Website tegen Vliegtax.
Forum rules
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Website tegen Vliegtax.
Via Luchtvaartnieuws de VVD-website tegen vliegtax gevonden:
http://www.nederlandvliegtaxvrij.nl/pag ... -vrij.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Chris.
http://www.nederlandvliegtaxvrij.nl/pag ... -vrij.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Chris.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
- Wildpicture
- Scramble Die-Hard
- Posts: 806
- Joined: 06 Apr 2008, 13:57
- Type of spotter: F5 Military
- Location: Flevoland
- Contact:
Re: Website tegen Vliegtax.
Het is jammer dat de vliegtax niet overal in Europa ingevoerd is. Op zich is het een juist instrument, maar als het alleen in Nederland ingevoerd wordt, is er ongelijkheid.
Overigens vraag ik me wel af of het nou echt zo erg is met die verdwijnende banen. Ligt dat aan de vliegtax of zijn er andere oorzaken? Ik kan me niet voorstellen dat ik door half Nederland moet gaan reizen en dus een hoop geld aan treinkaartjes of benzine uit moet geven, om 11,45 te besparen. Als je net aan de grens woont, vlakbij een buitenlands vliegveld kan ik me voorstellen dat het verleidelijk is. Maar dat zijn slechts een paar mensen.
Overigens is vliegen eigenlijk belachelijk goedkoop. Als je tegenwoordig de tarieven ziet binnen Europa, waarbij vliegen vaak véél goedkoper is dan een trein, dan is er toch iets mis. Even een dagje in Engeland of Spanje shoppen, of zelfs naar de disco in Mallorca en dat soort dingen. Dat is toch ook belachelijk. Voor dat soort reizen vind ik het helemaal niet erg dat er een vliegtax is. maar dan liefst in heel Europa.
Overigens vraag ik me wel af of het nou echt zo erg is met die verdwijnende banen. Ligt dat aan de vliegtax of zijn er andere oorzaken? Ik kan me niet voorstellen dat ik door half Nederland moet gaan reizen en dus een hoop geld aan treinkaartjes of benzine uit moet geven, om 11,45 te besparen. Als je net aan de grens woont, vlakbij een buitenlands vliegveld kan ik me voorstellen dat het verleidelijk is. Maar dat zijn slechts een paar mensen.
Overigens is vliegen eigenlijk belachelijk goedkoop. Als je tegenwoordig de tarieven ziet binnen Europa, waarbij vliegen vaak véél goedkoper is dan een trein, dan is er toch iets mis. Even een dagje in Engeland of Spanje shoppen, of zelfs naar de disco in Mallorca en dat soort dingen. Dat is toch ook belachelijk. Voor dat soort reizen vind ik het helemaal niet erg dat er een vliegtax is. maar dan liefst in heel Europa.
- Boudewijn van Oirschot
- Scramble Master
- Posts: 2746
- Joined: 16 Feb 2007, 18:16
- Type of spotter: Wat niet?
- Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
- Location: Tilburg, NB
Re: Website tegen Vliegtax.
Ik vind het ook nog is discriminerend eigenlijk. Ik ben 17 en dus geen auto, daarom afhankelijk van Eindhoven om een goedkoop ticket te boeken. Als ik een treinticket naar Weeze of Charleroi moet boeken ben ik dan nog meer kwijt..
Het scheelt toch snel al tussen de 40 en 70 euro op een Ryanair vluchtje als je vanuit nederland vliegt.
Wat mij betreft.. 2e Kamer
Edit: dus goede zaak van de VVD
Het scheelt toch snel al tussen de 40 en 70 euro op een Ryanair vluchtje als je vanuit nederland vliegt.
Wat mij betreft.. 2e Kamer
Edit: dus goede zaak van de VVD
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: Website tegen Vliegtax.
Verlies aan banen is niet erg....Wildpicture wrote:Overigens vraag ik me wel af of het nou echt zo erg is met die verdwijnende banen. Ligt dat aan de vliegtax of zijn er andere oorzaken?
Bijna ieder bedrijf op Schiphol moet maatregelen nemen, maar aan de vliegtax ligt het niet....
Ik zou bijna zeggen "van welke planeet kom je" ....
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Re: Website tegen Vliegtax.
De vliegtax is inpreciepe een goed idee.
Namelijk de vervuiler betaalt.
Dat mensen nu over de grens gaan en daar het vliegtuig pakken dat was te verwachten.
Alleen zijn de passagiers die over de grens zijn vaak wel de passagiers die het minste betalen.
Namelijk voor 60% uit Ryanair en co klanten.
Deze klanten zullen ook zonder vliegtax niet naar Schiphol komen omdat het tarief op Schiphol wat hoger ligt(ook zonder vliegtax).
Ze zullen misschien wel overwegen om vanaf een regio luchthaven in Nederland te vertrekken.
De 30% die met Lufthansa en co vliegen, kiezen die luchthaven in het buitenland omdat Schiphol verder weg ligt.
Prijs heeft op deze mensen een kleine invloed door het afschaven van de vliegtax verleg je de grens waarop ze besluiten toch voor Schiphol te kiezen met een paar kilometer.
De overige 10% zijn de vakantievluchten.
Deze mensen krijg je niet naar Schiphol omdat Schiphol gewoon te ver ligt.
De regionale luchthavens hebben hier meer kans als de vliegtax word afgeschaft.
Kortom hoe komt het dan dat zoveel minder mensen vanaf Schiphol zijn gevlogen.
Dit heeft een klein deel te maken met de vliegtax maar voor het overgrote deel met dat er minder vraag is naar de wat duurdere vliegtuig tickets.
Want kijk maar eens naar Cargo die is ook zeer sterk gedaald en dat komt ook niet door de vliegtax.
Namelijk de vervuiler betaalt.
Dat mensen nu over de grens gaan en daar het vliegtuig pakken dat was te verwachten.
Alleen zijn de passagiers die over de grens zijn vaak wel de passagiers die het minste betalen.
Namelijk voor 60% uit Ryanair en co klanten.
Deze klanten zullen ook zonder vliegtax niet naar Schiphol komen omdat het tarief op Schiphol wat hoger ligt(ook zonder vliegtax).
Ze zullen misschien wel overwegen om vanaf een regio luchthaven in Nederland te vertrekken.
De 30% die met Lufthansa en co vliegen, kiezen die luchthaven in het buitenland omdat Schiphol verder weg ligt.
Prijs heeft op deze mensen een kleine invloed door het afschaven van de vliegtax verleg je de grens waarop ze besluiten toch voor Schiphol te kiezen met een paar kilometer.
De overige 10% zijn de vakantievluchten.
Deze mensen krijg je niet naar Schiphol omdat Schiphol gewoon te ver ligt.
De regionale luchthavens hebben hier meer kans als de vliegtax word afgeschaft.
Kortom hoe komt het dan dat zoveel minder mensen vanaf Schiphol zijn gevlogen.
Dit heeft een klein deel te maken met de vliegtax maar voor het overgrote deel met dat er minder vraag is naar de wat duurdere vliegtuig tickets.
Want kijk maar eens naar Cargo die is ook zeer sterk gedaald en dat komt ook niet door de vliegtax.
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: Website tegen Vliegtax.
E.T. heeft een broertje mee genomen....RudolfAir wrote:Deze klanten zullen ook zonder vliegtax niet naar Schiphol komen omdat het tarief op Schiphol wat hoger ligt(ook zonder vliegtax).
-knip-
Dit heeft een klein deel te maken met de vliegtax maar voor het overgrote deel met dat er minder vraag is naar de wat duurdere vliegtuig tickets.
Voor een deel correct, de tickets zonder vliegtax waren al duurder. Dat heet volgens mij 'veiligheids toeslag'.
Nog zo'n dooddoener...
Zonder de vliegtax is Schiphol wel degelijk een luchthaven die kan concureren met de luchthavens die nu van de situatie profiteren.
Oké, 1 punt voor jouw dan, maar dan nog blijft het een feit dat Schiphol zijn concurrentie positie heeft verspeeld door invoering van o.a. de vliegtax.RudolfAir wrote:Want kijk maar eens naar Cargo die is ook zeer sterk gedaald en dat komt ook niet door de vliegtax.
Grts, Chris (van de planeet Aarde...)
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Re: Website tegen Vliegtax.
Dat is maar zeer beperkt het geval. In de eerste plaats wordt er bij het bepalen van de tax niet gekeken naar daadwerkelijke uitstoot. Een maatschappij die met de nieuwste, zeer zuinige toestellen vliegt wordt net zo hard getroffen als een maatschappij die niet investeert in schonere vliegtuigen.RudolfAir wrote:De vliegtax is inpreciepe een goed idee.
Namelijk de vervuiler betaalt.
Ten tweede is ook de onderverdeling in kort en lang onbenullig. Het is niet gerelateerd aan lengte van de vlucht en dus ook daar is er geen sprake van de vervuiler betaalt.
Ten derde komen de opbrengsten ten goede aan de algemene baten, niet aan het milieu.
Deze hele vliegtax is een grote gemiste kans. Alleen als écht de vervuiler zou betalen én er echt werkt van een Europese wet zou zijn gemaakt had het zin gehad. Nu niet en kost het alleen maar banen en dus geld.
Erwin
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: Website tegen Vliegtax.
Ben ook een groot tegenstander van de vliegtax,
Maar ben bang dat ik in alle redelikheid wel moet toegeven dat RudolfAir wel gelijk heeft.
De trend dat mensen die buiten de randstad wonen al steeds meer van grensvliegvelden gebruik maken zich dit jaar mede door het grotere aanbod gewoon heeft door gezet.
Echter klopt de theorie de vervuiler betaald dus niet.
Iemand die in 15 minuten met de trein van Amsterdam naar Schiphol rijdt en vervolgens non stop met KLM naar New York vliegt betaald 45 Euro. Als diezelfde man in zn auto stapt en naar Dusseldorf rijdt, daar het vliegtuig pakt en terug naar Schiphol vliegt om daar de KLM naar New York te pakken...... betaald ... 0 Euro !
Streep
Maar ben bang dat ik in alle redelikheid wel moet toegeven dat RudolfAir wel gelijk heeft.
De trend dat mensen die buiten de randstad wonen al steeds meer van grensvliegvelden gebruik maken zich dit jaar mede door het grotere aanbod gewoon heeft door gezet.
Echter klopt de theorie de vervuiler betaald dus niet.
Iemand die in 15 minuten met de trein van Amsterdam naar Schiphol rijdt en vervolgens non stop met KLM naar New York vliegt betaald 45 Euro. Als diezelfde man in zn auto stapt en naar Dusseldorf rijdt, daar het vliegtuig pakt en terug naar Schiphol vliegt om daar de KLM naar New York te pakken...... betaald ... 0 Euro !
Streep
Re: Website tegen Vliegtax.
Uitgaande van het voorbeeld dat betrokkenen in A'dam woont., vergeet je m.i. wel iets. Hij/zij zal eerst naar Dusseldorf moeten reizen, daar het voertuig parkeren en vervolgens weer terug naar A'dam. Daar zijn denk ik ook wel de nodige kosten aan verbonden, of niet soms?streep wrote: Iemand die in 15 minuten met de trein van Amsterdam naar Schiphol rijdt en vervolgens non stop met KLM naar New York vliegt betaald 45 Euro. Als diezelfde man in zn auto stapt en naar Dusseldorf rijdt, daar het vliegtuig pakt en terug naar Schiphol vliegt om daar de KLM naar New York te pakken...... betaald ... 0 Euro !
- Boudewijn van Oirschot
- Scramble Master
- Posts: 2746
- Joined: 16 Feb 2007, 18:16
- Type of spotter: Wat niet?
- Subscriber Scramble: Boudewijn van Oirschot
- Location: Tilburg, NB
Re: Website tegen Vliegtax.
Iemand uit Amsterdam misschien wel ja. Maar vanuit Limburg, Overijssel, gelderland, Drenthe, Groningen en Brabant zijn Munster, Weeze, Charleroi dichtbij en dan goedkoper dan EHAMRockville wrote:Uitgaande van het voorbeeld dat betrokkenen in A'dam woont., vergeet je m.i. wel iets. Hij/zij zal eerst naar Dusseldorf moeten reizen, daar het voertuig parkeren en vervolgens weer terug naar A'dam. Daar zijn denk ik ook wel de nodige kosten aan verbonden, of niet soms?streep wrote: Iemand die in 15 minuten met de trein van Amsterdam naar Schiphol rijdt en vervolgens non stop met KLM naar New York vliegt betaald 45 Euro. Als diezelfde man in zn auto stapt en naar Dusseldorf rijdt, daar het vliegtuig pakt en terug naar Schiphol vliegt om daar de KLM naar New York te pakken...... betaald ... 0 Euro !
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Website tegen Vliegtax.
Je vergeet dat het de mens niet gaat om niets te willen betalen, hij wil geen BELASTING betalen.Rockville wrote:Uitgaande van het voorbeeld dat betrokkenen in A'dam woont., vergeet je m.i. wel iets. Hij/zij zal eerst naar Dusseldorf moeten reizen, daar het voertuig parkeren en vervolgens weer terug naar A'dam. Daar zijn denk ik ook wel de nodige kosten aan verbonden, of niet soms?streep wrote: Iemand die in 15 minuten met de trein van Amsterdam naar Schiphol rijdt en vervolgens non stop met KLM naar New York vliegt betaald 45 Euro. Als diezelfde man in zn auto stapt en naar Dusseldorf rijdt, daar het vliegtuig pakt en terug naar Schiphol vliegt om daar de KLM naar New York te pakken...... betaald ... 0 Euro !
Jaren geleden in NOVA een stukje gezien over het tax-free centrum op Schiphol. Iedereen koopt daar van alles, wat in een gewone winkelstraat in de stad goedkoper is te krijgen. Ze zeggen we kopen het op Schiphol want dan betalen we geen belasting. Dat er meer winst voor de ondernemer wordt opgebracht dan dat er buiten Schiphol belasting wordt betaald komt niet bij de mensen op.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
-
- Scramble Rookie
- Posts: 54
- Joined: 15 Feb 2009, 19:31
- Type of spotter: Travelspotter
- Location: EHTE
Re: Website tegen Vliegtax.
Dat is inderdaad twee, drie is dat als men de uitstoot die wordt veroorzaakt door de energiebehoefte van alle Nederlandse privecomputers en televisies, vergelijkt met die van de luchtvaart, men moet concluderen dat de vervuiler dus absoluut niet betaalt. Waarom betaal ik 11,45 over een ticket van 100 euro, en geen cent milieutaks over mijn 40" flatscreen van 6000 euro, die naast dat de productie enorm vervuilend is, en hij/zij (weet iemand het geslacht van een flatscreen?) enorm veel verbruikt, ook straks waarschijnlijk in Ivoorkust de bodem vervuilt. Conclusie: De vervuiler betaalt niet. De boeman betaalt. En dat zijn al sinds jaar en dag de vliegtuigpassagier en de autorijder.ehusmann wrote:Dat is maar zeer beperkt het geval. In de eerste plaats wordt er bij het bepalen van de tax niet gekeken naar daadwerkelijke uitstoot. Een maatschappij die met de nieuwste, zeer zuinige toestellen vliegt wordt net zo hard getroffen als een maatschappij die niet investeert in schonere vliegtuigen.RudolfAir wrote:De vliegtax is inpreciepe een goed idee.
Namelijk de vervuiler betaalt.
Ten tweede is ook de onderverdeling in kort en lang onbenullig. Het is niet gerelateerd aan lengte van de vlucht en dus ook daar is er geen sprake van de vervuiler betaalt.
Ten derde komen de opbrengsten ten goede aan de algemene baten, niet aan het milieu.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Website tegen Vliegtax.
Voor mij is het onzijdigErik Brouwer wrote:weet iemand het geslacht van een flatscreen
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Website tegen Vliegtax.
Laat ik voorp stellen dat ook ik de vliegtax een verkeerde maatregel vind, behalve als hij in heel Europa was ingevoerd.
Echter er zijn meer redenen te bedenken die Schiphol op dit moment de das omdoen:
Kijk eens naar de parkeertarieven in vergelijking met bv Weeze of Dusseldorf. ALs je vanuit Utrecht/Arnhem met de auto naar Schiphol moet ben je gauw ruim een uur onderweg. Duitsland is dan kwa tijd net zo lang, alleen betaal je een stuk minder aan een parkeerplaats voor je auto.
Mekkelijke keuze dus, en dat geldt dan dus niet enkelt voor mensen die in de grensstreek wonen zoals hierboven gemeld, maar grofweg voor 1/3 deel van Nederland.
Ook de exhorbitant hoge veiligheidstoeslagen die Schiphol rekent ten opzichte van andere buitenlandse luchthavens is niet goed voor de concurrentiepositie.
Tel daar de vliegtax bij op en het plaatje is compleet.
Vergeet niet dat door de ons allemaal aangeparaate kredietcrisis mensen minder te besteden hebben.Dat in het verleden de extra kosten van Schiphol door de mensen voor lief werd genomen,wordt er nu bezuinigd op alles door mensen waarop ermaar bezuinigd kan worden, als dat betekend een extra uurtje in de auto en 100 euro besparen, dan is de keuze snel gemaakt.
Ik ben benieuwd wat de fusie van DL en NW teweeg gaat brengen. Het is geen publike geheim dat DL liever FRA als hub heeft als AMS, mede door de kosten die Schiphol rekent. Als dat betekend dat dus ook NW (lees Delta)minder op Schiphol gaat vliegen heeft dat zeker ook grotere gevolgen voor de Nederlandse economie..... Hopelijk repsecteert het nieuwe Delta de samenwerking KL/NW, maar dat zal de tijd moeten leren. Voor sommige Schipholmedewerkers breken er in ieder geval spannende tijden aan
Off-topic: Dure Flatscreen !
Echter er zijn meer redenen te bedenken die Schiphol op dit moment de das omdoen:
Kijk eens naar de parkeertarieven in vergelijking met bv Weeze of Dusseldorf. ALs je vanuit Utrecht/Arnhem met de auto naar Schiphol moet ben je gauw ruim een uur onderweg. Duitsland is dan kwa tijd net zo lang, alleen betaal je een stuk minder aan een parkeerplaats voor je auto.
Mekkelijke keuze dus, en dat geldt dan dus niet enkelt voor mensen die in de grensstreek wonen zoals hierboven gemeld, maar grofweg voor 1/3 deel van Nederland.
Ook de exhorbitant hoge veiligheidstoeslagen die Schiphol rekent ten opzichte van andere buitenlandse luchthavens is niet goed voor de concurrentiepositie.
Tel daar de vliegtax bij op en het plaatje is compleet.
Vergeet niet dat door de ons allemaal aangeparaate kredietcrisis mensen minder te besteden hebben.Dat in het verleden de extra kosten van Schiphol door de mensen voor lief werd genomen,wordt er nu bezuinigd op alles door mensen waarop ermaar bezuinigd kan worden, als dat betekend een extra uurtje in de auto en 100 euro besparen, dan is de keuze snel gemaakt.
Ik ben benieuwd wat de fusie van DL en NW teweeg gaat brengen. Het is geen publike geheim dat DL liever FRA als hub heeft als AMS, mede door de kosten die Schiphol rekent. Als dat betekend dat dus ook NW (lees Delta)minder op Schiphol gaat vliegen heeft dat zeker ook grotere gevolgen voor de Nederlandse economie..... Hopelijk repsecteert het nieuwe Delta de samenwerking KL/NW, maar dat zal de tijd moeten leren. Voor sommige Schipholmedewerkers breken er in ieder geval spannende tijden aan
Off-topic: Dure Flatscreen !
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
-
- Scramble Rookie
- Posts: 54
- Joined: 15 Feb 2009, 19:31
- Type of spotter: Travelspotter
- Location: EHTE
Re: Website tegen Vliegtax.
Het is geen geheim, of een publiek geheim bedoel je denk ik.B767-300ER wrote:Het is geen publike geheim dat DL liever FRA als hub heeft als AMS, mede door de kosten die Schiphol rekent.
Even off-topic: Die move van DL begrijp ik niet. Ik was laatst op FRA, en het bárst er van de Star Alliance. Het is werkelijk het hol van de leeuw, de troonzaal van de grote concurrent naast de deur van AMS en CDG. Met de tig codeshared vluchten van LH, UA, AC, NH et cetera maatk SkyTeam daar volgens mij geen schijn van kans. Ik zie daar dagelijks misschien 4 hóóguit 5 NW/DL kisten. Daarbij opgeteld dat de slots op FRA veel schaarser en dús duurder zijn, en er dankzij afwezigheid van KL geen sprake is van hub-and-spoke, snap ik niet waarom Delta zo graag naar FRA zou willen? Wat is hier in je bron, en hoe verklaart men dit?