NEWS - Summer Schedule 2010

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
Post Reply
Michel
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6963
Joined: 05 Oct 2002, 16:09

Re: NEWS - Summer Schedule 2010

Post by Michel »

Roger wrote:QR (Staralliance)
Sinds wanneer zit QR bij Star Alliance?
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: NEWS - Summer Schedule 2010

Post by ehusmann »

Roger wrote:ik (niet werkzaam in de luchtvaart) vind het wel een rare: QR (Staralliance) gaat via een hub van Skyteam naar JFK vliegen. Als spotter juich ik dit toe, maar mij lijkt dat FRA/MUC of LHR logischer zou zijn. Of is dit een te kort door de bocht redenatie?
QR zit inderdaad niet in Star Alliance, zoals Michel al aangeeft, dus dat punt gaat niet op. Maar er zijn ook andere redenen voor het openen van routes. Kosten van de luchthaven, verwachte passagiersaantallen, rechten etc spelen ook mee. Met dit soort tussenstops kan het zelfs weleens handiger zijn om niet via een hub te vliegen. Zo zullen de passagiersaantallen AMS-DOH wellicht te laag zijn voor een simpele retourvlucht, maar kan het wel goed genoeg zijn om de aantallen naar JFK aan te vullen.

Erwin
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16061
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: NEWS - Summer Schedule 2010

Post by T7 »

En vergeet ook niet dat de AAS een actief beleid (lees: leuke premies) heeft gevoerd om nieuwe maatschappijen binnen te halen...dit alles om het verlies van passagiers/vracht -na de vliegtax en recessie- weer een beetje goed te maken. Wellicht is Qatar Aw daar ook wel voor gezwicht.
User avatar
Roger
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 451
Joined: 28 Jun 2004, 20:30
Location: Weert

Re: NEWS - Summer Schedule 2010

Post by Roger »

Hoi,
ik dacht oprecht dat QR tot de Staralliance behoorde; excuus voor het misverstand.
In elk geval weer wat geleerd voor wat betreft verdere argumenten om niet via een hub te vliegen.

Groet, Roger
Flown with:
2L, 3Q, 4T, 4U, 5C, 5D, A5, AB, AF, AP, AR, AZ, BA, BD, CL, CRX, CY, DB, DE, DI, DN, DU, DY, EI, EN, EW, EZS, EZY, FR, HCY, HE, HLN, HV, IB, IQ, KL, KLC, LA, LH, LHI, LTE, LX, OK, OS, RG, SK, SN, SR, SU, SW, SWU, SZ, TU, UDN, UX, VE, VY, WH, WW, WX, XT
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: NEWS - Summer Schedule 2010

Post by Hurricane »

ehusmann wrote:. Maar er zijn ook andere redenen voor het openen van routes. Kosten van de luchthaven, verwachte passagiersaantallen, rechten etc spelen ook mee. Met dit soort tussenstops kan het zelfs weleens handiger zijn om niet via een hub te vliegen. Zo zullen de passagiersaantallen AMS-DOH wellicht te laag zijn voor een simpele retourvlucht, maar kan het wel goed genoeg zijn om de aantallen naar JFK aan te vullen.

Erwin
Voor zover als ik heb begrepen heeft het staatsbezoek van NL aan Qatar (begin dit jaar) ook heel sterk de vraag in het leven geroepen voor een lijndienst van/naar AMS i.v.m. de stijgende lijn van zaken die tussen beide landen tot stand komen. Zelf denk ik wel dat een A319/320 makkelijker te vullen is dan een A330 maar dat is idd via de aanvoer van andere mensen ook te regelen (mensen vanuit NL hoeven dan niet meer via FRA, CDG, LHR, LGW te gaan dus daar haal je ook de mensen weg)
En idd zoals gemeld door 'T7' de premie voor nieuwe airlines loopt lekker in de kijker.

Adios, Hurricane
Groeten,
Ron
MTOW
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 500
Joined: 14 Aug 2007, 01:13
Subscriber Scramble: MTOW

Re: NEWS - Summer Schedule 2010

Post by MTOW »

ehusmann wrote:Zo zullen de passagiersaantallen AMS-DOH wellicht te laag zijn voor een simpele retourvlucht, maar kan het wel goed genoeg zijn om de aantallen naar JFK aan te vullen.

Erwin
De DOH-AMS-JFK v.v. vluchten betreffen vrachtvluchten.
Hurricane wrote: Voor zover als ik heb begrepen heeft het staatsbezoek van NL aan Qatar (begin dit jaar) ook heel sterk de vraag in het leven geroepen voor een lijndienst van/naar AMS i.v.m. de stijgende lijn van zaken die tussen beide landen tot stand komen. Zelf denk ik wel dat een A319/320 makkelijker te vullen is dan een A330 maar dat is idd via de aanvoer van andere mensen ook te regelen (mensen vanuit NL hoeven dan niet meer via FRA, CDG, LHR, LGW te gaan dus daar haal je ook de mensen weg)
En idd zoals gemeld door 'T7' de premie voor nieuwe airlines loopt lekker in de kijker.
Doha/Qatar zal geen nieuwe bestemming worden voor Amsterdam, KLM vliegt reeds op DOH, echter in combinatie met een andere M.E. bestemming.


Groet, Mike
Flown with: KL/MP/LX/SR/LH/HV/AF/RG/BD/VP/LS/FR/TG/RX
Flown on: A312/A319/A320/A321/A332/A388/B732/B733/B734/B73G/B738/B752/B763/B743/M83/RJ85/RJ1H/F70/F100/MD11/E110/CNC/PA28
User avatar
Qatari 6056
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 70
Joined: 07 Aug 2007, 08:29

Re: NEWS - Summer Schedule 2010

Post by Qatari 6056 »

Volgens mij is QR's policy is (en die van meerdere Golf-regio airlines) dat zij zelf al sterk genoeg zijn om buiten een alliantie te werken, maar bijvoorbeeld wel met samenwerking van andere airlines op bepaalde stations. Het zou dus kunnen zijn dat QR met KLM een feeder-service via SPL wil aanbieden.

PS: volgens mij heeft naast Gulf ook Etihad ooit aanvragen voor pax-vluchten gedaan.
QR in ieder geval niet, al moet ik wel zeggen dat er pas niets zeker is tot de airline zelf (of de luchthaven) de mededeling hierover doet.
User avatar
Roger
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 451
Joined: 28 Jun 2004, 20:30
Location: Weert

Re: NEWS - Summer Schedule 2010

Post by Roger »

Hoi,
lees op luchtzak.be dat BD de lijn LHR-AMS per 27-03-2010 gaat schrappen. Kan dit worden bevestigd?

http://luchtzak.be/forums/viewtopic.php?f=7&t=40819" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet, Roger
Flown with:
2L, 3Q, 4T, 4U, 5C, 5D, A5, AB, AF, AP, AR, AZ, BA, BD, CL, CRX, CY, DB, DE, DI, DN, DU, DY, EI, EN, EW, EZS, EZY, FR, HCY, HE, HLN, HV, IB, IQ, KL, KLC, LA, LH, LHI, LTE, LX, OK, OS, RG, SK, SN, SR, SU, SW, SWU, SZ, TU, UDN, UX, VE, VY, WH, WW, WX, XT
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: NEWS - Summer Schedule 2010

Post by skycruiser »

Roger wrote:lees op luchtzak.be dat BD de lijn LHR-AMS per 27-03-2010 gaat schrappen. Kan dit worden bevestigd?
Inderdaad, is bevestigd door British Midland zelf. Er worden ook 600 banen geschrapt en de vloot wordt drastisch verkleind.

Grt,
Eric
User avatar
worldliner
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 275
Joined: 19 May 2005, 17:33
Type of spotter: F4
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: NEWS - Summer Schedule 2010

Post by worldliner »

Wat jammer. Dit had ik niet zien aankomen. Denken jullie dat deze ontwikkeling effect zal hebben op het aantal vluchten van KLM en BA tussen AMS en LHR?
Flown in: Airbus A318, A319, A320, A321; Boeing 737-300, 737-400, 737-500, 737-700, 737-800, 757-200, 757-300, 767-200ER, 767-300, 767-300ER, 767-400ER; McDonnell Douglas DC-10, MD-82; Fokker 70; Canadair CRJ-100ER; Embraer E-190, E-195; DHC-8; ATR-42

Will soon fly: Airbus A340-600

FlyBaboo... woohooh!!!

Image
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1884
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: NEWS - Summer Schedule 2010

Post by Ger »

XYZ wrote:This would be an early version of the Summer 2010 slot coordination list.

Carrier - Prefix - Historic - Requested - Allocated

My Way Airlines 8I 222 222 222
Wie is My Way Airlines in deze lijst (8I)
Deze maatschappij is toch failliet?

grt, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
User avatar
worldliner
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 275
Joined: 19 May 2005, 17:33
Type of spotter: F4
Location: Hoofddorp
Contact:

Re: NEWS - Summer Schedule 2010

Post by worldliner »

Ze voerde vluchten uit onder de naam MyAir. Vliegvergunning is daarvan ingetrokken en ze zijn daarna failliet gegaan.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=31466" onclick="window.open(this.href);return false;
Flown in: Airbus A318, A319, A320, A321; Boeing 737-300, 737-400, 737-500, 737-700, 737-800, 757-200, 757-300, 767-200ER, 767-300, 767-300ER, 767-400ER; McDonnell Douglas DC-10, MD-82; Fokker 70; Canadair CRJ-100ER; Embraer E-190, E-195; DHC-8; ATR-42

Will soon fly: Airbus A340-600

FlyBaboo... woohooh!!!

Image
User avatar
Roger
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 451
Joined: 28 Jun 2004, 20:30
Location: Weert

Re: NEWS - Summer Schedule 2010

Post by Roger »

Hoi,
misschien groter materiaal ipv de gangbare 319, 320 (BA) en KL 737?
Wel interessant is te bezien wie de vrijgekomen slots op LHR en AMS krijgt. Want hoe gaat dat eigenlijk - een airline schrapt een route waarop meerdere rotaties per dag zitten en waarschijnlijk worden er geen nieuwe vluchten door BD gestart dus lijkt het erop dat er slots vrijkomen. Worden die verkocht aan een nieuwe airline of hoe werkt dat? Misschien - voor de overzichtelijkheid van dit topic - een reactie als pm dan wel een nieuw topic in het correcte forum?

Groet, Roger
Flown with:
2L, 3Q, 4T, 4U, 5C, 5D, A5, AB, AF, AP, AR, AZ, BA, BD, CL, CRX, CY, DB, DE, DI, DN, DU, DY, EI, EN, EW, EZS, EZY, FR, HCY, HE, HLN, HV, IB, IQ, KL, KLC, LA, LH, LHI, LTE, LX, OK, OS, RG, SK, SN, SR, SU, SW, SWU, SZ, TU, UDN, UX, VE, VY, WH, WW, WX, XT
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: NEWS - Summer Schedule 2010

Post by Hurricane »

Roger wrote:Hoi,
misschien groter materiaal ipv de gangbare 319, 320 (BA) en KL 737?
Wel interessant is te bezien wie de vrijgekomen slots op LHR en AMS krijgt. Want hoe gaat dat eigenlijk - een airline schrapt een route waarop meerdere rotaties per dag zitten en waarschijnlijk worden er geen nieuwe vluchten door BD gestart dus lijkt het erop dat er slots vrijkomen. Worden die verkocht aan een nieuwe airline of hoe werkt dat?
Waarschijnlijk heeft LH andere plannen met BD en heeft dit hier direct mee te maken; de slots op LHR kan je tegen geod geld verhandelen dus dat is xtra cash voor de LH-groep.

Adios, H.
Groeten,
Ron
User avatar
phkza
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2260
Joined: 21 Nov 2005, 22:38
Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!

Re: NEWS - Summer Schedule 2010

Post by phkza »

Doodzonde. BMI is echt de beste airline voor AMS-LHR, heb er altijd prima mee gevlogen (en tegen best nette prijzen ook).
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”