Gedeelte onscherp in foto
Forum rules
- Arthur Bijster
- Scramble Senior
Gedeelte onscherp in foto
Hallo,
Gisteren tijdens de geweldig georganiseerde middag met de GRAS op Gilze maakte ik een foto van een Cougar en thuis op de PC zag ik dat de voorzijde onscherp en de staartboom scherp is (zie reg.nr.). Heeft iemand hier een verklaring voor.
Ik werk met de Canon 40D icm de 100-400 ism lens van Canon. Hieronder heb ik de foto geplaatst.
Alvast bedankt voor de info.
Greetz Arthur
Gisteren tijdens de geweldig georganiseerde middag met de GRAS op Gilze maakte ik een foto van een Cougar en thuis op de PC zag ik dat de voorzijde onscherp en de staartboom scherp is (zie reg.nr.). Heeft iemand hier een verklaring voor.
Ik werk met de Canon 40D icm de 100-400 ism lens van Canon. Hieronder heb ik de foto geplaatst.
Alvast bedankt voor de info.
Greetz Arthur
- DJdeRidder
- Scramble Addict
- Type of spotter: F4 Mil
- Subscriber Scramble: DJdeRidder
Re: Gedeelte onscherp in foto
Lastig te zien op dit fotootje, maar heeft wellicht te maken met de hitte uit de motoren?
Check Out My New FLIGHT Coffee Table Book
- Hurricane
- Scramble Master
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
Lijkt me dan juist andersom, de motoren zitten halverwege en de uitlaatstroming gaat achterwaards weg dus dan zou juist de staart onscherp moeten zijn;DJdeRidder wrote:Lastig te zien op dit fotootje, maar heeft wellicht te maken met de hitte uit de motoren?
zelf ken ik het euvel ook bij mn Nikon lens, dan heeft hij 'moeite' met focussen en pakt dan soms halve gedeeltes ipv alles....
Adios, Hurricane
Groeten,
Ron
Ron
- DJdeRidder
- Scramble Addict
- Type of spotter: F4 Mil
- Subscriber Scramble: DJdeRidder
Verkeerd gelezen, te snel gereageerd. Je hebt gelijk..Hurricane wrote:Lijkt me dan juist andersom, de motoren zitten halverwege en de uitlaatstroming gaat achterwaards weg dus dan zou juist de staart onscherp moeten zijn;DJdeRidder wrote:Lastig te zien op dit fotootje, maar heeft wellicht te maken met de hitte uit de motoren?
Check Out My New FLIGHT Coffee Table Book
Met welk diafragma is deze foto gemaakt?
Answers will be questioned.....
Laat me raden, deze heli vloog met een redelijke snelheid naar voren? Wat er namelijk gebeurt met meetrekken (pannen) is dat de neus en staart van het toestel een andere beweging hebben ten opzichte van de camera is het ene deel wel scherp en het andere niet.
In dit voorbeeld is er een bepaalde tijd (zeg 1/160e) dat de foto wordt gemaakt. In die tijd vliegt de heli zodanig dat deze rechter op de camera komt te staan (met als ultime moment als deze recht voor je is, dan staat de heli haaks op je lensrichting). Wat er in feite gebeurt is dat vanuit je camera gezien de heli een beetje om zijn as draait (neus naar rechts), en daar komt de bewegingsonscherpte op de neus vandaan.
In dit voorbeeld is er een bepaalde tijd (zeg 1/160e) dat de foto wordt gemaakt. In die tijd vliegt de heli zodanig dat deze rechter op de camera komt te staan (met als ultime moment als deze recht voor je is, dan staat de heli haaks op je lensrichting). Wat er in feite gebeurt is dat vanuit je camera gezien de heli een beetje om zijn as draait (neus naar rechts), en daar komt de bewegingsonscherpte op de neus vandaan.
- Arthur Bijster
- Scramble Senior
De gegevens van de gemaakte foto is:
ISO 200
F/14
1/200sec.
meetmodus: patroon
Belichtingsprogr.: sluiterprioriteit
Belichtingscomp.: +0.3 stop
De foto is hier op een groter formaat, mischien is het beter te zien.
Greetz Arthur
ISO 200
F/14
1/200sec.
meetmodus: patroon
Belichtingsprogr.: sluiterprioriteit
Belichtingscomp.: +0.3 stop
De foto is hier op een groter formaat, mischien is het beter te zien.
Greetz Arthur
Klinkt heel aannemelijk! Nooit zo over nagedacht dat het zodanig een rol speelt tijdens pannenSpotterNL wrote:Laat me raden, deze heli vloog met een redelijke snelheid naar voren? Wat er namelijk gebeurt met meetrekken (pannen) is dat de neus en staart van het toestel een andere beweging hebben ten opzichte van de camera is het ene deel wel scherp en het andere niet.
-
- Scramble Senior
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: no
Op DPZ loopt 'n vergelijkbaar draadje:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic ... 21&t=59585" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic ... 21&t=59585" onclick="window.open(this.href);return false;
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
- Redskin301
- Scramble Addict
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
En dat gebeurd vooral bij kisten die heel dichtbij en snel voorbij vliegen,kiwi wrote:Klinkt heel aannemelijk! Nooit zo over nagedacht dat het zodanig een rol speelt tijdens pannenSpotterNL wrote:Laat me raden, deze heli vloog met een redelijke snelheid naar voren? Wat er namelijk gebeurt met meetrekken (pannen) is dat de neus en staart van het toestel een andere beweging hebben ten opzichte van de camera is het ene deel wel scherp en het andere niet.
hier is bijna niks tegen te doen helaas...
- Key
- Site Admin
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
Verschil in hoeksnelheid zou kunnen, maar het effect is wel heel sterk (draad op DPZ gaat over extremere gevallen). Had je IS aan staan? Dergelijke ellende heb ik nl. ondervonden met VR (de Nikon-versie). Deze systemen lijken problemen te hebben met pannen zonder duidelijke achtergrond - precies wat wij als luchtvaartfotografen heel vaak doen. Normaliter heb ik hem daarbij helemaal niet aan staan, maar toen dat per ongeluk wel eens zo was... En ik ben niet de enige die dit ervaren heeft.
Erik
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Ik heb een nikon D60, En had dat probleem ook.
Totdat ik mijn VR/IS uit zetten en toen had ik er geen last meer van, Alleen als je echt op 300 mm gaat fotograferen zal ik die maar aan laten
Totdat ik mijn VR/IS uit zetten en toen had ik er geen last meer van, Alleen als je echt op 300 mm gaat fotograferen zal ik die maar aan laten
Niet helemaal on-topic maar toch:
Als ik me niet vergis, adviseert Nikon zelfs de VR functie uit te schakelen bij het pannen om schade aan de VR te voorkomen.
Als ik me niet vergis, adviseert Nikon zelfs de VR functie uit te schakelen bij het pannen om schade aan de VR te voorkomen.
- P.Terlouw
- Scramble Die-Hard
- Subscriber Scramble: P.Terlouw
Onjuist. De VR-functie van Nikon detecteert panning en gebruikt dan automatisch alleen de correctie voor verticale onscherpte.Niet helemaal on-topic maar toch: