Mijn naam is Inge en mijn man is spotter. Sinds we elkaar kennen ga ik mee om de foto's te maken zodat hij lekker met de verrekijker kan kijken wat eraan komt. Tot vorig jaar gebruikte ik een compact camera maar dat ging niet snel genoeg
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Dus vorig jaar zomer hebben we een Nikon D80 aangeschaft omdat hier de "oude" lenzen van mijn man nog op konden (hij had een F80). Deze lenzen zijn:
- Nikkor AF 28-80 / F3.3-5.6 G (zelden gebruikt met spotten)
- Nikkor AF 70-300 / F 4-5.6 D ED.
Nu vraag ik me af of of het zin heeft om een nieuwe telezoom lens te kopen en wel om de volgende reden:
- Soms kom ik mm tekort
- Is VR functie handig?
Ik maak alle foto's uit de hand en gebruik bijna nooit een statief. Ik heb zitten kijken naar de volgende lenzen maar weet niet of dat een verbetering is t.o.v. wat ik nu heb:
- Nikkor AF 80-400 / 4.5-5.6 ED D VR (lees over trage AF)
- Sigma AF 120-400 / F4.5-5.6 APO DG OS HSM (lees over soft in grotere zoom)
- Sigma AF 150-500 / F5-6.3 DG OS HSM (lees over slechte exemplaren en soft in grotere zoom)
- Tamron AF SP 200-500 / F5.0-6.3 Di LD IF (geen VR, probleem? Lees over trage AF)
Wij spotten alleen op civiel en bijna altijd op Schiphol of Düsseldorf.
Ik heb alle oude posts doorgelezen maar niet ergens een antwoord kunnen vinden. Veel Canon liefhebbers
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Wie heeft er ook een Nikon en welke lens gebruiken jullie?
Hoe zijn jullie ervaringen met die lens?
Heeft een van jullie een advies over wat ik zou kunnen doen, nieuwe lens of blijven bij wat ik heb? (max budget €1500)