Verkeerde take-off op Amsterdam
Forum rules
- js51672
- Scramble Addict
- Posts: 2279
- Joined: 04 Nov 2002, 08:46
- Type of spotter: ..
- Subscriber Scramble: no more
- Location: EHEH and EHBD area
Verkeerde take-off op Amsterdam
Vliegtuig steeg op vanaf taxibaan SCHIPHOL - Op Schiphol is woensdagavond een toestel van de KLM opgestegen vanaf een taxibaan parallel aan de startbaan in plaats vanaf de startbaan zelf. Dat hebben de luchthaven, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de luchtvaartmaatschappij laten weten. Het vliegtuig vertrok vervolgens zonder problemen „maar niet volgens de procedures”, aldus de drie organisaties donderdag.
Het ging om een Boeing 737 van de KLM die vanaf de Zwanenburgbaan richting het noorden had moeten opstijgen. In plaats daarvan gaf de gezagvoerder op de taxibaan gas en steeg het toestel van daar op. Wat er precies verkeerd is gegaan, is niet duidelijk. De fout werd gemaakt aan het begin van de avond na zonsondergang. Het incident is aangemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het is nog niet bekend of deze organisatie het incident ook daadwerkelijk onder de loep neemt.
De drie betrokken organisaties doen verder geen mededelingen, zo lieten zij donderdag weten.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6015 ... aan__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, toch apart,
mensen lezen NieT!
enkele baan heeft een nummertje! een zebrapad en ........
Toch wel duidelijk de verschillen tussen de banen lijkt mij
Zie ook http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=534724" onclick="window.open(this.href);return false;
Het ging om een Boeing 737 van de KLM die vanaf de Zwanenburgbaan richting het noorden had moeten opstijgen. In plaats daarvan gaf de gezagvoerder op de taxibaan gas en steeg het toestel van daar op. Wat er precies verkeerd is gegaan, is niet duidelijk. De fout werd gemaakt aan het begin van de avond na zonsondergang. Het incident is aangemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het is nog niet bekend of deze organisatie het incident ook daadwerkelijk onder de loep neemt.
De drie betrokken organisaties doen verder geen mededelingen, zo lieten zij donderdag weten.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6015 ... aan__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, toch apart,
mensen lezen NieT!
enkele baan heeft een nummertje! een zebrapad en ........
Toch wel duidelijk de verschillen tussen de banen lijkt mij
Zie ook http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=534724" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by js51672 on 11 Feb 2010, 21:45, edited 1 time in total.
- canberra
- Scramble Addict
- Posts: 1710
- Joined: 01 Dec 2004, 16:57
- Type of spotter: not too bad
- Location: The Hague
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Maybe Piet for a quick Scramble to intercept that Iberia A320
/Michael
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 848
- Joined: 08 Mar 2005, 19:23
- Subscriber Scramble: DG AIR
- Location: Nieuw - Vennep
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Dat verwacht je toch niet van de KLM op zijn eigen thuisbasis. Geluk dat er niets op zijn weg was.
gr.
Ger
gr.
Ger
- skycruiser
- Scramble Addict
- Posts: 1957
- Joined: 19 Mar 2005, 21:46
- Subscriber Scramble: skycruiser
- Location: AMS
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Jeetje, wat dom zeg! Gelukkig is het goed gegaan. Wat als er verkeer op taxibaan C of D reed richting de Polderbaan ging,... via -Y1-...
Dan had het zomaar verkeerd kunnen gaan op een 'verkeerd moment'.
Grt,
Eric
Dan had het zomaar verkeerd kunnen gaan op een 'verkeerd moment'.
Én dat ze het maar wel degelijk goed onder de loep nemen... Dit is een kwalijke zaak, zeker op je thuisbasis.js51672 wrote:Het incident is aangemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het is nog niet bekend of deze organisatie het incident ook daadwerkelijk onder de loep neemt.
Grt,
Eric
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Mwoa, toen ik vroeger flight sims speelde steeg ik ook altijd op vanaf de taxibaan. Geen zin om helemaal naar die runway te taxiën...
Greetz,
Patrick
Patrick
- nuckleuz
- Scramble Addict
- Posts: 1515
- Joined: 07 Feb 2005, 19:16
- Type of spotter: None
- Subscriber Scramble: No
- Location: Alphen aan den Rijn
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Zag de toren ook niet dat het vliegtuig niet op de baan stond toen hij een take off clearance kreeg?
Grt, Erik
Grt, Erik
- skycruiser
- Scramble Addict
- Posts: 1957
- Joined: 19 Mar 2005, 21:46
- Subscriber Scramble: skycruiser
- Location: AMS
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Ja dat heb ik ook wel eens gedaan toendertijdSquAdmin wrote:Mwoa, toen ik vroeger flight sims speelde steeg ik ook altijd op vanaf de taxibaan. Geen zin om helemaal naar die runway te taxiën...
Maar deze heren (2 piloten notabene!) die beide niet opletten.... ze hebben met vele levens gespeeld gisteravond en dat moet denk ik toch z'n consequenties gaan krijgen. Als men bij KLM blijkbaar niet oplet in de cockpit,... vliegt men in de toekomst toch liever met een ander zou je zeggen
Overigens denk ik dat de KL1933 naar GVA (PH-BXM) of KL1093 naar MAN (PH-BTD) de meeste kans maken hier... voor de rest zie ik weinig B737's die rond die tijd van de 18C zouden moeten zijn vertrokken (kort na zonsondergang).
Vanaf 18:30 uur was woensdagavond de 36L weer in gebruik
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
3 dingen:
Ik lees in dat stuk van de T. dat de Onderzzoeksraad al bezig is met een onderzoek.
Ik kan nergens iets vinden of er wel een clearance voor vertrek is gegeven door de toren, dus om die in de schoenen te schuiven dat ze beter hadden moeten opletten bij het geven van de clearance... (zonder clearance opstijgen zou het wel nog erger maken trouwens, maar PvV en vrienden zullen dat wel uitzoeken)
En over flightsimulator: tja, wie is daarmee niet een WTC toren in New York ingevlogen, maakt dat ons allemaal OBL fans?
Ik lees in dat stuk van de T. dat de Onderzzoeksraad al bezig is met een onderzoek.
Ik kan nergens iets vinden of er wel een clearance voor vertrek is gegeven door de toren, dus om die in de schoenen te schuiven dat ze beter hadden moeten opletten bij het geven van de clearance... (zonder clearance opstijgen zou het wel nog erger maken trouwens, maar PvV en vrienden zullen dat wel uitzoeken)
En over flightsimulator: tja, wie is daarmee niet een WTC toren in New York ingevlogen, maakt dat ons allemaal OBL fans?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Hans
- Scramble Master
- Posts: 4047
- Joined: 24 Aug 2002, 11:07
- Type of spotter: S5 - Military & Civil
- Subscriber Scramble: Yep
- Location: The Net
- Contact:
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
wil op zich niets suggereren.... maar op dit message board zitten een aantal personen van die verkeersleiding... en als die toevallig net net hier aan het browsen waren, kan ik me voorstellen dat ze enigszins afgeleid waren
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Hans wrote:wil op zich niets suggereren.... maar op dit message board zitten een aantal personen van die verkeersleiding... en als die toevallig net net hier aan het browsen waren, kan ik me voorstellen dat ze enigszins afgeleid waren
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Een korte, maar wel serieuze reactie: het valt me tegen hoeveel mensen er weer met een oordeel klaar staan. Vraag jezelf eens af hoe belangrijk een vlieger het vindt om niet op de verkeerde plek in take-off te gaan (of een verkeersleider, dat zoiets niet gebeurt). Vraag je dan af of er misschien factoren zouden bestaan waardoor een ogenschijnlijke blunder wellicht door iedereen gemaakt kan worden. Het feit dat je zulke factoren, als leek, niet kent wil niet zeggen dat ze niet bestaan. Dàt hoort de insteek van een onderzoek te zijn, en de uitslag daarvan horen we af te wachten.
Verder dank voor je benadering.
Erik
Ik, het is niet eens in me opgekomen.aviodromefriend wrote: tja, wie is daarmee niet een WTC toren in New York ingevlogen
Verder dank voor je benadering.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Doet me denken aan die SQ machine in TPE, al was dat wel een r/w. Human factors, onderschat ze niet. maar ik denk dat de vliegers op nonactief zijn gesteld, en wellicht nog wel de OM achter zich aan krijgen. Laten we afwachten.
[size=80][b][i][ Post made via Mobile Device ][/i][/b][/size]
[size=80][b][i][ Post made via Mobile Device ][/i][/b][/size]
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Wow, wat heeft iedereen zijn woordje al weer snel klaar...
Groeten Martijn
Groeten Martijn
*just doing my thing*
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Ik ben zover het gaat ATC aan het terug lezen. KL1093 denk ik niet. Die gaat gewoon via Departure weg.
- skycruiser
- Scramble Addict
- Posts: 1957
- Joined: 19 Mar 2005, 21:46
- Subscriber Scramble: skycruiser
- Location: AMS
Re: Verkeerde take-off op Amsterdam
Hoi Erik,Key wrote:Een korte, maar wel serieuze reactie: het valt me tegen hoeveel mensen er weer met een oordeel klaar staan.
ja daar heb je gelijk in. Ik zelf kan er niet helemaal bijkomen momenteel, de situatie voorstellend. Ik vind dit eigenlijk wel een heel kwalijke zaak, vandaar misschien mijn reactie. We hebben het over 2 piloten op de thuisbasis die beiden niks door hadden. Vanzelfsprekend wachten we het onderzoek af. Begrijpelijk dat je momenteel even geen verdere uitspraken gaat/kan doen overigens...
Overigens elders genoemd; een vroege takeoff klaring en daaropvolgend een 'rolling takeoff' met tevroeg naar rechts gedraaid de taxibaan op ipv 36C. Ook een mogelijkheid inderdaad...
Grt,
Eric