Knippen en plakken wordt niet alleen toegepast tijdens computeren maar ook bij het in elkaar flansen van een legerhelikopter.
Het Britse ministerie van Defensie heeft moeten toegeven dat een van hun wentelwieken, die wordt ingezet bij gevechtshandelingen in Afghanistan, eigenlijk twee verschillende Chinooks zijn die aan elkaar zijn gelast. Dat meldt de site van Sky-News. De ene helikopter crashte in 1999 in Oman. De tweede is buitgemaakt op het Argentijnse leger tijdens de Falklands-oorlog in 1982. De voor- en achterkant zijn vervolgens 'aan elkaar geplakt'.
Het bizarre voorval kwam aan het licht tijdens een briefwisseling van de vader van een omgekomen soldaat met het departement. Ian Sadler wiens zoon omkwam in Afghanistan, reageerde verontwaardigd op het feit dat de helikopter aan elkaar gelast was. "Het is een belediging dat onze jongens door dit soort bezuinigingen in gevaar worden gebracht", briest Sadler. Het Britse ministerie van defensie liet weten dat de helikopters regelmatig worden nagekeken en dat het samenstellen van de toestellen op vakkundige wijze plaats vindt.
Telegraaf, za 18 jul 2009, 21:22
=========================
UK Soldiers Fly In 'Cut And Shut' Helicopter
Afghanistan-heli aan elkaar gelast
Forum rules
This forum is the successor of the former Dutch-copters mailgroup. It is run jointly by Dutch-copters and Scramble. |
- Arjan
- Scramble Master
- Posts: 2730
- Joined: 20 Sep 2002, 22:51
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: Arjan
- Location: Den Haag
UK Soldiers Fly In 'Cut And Shut' Helicopter
A Frankenook! But a well known story by the way
Scramble member since 1990
Re: UK Soldiers Fly In 'Cut And Shut' Helicopter
Tell me.Arjan wrote:A Frankenook! But a well known story by the way
Re: Afghanistan-heli aan elkaar gelast
well known story indeed:
ZA704/AM Chinook HC2 MA016/M7006 1310Flt mar08
ex N37033, del 30aug81 as HC1, cvtd to HC2, 7sq/EJ, 7sq/J (feb94/sep94), 7sq/EJ (sep94/nov95) "Double Exposure", 1310 Flt (feb96), 7sq/EO (apr96/nov97), 7sq/EJ (dec97/feb99), Fleetlands (mar99/oct99), 7sq/EJ (oct99/25nov99), dam. 25nov99 during crash in Oman, 5 miles south of Seeb IAP during night training mission with Special Forces, flown back to Brize Norton on 13dec99 aboard An-124 (RA-82046), repaired at Fleetlands using parts of former Argentinian Army CH-47C ZH257 (jan00/jan04), 18sq (jan04/mar04), 7sq (jul04/aug04), 18sq/- (aug04/sep04), 1310Flt (?/nov04), Odiham ASF (09nov04/?), 18sq (?/feb05), 7sq (apr05/dec06), 7sq/AM (dec06/?), 1310Flt/AM (mar08/
ZA704/AM Chinook HC2 MA016/M7006 1310Flt mar08
ex N37033, del 30aug81 as HC1, cvtd to HC2, 7sq/EJ, 7sq/J (feb94/sep94), 7sq/EJ (sep94/nov95) "Double Exposure", 1310 Flt (feb96), 7sq/EO (apr96/nov97), 7sq/EJ (dec97/feb99), Fleetlands (mar99/oct99), 7sq/EJ (oct99/25nov99), dam. 25nov99 during crash in Oman, 5 miles south of Seeb IAP during night training mission with Special Forces, flown back to Brize Norton on 13dec99 aboard An-124 (RA-82046), repaired at Fleetlands using parts of former Argentinian Army CH-47C ZH257 (jan00/jan04), 18sq (jan04/mar04), 7sq (jul04/aug04), 18sq/- (aug04/sep04), 1310Flt (?/nov04), Odiham ASF (09nov04/?), 18sq (?/feb05), 7sq (apr05/dec06), 7sq/AM (dec06/?), 1310Flt/AM (mar08/