EC-001 AS550 as aircargo at EHAM
Forum rules
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble. |
- Polleke_NL
- Scramble Addict
- Posts: 1896
- Joined: 06 Apr 2004, 10:35
- Type of spotter: photography (military only)
- Subscriber Scramble: Ruud van Haaster
- Location: EHAM
- Contact:
Re: EHAM 22-11-2009 MIL
Does anyone know if she's still in front of Vracht 3, and visible from outside th efence?
Ruud
Re: EHAM 22-11-2009 MIL
Robert, Erwin ,Rabbit,ehusmann wrote:Ik denk niet dat we daar het c/n voor nodig hebben. Die showcode is nog duidelijk zichtbaar en die is duidelijk nog van de Le Bourget show. Tenzij ze de deur én de boom hebben gewisseld kan je er wel vanuitgaan dat het dezelfde kist is als op Le Bourget. Waar de twijfel van AK01 vandaan komt is mij een raadsel.
Verder geeft PH-JVV ook nog een hint, in het artikel dat hij quote staat dat de kist naar India is geweest voor testen tbv het Indiase leger. Het lijkt er dus sterk op dat deze kist gewoon een zogenaamde technology demonstrator is en nu weer terugkomt uit India (of wordt verscheept naar een volgende klant).
Erwin
Nog een keer in het Nederlands, de EC-001, TC-001 ,TC-002 ,TC-003 werden vorig jaar allemaal op één dag op Changi waargenomen, allen in het zelfde kleurenschema, de TC's zonder Eurocopterlogo, maar wellicht is dat er voor demo/parijs doeleinden opgespoten.
De EC-001 is ex Singapore AF, wellicht de TC-001/ 003 ook.
Ik weet ook wel dat EC-*** Spaanse testregistraties zijn, maar dan is het toch nog niet zeker dat elke code met EC gelijk een Spaanse is, stel dat Turkije ook drie cijfers na TC- als testregistraties zou hebben, dan zouden er dus in Singapore drie met een Turkse testregie rondvliegen, en één met een Spaanse..... Een ander voorbeeld, de Chinese politie vliegt met G- en dan vijf cijfers, in Engeland zijn de testresgistraites ook G met 5 cijfers (en een streepje ertussen) die Chinees is toch ook geen Engelse kist?
Ik wil alleen maar aangeven dat het zou kunnen zijn dat dit GEEN Spaanse regie is, maar een ander land..............
Als je op http://jetphotos.net/showphotos.php?off ... ||||||||||
de TC's bekijkt lijken ze toch wel veel op de kist van Schiphol.
In de Scramble database zie je dat er een hoop te koop stonden, allemaal in Singapore, en dat de 2310 nu dus EC-001 is geworden. Wellicht de andere TC-
201 AS550C-2 2501 Seletar West C std For sale 19oct2006
202 AS550C-2 2712 Seletar West C std For sale 19oct2006
204 AS550C-2 2563 Seletar West C std For sale 19oct2006
206 AS550C-2 2578 Seletar West C std For sale 19oct2006
207 AS550C-2 2583 Seletar West C std For sale 19oct2006
208 AS550C-2 2602 Seletar West C std For sale 19oct2006
209 AS550C-2 2310 Seletar West C std For sale 19oct2006
Als laatste, ik wil niet zeggen dat het GEEN Spaanse test regie is, ik wil alleen aangeven dat het een in Singapore gerenoveerde heli is, hij is op Parijs en schijnbaar in india geweest voor demo's, in Spanje is hij nog nooit gezien . Trek uw conclusies.
Mvgr Pieter,
Last edited by AK01 on 23 Nov 2009, 12:49, edited 1 time in total.
- Piet Luijken
- Moderator
- Posts: 3954
- Joined: 27 Dec 2003, 14:19
- Subscriber Scramble: Piet Luijken
- Location: Amstelveen
Re: EHAM 22-11-2009 MIL
Staat EC niet gewoon voor EuroCopter? Of is dat wel heel toevallig...
Als ze gaan vliegen, schuiven ze gewoon een franse test regi achter het raam.
Als ze gaan vliegen, schuiven ze gewoon een franse test regi achter het raam.
Greetings,
Piet Luijken
Scramble Editor
Piet Luijken
Scramble Editor
Re: EHAM 22-11-2009 MIL
Piet,Piet Luijken wrote:Staat EC niet gewoon voor EuroCopter? Of is dat wel heel toevallig...
Als ze gaan vliegen, schuiven ze gewoon een franse test regi achter het raam.
Was ook en beetje mijn idee, maar de andere krijg ik nog niet overtuigd
Ik probeer alleen maar een kritische noot te maken bij het Spaanse gedeelte, ook ik heb geen hard bewijs.
Pieter
- Rabbit
- Scramble Addict
- Posts: 1224
- Joined: 24 Oct 2007, 09:16
- Subscriber Scramble: Hensie
- Location: Utrecht
Re: EHAM 22-11-2009 MIL
En Piet, waarom zouden ze niet gewoon met een Spaanse test-regi kunnen vliegen dan?
Zoals je weet zit EADS ook gewoon in Spanje.... Dus is die Spaanse regi niet zo heel vreemd dunkt me?
Zoals je weet zit EADS ook gewoon in Spanje.... Dus is die Spaanse regi niet zo heel vreemd dunkt me?
Cheers,
Jeroen
Jeroen
Re: EHAM 22-11-2009 MIL
Beste Pieter,
Wat je hierboven aangeeft is waarschijnlijk nog de waarheid ook. Die TC-xxx regies zijn waarschijnlijk ook gewoon Turkse testregistraties. Wat is er zo moeilijk aan om dit te accepteren? Het is opvallender als er ergens een land rondvliegt met militaire kisten die ´toevallig´ registraties gebruikt die erg lijken op Spaanse en Turkse testregistraties en dat de ´Spaanse´ dan ook nog eens, heel toevallig, voor Eurocopter daadwerkelijk een demo bak blijkt te zijn....
Een aantal kisten worden buiten dienst gesteld door de eerste eigenaar, worden op de één of andere manier verkocht aan de fabriek en worden door die fabriek daarna gebruikt als demonstratie kist (in elk geval de EC-001). Om rond te kunnen vliegen MOETEN ze ergens geregistreerd worden. Eurocopter is geen militaire instantie en kan dus NIET een militaire registratie erop plakken. Ze hebben ook niet een eigen serialsysteem, dus EC dat voor Eurocopter staat kunnen we ook wel afschrijven. Het is een test kist, vliegt (mogelijk) vanuit Spanje en krijgt dus een Spaanse testregistratie.... Geef svp aan welk deel in dit betoog onwerkelijk voor je klinkt.
Overigens heeft Eurocopter ook een overeenkomst met TAI om in Turkije kisten te bouwen, dus als die andere kisten naar Turkije zouden gaan is ook een Turkse testregistratie niet zo moeilijk voor te stellen. Daarnaast heb je het erover dat ze in Singapore dan met Spaanse en Turkse regies rond zouden vliegen.... wie heeft ze zien vliegen dan? Ik denk eerder dat ze op Changi klaar stonden om verscheept te worden, al met hun nieuwe registraties....
Alle andere verhalen die ik tot dusverre heb gelezen klinken onwaarschijnlijker en zijn m.i. meer gebaseerd op de WENS van mensen om een hele vette bak uit één of ander blotenvoetenland aan te treffen, dan dat het echt zo is.
Erwin
P.S. wel heel erg bedankt voor de info dat het een ex-Singaporese kist is, dat was bij mij nog niet bekend.
Wat je hierboven aangeeft is waarschijnlijk nog de waarheid ook. Die TC-xxx regies zijn waarschijnlijk ook gewoon Turkse testregistraties. Wat is er zo moeilijk aan om dit te accepteren? Het is opvallender als er ergens een land rondvliegt met militaire kisten die ´toevallig´ registraties gebruikt die erg lijken op Spaanse en Turkse testregistraties en dat de ´Spaanse´ dan ook nog eens, heel toevallig, voor Eurocopter daadwerkelijk een demo bak blijkt te zijn....
Een aantal kisten worden buiten dienst gesteld door de eerste eigenaar, worden op de één of andere manier verkocht aan de fabriek en worden door die fabriek daarna gebruikt als demonstratie kist (in elk geval de EC-001). Om rond te kunnen vliegen MOETEN ze ergens geregistreerd worden. Eurocopter is geen militaire instantie en kan dus NIET een militaire registratie erop plakken. Ze hebben ook niet een eigen serialsysteem, dus EC dat voor Eurocopter staat kunnen we ook wel afschrijven. Het is een test kist, vliegt (mogelijk) vanuit Spanje en krijgt dus een Spaanse testregistratie.... Geef svp aan welk deel in dit betoog onwerkelijk voor je klinkt.
Overigens heeft Eurocopter ook een overeenkomst met TAI om in Turkije kisten te bouwen, dus als die andere kisten naar Turkije zouden gaan is ook een Turkse testregistratie niet zo moeilijk voor te stellen. Daarnaast heb je het erover dat ze in Singapore dan met Spaanse en Turkse regies rond zouden vliegen.... wie heeft ze zien vliegen dan? Ik denk eerder dat ze op Changi klaar stonden om verscheept te worden, al met hun nieuwe registraties....
Alle andere verhalen die ik tot dusverre heb gelezen klinken onwaarschijnlijker en zijn m.i. meer gebaseerd op de WENS van mensen om een hele vette bak uit één of ander blotenvoetenland aan te treffen, dan dat het echt zo is.
Erwin
P.S. wel heel erg bedankt voor de info dat het een ex-Singaporese kist is, dat was bij mij nog niet bekend.
Re: EHAM 22-11-2009 MIL
Erwin,
De tijd zal het (wellicht) leren.
Dat TC- gedeelte, ik betwijfel dat ten zeerste maar heb ook geen hard bewijs, denk je dan dat ze militair in Turkije gaan vliegen, of staan ze op TAI, en verkoopt die ze elders in de wereld?
Dat zou voor zover mij bekend de eerste export van TAI Eurocopter worden.
Het lijkt me ook vreemd dat Europcopter Singapore ze gaat refrubishen, dan naar Turkije verscheept, en dat TAI ze dan weer naar een ander land verkoopt. Moet makkelijker kunnen.
Vwb je opmerking over de vette kist, ik ben niet naar Parijs geweest, sterker nog, ik rij er niet eens voor naar Schiphol dus bij mij zal hij waarschijnlijk nooit in m'n logboek komen te staan.
Mvgr Pieter,
De tijd zal het (wellicht) leren.
Dat TC- gedeelte, ik betwijfel dat ten zeerste maar heb ook geen hard bewijs, denk je dan dat ze militair in Turkije gaan vliegen, of staan ze op TAI, en verkoopt die ze elders in de wereld?
Dat zou voor zover mij bekend de eerste export van TAI Eurocopter worden.
Het lijkt me ook vreemd dat Europcopter Singapore ze gaat refrubishen, dan naar Turkije verscheept, en dat TAI ze dan weer naar een ander land verkoopt. Moet makkelijker kunnen.
Harde uitspraak, ik zeg niet dat het een registratie is, ik denk dat het een code is.ehusmann wrote:Beste Pieter,
Dus EC dat voor Eurocopter staat kunnen we ook wel afschrijven.
Vwb je opmerking over de vette kist, ik ben niet naar Parijs geweest, sterker nog, ik rij er niet eens voor naar Schiphol dus bij mij zal hij waarschijnlijk nooit in m'n logboek komen te staan.
Mvgr Pieter,
-
- Scramble Addict
- Posts: 1118
- Joined: 13 Mar 2006, 16:43
- Type of spotter: S3
- Subscriber Scramble: Numbercruncher
- Location: AMS/EHAM
Re: EHAM 22-11-2009 MIL
Phew, misschien beter om hier een apart (smalltalk) subject van te maken?
Voor wat betreft de speculatie over het nummertje 'EC-001' (of misschien is het wel 'EC-OOI'???), ik vind het allemaal heel mooi klinken, maar vooralsnog is er niets bekend over andere serialsystemen dan het Spaanse civiele register (overigens tijdelijke registraties, en geen testregistraties zoals ik vanmorgen typte). Voor mij is-ie al 5 maanden geleden de database ingegaan als Ecureuil/Squirrel/Fennec/EC-130 met constructienummertje 2310. Overigens (toch nog even speculeren) las ik toendertijd wel dat het een ex-Saudi (maar bleek dus Singapore) was die voor Gambia (maar dat zal ik me ongetwijfeld ook verkeerd herinneren) bestemd was, dus misschien is dat het landje wel... Ik zal eens kijken of ik de berichten uit die tijd nog terug kan vinden.
Ik had vanmorgen 5 nieuwe bizjets op Oost (oh =censored=, geen mil)
Grtz,
Rw
Voor wat betreft de speculatie over het nummertje 'EC-001' (of misschien is het wel 'EC-OOI'???), ik vind het allemaal heel mooi klinken, maar vooralsnog is er niets bekend over andere serialsystemen dan het Spaanse civiele register (overigens tijdelijke registraties, en geen testregistraties zoals ik vanmorgen typte). Voor mij is-ie al 5 maanden geleden de database ingegaan als Ecureuil/Squirrel/Fennec/EC-130 met constructienummertje 2310. Overigens (toch nog even speculeren) las ik toendertijd wel dat het een ex-Saudi (maar bleek dus Singapore) was die voor Gambia (maar dat zal ik me ongetwijfeld ook verkeerd herinneren) bestemd was, dus misschien is dat het landje wel... Ik zal eens kijken of ik de berichten uit die tijd nog terug kan vinden.
Ik had vanmorgen 5 nieuwe bizjets op Oost (oh =censored=, geen mil)
Grtz,
Rw
"In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."
Douglas Adams
Douglas Adams
Re: EHAM 22-11-2009 MIL
Nee, heel simpel, ik denk dat Eurocopter ze heeft over genomen als deel van een grotere deal (nieuwe kisten voor Singapore?) en dat ze een tijdelijke regie nodig hebben voor ze ergens anders kunnen vliegen. Als je de onderschriften leest zie je dat ze blijkbaar bij een afdeling van Eurocopter staan in Singapore. Omdat ze dan al geen eigendom van Singapore meer zijn, kunnen ze niet meer met de registraties van Singapore vliegen. Omdat ze waarschijnlijk ook nog niet zijn aangenomen door de nieuwe eigenaar, kunnen ze die registraties ook nog niet dragen. Dan is er dus een tussen oplossing nodig en dat zijn (tijdelijke) testregistraties van Eurocopter. In dit geval blijkbaar Turkse, waarom die handiger zijn weet ik ook niet. De Spanjaard zal wel Spaans zijn omdat die langer rondvliegt, dat is inmiddels al wel duidelijk.AK01 wrote:Erwin,
De tijd zal het (wellicht) leren.
Dat TC- gedeelte, ik betwijfel dat ten zeerste maar heb ook geen hard bewijs, denk je dan dat ze militair in Turkije gaan vliegen, of staan ze op TAI, en verkoopt die ze elders in de wereld?
Dat zou voor zover mij bekend de eerste export van TAI Eurocopter worden.
Het lijkt me ook vreemd dat Europcopter Singapore ze gaat refrubishen, dan naar Turkije verscheept, en dat TAI ze dan weer naar een ander land verkoopt. Moet makkelijker kunnen.
En die blijft zo hard totdat er iemand is die een andere registraties kan aantonen. Daarnaast is er nog nooit een andere EC-xxx registratie waargenomen waarbij EC staat voor Eurocopter, dus dit kunnen we echt naar het rijk der fabelen verwijzen.AK01 wrote:Harde uitspraak, ik zeg niet dat het een registratie is, ik denk dat het een code is.
Ik zie ze niet vliegen, ik zie alleen draaiende wieken. Dat kan dus ook op een test duiden, wat ook in het onderschrift te lezen is. Bij de eerdere link die je plaatste staan ze zonder wieken en met afgeplakte ramen, lijkt erg op de voorbereidingen ter verscheping....AK01 wrote:ps en ze hebben gevlogen, op de foto's zie je ze al met draaiende wieken staan.
Erwin
- Rabbit
- Scramble Addict
- Posts: 1224
- Joined: 24 Oct 2007, 09:16
- Subscriber Scramble: Hensie
- Location: Utrecht
Re: EHAM 22-11-2009 MIL
AK,
Laten we het logisch beredeneren...
Europcopter is onderdeel van het EADS-concern. EADS is onder andere gevestigd in Spanje (en dus ook Turkije zoals Erwin al aangaf) en dus kan je er redelijkerwijs vanuit gaan dat EC-001 een Spaanse testregi is en geen code. 1+1=2
Natuurlijk, er zijn andere mogelijkheden, maar die lijken me erg onrealistisch en moeilijk...
Waarom een code ergens opschilderen die erg lijkt op een regi, waar je dan niet mee rond zou kunnen vliegen? Er moet ergens een echte regi te zien zijn, die je dan steeds op wat voor 'n manier dan ook moet aanbrengen. Danwel met een sticker, danwel met iets achter de ruiten (wat in mijn optiek niet echt goed genoeg is)
Zoals je zelf al aangeeft: "Dat moet makkelijker kunnen"
Mocht je met een bewijs komen dat deze logische (en ook zeker plausibele) aanname niet klopt, dan hoor ik het graag
Het doet er ook niet toe waarom die andere TC-regi's hebben. Misschien was het gewoon een schilderfoutje ofzo...Misschien inderdaad omdat het via TAI gaat, whatever.... Het gaat nu om DEZE kist
Laten we het logisch beredeneren...
Europcopter is onderdeel van het EADS-concern. EADS is onder andere gevestigd in Spanje (en dus ook Turkije zoals Erwin al aangaf) en dus kan je er redelijkerwijs vanuit gaan dat EC-001 een Spaanse testregi is en geen code. 1+1=2
Natuurlijk, er zijn andere mogelijkheden, maar die lijken me erg onrealistisch en moeilijk...
Waarom een code ergens opschilderen die erg lijkt op een regi, waar je dan niet mee rond zou kunnen vliegen? Er moet ergens een echte regi te zien zijn, die je dan steeds op wat voor 'n manier dan ook moet aanbrengen. Danwel met een sticker, danwel met iets achter de ruiten (wat in mijn optiek niet echt goed genoeg is)
Zoals je zelf al aangeeft: "Dat moet makkelijker kunnen"
Mocht je met een bewijs komen dat deze logische (en ook zeker plausibele) aanname niet klopt, dan hoor ik het graag
Het doet er ook niet toe waarom die andere TC-regi's hebben. Misschien was het gewoon een schilderfoutje ofzo...Misschien inderdaad omdat het via TAI gaat, whatever.... Het gaat nu om DEZE kist
Cheers,
Jeroen
Jeroen
Re: EHAM 22-11-2009 MIL
Moderator ,kan dit verder in een praethuys ofzo?Rabbit wrote:AK,
Laten we het logisch beredeneren...
Europcopter is onderdeel van het EADS-concern. EADS is onder andere gevestigd in Spanje (en dus ook Turkije zoals Erwin al aangaf) en dus kan je er redelijkerwijs vanuit gaan dat EC-001 een Spaanse testregi is en geen code. 1+1=2
Natuurlijk, er zijn andere mogelijkheden, maar die lijken me erg onrealistisch en moeilijk...
Waarom een code ergens opschilderen die erg lijkt op een regi, waar je dan niet mee rond zou kunnen vliegen? Er moet ergens een echte regi te zien zijn, die je dan steeds op wat voor 'n manier dan ook moet aanbrengen. Danwel met een sticker, danwel met iets achter de ruiten (wat in mijn optiek niet echt goed genoeg is)
Zoals je zelf al aangeeft: "Dat moet makkelijker kunnen"
Mocht je met een bewijs komen dat deze logische (en ook zeker plausibele) aanname niet klopt, dan hoor ik het graag
Het doet er ook niet toe waarom die andere TC-regi's hebben. Misschien was het gewoon een schilderfoutje ofzo...Misschien inderdaad omdat het via TAI gaat, whatever.... Het gaat nu om DEZE kist
Ik wil nog wel verder discussieren, maar vind het SPL topic niet de juiste plaats.
pieter
- Rabbit
- Scramble Addict
- Posts: 1224
- Joined: 24 Oct 2007, 09:16
- Subscriber Scramble: Hensie
- Location: Utrecht
Re: EHAM 22-11-2009 MIL
for those who care: It's still present @ cargo
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
Cheers,
Jeroen
Jeroen
- Polleke_NL
- Scramble Addict
- Posts: 1896
- Joined: 06 Apr 2004, 10:35
- Type of spotter: photography (military only)
- Subscriber Scramble: Ruud van Haaster
- Location: EHAM
- Contact:
Re: EHAM 22-11-2009 MIL
Heeft iemand een idee wanneer deze weggaat ? Vind het nu niet echt weer en licht voor een schappelijke foto...Rabbit wrote:for those who care: It's still present @ cargo
[ Post made via Mobile Device ]
Ruud
- Rabbit
- Scramble Addict
- Posts: 1224
- Joined: 24 Oct 2007, 09:16
- Subscriber Scramble: Hensie
- Location: Utrecht
Re: EHAM 22-11-2009 MIL
It's still there...Polleke_NL wrote:Heeft iemand een idee wanneer deze weggaat ? Vind het nu niet echt weer en licht voor een schappelijke foto...Rabbit wrote:for those who care: It's still present @ cargo
[ Post made via Mobile Device ]
[ Post made via Mobile Device ]
Cheers,
Jeroen
Jeroen
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 937
- Joined: 23 Sep 2002, 00:02
- Type of spotter: Een die naar vliegtuigen kiekt
- Location: EHTW
Re: EC-001 AS550 as aircargo at EHAM
In mijn optiek is het een testkist geregistreerd in Spanje.
Ben in 1999 naar LeBourget geweest en daar hadden ze 3 kisten :
EC-101/"110" Casa CN-235-300 Casa c/n 130
EC-212/"109" Casa C-212-400 Casa
EC-296/"111" Casa C-295 Spanish AF c/s
Welke allemaal een demo vlogen. Het komt dus vaker voor...
Grtz
Ben in 1999 naar LeBourget geweest en daar hadden ze 3 kisten :
EC-101/"110" Casa CN-235-300 Casa c/n 130
EC-212/"109" Casa C-212-400 Casa
EC-296/"111" Casa C-295 Spanish AF c/s
Welke allemaal een demo vlogen. Het komt dus vaker voor...
Grtz