Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
Forum rules
- frank kramer
- Scramble Master
- Posts: 4659
- Joined: 28 Jun 2003, 21:58
- Subscriber Scramble: frank kramer
- Location: het kan in Almere
Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
Bericht op radio en website van Omroep Flevoland:
"Aviodrome zit in zwaar weer 13-01-2010
Het luchtvaartmuseum Aviodrome in Lelystad zit in zwaar weer. Twee directeuren moeten het veld ruimen en de stichting moet grondig gereorganiseerd worden. Het museum staat er financieel niet goed voor en een faillissement dreigt. Dat melden diverse bronnen.
De problemen zijn terug te voeren op de fusie van het Aviodrome met DDA Classic Airlines, een organisatie die zich ook bezighoudt met de promotie van de historische luchtvaart. De samenwerking verloopt alles behalve soepel.
Een woordvoerder van het Aviodrome laat weten binnen een week met mededelingen te komen."
"Aviodrome zit in zwaar weer 13-01-2010
Het luchtvaartmuseum Aviodrome in Lelystad zit in zwaar weer. Twee directeuren moeten het veld ruimen en de stichting moet grondig gereorganiseerd worden. Het museum staat er financieel niet goed voor en een faillissement dreigt. Dat melden diverse bronnen.
De problemen zijn terug te voeren op de fusie van het Aviodrome met DDA Classic Airlines, een organisatie die zich ook bezighoudt met de promotie van de historische luchtvaart. De samenwerking verloopt alles behalve soepel.
Een woordvoerder van het Aviodrome laat weten binnen een week met mededelingen te komen."
Frank Kramer
Always going forward... still can't find reverse!
Always going forward... still can't find reverse!
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
AFAIK kent het park momenteel drie directeuren, Arno vd Holst, Anne-Cor Groeneveld en nog een die door het duo Hartman/Nijhuis daarboven is geparachuteerd om de ruzies tussen beiden in toom te houden/beslechten. Benieuwd welke twee het veld zouden moeten ruimen. I don't take bets.
Overigens zou het park in 2008 voor het eerst zwarte cijfers hebben geschreven, en dan is er in het begin van 2010 ineens sprake van een faillissement? (De keren dat ik er in 2009 was had ik het nog niet eerder zo druk gezien). Wie speelt hier de rol van Pieter Lakeman?
Overigens zou het park in 2008 voor het eerst zwarte cijfers hebben geschreven, en dan is er in het begin van 2010 ineens sprake van een faillissement? (De keren dat ik er in 2009 was had ik het nog niet eerder zo druk gezien). Wie speelt hier de rol van Pieter Lakeman?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Thijs
- Scramble Master
- Posts: 5085
- Joined: 10 Feb 2003, 13:42
- Subscriber Scramble: Thijs
- Location: West Intercourse Island
- Contact:
Re: Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
Waar gaat het meningsverschil eigenlijk over?
Assume makes an ASS of U and ME.
- frank kramer
- Scramble Master
- Posts: 4659
- Joined: 28 Jun 2003, 21:58
- Subscriber Scramble: frank kramer
- Location: het kan in Almere
Re: Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
Volgens het radiobericht op Omroep Flevoland (te beluisteren via hun website) is Anne Cor Groeneveld per 1 januari opgestapt en zou het vertrek van Arno van der Holst "nog slechts een formaliteit zijn". Ik ben de naam van de meneer van de KLM die algemeen directeur was geworden (en nog steeds is) effe kwijt en ik kan hier niet terugluisteren.
Conflict zou onder meer gaan over het feit dat geldschieter KLM beide clubs tot een "shotgun marriage" heeft gedwongen om besparingen en efficiency-voordeel te bereiken; door de verschillen van inzichten tussen de (vertegenwoordigers van) beide organisaties was hier -tot chagrijn van de KLM- nog niets van terechtgekomen. Deze of volgende week is er naar ik hoorde op Omroep Flevoland overleg tussen Aviodrome, gemeente Lelystad en de Provincie. Aviodrome verwacht zelf volgende week mededelingen te doen over een reorganisatie.
Conflict zou onder meer gaan over het feit dat geldschieter KLM beide clubs tot een "shotgun marriage" heeft gedwongen om besparingen en efficiency-voordeel te bereiken; door de verschillen van inzichten tussen de (vertegenwoordigers van) beide organisaties was hier -tot chagrijn van de KLM- nog niets van terechtgekomen. Deze of volgende week is er naar ik hoorde op Omroep Flevoland overleg tussen Aviodrome, gemeente Lelystad en de Provincie. Aviodrome verwacht zelf volgende week mededelingen te doen over een reorganisatie.
Frank Kramer
Always going forward... still can't find reverse!
Always going forward... still can't find reverse!
- marcel32us
- Scramble Die-Hard
- Posts: 999
- Joined: 10 Feb 2005, 11:50
- Type of spotter: Alles wat vliegt, als er maar een motor aan zit.
- Subscriber Scramble: marcel32us
- Location: Nieuwegein
- Contact:
Re: Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
Effe googelen en je weet 't: Jan Schaatsbergen is de algemeen directeur (hoewel ik het vond in een bericht van augustus 2008, dus ik weet niet hoe actueel het is).
Ik was er toevallig vorige week voor het eerst binnen en ik moet zeggen dat het best aardig is, maar dat ik de pretenties wel overschat vindt. Dit is IMHO geen "Luchtvaart-themapark" maar gewoon een vliegtuigjesmuseum met een veel te hoge toegangsprijs.
Anyhow, ik hoop dat het wel overeind blijft om de luchtvaarthistorie te dienen.
Marcel
Ik was er toevallig vorige week voor het eerst binnen en ik moet zeggen dat het best aardig is, maar dat ik de pretenties wel overschat vindt. Dit is IMHO geen "Luchtvaart-themapark" maar gewoon een vliegtuigjesmuseum met een veel te hoge toegangsprijs.
Anyhow, ik hoop dat het wel overeind blijft om de luchtvaarthistorie te dienen.
Marcel
Re: Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
Ik kan niet veel kwijt,
maar het door omroep flevoland geschetste beeld is niet kompleet.
maar het door omroep flevoland geschetste beeld is niet kompleet.
- frank kramer
- Scramble Master
- Posts: 4659
- Joined: 28 Jun 2003, 21:58
- Subscriber Scramble: frank kramer
- Location: het kan in Almere
Re: Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
Dat heb ik ook niet beweerd; daar hebben ze (OF) wel vaker last van namelijkLars wrote:het door omroep flevoland geschetste beeld is niet kompleet.
Hoop alleen dat de boel niet "down the drain" gaat. En ik niet alleen: in een poll op de website van OF geeft tot nu toe ruim 80% van de (440+) deelnemers aan dat de Aviodrome moet blijven.
En ja, 't was Schaatsbergen. Hoe kun je het in deze barre dagen vergeten...
Frank Kramer
Always going forward... still can't find reverse!
Always going forward... still can't find reverse!
Re: Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
Dat is vrij simpel dan. Als die mensen echt vinden dat het ´moet´ blijven, dan ´moeten´ ze maar elke dag naar het Aviodrome gaan. Dat zal vast meer helpen dan een poll op internet invullen....frank kramer wrote:En ik niet alleen: in een poll op de website van OF geeft tot nu toe ruim 80% van de (440+) deelnemers aan dat de Aviodrome moet blijven.
Erwin
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22206
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
Op http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/66 ... zwaar-weer" onclick="window.open(this.href);return false; staat een korte tekst.
Klikken op
http://www.omroepflevoland.nl/CustomerC ... 3_WFiles_1" onclick="window.open(this.href);return false; doet een radiobijdrage van 1 minuut 39 seconden starten.
Klikken op
http://www.omroepflevoland.nl/CustomerC ... 3_WFiles_1" onclick="window.open(this.href);return false; doet een radiobijdrage van 1 minuut 39 seconden starten.
Last edited by Stratofreighter on 13 Jan 2010, 18:13, edited 1 time in total.
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
Misschien een raar idee maar als het zo 'zwaar' is bij het Aviodrome; waarom word er dan nog zoveel geld in een weg-roestende DC-8 gestoken ??
Dan lijkt mij dat die besteding veel nuttiger kan worden besteed (IMHO)
Dan lijkt mij dat die besteding veel nuttiger kan worden besteed (IMHO)
Groeten,
Ron
Ron
- phkza
- Scramble Addict
- Posts: 2260
- Joined: 21 Nov 2005, 22:38
- Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!
Re: Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
Groeneveld is met pensioen bij de DDA, dus kan me voorstellen dat hij daarom ook weg is bij Aviodrome.
Ik vraag me trouwens af hoe Soesterberg draait, die doen in principe veel dingen hetzelfde als Aviodrome, alleen dan met militaire vliegtuigen. Zou doodzonde zijn als Aviodrome niet meer zou bestaan, alleen maar door de gedwongen fusie met de DDA...
Ik vraag me trouwens af hoe Soesterberg draait, die doen in principe veel dingen hetzelfde als Aviodrome, alleen dan met militaire vliegtuigen. Zou doodzonde zijn als Aviodrome niet meer zou bestaan, alleen maar door de gedwongen fusie met de DDA...
- Arjan
- Scramble Master
- Posts: 2730
- Joined: 20 Sep 2002, 22:51
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: Arjan
- Location: Den Haag
Re: Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
Het MLM is natuurlijk een onderdeel van de overheid. Kortom die redden het nog wel even
Scramble member since 1990
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
@Thijs: botsende ego's, van hoog tot laag.
In de tussentijd heeft de DDA op Schiphol een financieel probleem gekregen, doordat de huur van de hangaar niet meer was op te brengen, waardoor ze daar eigenlijk wel weg moesten. VRAAG: Waarheen? Lelystad dus. Binnen de DDA heeft dit besluit een hoop kwaad bloed gezet bij de mensen op de werkvloer, die perse op Schiphol wilden blijven, en vervolgens geen mogelijkheid onbenut hebben gelaten Aviodrome zwart te maken. (Tijdens een Fly-in waar een DDA stand aanwezig was, wijzend op NC39165: "Nee mevrouw, dat is geen DC-2, de DC-2 staat in die hangaar aan de overkant. Dat is de DC-2 want die is van de DDA geweest"). Onder de oksels was deze omstandigheid een fantastisch dwangmiddel tegen Groeneveld zijn club om de verhuizing af te dwingen, waarna Schiphol extra hangaarruimte zou krijgen.
Groeneveld heeft dus blijkbaar inmiddels het veld geruimd. Weet niet of je daar zo treurig om moet zijn. Ik heb meerdere keren verhalen gehoord dat hij via zijn contacten bij de RLD en diens opvolgers clubs die met historische vliegtuigen wilden gaan vliegen heeft dwarsgezeten als die niet precies hetzelfde zouden worden opgezet als de DDA. Het zou de Nederlandse luchtvaart een aantal interessante toestellen hebben gekost (in het geruchtencircuit wijzen verschillende vingers ook naar hem als de kwade genius die ervoor heeft gezorgd dat N749NL dit jaar niet heeft gevlogen).
@ Hurricane: het geld voor de DC-8 is gelabeld dat het alleen voor de DC-8 mag worden gebruikt door de subsidiegevers. Hier horen ook fondsen bij, die daar strikt op toezien. Dat geld voor iets anders gebruiken zou een gigantisch financieel probleem creëren omdat dan het bedrag van die fondsen op korte termijn terug moet met waarschijnlijk rente en een boete er overheen.
@phkza: Soesterberg gaat in ieder geval niet groots zichzelf als themapark profileren, ook na de verhuizing naar de oude vliegbasis blijft het museum heten. AFAIK zijn er geen vliegtuigen in Soesterberg die luchtwaardig zijn. MLM is gratis en statefunded. Zijn toch wel een aantal verschillen...
In eerste instantie (jaar of twee geleden) was het verhaal dat KLM en Schiphol zich zorgen maakten over het gevaar dat als je twee clubjes had uiteindelijk als een aantal rikketikjes het zou gaan begeven (geef toe, uiteindelijk is dat ons aller lot) kennis niet voor toekomstige generaties kon worden aangewend. Door een club te hebben zou dat worden ondervangen. Hoe ze dit hadden bedacht: geen idee.frank kramer wrote:Volgens het radiobericht op Omroep Flevoland (te beluisteren via hun website) is Anne Cor Groeneveld per 1 januari opgestapt en zou het vertrek van Arno van der Holst "nog slechts een formaliteit zijn". Ik ben de naam van de meneer van de KLM die algemeen directeur was geworden (en nog steeds is) effe kwijt en ik kan hier niet terugluisteren.
Conflict zou onder meer gaan over het feit dat geldschieter KLM beide clubs tot een "shotgun marriage" heeft gedwongen om besparingen en efficiency-voordeel te bereiken; door de verschillen van inzichten tussen de (vertegenwoordigers van) beide organisaties was hier -tot chagrijn van de KLM- nog niets van terechtgekomen.
In de tussentijd heeft de DDA op Schiphol een financieel probleem gekregen, doordat de huur van de hangaar niet meer was op te brengen, waardoor ze daar eigenlijk wel weg moesten. VRAAG: Waarheen? Lelystad dus. Binnen de DDA heeft dit besluit een hoop kwaad bloed gezet bij de mensen op de werkvloer, die perse op Schiphol wilden blijven, en vervolgens geen mogelijkheid onbenut hebben gelaten Aviodrome zwart te maken. (Tijdens een Fly-in waar een DDA stand aanwezig was, wijzend op NC39165: "Nee mevrouw, dat is geen DC-2, de DC-2 staat in die hangaar aan de overkant. Dat is de DC-2 want die is van de DDA geweest"). Onder de oksels was deze omstandigheid een fantastisch dwangmiddel tegen Groeneveld zijn club om de verhuizing af te dwingen, waarna Schiphol extra hangaarruimte zou krijgen.
Groeneveld heeft dus blijkbaar inmiddels het veld geruimd. Weet niet of je daar zo treurig om moet zijn. Ik heb meerdere keren verhalen gehoord dat hij via zijn contacten bij de RLD en diens opvolgers clubs die met historische vliegtuigen wilden gaan vliegen heeft dwarsgezeten als die niet precies hetzelfde zouden worden opgezet als de DDA. Het zou de Nederlandse luchtvaart een aantal interessante toestellen hebben gekost (in het geruchtencircuit wijzen verschillende vingers ook naar hem als de kwade genius die ervoor heeft gezorgd dat N749NL dit jaar niet heeft gevlogen).
@ Hurricane: het geld voor de DC-8 is gelabeld dat het alleen voor de DC-8 mag worden gebruikt door de subsidiegevers. Hier horen ook fondsen bij, die daar strikt op toezien. Dat geld voor iets anders gebruiken zou een gigantisch financieel probleem creëren omdat dan het bedrag van die fondsen op korte termijn terug moet met waarschijnlijk rente en een boete er overheen.
@phkza: Soesterberg gaat in ieder geval niet groots zichzelf als themapark profileren, ook na de verhuizing naar de oude vliegbasis blijft het museum heten. AFAIK zijn er geen vliegtuigen in Soesterberg die luchtwaardig zijn. MLM is gratis en statefunded. Zijn toch wel een aantal verschillen...
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
@aviodromefriend.
wat een onzin.
wat een onzin.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Omroep Flevoland: Aviodrome in zwaar weer
Bronnen: eigen waarneming (de uitspraak over de DC-2) en verschillende medewerkers van AviodromeLars wrote:@aviodromefriend.
wat een onzin.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009