners zijn die alle regels aan de laars lappen.
Een candid-camera zou wel eens leuke tv kunnen opleveren.
H.
Groeten,
Ron
Ron
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Wat bij mij dan dus wél een tip richting politie rechtvaardigt. Als ze willens en wetens de situatie verpesten dan maar op de bon. Ik laat het huis van mijn buurman ook niet leeghalen, ook al is hij zelf vergeten het raam te sluiten.Polecat wrote:-Het 'waarschuwen/tippen' over de boetes voor aldaar parkeren wordt door veel dagjesmensen ervaren als onzin, en in een enkel geval wekte deze "bemoeizucht" zelfs bijna een onvervalste matpartij op door een brede medemens , model heetgebakerde "missing link", die niet gewezen wilde worden op het feit dat het parkeren a) niet toegestaan is, en b) mogelijk tot acties tegen spotters kan leiden.
En regels zijn er om aangepast te worden....Hurricane wrote:De landingslichten zijn wettelijk verplicht gesteld door IVW/DL dus daar kunnen ze weinig aan veranderen
Erwin
- Rene Klok
- Scramble Senior
- Posts: 486
- Joined: 04 May 2006, 10:49
- Subscriber Scramble: Ja
- Location: In a galaxy far far away
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Om nog even door te gaan op de oproep tot min of meer burgerlijke ongehoorzaamheid: wellicht zou een afgesproken massale opkomst van spotters op de rotonde van plek 14 tot iets leuks leiden. Telkens 10 auto's die de rotonde ''bezetten'' en na eventuele beboeting of waarschuwing van de boys in blue vervangen door de volgende 10 auto's. Een soort van Flashmob aktie maar dan anders. Net zolang tot de lokale Derricks kramp in hun vingers hebben van het schrijven. De pers van te voren inlichten en dan maar afwachten wat de afloop is.
- Derice
- Scramble Addict
- Posts: 1703
- Joined: 24 Dec 2007, 14:12
- Type of spotter: F3
- Subscriber Scramble: Derice
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Denk dat je daar weinig mee opschiet. Is alleen maar 'bevestiging' voor de huidige klagers.
"Zie je nou wel dat het 'tuig' is, dat alle regels aan z'n laars lapt".
Mijn gevoel zegt me dat je met een dergelijke actie weinig indruk zal maken, je krijgt je prent en heb je maar weg te gaan.
Als ik zo kijk naar acties die in het verleden zijn opgezet, hebben die helaas tot weinig geleid.
De plek bij de 06/24 ging ook weg, we 'kregen' er die parkeerplaats voor terug en worden daar nu heen gedwongen, niet goed schiks, dan maar kwaad schiks.
De mensen die het parkeer en stop verbod voor elkaar hebben gekregen, die hebben ook geen wegen geblokkeerd. Maar die hebben het via de 'juiste' weg gespeeld.
Denk dat als er uberhaupt iets tegen gedaan zou kunnen worden (wat ik ten zeerste in twijfel trek, ik heb het gevoel dat een tegenreactie hierover vanuit spotters op dovemans oren zal vallen bij Schiphol en de gemeentes), dat wel via de 'juiste' weg zou moeten gaan.
Handtekening actie, brieven, etc. (ik roep maar wat, ben daar totaal niet in thuis). Dat lijkt mij de betere manier dan protest parkeeracties.
En wat betreft dat zaken uit de hand gaan lopen:
Aan de ene kant zie ik dat ook aan komen ja, zo gaat het helaas nu eenmaal steeds vaker in dit achterlijke land.
maar aan de andere kant, als je er zelf bij bent, heb je het ook (deels) zelf in de hand.
Maar goed, wie ben ik.
"Zie je nou wel dat het 'tuig' is, dat alle regels aan z'n laars lapt".
Mijn gevoel zegt me dat je met een dergelijke actie weinig indruk zal maken, je krijgt je prent en heb je maar weg te gaan.
Als ik zo kijk naar acties die in het verleden zijn opgezet, hebben die helaas tot weinig geleid.
De plek bij de 06/24 ging ook weg, we 'kregen' er die parkeerplaats voor terug en worden daar nu heen gedwongen, niet goed schiks, dan maar kwaad schiks.
De mensen die het parkeer en stop verbod voor elkaar hebben gekregen, die hebben ook geen wegen geblokkeerd. Maar die hebben het via de 'juiste' weg gespeeld.
Denk dat als er uberhaupt iets tegen gedaan zou kunnen worden (wat ik ten zeerste in twijfel trek, ik heb het gevoel dat een tegenreactie hierover vanuit spotters op dovemans oren zal vallen bij Schiphol en de gemeentes), dat wel via de 'juiste' weg zou moeten gaan.
Handtekening actie, brieven, etc. (ik roep maar wat, ben daar totaal niet in thuis). Dat lijkt mij de betere manier dan protest parkeeracties.
En wat betreft dat zaken uit de hand gaan lopen:
Aan de ene kant zie ik dat ook aan komen ja, zo gaat het helaas nu eenmaal steeds vaker in dit achterlijke land.
maar aan de andere kant, als je er zelf bij bent, heb je het ook (deels) zelf in de hand.
Maar goed, wie ben ik.
- Rene Klok
- Scramble Senior
- Posts: 486
- Joined: 04 May 2006, 10:49
- Subscriber Scramble: Ja
- Location: In a galaxy far far away
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
Natuurlijk heb je gelijk Derice. Ik begrijp ook wel dat dit soort akties geen enkel resultaat zullen opleveren. Immers, wij spotters zijn geen belanghebbende partij voor de gemeente Haarlemmermeer en de drammers/schreeuwers/zeikerds (doorhalen wat niet van toepassing is) die deze maatregelen hebben afgedwongen zijn dat wel. Zij zijn per slot van rekening de kiezers die er voor kunnen zorgen dat zo'n wethouder in het pluche kan blijven zitten. Dus ook al zouden wij de ''juiste'' wegen bewandelen dan zou het nog tot niets leiden. Zucht........
Re: Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.
fascinerend, mensen die zich verwonderen over de uitval van 'de immer diplomatieke' Key....
(daar gaat je zorgvuldig opgebouwde rep. )
maar alle gekheid op een stokje: Je kunt proberen de wereld tte veranderen door HIER op dit forum te gaan zitten klagen, maar .....dat zal zo goed als zeker 'de zaak' niet beïnvoeden.
Denk eens na over hoe je wel iets kunt doen wat in je voordeel werkt.
Probeer samen iets te bereiken, maar laat je er niet van weerhouden als je het (allemaal voor zich) solo doet.
enkele vragen die vragen om een antwoord.
Wie is die wethouder?
Hoe bereik je hem/haar en de rest van het college en de ambtenarij (die beleid uittekenen)?
wat is het (E-)Adres gemeentehuis,
en wat is het (E-)Adres van de lokale partijen?
zou je iets kunnen doen zoals Handtekeningen verzamelen? Onder spotters en evt. ook onder dagjesmensen? en waarom niet ook onder KMAR-leden en Kennemerpolitiemannen/v?
Als een of enkele bewoners iets kunnen bereiken, waarom zou een handvol (busladingen) vol spotters dan niet easy iets kunnen bereiken? ja toch zeker!
(daar gaat je zorgvuldig opgebouwde rep. )
maar alle gekheid op een stokje: Je kunt proberen de wereld tte veranderen door HIER op dit forum te gaan zitten klagen, maar .....dat zal zo goed als zeker 'de zaak' niet beïnvoeden.
Denk eens na over hoe je wel iets kunt doen wat in je voordeel werkt.
Probeer samen iets te bereiken, maar laat je er niet van weerhouden als je het (allemaal voor zich) solo doet.
enkele vragen die vragen om een antwoord.
Wie is die wethouder?
Hoe bereik je hem/haar en de rest van het college en de ambtenarij (die beleid uittekenen)?
wat is het (E-)Adres gemeentehuis,
en wat is het (E-)Adres van de lokale partijen?
zou je iets kunnen doen zoals Handtekeningen verzamelen? Onder spotters en evt. ook onder dagjesmensen? en waarom niet ook onder KMAR-leden en Kennemerpolitiemannen/v?
Als een of enkele bewoners iets kunnen bereiken, waarom zou een handvol (busladingen) vol spotters dan niet easy iets kunnen bereiken? ja toch zeker!
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair