Misschien dat iemand wat meer duidelijkheid kan geven over de registraties van Aeroflot..
Op de Aeroflot vliegtuigen van Russische makelij hebben de RA-12345, de Airbussen vliegen met VP-ABC registratie... Totdat ik VQ-BAY tegen kwam
Wat is de reden dat SU tegenwoordig ook met VQ vliegt?
JetStar2 wrote:simpel, VP-B is bijna vol en sinds een tijdje gaan ze verder met VQ-B
Peter
Dat is volgens mij 1 kant van de medaille, de andere is dat Bermuda geen interesse had in nog meer Russische kisten ingeschreven op VP-B en ze doorschoof naar VQ-B.
Mij staat bij dat het nog aparter is. Als ik me niet vergis is e.e.a. begonnen doordat men in Rusland in de wet zette dat airliners in het RA-register van lokale makelij moeten zijn. Het doel was uiteraard om de noodlijdende vliegtuigindustrie daar te steunen. Het gevolg was echter dat de Westerse kisten, die net zo hard aangeschaft werden, in het buitenland geregistreerd werden... Het begon met de 73tjes, dacht ik.
Erik
(En dat allemaal terwijl Ilyushins, Tupolevs, Antonovs en Yaks veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel gaver zijn!)
JetStar2 wrote:
Dat is volgens mij 1 kant van de medaille, de andere is dat Bermuda geen interesse had in nog meer Russische kisten ingeschreven op VP-B en ze doorschoof naar VQ-B.
Dat is niet helemaal waar denk ik, er duiken ook steeds meer "gewone" bizjets op met VQ-B, die zeer zeker niet allemaal iets met Rusland te maken hebben.
Veel verzekeringsmaatschappijen rekenen hogere premies voor RA-geregistreerde vliegtuigen, vandaar dat Russische maatschappijen en lease-maatschappijen (die kisten aan Russchische maatschappijen leasen) vaak westerse registraties gebruiken.
Bij de Bizzjets speelt nog een andere rol... Daarbij is het belastingtechnisch voordeliger om een kist in Bermuda (VP-B/VQ-B) of Aruba (P4-) te registreren.
E-R-I-C wrote:Waarom zijn de VIM 757s wel met een RA regi?
Gazpromavia heeft ook 737s met RA...
Er vanuitgaande dat het verhaal klopt, ik weet dat niet zeker meer, zal de regel wel weer ingetrokken zijn toen na jaren bleek dat het niet werkte. Geloof dat Transaero de eerste met Boeings was in Rusland, en die waren EI-. De vroege Aerflot-A310'en (en die van Diamond Sakha) waren F-.
O, daar ga ik ook vanuit. Maar ik durf niet te zeggen wat een reden en wat een gevolg was in dit geval. Met geleasde danwel anderszins in het buitenland geregistreerde kisten konden ze tenminste Boink en Scarebus fladderen in moedertje Rusland...
Reden zoals ik het begreep, is dat de Russische overheid rekent belasting over het invoeren van buitenlandse vliegtuigen. Ging om rond 10%, dus was het veel goedkoper om de kisten bij een holder in de buitenland te laten registreeren. Stel je voor dat Aeroflot een slordige US$6 miljoen extra moest betalen aan de overheid voor elke A320 die ze in dienst nemen!!
De VQ-B reek voor Bermuda is ingevoerd omdat de VP-B reeks bijna op is.
Ik denk dat het een combinatie van beiden is. Verhuurkisten blijven vaak geregistreerd in het land van de leasemaatschappij, maar dat van die extra belasting bij import komt mij ook wel bekend voor. Blijft het vreemd dat VIM hun 757's wel Russisch laat registreren.
En als de VQ-B.. vol is, gaan ze dan verder met VR-B..? Dan zijn ze weer terug naar waar ze begonnen zijn, want Bermuda had vroeger (nog niet eens zo lang geleden) VR-B..!!!