The text below was taken from
http://www.flightlevel.be/393/hewa-bora ... oppen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De Congolese luchtvaartmaatschappij Hewa Bora Airways (HBA), sinds mei terug actief op de Europese markt, stopt met onmiddellijke ingang haar vluchten naar Brussel en Parijs. Dat heeft het niet zelf beslist, maar volgens HBA werd men daartoe gedwongen. De opschorting van de vluchten is het gevolg van "een lastercampagne en vuile spelletjes van de Belgische regering, de Belgische pers en de Europese commissie," zo staat te lezen in een persbericht vandaag verstuurd.
"Zoals u weet is onze maatschappij opgericht door wijlen Laurent Désiré Kabila, opdat wij de vlag van ons land over de grenzen zouden kunnen voeren. Hewa Bora Airways doet er alles aan om sinds haar oprichting haar eerste missie te volbrengen, dat wil zeggen de kleuren van de Democratische Republiek Congo tot in Europa te brengen."
"In februari 2006 heeft de Europese Unie een zwarte lijst opgesteld, waarop ons land terug te vinden was. De gevolgen daarvan waren vernederend, omdat ons land door de gehele planeet met de vinger werd gewezen. Desondanks dat we niet tot de 10 meest gevaarlijke landen ter wereld behoren."
In 2009 werd door HBA beslist om zelf de vluchten naar Europa te hernemen. Dit omdat er door Brussels Airlines een manifest gebrek aan wil werd getoond met betrekking tot het project AirDC. België, dat tot dan toe achter ons stond om één toestel op de B-zijde van de Europese zwarte lijst te plaatsen, is toen bruusk van mening veranderd."
"We werden dus verplicht een buitenlands toestel uit de Verenigde Arabische Emiraten te huren. Ondertussen heeft EJS, een maatschappij uit Sao Tomé & Principe, onze aanvraag om onze toestel type Boeing 767 over te nemen en aan ons terug te leasen, aanvaard. Dat gebeurt onder de AAC van Sao Tomé & Principe en laat ons toe onze vluchten naar Brussel en Parijs verder uit te voeren."
"Tot 9 september hebben wij deze lijndienst twee maal per week verzorgd, in die periode kregen we 4 controles van de SAFA (Safety Assessment of Foreign Aircraft van de Europese Unie). De resultaten van die controles was meer dan voldoende. Het is geen geheim dat Brussels Airlines ernstige problemen kent en daarvoor alle middelen toegelaten acht om uit die situatie te geraken."
"De DGAC (Direction Générale de l'Aviation Civile) van België heeft vervolgens ongelooflijk zware druk uitgeoefend op de overheid van Sao Tomé & Principe, met de bedoeling hen te overhalen onze licentie in te trekken. Op hetzelfde moment starten de Belgische media, RTBF op kop, een denigrerende lastercampagne om onze reputatie door het slijk te halen."
"De overheid van Sao Tomé & Principe heeft zich op zijn beurt proberen te verzetten, maar de druk uit België werd op een bepaald ogenblik zo groot dat de INAC (luchtvaartautoriteit van Sao Tomé & Principe, nvdr) ons deze zaterdag schriftelijk op de hoogte bracht van de opschorting van onze licentie en dus ook de opschorting van onze vluchten naar België."
"HBA heeft alle mogelijke maatregelen genomen om te voldoen aan de Europese normen, maar werd het slachtoffer van een complot. Deze affaire heeft niks meer met techniek, maar alles met politiek te maken. HBA kan hier niets meer aan doen en daarom moet onze overheid haar verantwoordelijkheden nemen."
"Wij herinneren ons de akkoorden tussen de DRC en België die bepalen dat er vijf vluchten per week mogen ingelegd worden. Door choquerende nalatigheden mag Brussels Airlines echter 7 wekelijkse vluchten uitvoeren, terwijl HBA het met slechts 2 frequenties moet stellen. De principes met betrekking tot gelijkheid van kansen zijn dus volledig verdwenen."
"Wij richten dit bericht aan onze staatsleider, die instaat voor de rechten van zijn inwoners en voor onze grondwet. We roepen hem op om Hewa Bora Airways niet langer onrecht te laten ondergaan. Als antwoord zal HBA noodgedwongen moeten overgaan tot extreme sociale maatregelen en die worden op termijn onvermijdelijk."
Het is dus duidelijk dat Hewa Bora niet erg opgezet is met wat er de laatste maanden gebeurd is in de Belgische luchtvaartwereld en met uitbreiding over wat er in de Belgische pers werd geschreven. Wie tussen de lijnen kan lezen, vind er verschillende bedreigingen in gericht aan de Belgische overheid en in het bijzonder aan Brussels Airlines.
FOD: "Wij ontkennen"
De Federale Overheidsdienst Mobiliteit, die in het persbericht van Hewa Bora Airways zwaar met de vinger gewezen wordt, ontkent in alle toonaarden haar betrokkenheid bij dit incident. Het zegt op geen enkel moment druk uitgeoefend te hebben op de luchtvaartautoriteiten van Sao Tomé & Principe om HBA te bannen. Men wil met Congo blijven samenwerken, zegt het, ondanks de "ongegronde beweringen" van Hewa Bora.