Duitsers ontevreden over NH90
Forum rules
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble. |
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
- Posts: 2679
- Joined: 09 Aug 2004, 12:38
Duitsers ontevreden over NH90
http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... opter_niks" onclick="window.open(this.href);return false;
- Maurice
- Scramble Die-Hard
- Posts: 750
- Joined: 13 Apr 2004, 23:07
- Subscriber Scramble: yes
- Location: Eindhoven, The Netherlands
- Contact:
Re: Duitsers ontevreden over NH90
Weer een sensatieverhaal!? Paar kleine probleempjes die mijns inziens eenvoudig oplosbaar lijken.
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22196
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Duitsers ontevreden over NH90
De Volkskrant gebruikt dit bericht als bron:
http://www.bild.de/BILD/politik/2010/02 ... engel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tsja, Bild is nu niet echt "een kwaliteitskrant", maar ze verwijzen wel naar "Eine Untersuchung durch Experten des Heeres".
http://www.defensenews.com/story.php?i= ... =EUR&s=TOP" onclick="window.open(this.href);return false; heeft wat meer details over de herkomst van dit rapport...
http://www.bild.de/BILD/politik/2010/02 ... engel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tsja, Bild is nu niet echt "een kwaliteitskrant", maar ze verwijzen wel naar "Eine Untersuchung durch Experten des Heeres".
http://www.defensenews.com/story.php?i= ... =EUR&s=TOP" onclick="window.open(this.href);return false; heeft wat meer details over de herkomst van dit rapport...
• Wegen der geringen Bodenfreiheit des Hubschraubers können Soldaten nur ein- und aussteigen, wenn der NH90 auf einem befestigten Untergrund steht und keine Hindernisse vorhanden sind, die höher als 16 cm sind.
• Weil die Heckrampe zu schwach konstruiert ist, können sie Soldaten mit Ausrüstung nicht zum Ein- und Aussteigen nutzen.
• Der Boden im Innenraum ist so druckempfindlich, dass er nicht “infanterietauglich” ist – schmutzige Kampfstiefel würden ihn beschädigen. Ein gleichzeitiger Transport von Personal und Lasten-Paletten ist nicht möglich.
• Die Sitze für die Soldaten sind unbequem, unsicher und zu schwach: Soldaten, die mit ihrer Ausrüstung am Körper mehr als 110 Kilo wiegen, dürfen nicht mitfliegen. Ungünstig, denn alleine die „Infanterist der Zukunft”-Ausstattung wiegt 25 Kilo.
• Der Platz ist so knapp, dass eine Infanteriegruppe mit Gepäck für 24 Stunden nur hineinpasst, wenn Sturmgewehre, Panzerfäuste und Gepäck ohne Sicherung auf den Boden gelegt werden.
• Die Anbringung eines Maschinengewehrs für den Bordschützen („Doorgunner”) ist aus Platzgründen “unzweckmäßig”. Wenn der Hubschrauber in einer Kampfzone landet, muss er von anderen Kräften gesichert werden.
• Weil es keine geeigneten Gurte zum Verzurren gibt, ist das das Mitführen schwerer Waffen (Milan-Raketen, Granat-Maschinenwaffe, Stinger-Raketen) nicht möglich.
• Für spezielle Einsatzverfahren, wie sie das KSK anwendet – beispielsweise „Fast Rope“ (abseilen) – wurde der HN90 nicht zugelassen. Seine Möglichkeiten (nur eine Winde, und die zu schwach für mehrere Soldaten unmittelbar nacheinander) sind nicht ausreichend. Auch das Absetzen von Fallschirmspringern mit automatischer Auslösung ist derzeit „grundsätzlich ausgeschlossen”.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
- Posts: 2679
- Joined: 09 Aug 2004, 12:38
Re: Duitsers ontevreden over NH90
Blijkens de deskundigen die worden aangehaald wat grotere problemen die hunner ziens niet zo eenvoudig oplosbaar lijken. Zo te lezen in het Bild artikel hebben zij meer verstand van zaken in deze lijkt me en die beweringen zijn weldegelijk ergens op gebaseerd. Maak ervan wat je wilt, het lijkt mij in ieder geval niet een sensatieverhaal.Maurice wrote:Weer een sensatieverhaal!? Paar kleine probleempjes die mijns inziens eenvoudig oplosbaar lijken.
- Maurice
- Scramble Die-Hard
- Posts: 750
- Joined: 13 Apr 2004, 23:07
- Subscriber Scramble: yes
- Location: Eindhoven, The Netherlands
- Contact:
Re: Duitsers ontevreden over NH90
Ik denk dat je alles in perspectief moet zien. Mijn reactie was gericht op het artikel in de Volkskrant, niet op het artikel in Bild. Ik vraag me af wat de Volkskrant wil bereiken met een flutbericht als dit. Willen ze aangeven dat de heli niet bestand is tegen Duitse zandmannetjes of willen ze stellen dat de heli een slechte aankoop is?
Het geeft geen beeld van de tot standkoming van deze problemen. De problemen reiken niet verder dan wat specificaties die blijkbaar niet aan de wensen/eisen van de klant voldoen. Er staat niet bij of de specificaties door de klant wel juist geformuleerd en opgedragen zijn en of dit dus een fout is van Eurocopter of van de klant.
Bovendien zijn dit geen onoverkomelijke problemen. Een andere vloer en stoelen erin en de problemen zijn opgelost. Er wordt nergens gesproken over structurele- of performance problemen met de NH90. Dus wat wil de Volkskrant nou eigenlijk bereiken met hun stukje tekst? Ohja, Nederland heeft deze heli ook gekocht. Hebben we nu weer een miskoop gedaan? Proberen ze dit te suggereren? Vandaar dat ik stel dat dit een sensatieverhaal is.
Wanneer je het Bild artikel leest, krijg ik nog meer vraagtekens. Vrijwel alles wat er genoemd wordt, gaat over specificaties welke je van te voren bespreekt met de leverancier, danwel na afloop van een testfase evalueert met de maker. Wellicht was dit gewoon een eindrapport van een testfase waarin dit aanbevelingen zijn voor verbetering. Het is nou eenmaal een nieuw toestel dat nog verre van perfect zal zijn maar dat in de loop van de tijd wel kan worden. Nogmaals, bekijk alles in perspectief voordat je jezelf laat misleiden door de media die stelt dat alles weer slecht is... Dit is mijn kijk op het bericht, doe ermee wat je wil
Het geeft geen beeld van de tot standkoming van deze problemen. De problemen reiken niet verder dan wat specificaties die blijkbaar niet aan de wensen/eisen van de klant voldoen. Er staat niet bij of de specificaties door de klant wel juist geformuleerd en opgedragen zijn en of dit dus een fout is van Eurocopter of van de klant.
Bovendien zijn dit geen onoverkomelijke problemen. Een andere vloer en stoelen erin en de problemen zijn opgelost. Er wordt nergens gesproken over structurele- of performance problemen met de NH90. Dus wat wil de Volkskrant nou eigenlijk bereiken met hun stukje tekst? Ohja, Nederland heeft deze heli ook gekocht. Hebben we nu weer een miskoop gedaan? Proberen ze dit te suggereren? Vandaar dat ik stel dat dit een sensatieverhaal is.
Wanneer je het Bild artikel leest, krijg ik nog meer vraagtekens. Vrijwel alles wat er genoemd wordt, gaat over specificaties welke je van te voren bespreekt met de leverancier, danwel na afloop van een testfase evalueert met de maker. Wellicht was dit gewoon een eindrapport van een testfase waarin dit aanbevelingen zijn voor verbetering. Het is nou eenmaal een nieuw toestel dat nog verre van perfect zal zijn maar dat in de loop van de tijd wel kan worden. Nogmaals, bekijk alles in perspectief voordat je jezelf laat misleiden door de media die stelt dat alles weer slecht is... Dit is mijn kijk op het bericht, doe ermee wat je wil