NAC Fokker-130
Forum rules
- Custom addict
- Scramble Junior
- Posts: 160
- Joined: 17 May 2009, 19:21
- Type of spotter: F3
- Location: Tienhoven
Re: Rekkof XF-Series
als deze maar geen olie lekker
of is dat heel flauw?
of is dat heel flauw?
Always a different day with aviation
Re: Rekkof XF-Series
Mogelijk doorstart voor Fokker
AMSTERDAM - Fokker gaat ruim veertien jaar na het faillissement van de Nederlandse vliegtuigbouwer een doorstart maken.
Dat melden verschillende media zaterdag. De doorstart is gebaseerd op de Fokker 100, waarvan een nieuw prototype, de XF100, wordt gebouwd.
Demissionair minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) zou volgende week bekendmaken dat ze twintig miljoen euro beschikbaar stelt voor de ontwikkeling van het vliegtuig.
Achterstevoren
Ondernemer Jaap Rosen Jacobsen werkt onder de naam Rekkof, Fokker achterstevoren gespeld, aan de doorstart. Inmiddels heet het bedrijf, dat gevestigd is op Schiphol-Oost, Next Generation Aircraft.
De bedoeling is volgens een woordvoerder dat het vliegtuig schoner en zuiniger wordt en minder geluidsdruk geeft. Hiertoe moet in anderhalf jaar tijd een bestaande Fokker 100 worden omgebouwd.
Nieuw
Een compleet nieuw vliegtuig bouwen draagt meer risico's met zich mee. Als dit toestel af is en onder meer nieuwe technologie, motoren en interieur aan boord heeft, dan wil het bedrijf ermee orders binnenhalen.
Het bedrijf moet nog wel groen licht krijgen vanuit Brussel. Het eerste vliegtuig moet in 2015 klaar zijn. Om de nieuwe Fokker een succes te maken moeten tijdens en vlak na de ontwikkeling ervan minstens veertig toestellen worden besteld.
Bron: http://www.nu.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
AMSTERDAM - Fokker gaat ruim veertien jaar na het faillissement van de Nederlandse vliegtuigbouwer een doorstart maken.
Dat melden verschillende media zaterdag. De doorstart is gebaseerd op de Fokker 100, waarvan een nieuw prototype, de XF100, wordt gebouwd.
Demissionair minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) zou volgende week bekendmaken dat ze twintig miljoen euro beschikbaar stelt voor de ontwikkeling van het vliegtuig.
Achterstevoren
Ondernemer Jaap Rosen Jacobsen werkt onder de naam Rekkof, Fokker achterstevoren gespeld, aan de doorstart. Inmiddels heet het bedrijf, dat gevestigd is op Schiphol-Oost, Next Generation Aircraft.
De bedoeling is volgens een woordvoerder dat het vliegtuig schoner en zuiniger wordt en minder geluidsdruk geeft. Hiertoe moet in anderhalf jaar tijd een bestaande Fokker 100 worden omgebouwd.
Nieuw
Een compleet nieuw vliegtuig bouwen draagt meer risico's met zich mee. Als dit toestel af is en onder meer nieuwe technologie, motoren en interieur aan boord heeft, dan wil het bedrijf ermee orders binnenhalen.
Het bedrijf moet nog wel groen licht krijgen vanuit Brussel. Het eerste vliegtuig moet in 2015 klaar zijn. Om de nieuwe Fokker een succes te maken moeten tijdens en vlak na de ontwikkeling ervan minstens veertig toestellen worden besteld.
Bron: http://www.nu.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Flown:PH-BFB, PJ-SKY, PJ-SUN, PH-BFG, PH-SVQ, PH-SVM, PH-AHY, PH-AHQ, JY-AYK, PH-DDZ, PH-BQL, PH-BFE
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Rekkof XF-Series
Vraag me af of ze nog mensen nodig hebben, lijkt me leuk om daar te werken.
Re: Rekkof XF-Series
gij boefje gij, dat zeg je alleen maar omdat je als eerste de daar te bouwen Gripen NG wilt zien.
Zou het toeval zijn, dat de term 'NG' in de bedrijfsnaam zit, of is het een open invitatie voor SAAB......
Zou het toeval zijn, dat de term 'NG' in de bedrijfsnaam zit, of is het een open invitatie voor SAAB......
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
Re: Rekkof XF-Series
Jammer dat de belasting-betaler hier weer aan mee mag betalen. Ik vraag me af of er wel behoefte is aan dit type toestel? Juist bij KLM zie je dat alle Fokker's eruit gedaan worden (en niet zonder reden). Is zo'n Rekkof XF-Series wel te verkopen, juist in deze tijd?
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Rekkof XF-Series
YepGlidepath wrote:gij boefje gij, dat zeg je alleen maar omdat je als eerste de daar te bouwen Gripen NG wilt zien.
Zou het toeval zijn, dat de term 'NG' in de bedrijfsnaam zit, of is het een open invitatie voor SAAB......
Je zegt het, Saab, en toevallig (pagina 107 van het vervanging F16 topic) en ik quote mijzelf van een paar dagen terug,
Daar kan ik nu dus, Rekkof, excuus, Next-Generation Aircraft aan toevoegenTom Tiger wrote: Nederland stapt uit de JSF. Op grond van contractbreuk door Lockheed (te laat en te duur) vervallen de bailout boetes.
Fokker Special Products, Stork, Thales en Saab beginnen aan de ontwikkeling van het "Dutch Fighter 2014" Plan. Dit is dus een Gripen NG, gedeeltelijk gebouwd in Zweden en Nederland.
85 toestellen verdeeld over 3 tot 4 Squadrons
Voordelen,
- Service, onderhoud en logistiek in eigen land
- fast combat turnaround
- mogelijke export met Zweden naar Belgie, Denemarken ect (Misschien Noorwegen kleine kans)
- meer kansen Nederlandse Industrie
Nadelen,
- geen stealth technologie
- hoe snel veroudert Gripen NG?
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Rekkof XF-Series
Er is nog steeds een grote vraag naar de Kleine handige "Cityhopper". De vraag wordt eerder, hoe concurrerend kan de XF zijn met Embrear, Bombardier ect. En dat is interessantMainPower wrote:Jammer dat de belasting-betaler hier weer aan mee mag betalen. Ik vraag me af of er wel behoefte is aan dit type toestel? Juist bij KLM zie je dat alle Fokker's eruit gedaan worden (en niet zonder reden). Is zo'n Rekkof XF-Series wel te verkopen, juist in deze tijd?
Persoonlijk hoop ik dat het ze lukt, en misschien dat hun eerste klant toch de KLM wordt.
Re: Rekkof XF-Series
Volgens mij halen ze bij de Volkskrant de Gripen NG en F100NG nu al door elkaar
http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... in_de_maakNieuw gevechtsvliegtuig Fokker in de maak
Subscription dept.
Editor Scramble Magazine
Editor Scramble Magazine
- Thijs
- Scramble Master
- Posts: 5085
- Joined: 10 Feb 2003, 13:42
- Subscriber Scramble: Thijs
- Location: West Intercourse Island
- Contact:
Re: Rekkof XF-Series
Het lijkt mij dat als men een subsidie geeft dat men deze niet zomaar geeft. Er zal dus wel goed gekeken zijn naar de haalbaarheid van dit plan. Zo niet dan ga ik ook eens een poging wagen bij economische zakenMainPower wrote:Jammer dat de belasting-betaler hier weer aan mee mag betalen. Ik vraag me af of er wel behoefte is aan dit type toestel? Juist bij KLM zie je dat alle Fokker's eruit gedaan worden (en niet zonder reden). Is zo'n Rekkof XF-Series wel te verkopen, juist in deze tijd?
Als je een vliegtuig koopt, is deze pas over 2 tot 5 jaar klaar. Over 5 jaar is de markt alweer aangetrokken en dus moet je meer capaciteit hebben. Kortom nu extra vliegtuigen bestellen is geen slecht plan. Tevens kan over 2 tot 5 jaar de olieprijs weer gestegen zijn. Dan heb je liever dat jij je oude olie slurpende toestellen kan vervangen door meer fuel efficiente.
De start ziet er veelbelovend uit wat mij betreft, lage ontwikkelingskosten, een lopend onderhoudsprogramma, expertise die aanwezig is, maar wat als men klaar is met de Fokker 100NG? Stel dat men er 40 van verkocht krijgt, dan is dit project kostendekkend, laten we zeggen over 5 a 10 jaar en dan?
Deze oplossing is een goede manier om binnen een korte tijd veel cash flow te genereren, maar uiteindelijk zullen de verkopen van de 100NG gebruikt moeten gaan worden om een nieuw ontwerp te ontwikkelen. Het is nu vooral wedden op 1 paard.
Groeten Thijs
Assume makes an ASS of U and ME.
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Rekkof XF-Series
Mee eens, maar er is tenminste een begin En alle begin.....
- Bassie76
- Scramble Senior
- Posts: 377
- Joined: 25 Sep 2003, 21:04
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Bassie76
- Location: Oldenzaal
- Contact:
Re: Rekkof XF-Series
Kan men JSF's gaan bouwen......Thijs wrote:De start ziet er veelbelovend uit wat mij betreft, lage ontwikkelingskosten, een lopend onderhoudsprogramma, expertise die aanwezig is, maar wat als men klaar is met de Fokker 100NG? Stel dat men er 40 van verkocht krijgt, dan is dit project kostendekkend, laten we zeggen over 5 a 10 jaar en dan?
(We vliegen tenslotte ook met de 'Fokker F-16').
- Thijs
- Scramble Master
- Posts: 5085
- Joined: 10 Feb 2003, 13:42
- Subscriber Scramble: Thijs
- Location: West Intercourse Island
- Contact:
Re: Rekkof XF-Series
Een mooie vorm van verkapte staats steun Maar nog steeds een interim oplossing en geen lange termijn visie. Het is leuk voor erbij....maar primair geen oplossing.
Assume makes an ASS of U and ME.
Re: Rekkof XF-Series
En wat denk jij dat de reden is voor het buitendienst stellen van de Fokker vloot bij KLM? Zou ouderdom misschien kunnen? De nieuwste Fokker 100 is al ruim 16 jaar oud. Eens houdt het op, niet? Zelfs de eerste B777s gaan er al uit en die zijn nieuwer dan de meeste KLM Fokkers.MainPower wrote:Jammer dat de belasting-betaler hier weer aan mee mag betalen. Ik vraag me af of er wel behoefte is aan dit type toestel? Juist bij KLM zie je dat alle Fokker's eruit gedaan worden (en niet zonder reden). Is zo'n Rekkof XF-Series wel te verkopen, juist in deze tijd?
De nieuwe Rekkof toestellen hebben dat per definitie dus niet, het gaat dan puur om de prestaties. Er is een markt voor 100 zitters (70 zitters een stuk minder), dus als deze XF100 goed presteert en niet te duur is zal er zeker iets verkocht kunnen worden.
Erwin
- toppiero
- Scramble Die-Hard
- Posts: 660
- Joined: 07 Jul 2008, 17:44
- Type of spotter: F3,warbird,mil,civil
- Location: NL
Re: Rekkof XF-Series
Hoe zou het zitten met de assemblagelijn? Is er wel plek voor zo'n hal op woensdrecht?
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
Greetz,
Toppiero
Toppiero
- Thijs
- Scramble Master
- Posts: 5085
- Joined: 10 Feb 2003, 13:42
- Subscriber Scramble: Thijs
- Location: West Intercourse Island
- Contact:
Re: Rekkof XF-Series
assemblage vind volgens mij plaats op Schiphol. Op Woensdrecht lijkt het mij niet echt passen
Assume makes an ASS of U and ME.