![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Aan de IJweg nabij spot 14 is recent wat bijgebouwd en ineens is dat stuk weg nu maximaal 60 kmh (ja, ook daar gaat weer beboet worden). Toeval?
Parkeren en zelfs stoppen met auto's wordt overal verboden. Voor mijn werk moet ik geregeld langs die plek en door dat hek, en het ergste wat je er aantreft is het 's zomers op iedere plek die kijkers trekt in het land gebruikelijke rommeltje van auto's en mensen met kinderen en tuinstoelen. Nooit zijn het de spotters die in de weg staan of niet opletten.
Ik vind het een misselijke streek van de gemeente waar ik zelf in woon om nu maar weer te roepen 'wij pakken de overlast door spotters aan'. Het is een laffe manier om de groep waarvan je weet dat ze nog steeds wat te verliezen hebben en die dus zelf nooit dwars gaan liggen tot zondebok te maken. De echte reden ligt meer in de lijnen van wethouder zus en zo die een vriendje ergens heeft dat vindt dat er geen 80 gereden mag worden op een weg buiten de bebouwde kom, omdat hij daar toevallig woont. Ik heb persoonlijk wel eens een ontmoeting gehad met een compleet hysterisch wijf (kan het niet anders omschrijven) dat midden op de IJweg 35 reed, omdat zij vond dat ik niet harder mocht. Volgens de verkeerswet mocht ik daar gewoon 80. Dit was een extreem geval, maar zeker niet het enige.
Dit volk heeft nu zijn zin doorgeduwd. In plaats van naar een oplossing te zoeken wordt er weer een zwarte piet uitgedeeld en gaan we 'ontmoedigen'. Bah en nog eens bah.
Bij mij is het normaliter aanwezige begrip voor hen die het daar helaas voor het zeggen hebben nu wel op. De kennelijk goedbedoelende politie-eenheden die ons hier al te woord gestaan hebben, staan nu ook in hun hemd. Immers: als 'de spotters voor overlast zorgen' en steeds moeilijker kunnen doen waar ze voor komen, waar blijft dan de beoogde samenwerking?
Volgens het persbericht zijn de maatregelen mede op aandringen van politie en marechaussee genomen. De geluiden die wij hier vernamen staan daar recht tegenover. Hoe zit het nu?
De gemeente heeft zich voor het karretje van de klagers laten spannen, zo zit het volgens mij. Nu klagen over vliegtuiglawaai geen nut blijkt te hebben - Schiphol groeit natuurlijk toch door - gaat men de frustraties maar ergens anders op botvieren.
Toevallig was voor de aanleg van de Polderbaan de IJweg gewoon een behoorlijk drukke doorgaande 80 kmh-weg, een noord-zuid-verbinding door de polder. Wat die aanwonenden (voor zover ze er toen al woonden!!) dus aan verandering van het wegverkeer gezien hebben is alleen maar een afname.
Dat het naadje is om een main runway voor je neus te krijgen, een stuk van je land kwijt te zijn en altijd om te moeten rijden begrijp ik voor 100%. Maar het is behoorlijk sneu om, na tig keer nul op het rekest te halen bij de luchtvaart zelf, nu de onvrede maar af te gaan wentelen op hen die wèl genieten van de situatie daar. De zon niet in het water kunnen zien schijnen, heet dat.
Laten we wel wezen: hoeveel 'overlast en gevaarlijke situaties' kun je nu reëel gezien krijgen door auto's die geparkeerd worden nabij een rotonde aan het einde van een doodlopende landweg? Complete flauwekul, dat is het. Als de gemeente nog een klein beetje ballen had gehad, dan had men kunnen schrijven over de 'verkeerssituatie als gevolg van aanwezige vliegtuigkijkers'. Dan was het tenminste niet zo onder de gordel geweest als het nu is. Wat overblijft, is dat men niet accomodeert waar velen (spotters & dagjesmensen) graag hun vrije tijd aan besteden, maar het bestempelt als iets dat vervelend is. Erg interessant in een land waar het wel geaccepteerd wordt dat sommige voetbalwedstrijden het leven in bepaalde steden een hele middag en avond ontwrichten.
Zoals het er nu voor staat hoop ik eigenlijk maar één ding: dat iedereen die geniet van startende en landende vliegtuigen gewoon massaal naar de Polderbaan blijft komen, net zo lang tot luchthaven, gemeente, provincie en voor mijn part het rijk doorkrijgen dat je ook kunt luisteren naar mensen die iets wèl mooi vinden, in plaats van altijd en alleen maar naar klagers.
![Yeach :C>:](./images/smilies/pukey.gif)
Erik