De Aviodrome Constellation en de ontwikkelingen eromheen...
Forum rules
Re: KLM laat Constellation NIET vliegen...
Lars,
Ben het helemaal met je eens.
Vanuit bestuurlijk oogpunt is hun afweging heel simpel:
1. Tel alle verwachte kosten van het jaarlijks in de lucht houden van de Connie op
2. Bevinding: er zijn teveel onzekerheden in het kostenplaatje ('what if' er weer een motor moet worden vervangen)
3. Conclusie: De vliegoperatie met twee Dakota's als vliegend reclamebord voor KLM is qua inzetbaarheid betrouwbaarder en qua kosten beter beheersbaar
Dus zegt een bestuur vervolgens: laten we er nog even goed over nadenken!
Overigens zou ik het wel erg zonde vinden om de Connie juist in het KLM jubileumjaar niet te laten vliegen, al is het maar voor een paar promovluchten. KLM pakt immers toch al uit met een flink marketingbudget. Maar ja: toen kwam de economische crisis en daarmee de kaasschaaf...
Erg jammer!
Ben het helemaal met je eens.
Vanuit bestuurlijk oogpunt is hun afweging heel simpel:
1. Tel alle verwachte kosten van het jaarlijks in de lucht houden van de Connie op
2. Bevinding: er zijn teveel onzekerheden in het kostenplaatje ('what if' er weer een motor moet worden vervangen)
3. Conclusie: De vliegoperatie met twee Dakota's als vliegend reclamebord voor KLM is qua inzetbaarheid betrouwbaarder en qua kosten beter beheersbaar
Dus zegt een bestuur vervolgens: laten we er nog even goed over nadenken!
Overigens zou ik het wel erg zonde vinden om de Connie juist in het KLM jubileumjaar niet te laten vliegen, al is het maar voor een paar promovluchten. KLM pakt immers toch al uit met een flink marketingbudget. Maar ja: toen kwam de economische crisis en daarmee de kaasschaaf...
Erg jammer!
- topgun1984
- Scramble Addict
- Posts: 1229
- Joined: 08 Mar 2007, 06:45
- Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
- Location: Gorinchem
- Contact:
Re: KLM laat Constellation NIET vliegen...
@ Aviateur
Onze connie is gekocht met het oogpunt op bewaren voor de toekomst. Dit was officieel een burger initiatief (lees Stichting Constellation Nederland) met minimale/geen inbreng van de KLM.
De verwachte kosten zijn opzich heel makkelijk te berekenen als er maar een MAXIMAAL aan operationele uren word opgelegd (zoals er ook wordt gedaan door de D.H.H.F.) Als hier gewoon goed mee omgesprongen word en men vind goede sponsoren voor de kosten, dan is in mijn optiek bijna geen geld nodig van de KLM.
Over de motoren kan ik je dit zeggen: We hebben nog een spare...
Tevens vind ik de vliegoperaties met de Dakota's (persoonlijke mening) totaal NIETS met de KLM te maken hebben (DDA Classic airlines heet het ook niet voor niets, tevens is de andere Dakota immers voorzien van een MAC kleurenschema). Deze eer gun IK eerder aan de DC-2 en de Connie...
Grtz
TG1984
Onze connie is gekocht met het oogpunt op bewaren voor de toekomst. Dit was officieel een burger initiatief (lees Stichting Constellation Nederland) met minimale/geen inbreng van de KLM.
De verwachte kosten zijn opzich heel makkelijk te berekenen als er maar een MAXIMAAL aan operationele uren word opgelegd (zoals er ook wordt gedaan door de D.H.H.F.) Als hier gewoon goed mee omgesprongen word en men vind goede sponsoren voor de kosten, dan is in mijn optiek bijna geen geld nodig van de KLM.
Over de motoren kan ik je dit zeggen: We hebben nog een spare...
Tevens vind ik de vliegoperaties met de Dakota's (persoonlijke mening) totaal NIETS met de KLM te maken hebben (DDA Classic airlines heet het ook niet voor niets, tevens is de andere Dakota immers voorzien van een MAC kleurenschema). Deze eer gun IK eerder aan de DC-2 en de Connie...
Grtz
TG1984
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: KLM laat Constellation NIET vliegen...
Ik denk dat we blij mogen zijn met alle bijdrage die diverse clubjes de afgelopen jaren hebben gehad van het bedrijfsleven.
In verhouding met landen om ons heen is de aandacht voor de 'vaderlandse' luchtvaart minimaal.
Nou is men bezig met het naar Nederland halen van een dc-8, waar is de Fokker nalatenschap gebleven ?
Moeten 'we' straks beetje bij beetje een Fokker F28 bijelkaar schrapen ?
De status van de F27 is ook niet optimaal geloof ik.
Er m.i. totaal geen sprake van enige trots op de prestaties die onze voorouders hebben vertoont.
Ja, ik vind het ook jammer dat de Connie niet vliegt dit jaar, =censored= happens....
Wees in dat opzicht blij dat er een Connie in Nederland is.
In verhouding met landen om ons heen is de aandacht voor de 'vaderlandse' luchtvaart minimaal.
Nou is men bezig met het naar Nederland halen van een dc-8, waar is de Fokker nalatenschap gebleven ?
Moeten 'we' straks beetje bij beetje een Fokker F28 bijelkaar schrapen ?
De status van de F27 is ook niet optimaal geloof ik.
Er m.i. totaal geen sprake van enige trots op de prestaties die onze voorouders hebben vertoont.
Ja, ik vind het ook jammer dat de Connie niet vliegt dit jaar, =censored= happens....
Wees in dat opzicht blij dat er een Connie in Nederland is.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Re: KLM laat Constellation NIET vliegen...
@topgun1984
Neem van mij aan dat die mensen prima kunnen rekenen en dat ze juist op basis daarvan hun conclusies hebben getrokken.
Hoe ik het zie is dat KLM als belangrijke broodheer in ruil voor een lange termijn relatie kennelijk veel invloed heeft genomen in het bestuur van DDA/Aviodrome en er met een bedrijfsmatige bril op toeziet dat de fusieorganisatie de komende tijd de krachten bundelt en bedrijfsmatiger gaat werken zodat de exploitatiekosten beheersbaar(der) blijven.
Let wel: ik wil beide organisaties beslist niet afschilderen als hobbyisten, maar professionalisering hoort bij een (gelukkig) groeiende organisatie als het Aviodrome.
Dit wel met het doel om het Nederlandse luchtvaart-erfgoed voor de toekomst te behouden (daar mogen we in Nederland erg blij om zijn!) en niet per se om ALLE kisten vliegend te houden. In het geval van de Connie vindt men de financiele risico's om haar vliegend te houden kennelijk te groot. Hetzelfde gebeurde eerder al met de F-27 en daar hoor hier ik niemand over!
En wie weet vinden de fondsenwervers van Aviodrome (hulde voor hun belangrijke inzet tot nu toe) nog wel een potje met dukaten, al hakt de crisis er nu even flink in.
Nogmaals: ik zou Connie graag zien vliegen maar als het er nu even niet in zit: so be it.....better luck next year.
Neem van mij aan dat die mensen prima kunnen rekenen en dat ze juist op basis daarvan hun conclusies hebben getrokken.
Hoe ik het zie is dat KLM als belangrijke broodheer in ruil voor een lange termijn relatie kennelijk veel invloed heeft genomen in het bestuur van DDA/Aviodrome en er met een bedrijfsmatige bril op toeziet dat de fusieorganisatie de komende tijd de krachten bundelt en bedrijfsmatiger gaat werken zodat de exploitatiekosten beheersbaar(der) blijven.
Let wel: ik wil beide organisaties beslist niet afschilderen als hobbyisten, maar professionalisering hoort bij een (gelukkig) groeiende organisatie als het Aviodrome.
Dit wel met het doel om het Nederlandse luchtvaart-erfgoed voor de toekomst te behouden (daar mogen we in Nederland erg blij om zijn!) en niet per se om ALLE kisten vliegend te houden. In het geval van de Connie vindt men de financiele risico's om haar vliegend te houden kennelijk te groot. Hetzelfde gebeurde eerder al met de F-27 en daar hoor hier ik niemand over!
En wie weet vinden de fondsenwervers van Aviodrome (hulde voor hun belangrijke inzet tot nu toe) nog wel een potje met dukaten, al hakt de crisis er nu even flink in.
Nogmaals: ik zou Connie graag zien vliegen maar als het er nu even niet in zit: so be it.....better luck next year.
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22202
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: KLM laat Constellation NIET vliegen...
In ieder geval moet er nu zeer snel een officiele mededeling komen. En daarin moet "man en paard" worden genoemd: het zijn niet de vrijwilligers/beroepskrachten van de Aviodrome geweest die voor dit "PR debacle" verantwoordelijk zijn...
Het moeten dus ook niet zij zijn die allerlei boze donateurs te woord moeten staan.
Ik denk dat het "Aviodrome-deel" van "the board" (dat deel van de board dus dat over de jaren heen zelf veel werk aan de Connie heeft verzet) met deze beslissing ook zeker niet blij mee is geweest, ik zou dan ook niet in hun schoenen willen staan...
Het moeten dus ook niet zij zijn die allerlei boze donateurs te woord moeten staan.
Ik denk dat het "Aviodrome-deel" van "the board" (dat deel van de board dus dat over de jaren heen zelf veel werk aan de Connie heeft verzet) met deze beslissing ook zeker niet blij mee is geweest, ik zou dan ook niet in hun schoenen willen staan...
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: KLM laat Constellation NIET vliegen...
Eerste punt: Helemaal waar maar dit is vooral te danken aan de regelgeving die word opgelegd door IVW/DL die al diverse kisten heeft weggejaagd (een DC-4 naar Zuid-Afrika, een A-26 naar de VS en diverse kleinere kisten idemdito en de DDA die nu met een DC-3 aan de zelfde eisen moet voldoen als een KLM 747 vlucht met alles erop en er aan) dan worden er ook diverse projecten gestaakt (en na mijn idee ook begrijpelijk), in Engeland bijvoorbeeld worden projecten van alle kanten inclusief overheid en CAA gesteund, gepromoot en geholpen!cHabu wrote:In verhouding met landen om ons heen is de aandacht voor de 'vaderlandse' luchtvaart minimaal.
Nou is men bezig met het naar Nederland halen van een dc-8, waar is de Fokker nalatenschap gebleven ?
Moeten 'we' straks beetje bij beetje een Fokker F28 bijelkaar schrapen ?
De status van de F27 is ook niet optimaal geloof ik.
Wees in dat opzicht blij dat er een Connie in Nederland is.
Tweede punt: De fokker nalatenschap is momenteel 2x een DR1 op Lelystad bij "De vroege Vogels" en 4 of 5 S-11's van Fokker Four (en volgens mij vliegt hier ook nog een Belgische privaat rond) en er was in Hoogeveen een vliegwaardige Spin (weet niet of dat nog zo is) dat is het idd.
Die DC-8 staat hoog op de prio lijst maar deze kist is werkelijk gaar (en naar mijn idee zonde van de moeite; een kopie laten bouwen is beter, goedkoper en duurzamer) en deze kosten kunnen dan weer anders besteed worden...
Derde/Vierde punt: Een F28 zal kost en operatie technisch een zeer lastig verhaal worden, de F27 is under construction in Gilze bij de Historische Vlucht, er word ook nog gewerkt aan een S14 (ben ikzelf zeer benieuwd naar) maar ik verbaas mij heel erg dat de DXX! en G1 alleen in het MLM te bewonderen zijn en dat daar nooit een restauratie van gestart is
Vijfde punt: Het is zeker bewonderenswaardiger dat wij als NL een Conny hebben maar deze situatie is vergelijkbaar met een landhuis hebben en geen sleutel van de voordeur hebben; tis leuk om naar te kijken maar de intentie is anders.
Adios,
Hurricane
Groeten,
Ron
Ron
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22202
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: KLM laat Constellation NIET vliegen...
Op http://www.scramble.nl/forum/viewtopic. ... 10#p328910" onclick="window.open(this.href);return false; is een update verschenen...
Kennelijk betreft het nu vooral zeker ook betrokkenen BINNEN de organisatie...
Kennelijk betreft het nu vooral zeker ook betrokkenen BINNEN de organisatie...
-
- Scramble Senior
- Posts: 304
- Joined: 07 Sep 2002, 09:19
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: digitaal
- Location: Rijssen
- Contact:
Re: Constellation: "interne toestemming tot vliegen onzeker"...
dit staat in de nieuwsbrief, ik kan daar niet echt veel uit wijs worden
Beste Connie-donateur,
De afgelopen weken hebben we wederom niet stilgezeten. Sinds de Connie buiten staat hebben we de motoren verschillende malen gestart om de perfecte afstelling te vinden. Ook andere systemen zijn naar tevredenheid getest.
Een Amerikaanse inspecteur en Connie-expert heeft ons de afgelopen week geholpen en inspecties gelopen. Ook hij was tevreden en heeft dinsdag groen licht gegeven voor een taxi-test om de Connie in de praktijk te testen. Een taxi-test is een essentiële stap in de aanloop naar vliegen; tijdens een dergelijke test kunnen de motoren op hoog vermogen gedraaid en getest worden, evenals de besturing (waaronder de remmen). Zo kwam het dat de Connie dinsdagavond jl. (i.v.m. het geplande vertrek van de Amerikaan op woensdag, was dit op deze korte termijn) weer op eigen kracht gerold heeft. De crew was dusdanig tevreden over de remmen en besturing op de taxibaan dat de vier R-3350 motoren op de baan weer even écht aan het werk mochten om het vliegtuig wat snelheid te geven. De Connie was dankzij de motoren zo op een snelheid van 50 knopen (92 km/u). Het draaien op hoog vermogen bracht nog enkele kleine gebreken aan het licht. Gelukkig zijn deze problemen simpel op te lossen door enkele niet kostbare onderdelen te vervangen. Deze onderdelen zijn inmiddels besteld en onderweg.
De Amerikaanse Connie-expert is uiterst enthousiast over de staat van het vliegtuig en de motoren! Wij werken ondertussen gestaag door aan het vliegtuig om deze in niet minder dan perfecte staat te brengen voor een eerste vlucht. Zodra hier meer over bekend is, hoort u uiteraard weer van ons!
Op internet staan enkele geruchten dat de Connie niet zou gaan vliegen, maar, zoals u zich kunt voorstellen, vergt het vliegen met de Constellation de nodige voorbereidingen en dienen we met alle betrokkenen goede afspraken te maken. In dat proces zitten we nu.
Een mooi filmpje van het naar buiten brengen van de Constellation (speciaal voor ons gemaakt) kunt u vinden op:
http://www.youtube.com/watch?v=5Vs9N1xaVkY" onclick="window.open(this.href);return false;
Beste Connie-donateur,
De afgelopen weken hebben we wederom niet stilgezeten. Sinds de Connie buiten staat hebben we de motoren verschillende malen gestart om de perfecte afstelling te vinden. Ook andere systemen zijn naar tevredenheid getest.
Een Amerikaanse inspecteur en Connie-expert heeft ons de afgelopen week geholpen en inspecties gelopen. Ook hij was tevreden en heeft dinsdag groen licht gegeven voor een taxi-test om de Connie in de praktijk te testen. Een taxi-test is een essentiële stap in de aanloop naar vliegen; tijdens een dergelijke test kunnen de motoren op hoog vermogen gedraaid en getest worden, evenals de besturing (waaronder de remmen). Zo kwam het dat de Connie dinsdagavond jl. (i.v.m. het geplande vertrek van de Amerikaan op woensdag, was dit op deze korte termijn) weer op eigen kracht gerold heeft. De crew was dusdanig tevreden over de remmen en besturing op de taxibaan dat de vier R-3350 motoren op de baan weer even écht aan het werk mochten om het vliegtuig wat snelheid te geven. De Connie was dankzij de motoren zo op een snelheid van 50 knopen (92 km/u). Het draaien op hoog vermogen bracht nog enkele kleine gebreken aan het licht. Gelukkig zijn deze problemen simpel op te lossen door enkele niet kostbare onderdelen te vervangen. Deze onderdelen zijn inmiddels besteld en onderweg.
De Amerikaanse Connie-expert is uiterst enthousiast over de staat van het vliegtuig en de motoren! Wij werken ondertussen gestaag door aan het vliegtuig om deze in niet minder dan perfecte staat te brengen voor een eerste vlucht. Zodra hier meer over bekend is, hoort u uiteraard weer van ons!
Op internet staan enkele geruchten dat de Connie niet zou gaan vliegen, maar, zoals u zich kunt voorstellen, vergt het vliegen met de Constellation de nodige voorbereidingen en dienen we met alle betrokkenen goede afspraken te maken. In dat proces zitten we nu.
Een mooi filmpje van het naar buiten brengen van de Constellation (speciaal voor ons gemaakt) kunt u vinden op:
http://www.youtube.com/watch?v=5Vs9N1xaVkY" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hurricane
- Scramble Master
- Posts: 5415
- Joined: 05 Oct 2003, 18:03
- Type of spotter: F4 + H5
- Subscriber Scramble: Hurricane
- Location: EHVB
Re: Constellation: "interne toestemming tot vliegen onzeker"...
Uit het verhaal kan je opmaken dat er druk word gewerkt aan de operatie van de Conny (met alle partijen) en dat ze niet in een hoekje blijven kniezen....B.J. van de Maat wrote:dit staat in de nieuwsbrief, ik kan daar niet echt veel uit wijs worden
Ze focussen zich op de luchtwaardigheid van de kist en dat is naar mijn idee heel goed nieuws om te horen!
Adios,
Hurricane.
Groeten,
Ron
Ron
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: KLM laat Constellation NIET vliegen...
Ik ga niet weer alles herhalen maar het gaat hier niet om de kosten. Dit is bevestigd vanuit KLM zelf (en vanuit Aviodrome). Het gaat erom dat men te elfder ure 'nee' heeft geroepen omdat men de zaak compleet anders in wil dekken.Aviateur wrote:Neem van mij aan dat die mensen prima kunnen rekenen en dat ze juist op basis daarvan hun conclusies hebben getrokken.
'Men' is in dezen de directie van HAH, en hoewel de inmiddels boven water gehaalde argumenten wel begrijpelijk zijn blijft de manier waarop dit gespeeld is beschamend. Er lijkt één instantie in de positie te zijn om de directie van HAH op te dragen om uitleg te geven, en dat is de directie van KLM.
Dit is leuk gezegd, en ik begrijp dat ook wel. Maar dat de Connie voorlopig niet gaat vliegen is geen gerucht, het is een keihard feit. De rest is mooi verbloemd de uitleg die we intussen kennen. Als je het nietsvermoedend leest krijg je het idee dat er 'nog even iets geregeld moet worden'. Als je weet wat intussen bekend is, zie je dat in deze uitleg ook een uitstel van bv. een jaar past, waarbij nog helemaal niet zeker is dat het eindresultaat positief is. En het feit dat dat traject nú als noodzakelijk is bestempeld, zonder dat iemand uitlegt waarom, is onverkropbaar voor alle harde werkers en ander toegewijden.Op internet staan enkele geruchten dat de Connie niet zou gaan vliegen, maar, zoals u zich kunt voorstellen, vergt het vliegen met de Constellation de nodige voorbereidingen en dienen we met alle betrokkenen goede afspraken te maken. In dat proces zitten we nu.
Wij wachten af.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
-
- Posts: 13
- Joined: 30 Dec 2007, 17:22
- Location: Skyward
eerste vlucht connie aviodrome N749NL
Typical Dutch
Lots of bla bla bla and when it comes to 'real' flying they pull out the plug
I'll never ever donate ..... into or trust a(ny) 'historic' Dutch aviation project anymore.
Lots of bla bla bla and when it comes to 'real' flying they pull out the plug
I'll never ever donate ..... into or trust a(ny) 'historic' Dutch aviation project anymore.
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22202
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: eerste vlucht connie aviodrome N749NL
Not so. This is a trait certainly not unique to Holland...Typical Dutch, lots of bla bla bla
Have indeed heard several people stating this...I'll never ever donate ..... into or trust a(ny) 'historic' Dutch aviation project anymore.
I personally would still part with some of my money if I think an aviation project is worthwhile.
Would even donate to helping Constellation N749NL get back into the air (have indeed given over one hundred euros), it is just that I don't like the fact that some "politics" from the very top of the Holland Aviation House have now crept in...
I still DO trust "Lelystad"
Probably the Constellation will fly in a not-too-distant future (maybe not this year... ), but the decision made couldn't have come at a worse moment.
Therefore the fury of lots of people is entirely understandable.
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 749
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
eerste vlucht connie aviodrome N749NL
Dit hedenmorgen per email ontvangen:
Beste Vriend(in),
Aangezien u een trouwe donateur bent van de Aviodrome, ontvangt u een update over de Constellation.
De afgelopen weken hebben de technische vrijwilligers van de Aviodrome wederom niet stilgezeten. Sinds de Connie buiten staat, hebben zij de motoren verschillende malen gestart om de perfecte afstelling te vinden. Ook andere systemen zijn naar tevredenheid getest.
Een Amerikaanse inspecteur en Connie-expert heeft hen de afgelopen week geholpen en inspecties gelopen. Ook hij was tevreden en heeft dinsdag 19 mei groen licht gegeven voor een taxi-test om de Connie in de praktijk te testen. Een taxi-test is een essentiële stap in de aanloop naar vliegen; tijdens een dergelijke test kunnen de motoren op hoog vermogen gedraaid en getest worden, evenals de besturing (waaronder de remmen). Zo kwam het dat de Connie dinsdagavond 19 mei (i.v.m. het geplande vertrek van de Amerikaan op woensdag, was dit op deze korte termijn) weer op eigen kracht gerold heeft. De crew was dusdanig tevreden over de remmen en besturing op de taxibaan dat de vier R-3350 motoren op de baan weer even écht aan het werk mochten om het vliegtuig wat snelheid te geven. De Connie was dankzij de motoren zo op een snelheid van 50 knopen (92 km/u). Het draaien op hoog vermogen bracht nog enkele kleine gebreken aan het licht. Gelukkig zijn deze problemen simpel op te lossen door enkele niet kostbare onderdelen te vervangen. Deze onderdelen zijn inmiddels besteld en onderweg.
De Amerikaanse Connie-expert is uiterst enthousiast over de staat van het vliegtuig en de motoren! De vrijwilligers werken ondertussen gestaag door aan het vliegtuig om deze in niet minder dan perfecte staat te brengen voor een eerste vlucht.
Op internet staan enkele geruchten dat de Connie niet zou gaan vliegen, maar, zoals u zich kunt voorstellen vergt het vliegen met de Constellation de nodige voorbereidingen en dienen er met alle betrokkenen goede afspraken gemaakt te worden. In dat proces zitten wij nu.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: eerste vlucht connie aviodrome N749NL
Leg eens uit? Voorbeelden? Wat is er typisch Nederlands aan?Rotorblast wrote:Typical Dutch
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22202
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Constellation: "interne toestemming tot vliegen onzeker"...
See http://www.scramble.nl/forum/viewtopic. ... 62#p332762" onclick="window.open(this.href);return false; for an update as per last Thursday...