Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
Moderator: gatso76
Forum rules
Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
AMSTERDAM - Sportvliegtuigjes zijn vanaf zaterdag tijdelijk niet welkom in het luchtruim rond Schiphol. Dat maakte de Inspectie Verkeer en Waterstaat vrijdag bekend.
Volgens de inspectie is er een onveilige situatie ontstaan doordat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zich onvoldoende heeft voorbereid op de nieuwe Europese regel die alle vliegtuigen verplicht een transponder te voeren. Dat is een apparaat dat aan andere vliegtuigen en de verkeersleiding laat weten waar een vliegtuig zich bevindt.
Doordat nu ook kleine vliegtuigjes een transponder voeren, staan er veel meer stipjes op de radar van de luchtverkeersleiders dan voorheen. Volgens de inspectie heeft de verkeersleiding haar apparatuur hier niet op tijd op aangepast.
„De situatie is onderschat”, aldus een woordvoerder van de inspectiedienst. „Met het mooie weer van de afgelopen dagen haalden veel recreanten hun toestellen uit de hangars en bleek er ineens sprake van een probleem.” De inspectie geeft LVNL vier weken de tijd om een oplossing te verzinnen.
Telegraaf, vr 03 apr 2009, 18:44
Volgens de inspectie is er een onveilige situatie ontstaan doordat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zich onvoldoende heeft voorbereid op de nieuwe Europese regel die alle vliegtuigen verplicht een transponder te voeren. Dat is een apparaat dat aan andere vliegtuigen en de verkeersleiding laat weten waar een vliegtuig zich bevindt.
Doordat nu ook kleine vliegtuigjes een transponder voeren, staan er veel meer stipjes op de radar van de luchtverkeersleiders dan voorheen. Volgens de inspectie heeft de verkeersleiding haar apparatuur hier niet op tijd op aangepast.
„De situatie is onderschat”, aldus een woordvoerder van de inspectiedienst. „Met het mooie weer van de afgelopen dagen haalden veel recreanten hun toestellen uit de hangars en bleek er ineens sprake van een probleem.” De inspectie geeft LVNL vier weken de tijd om een oplossing te verzinnen.
Telegraaf, vr 03 apr 2009, 18:44
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
Er is vast wel iemand die kan uitleggen waarom het een probleem is als de kleine luchtvaart transponders heeft
en waarom LVNL apparatuur moet aanpassen...
Grts, Ikkuh.
en waarom LVNL apparatuur moet aanpassen...
Grts, Ikkuh.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
- Cloudhopper
- Scramble Die-Hard
- Posts: 700
- Joined: 19 Oct 2005, 14:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: Cloudhopper
- Location: Friesland en/of Scheveningen
- Contact:
Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
Opmerkelijk.... eerst moeten alle sportvliegers dure apparatuur kopen om de veiligheid te verhogen, en nu is het daardoor alleen maar onveiliger geworden
Wat leven we weer in een heerlijk landje...
Johan
Wat leven we weer in een heerlijk landje...
Johan
-
- Scramble Rookie
- Posts: 54
- Joined: 15 Feb 2009, 19:31
- Type of spotter: Travelspotter
- Location: EHTE
Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
Een transponder kan toch ook gewoon UIT gezet worden, of zeg ik nu iets doms? Dan is het jammer van de euro's van de vliegtuigeigenaren, maar zo kunnen ze dan in ieder geval even vliegen.
Nu moet de vlieger eerst honderden euro's investeren, om vervolgens niet te mogen vliegen! Het zou eerlijker zijn als IVW en LVNL zouden bekennen geblunderd te hebben en de maatregel m.b.t. de mode-S transponders een paar weken buiten werking te stellen. Dat is al jaren goedgegaan, en is wel net zo fair in de richting van de sportvlieger..
Nu moet de vlieger eerst honderden euro's investeren, om vervolgens niet te mogen vliegen! Het zou eerlijker zijn als IVW en LVNL zouden bekennen geblunderd te hebben en de maatregel m.b.t. de mode-S transponders een paar weken buiten werking te stellen. Dat is al jaren goedgegaan, en is wel net zo fair in de richting van de sportvlieger..
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
Al deze instanties werken natuurlijk niet samen.....
Maar laten we even op een betrouwbare bron wachten, dan ons over een Telegraaf artikeltje druk te maken.
Streep
Maar laten we even op een betrouwbare bron wachten, dan ons over een Telegraaf artikeltje druk te maken.
Streep
-
- Scramble Senior
- Posts: 424
- Joined: 20 Feb 2004, 19:55
- Type of spotter: S1(Radio+SBS)
- Location: Rotterdam, NL
- Contact:
Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
Dit is volgens mij een klein nadeel wat men wel weer op kan lossen, vroeger niet zichtbaar was een veel groter probleem volgens mij. Ik kan me nog plotselinge dichte mist herinneren bij Rotterdam en toen moesten sportkist(-en) met héél veel problemen naar het veld geleid worden omdat de verkeersleider niet wist waar de kist zich precies bevond.... 'Leuk' om te horen maar voor de piloot en verkeersleider niet kan ik me zo voorstellen.
Misschien kunnen ze gaan werken met een veld 'Interested' doe ik ook bij mijn SBS. Is het scherm stukken schoner
Marijn
Misschien kunnen ze gaan werken met een veld 'Interested' doe ik ook bij mijn SBS. Is het scherm stukken schoner
Marijn
- Key
- Site Admin
- Posts: 11250
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
Tja. Het is een enorm irritant verhaal eigenlijk. Het oorspronkelijke bericht stond eerder deze avond op de site van IVW maar zie ik daar nu niet meer staan. Waarschijnlijk is het na protest weggehaald, want LVNL kreeg hierin de zwarte piet toegespeeld terwijl allerlei partijen betrokken zijn - waaronder IVW zelf.
Hierrr is binnen het rode kader wel de complete mededeling aan luchtvarenden te downloaden.
Wat is er nu, simpel gezegd, aan de hand?
- Transponders zijn gemaakt voor verkeersleidingsdoeleinden: een geavanceerde manier om vliegtuigen en info daarvan op radarschermen te krijgen.
- Transponders worden ook gebruikt door Airborne Collision Avoidance Systems (ACAS, waar TCAS er dus één van is).
- Kort door de bocht: omdat er een keer ergens een fighterjock een sportmug niet gezien heeft en er bovenop geknald is moeten nu alle sportmuggen een transponder hebben.
- Radarapparatuur die gemaakt is om een verkeersleidingsgebied van 100km breed weer te geven gaat niet lekker om met veel transponders op een kluitje, zoals je nu krijgt met al dat VFR-verkeer dat hem verplicht aan heeft staan.
Gevolgen:
- Op de schermen is de verkeerssituatie niet meer goed te zien, en dat is tamelijk ernstig in een druk gebied als de Schiphol-TMA (naderingsgebied).
- ACAS-incidenten doordat airliners 'alarm' krijgen ivm. VFR-transponders, terwijl de vliegtuigen gewoon allemaal op de toegestane hoogtes en plaatsen vliegen. Wel vrij dicht bij elkaar, maar niet té dicht. Er is dus niets aan de hand in zo'n geval, maar dat weet TCAS niet. Vliegers zijn wel verplicht te reageren op een TCAS-instructie en wijken dus uit, waardoor het middel in zo'n geval erger is dan de kwaal.
Mogelijke oplossingen:
- Transponders van laag VFR-verkeer wegfilteren op de schermen. Het paard achter de wagen spannen natuurlijk, want dan zie je ze ook niet meer waar je dat wel wilt (zoals dicht bij de luchthaven).
- Draconische maatregelen zoals nu genomen zijn. Ook geen oplossing want als daar toch niet gevlogen mag worden door VFR is die transponderplicht voor deze gevallen dus ook zinloos. Bovendien willen we helemaal niet dat VFR onder de TMA verboden is.
- Terug naar de oude situatie: VFR-verkeer onder de TMA zet alleen een transponder aan als de verkeersleiding dat wil.
Het moge duidelijk zijn welke oplossing de voorkeur heeft van verkeersleiders, en vliegers eveneens. Het verdient ook niet bepaald een schoonheidsprijs natuurlijk dat deze maatregel één dag van tevoren wordt aangekondigd... Voor de duidelijkheid: transponder uit laten mag nu niet meer.
Erik
Hierrr is binnen het rode kader wel de complete mededeling aan luchtvarenden te downloaden.
Wat is er nu, simpel gezegd, aan de hand?
- Transponders zijn gemaakt voor verkeersleidingsdoeleinden: een geavanceerde manier om vliegtuigen en info daarvan op radarschermen te krijgen.
- Transponders worden ook gebruikt door Airborne Collision Avoidance Systems (ACAS, waar TCAS er dus één van is).
- Kort door de bocht: omdat er een keer ergens een fighterjock een sportmug niet gezien heeft en er bovenop geknald is moeten nu alle sportmuggen een transponder hebben.
- Radarapparatuur die gemaakt is om een verkeersleidingsgebied van 100km breed weer te geven gaat niet lekker om met veel transponders op een kluitje, zoals je nu krijgt met al dat VFR-verkeer dat hem verplicht aan heeft staan.
Gevolgen:
- Op de schermen is de verkeerssituatie niet meer goed te zien, en dat is tamelijk ernstig in een druk gebied als de Schiphol-TMA (naderingsgebied).
- ACAS-incidenten doordat airliners 'alarm' krijgen ivm. VFR-transponders, terwijl de vliegtuigen gewoon allemaal op de toegestane hoogtes en plaatsen vliegen. Wel vrij dicht bij elkaar, maar niet té dicht. Er is dus niets aan de hand in zo'n geval, maar dat weet TCAS niet. Vliegers zijn wel verplicht te reageren op een TCAS-instructie en wijken dus uit, waardoor het middel in zo'n geval erger is dan de kwaal.
Mogelijke oplossingen:
- Transponders van laag VFR-verkeer wegfilteren op de schermen. Het paard achter de wagen spannen natuurlijk, want dan zie je ze ook niet meer waar je dat wel wilt (zoals dicht bij de luchthaven).
- Draconische maatregelen zoals nu genomen zijn. Ook geen oplossing want als daar toch niet gevlogen mag worden door VFR is die transponderplicht voor deze gevallen dus ook zinloos. Bovendien willen we helemaal niet dat VFR onder de TMA verboden is.
- Terug naar de oude situatie: VFR-verkeer onder de TMA zet alleen een transponder aan als de verkeersleiding dat wil.
Het moge duidelijk zijn welke oplossing de voorkeur heeft van verkeersleiders, en vliegers eveneens. Het verdient ook niet bepaald een schoonheidsprijs natuurlijk dat deze maatregel één dag van tevoren wordt aangekondigd... Voor de duidelijkheid: transponder uit laten mag nu niet meer.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
Mmm, als ikde reactie van Erik zo lees, dan lijkt het op de Eco-tax.
Een maatregel invoeren waar de gevolgen niet voldoende van zijn onderzocht....
Echt Nederlands dus.
Vervolg vraag: Hoe gaat men hier mee om in het buitenland ?
Zijn wij weer het braafste jongetje in de klas met deze actie ?
Een maatregel invoeren waar de gevolgen niet voldoende van zijn onderzocht....
Echt Nederlands dus.
Vervolg vraag: Hoe gaat men hier mee om in het buitenland ?
Zijn wij weer het braafste jongetje in de klas met deze actie ?
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
- Key
- Site Admin
- Posts: 11250
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
Dat weet ik op dit moment niet, maar een evt. antwoord mag naar een andere area (Civ Nieuws/Praethuys/..?).cHabu wrote:Hoe gaat men hier mee om in het buitenland ?
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- medebruijn
- Scramble Senior
- Posts: 355
- Joined: 26 Mar 2006, 22:21
- Location: Texel
- Contact:
Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
Inderdaad zijn wij in Nederland weer voorloper op dit gebied. Voorbeelden te over.Er wordt dus gewoon een NOTAM (Notice to Airmen) uitgegeven ZONDER met de branche te overleggen. Zelfs het vliegveld Hilversum is vooraf niet op de hoogte gesteld, maar via een faxje voor een voldongen feit gesteld. Veiligheid staat ook bij de kleine luchtvaart voorop, maar er zijn andere regels mogelijk met hetzelfde resultaat. Er is echter voor gekozen om dit eenzijdig af te kondigen, want de kleine luchtvaart heeft toch niets in te brengen. Een zeer onzorgvuldige wijze van het opleggen van regeltjes, die zijn weerga niet kent.
- Chris Delvaux
- Scramble Senior
- Posts: 419
- Joined: 26 Feb 2006, 12:50
- Location: Woerden
Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
Heeft dit gevolgen voor de rondvluchten boven Schiphol vanaf Rotterdam Airport tijden de DSC ?
Groet,
Chris
Groet,
Chris
- js51672
- Scramble Addict
- Posts: 2279
- Joined: 04 Nov 2002, 08:46
- Type of spotter: ..
- Subscriber Scramble: no more
- Location: EHEH and EHBD area
Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
Wat gaat de PH-EAM en de Cessna's van de Rijkspolitie op SPL dan doen?
Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
Verhelderend topic op atcbox;
http://www.atcbox.com/modules.php?name= ... 25&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.atcbox.com/modules.php?name= ... 25&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
- Key
- Site Admin
- Posts: 11250
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
Als het zo blijft: ja. Overigens kan het daar genoemde rondje om de toren van Schiphol - of überhaupt het kruisen van de CTR - natuurlijk nooit beloofd worden, maar er zijn genoeg mensen hier die er normaliter hun best voor willen doen . Op dit moment is het echter simpelweg verboden.Chris Delvaux wrote:Heeft dit gevolgen voor de rondvluchten boven Schiphol vanaf Rotterdam Airport tijden de DSC ?
Die zijn uitgezonderd, zoals ook te lezen is in de pdf waarnaar ik verwees.js51672 wrote:Wat gaat de PH-EAM en de Cessna's van de Rijkspolitie op SPL dan doen?
Je moet wel een account hebben om dat te kunnen lezen. Die heb ik, en de eerste twee pagina's van de vijf bevatten helaas al een hoop onzin, zoals onjuiste conclusies en zeer onverstandige suggesties. Op pagina vier zie ik wel een stuk nuttige uitleg, ik kan aanraden de eerste lange post van rmgns daar te lezen. Ik denk dat we verder maar beter even af kunnen wachten waar deze vreemde situatie op uitloopt.nustyR wrote:Verhelderend topic op atcbox;
http://www.atcbox.com/modules.php?name= ... 25&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- Henk Voortwijs
- Scramble Master
- Posts: 3590
- Joined: 13 Jan 2004, 20:56
- Type of spotter: Radio monitoring
- Subscriber Scramble: Henk
- Location: Vogelwaarde, The Netherlands
- Contact:
Re: Sportvliegtuig tijdelijk niet welkom bij Schiphol
LVNL legt fors deel kleine luchtvaart in Nederland lam
04-04-2009
SCHIPHOL - Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft met ingang van zaterdag (4 april) grote delen van het Nederlandse luchtruim tot verboden gebied verklaard voor lichte vliegtuigen die onder zichtomstandigheden VFR-vluchten uitvoeren met ingeschakelde Mode-S transponder. De transponders veroorzaken volgens LVNL problemen bij het afhandelen van commerciële vluchten van en naar Schiphol.
De inspectie benadrukt overigens dat ook met uitgeschakelde Mode-S transponder een recreatieve vlieger zich niet mag bevinden in de nabijheid van Schiphol.
Volgens LVNL levert de zogeheten grote hoeveelheid ‘radar clutter’ die door de transponders van general aviation vliegtuigen wordt veroorzaakt een veiligheidsrisico op. Op basis daarvan is besloten dat vliegtuigen met ingeschakelde transponder zich niet in het Schiphol TMA 1 gebied mogen ophouden. Ook boven de vliegvelden Lelystad en Hilversum moet met uitgeschakelde transponder worden gevlogen.
In Nederland geldt echter voor alle vliegtuigen een transponderplicht. Met behulp van een unieke transpondercode kan elk vliegtuig worden geïdentificeerd. Daardoor kan het worden gevolgd tijdens een vlucht waarbij de vlieghoogte, snelheid en richting zichtbaar zijn op radarschermen.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=30185" onclick="window.open(this.href);return false;
04-04-2009
SCHIPHOL - Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft met ingang van zaterdag (4 april) grote delen van het Nederlandse luchtruim tot verboden gebied verklaard voor lichte vliegtuigen die onder zichtomstandigheden VFR-vluchten uitvoeren met ingeschakelde Mode-S transponder. De transponders veroorzaken volgens LVNL problemen bij het afhandelen van commerciële vluchten van en naar Schiphol.
De inspectie benadrukt overigens dat ook met uitgeschakelde Mode-S transponder een recreatieve vlieger zich niet mag bevinden in de nabijheid van Schiphol.
Volgens LVNL levert de zogeheten grote hoeveelheid ‘radar clutter’ die door de transponders van general aviation vliegtuigen wordt veroorzaakt een veiligheidsrisico op. Op basis daarvan is besloten dat vliegtuigen met ingeschakelde transponder zich niet in het Schiphol TMA 1 gebied mogen ophouden. Ook boven de vliegvelden Lelystad en Hilversum moet met uitgeschakelde transponder worden gevlogen.
In Nederland geldt echter voor alle vliegtuigen een transponderplicht. Met behulp van een unieke transpondercode kan elk vliegtuig worden geïdentificeerd. Daardoor kan het worden gevolgd tijdens een vlucht waarbij de vlieghoogte, snelheid en richting zichtbaar zijn op radarschermen.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=30185" onclick="window.open(this.href);return false;
UBC760XLT;UBC780XLT;UBC3500XLT;UBC9000XLT;SANGEAN/ATS-909X