Tja, best een politiek antwoord toen hè. De praktijk is echt anders. Enne, die bomen zijn al lang gekapt...aviodromefriend wrote:Even terugdenken aan die crash van zo'n tanker een paar jaar terug. Duidelijk is toen aangegeven dat deze daar worden ingezet om de Sentry's snel na vertrek bij te kunnen tanken, omdat ze niet volgetankt weg kunnen ivm het bekende bos (off-topic: dat Nederland gewoon zou moeten kappen, als het zijn eigen grondwet serieus zou nemen) waar ze niet op de minimum vereiste hoogte overheen zouden kunnen komen.Maurice wrote:Die KC's staat er niet omdat de baan te kort is. Volgens mij kan een E-3 max afgetopt gewoon take off vanaf Geilenkirchen.
(En de duitse burgemeester is inderdaad "niet blij"/noemt baanverlenging onacceptabel, zoals de hele dag al in het nieuws is).
Langere startbaan Geilenkirchen moet AWACS-overlast terug...
Forum rules
- Maurice
- Scramble Die-Hard
- Posts: 750
- Joined: 13 Apr 2004, 23:07
- Subscriber Scramble: yes
- Location: Eindhoven, The Netherlands
- Contact:
Re: Langere startbaan Geilenkirchen moet AWACS-overlast terug...
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Langere startbaan Geilenkirchen moet AWACS-overlast terug...
Het idee was dat als de baan richting Duitsland/GKE zou worden verlengd dit NL geluidsoverlast zou schelen ivm andere aanvliegroutes enz. Volgens onze staatssecretaris Dhr de Vries heeft een 'onderzoek' aangetoond dat Duitsland hier geen extra hinder van zal krijgen maar de Duitsers zijn van mening van wel dus die zetten hun hakken in het zand -> er gebeurt helemaal niets.....Maurice wrote:Vwb het initiele bericht. Ik lees dat de gemeenten Onderbanken, Brunssum en Schinnen het idee ondersteunen. Duh. Maar ik lees niets over de Duitse gemeenten, het gaat juist hén aan. De ruimte is er misschien wel voor maar zij krijgen meer overlast. Zie onderstaande google earth opname:
En om te reageren op andere berichten; de tankers staan op GKE ivm ervaring opdoen in Europese weerscondities, vandaar ook de roulaties; als n kist op deployment gaat gaat er veelal n KC135 van Mildenhall mee en de baan op GKE is lang genoeg voor n max beladen AWACS...
Adios,
Hurricane
Groeten,
Ron
Ron
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Langere startbaan Geilenkirchen moet AWACS-overlast terug...
Mijn twee cent: we willen allemaal graag iets ter zake doende zeggen, maar eigenlijk kan niemand dat goed. Velen van ons hebben kennis over delen van dit verhaal, maar toch zijn er veel teveel onzekerheden om een echt zinnige opmerking te maken over de toekomst. Ik ga dat dus zelf voorlopig ook maar niet proberen, al zou ik de nodige onjuistheden in dit topic aan kunnen stippen.
Erik
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- Henk Voortwijs
- Scramble Master
- Posts: 3590
- Joined: 13 Jan 2004, 20:56
- Type of spotter: Radio monitoring
- Subscriber Scramble: Henk
- Location: Vogelwaarde, The Netherlands
- Contact:
Re: Langere startbaan Geilenkirchen moet AWACS-overlast terug...
Ik weet niet hoelang dit vliegveld al bestaat, maar vaak ligt zo'n veld er al veel langer dan dat de klagers er wonen..... Dus hebben ze destijds zelf de keus gemaakt om in de buurt van zo'n vliegveld te gaan wonen, toch?Stefan wrote:Om te kunnen beoordelen of je je mening over de mensen die er last hebben (in ieder geval in hun beleving) ergens op baseert.KIER wrote:Hoe dat zo. Van belang, of heb ik het mis
Ik ga eind van de maand een lang weekend naar Limburg en zal dan met eigen ogen eens de boel gaan aanschouwen .
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
Re: Langere startbaan Geilenkirchen moet AWACS-overlast terug...
Echte verhaal is dat die dingen allang ge re-engined hadden moeten worden.
Er zit technisch wel een probleem mbt de wingspars, lang verhaal.
Politiek van welke kant ook is zo dom als konijn, links heeft ook 10tallen jaren ingezet op verkeerde paardjes.
En de 'partners' willen natuurlijk geen geld uitgeven.
Maar goed, civiel mag je echt al jaren niet meer zo vliegen.
Gewoon een raar circus allemaal al minstens 10 jaar. En Duitsland gaat uiteraard die verlenging meteen tegenhouden.
Pappen en nathouden. Heeft in dit geval geen niets met klagers te maken.
Is niet voor niets dat ze zelfs op elk MIL veld maar max 2 approaches mogen maken.
Begrijp me goed, ik vind herrie leuk Maar die dingen hadden al lang ge re-engined moeten worden.
Er zit technisch wel een probleem mbt de wingspars, lang verhaal.
Politiek van welke kant ook is zo dom als konijn, links heeft ook 10tallen jaren ingezet op verkeerde paardjes.
En de 'partners' willen natuurlijk geen geld uitgeven.
Maar goed, civiel mag je echt al jaren niet meer zo vliegen.
Gewoon een raar circus allemaal al minstens 10 jaar. En Duitsland gaat uiteraard die verlenging meteen tegenhouden.
Pappen en nathouden. Heeft in dit geval geen niets met klagers te maken.
Is niet voor niets dat ze zelfs op elk MIL veld maar max 2 approaches mogen maken.
Begrijp me goed, ik vind herrie leuk Maar die dingen hadden al lang ge re-engined moeten worden.
- Melchior Timmers
- Scramble Addict
- Posts: 1589
- Joined: 13 May 2006, 18:06
- Subscriber Scramble: Melchior Timmers
- Location: Soest
- Contact:
Re: Langere startbaan Geilenkirchen moet AWACS-overlast terug...
Spotter of niet, denk dat meer dan de helft van 'ons' helemaal gek zou worden van het lawaai van die oude 707's . Ja natuurlijk denken jullie nu hij is gek, dat is toch prachtig die oude motoren? maar meestal als wij ze zien/horen gaan we daarna weer lekker naar huis, stel je maar voor dat het elke dag laag over je huis komt gevlogen. Kortom, tijd voor CFM's...
Cheers,
Cheers,
Melchior Timmers
Editor Scramble Magazine
-----------------------------------------
PO Box 75545
1118 ZN Schiphol
The Netherlands
E-mail: melchior.timmers@scramble.nl
Internet: http://www.scramble.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Editor Scramble Magazine
-----------------------------------------
PO Box 75545
1118 ZN Schiphol
The Netherlands
E-mail: melchior.timmers@scramble.nl
Internet: http://www.scramble.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Langere startbaan Geilenkirchen moet AWACS-overlast terug...
http://www.nu.nl/algemeen/2088057/kamer ... ssing.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kamer wil druk op Duitsers om AWACS-oplossing
Uitgegeven: 23 september 2009 18:23
Laatst gewijzigd: 23 september 2009 19:13
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil dat het kabinet alles uit de kast haalt om een oplossing te forceren voor de geluidsoverlast van de AWACS-verkenningsvliegtuigen in Limburg.
Vooral de druk op de Duitsers moet omhoog om hen te laten instemmen met een verlenging van de start- en landingsbaan op de NAVO-basis bij Geilenkirchen.
Dat bleek woensdag tijdens een debat over de AWACS. Als de baan 900 meter langer wordt in oostelijke richting, zal het geluid voor de omwonenden flink afnemen.
Dat blijkt uit een onderzoeksrapport dat de komende maanden wordt behandeld binnen NAVO-kringen, die daarover in december gaan vergaderen en een besluit neemt.
Meerderheid
Een Kamermeerderheid van in ieder geval CDA, PvdA, VVD en GroenLinks voelt wel voor de verlenging van de baan als dat de oplossing kan zijn.
Probleem is dat de Duitsers hierover verdeeld zijn. De burgmeester van Geilenkirchen is in ieder geval fel tegen.
De Kamer wil dat staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) op alle niveau's met de Duitsers in contact treedt.
Medestanders
De Vries riep tegelijk ook de Kamerleden zelf op hun Duitse politieke medestanders op lokaal en regionaal niveau aan te spreken.
Zo komt er binnenkort een nieuwe (partijloze) burgemeester in Geilenkirchen die lokaal vooral wordt gesteund door de Grünen.
Geluid
De Vries zei dat hij nog steeds uitgaat van de doelstelling om in 2012 een derde minder geluid afkomstig van de AWACS te hebben. Deze afname van 35 procent is vastgelegd door de Tweede Kamer in een motie van de VVD en PvdA.
De staatssecretaris denkt niet alleen aan een langere baan maar ook aan een vermindering van het aantal vliegbewegingen.
Het kabinet streeft al naar een afname van 3600 naar 2600 bewegingen per jaar door zware vliegtuigen. Maar dat aantal wordt nog niet gehaald en schommelt rond de 2850.
Na jarenlange pogingen is het mislukt om de NAVO zover te krijgen de verouderde motoren van de AWACS te vervangen. Het liefst ziet De Vries daarom dat vluchten worden overgeheveld naar Polen of Hongarije. Hij ziet daar ''reële kansen''. De optie in Polen wordt onderzocht en binnenkort praat hij erover met de Hongaren.
Kamer wil druk op Duitsers om AWACS-oplossing
Uitgegeven: 23 september 2009 18:23
Laatst gewijzigd: 23 september 2009 19:13
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil dat het kabinet alles uit de kast haalt om een oplossing te forceren voor de geluidsoverlast van de AWACS-verkenningsvliegtuigen in Limburg.
Vooral de druk op de Duitsers moet omhoog om hen te laten instemmen met een verlenging van de start- en landingsbaan op de NAVO-basis bij Geilenkirchen.
Dat bleek woensdag tijdens een debat over de AWACS. Als de baan 900 meter langer wordt in oostelijke richting, zal het geluid voor de omwonenden flink afnemen.
Dat blijkt uit een onderzoeksrapport dat de komende maanden wordt behandeld binnen NAVO-kringen, die daarover in december gaan vergaderen en een besluit neemt.
Meerderheid
Een Kamermeerderheid van in ieder geval CDA, PvdA, VVD en GroenLinks voelt wel voor de verlenging van de baan als dat de oplossing kan zijn.
Probleem is dat de Duitsers hierover verdeeld zijn. De burgmeester van Geilenkirchen is in ieder geval fel tegen.
De Kamer wil dat staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) op alle niveau's met de Duitsers in contact treedt.
Medestanders
De Vries riep tegelijk ook de Kamerleden zelf op hun Duitse politieke medestanders op lokaal en regionaal niveau aan te spreken.
Zo komt er binnenkort een nieuwe (partijloze) burgemeester in Geilenkirchen die lokaal vooral wordt gesteund door de Grünen.
Geluid
De Vries zei dat hij nog steeds uitgaat van de doelstelling om in 2012 een derde minder geluid afkomstig van de AWACS te hebben. Deze afname van 35 procent is vastgelegd door de Tweede Kamer in een motie van de VVD en PvdA.
De staatssecretaris denkt niet alleen aan een langere baan maar ook aan een vermindering van het aantal vliegbewegingen.
Het kabinet streeft al naar een afname van 3600 naar 2600 bewegingen per jaar door zware vliegtuigen. Maar dat aantal wordt nog niet gehaald en schommelt rond de 2850.
Na jarenlange pogingen is het mislukt om de NAVO zover te krijgen de verouderde motoren van de AWACS te vervangen. Het liefst ziet De Vries daarom dat vluchten worden overgeheveld naar Polen of Hongarije. Hij ziet daar ''reële kansen''. De optie in Polen wordt onderzocht en binnenkort praat hij erover met de Hongaren.
- Redskin
- Scramble Addict
- Posts: 1277
- Joined: 01 Jul 2003, 16:22
- Type of spotter: a serial is just paint to brighten up an aircraft
- Subscriber Scramble: Digitaal
- Location: 10 miles from Gilze Rijen
- Contact:
Re: Langere startbaan Geilenkirchen moet AWACS-overlast terug...
pluggie wrote: Is niet voor niets dat ze zelfs op elk MIL veld maar max 2 approaches mogen maken.
een late reactie (ik lees het nu pas) maar dit is echt onzin. Weet niet op je ooit op een militair veld bent geweest maar op gilze komen die dingen regelmatig en een approach of 5 is zeker geen uitzondering (record is volgens mij 12x achter elkaar)
- Henk Voortwijs
- Scramble Master
- Posts: 3590
- Joined: 13 Jan 2004, 20:56
- Type of spotter: Radio monitoring
- Subscriber Scramble: Henk
- Location: Vogelwaarde, The Netherlands
- Contact:
Re: Langere startbaan Geilenkirchen moet AWACS-overlast terug...
Redskin wrote:een late reactie (ik lees het nu pas) maar dit is echt onzin. Weet niet op je ooit op een militair veld bent geweest maar op gilze komen die dingen regelmatig en een approach of 5 is zeker geen uitzondering (record is volgens mij 12x achter elkaar)pluggie wrote:Is niet voor niets dat ze zelfs op elk MIL veld maar max 2 approaches mogen maken.
Inderdaad. Op Soesterberg was in verband met geluidsoverlast een maximum van 5 approaches per type vliegtuig ingesteld. Maar soms "vergaten" ze op de toren mee te tellen , zodat er nog wel eens meer dan 5 gedaan werden. Ik ben zelf nog nooit op Geilenkirchen geweest, dus ken de situatie ter plaatse niet. Maar als ik het radioverkeer van de AWACS vliegtuigen hoor, lijkt mij dat ze 's morgens vertrekken en 's middags pas weer terugkomen. Geluidsoverlast is nu eenmaal een mode verschijnsel geworden. Ik krijg de indruk dat er veel misbruik van deze vorm van overlast gemaakt wordt, omdat er nu eenmaal gehoor aan gegeven wordt. Vroeger werd er nergens over gezeurd, tegenwoordig gaan mensen bij de minste of geringste vorm van lawaai al klagen.
En ik blijf van mening dat de meeste klagers bij vliegvelden er pas zijn gaan wonen, ver nadat zo'n veld er kwam. Dus dan weet je van te voren waar je aan begint, toch?
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Langere startbaan Geilenkirchen moet AWACS-overlast terug...
Vanavond op het nieuws van 18.00 uur: J. word geïnterviewd over dit onderwerp: inhoud is dat Duitsland een onderzoek naar de gevolgen van baanverlenging heeft uitgevoerd, en daar kwam uit dat dit grote milieuschade aan Duitse kant oplevert. Nederland zou een zelfde onderzoek hebben gehouden waar precies het tegenovergestelde uit kwam. Nederland wil de onderzoeken nu naast elkaar gaan leggen om het Duitse te ontkrachten.
Intussen gaat de lobby tot verplaatsing van de Sentries verder en volgens dezelfde politicus zijn Polen en Hongarije best wel genegen om een deel of het geheel van deze toestellen te accomoderen. Benieuwd hoe men in Geilenkirchen denkt over een totaal vertrek van de toestellen.
Intussen gaat de lobby tot verplaatsing van de Sentries verder en volgens dezelfde politicus zijn Polen en Hongarije best wel genegen om een deel of het geheel van deze toestellen te accomoderen. Benieuwd hoe men in Geilenkirchen denkt over een totaal vertrek van de toestellen.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- K-9
- Scramble Addict
- Posts: 1577
- Joined: 04 Oct 2004, 16:49
- Type of spotter: military
- Location: Leiderdorp
Re: Langere startbaan Geilenkirchen moet AWACS-overlast terug...
Tja, 2 landen die beide bang zijn voor meer "overlast". Hoe verrassend dat de onderzoeken in elkaars voordeel zouden werken. Wat kan politiek toch mooi zijn....
Spreken over een verplaatsing, een verplaatsing heeft een behoorlijke impact op de gehele regio! V.w.b. economie e.d. kan ik me voorstellen dat genoemde landen deze kisten verwelkomen...
Spreken over een verplaatsing, een verplaatsing heeft een behoorlijke impact op de gehele regio! V.w.b. economie e.d. kan ik me voorstellen dat genoemde landen deze kisten verwelkomen...
Re: Langere startbaan Geilenkirchen moet AWACS-overlast terug...
Nieuws van de RvS.
http://www.raadvanstate.nl/pers/persber ... age_id=139
Boetebedrag -tot dusver- ZIE HIER is werkelijk een aanfluiting, en die stoute minister betaald niet eens zelf. tsss.
Per saldo hadden de mensen die de bomen wilden beschermen het bij het rechte eind.
Een soort eco-verzetshelden.
http://www.raadvanstate.nl/pers/persber ... age_id=139
Boetebedrag -tot dusver- ZIE HIER is werkelijk een aanfluiting, en die stoute minister betaald niet eens zelf. tsss.
Per saldo hadden de mensen die de bomen wilden beschermen het bij het rechte eind.
Een soort eco-verzetshelden.
Last edited by Glidepath on 08 Apr 2010, 17:28, edited 1 time in total.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Re: Langere startbaan Geilenkirchen moet AWACS-overlast terug...
Ach, de boompjes zijn al weg. Iedereen blij: gelijk hebben maar het feteilijk niet krijgen, de bomen hoeven niet herplant te worden: het is Defensieterrein! Dus een boete, genoegdoening voor de gemeete, én een veilige uitvliegroute. Wat wil je nog meer. Polderen in Limburg. Het kan!
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: Langere startbaan Geilenkirchen moet AWACS-overlast teru
pluggie wrote:Echte verhaal is dat die dingen allang ge re-engined hadden moeten worden.
Er zit technisch wel een probleem mbt de wingspars, lang verhaal.
Politiek van welke kant ook is zo dom als konijn, links heeft ook 10tallen jaren ingezet op verkeerde paardjes.
En de 'partners' willen natuurlijk geen geld uitgeven.
Maar goed, civiel mag je echt al jaren niet meer zo vliegen.
Gewoon een raar circus allemaal al minstens 10 jaar. En Duitsland gaat uiteraard die verlenging meteen tegenhouden.
Pappen en nathouden. Heeft in dit geval geen niets met klagers te maken.
Is niet voor niets dat ze zelfs op elk MIL veld maar max 2 approaches mogen maken.
Begrijp me goed, ik vind herrie leuk Maar die dingen hadden al lang ge re-engined moeten worden.
Wat betreft die 2 approaches is onzin , op Woensdrecht werden laatst 5 approaches gemaakt en op Eindhoven 3.
http://woensdrechtas.nl/index.php