Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Moderator: gatso76
Forum rules
- FALCONCREST
- Scramble Senior
- Posts: 429
- Joined: 23 Mar 2003, 14:29
- Location: EHVB
- Contact:
Rol Media tijdens crash, en de onzin hierover
Hallo iedereen
Bij het teruglezen van de vele berichten valt mij iets op;
"De Media" komt er in jullie berichtgeving nogal slecht vanaf, en wordt negatief bejegend.
Ik lees dat mensen op dit forum (spotters, eventuele ooggetuigen) benaderd zijn door "de media" , maar zeker geen informatie afstonden.
Ik lees dat "de media" dan weer dit of dat roept of herroept.
"De media" zouden zelfs dit forum meelezen !
Zelf ben ik werkzaam voor de NOS als cameraman en heb die dag op de locatie gewerkt.
Daarnaast ben ikdeelnemer aan div forums op Scramble, heb abonnementen op div luchtvaart magazine's en ga een aantal keer per jaar op spottertrips, en sta regelmatig langs de baan.
Eigenlijk een gemiddelde spotter. Zie www. dapho.nl
Nu mijn punt: "De media" bestaat niet. Net zoals dat "de mensen" en "de spotters" ook niet bestaan.
Het is een rijk gemêleerd gezelschap van allerlei mensen die al dan niet in opdracht hun werk naar beste weten uitvoeren.
Op die dag is de informatievoorziening naar het publiek buitengewoon belangrijk.
Op alle manieren zijn mensen in touw om feitelijke informatie te destileren uit een brei aan bronnen.
Van ons spotters, van forums, tot hulpverleners, woordvoerders, ministeries etc etc.
En geloof me, we werken ons het snot voor de ogen om correcte informatie door te geven !
Dat daarbij heel vaak dingen fout gaan ontkent niemand, we zijn in staat om ons functioneren te beoordelen.
Maar wat moet je op zo'n moment. De zender op zwart gooien totdat alles duidelijk, gecontroleerd en geverifieerd is ?
In dat geval zou de eerste berchtgeving pas in het 6 of 8 uur journaal zijn geweest bij wijze van spreken.
Dus, niet zo spastiche kramp over je krijgen als je dingen ziet of hoort in de media die volgens jou niet kloppen.
Wordt je benaderd door een journalist, en/of heb je iets feitelijk te melden ivm het samenstellen van goede berichtgeving, meld het !!!
Oja, weet je hoeveel "expert"spotters ons aanklampen / bellen / mailen op zo'n dag met nog veeeel grotere onzin dan je al te verwerken hebben gekregen die dag !?
Ik ben trots op "de media" en ben blij dat ik op die dag een bijdrage te hebben kunnen leveren in het tonen van feitelijke informatie.
Vriendelijke groet,
Johan
NOS cameraman EN spotter
(nee, niet die met dat petje in het hoekje die elke keer live stond !)
Bij het teruglezen van de vele berichten valt mij iets op;
"De Media" komt er in jullie berichtgeving nogal slecht vanaf, en wordt negatief bejegend.
Ik lees dat mensen op dit forum (spotters, eventuele ooggetuigen) benaderd zijn door "de media" , maar zeker geen informatie afstonden.
Ik lees dat "de media" dan weer dit of dat roept of herroept.
"De media" zouden zelfs dit forum meelezen !
Zelf ben ik werkzaam voor de NOS als cameraman en heb die dag op de locatie gewerkt.
Daarnaast ben ikdeelnemer aan div forums op Scramble, heb abonnementen op div luchtvaart magazine's en ga een aantal keer per jaar op spottertrips, en sta regelmatig langs de baan.
Eigenlijk een gemiddelde spotter. Zie www. dapho.nl
Nu mijn punt: "De media" bestaat niet. Net zoals dat "de mensen" en "de spotters" ook niet bestaan.
Het is een rijk gemêleerd gezelschap van allerlei mensen die al dan niet in opdracht hun werk naar beste weten uitvoeren.
Op die dag is de informatievoorziening naar het publiek buitengewoon belangrijk.
Op alle manieren zijn mensen in touw om feitelijke informatie te destileren uit een brei aan bronnen.
Van ons spotters, van forums, tot hulpverleners, woordvoerders, ministeries etc etc.
En geloof me, we werken ons het snot voor de ogen om correcte informatie door te geven !
Dat daarbij heel vaak dingen fout gaan ontkent niemand, we zijn in staat om ons functioneren te beoordelen.
Maar wat moet je op zo'n moment. De zender op zwart gooien totdat alles duidelijk, gecontroleerd en geverifieerd is ?
In dat geval zou de eerste berchtgeving pas in het 6 of 8 uur journaal zijn geweest bij wijze van spreken.
Dus, niet zo spastiche kramp over je krijgen als je dingen ziet of hoort in de media die volgens jou niet kloppen.
Wordt je benaderd door een journalist, en/of heb je iets feitelijk te melden ivm het samenstellen van goede berichtgeving, meld het !!!
Oja, weet je hoeveel "expert"spotters ons aanklampen / bellen / mailen op zo'n dag met nog veeeel grotere onzin dan je al te verwerken hebben gekregen die dag !?
Ik ben trots op "de media" en ben blij dat ik op die dag een bijdrage te hebben kunnen leveren in het tonen van feitelijke informatie.
Vriendelijke groet,
Johan
NOS cameraman EN spotter
(nee, niet die met dat petje in het hoekje die elke keer live stond !)
Last edited by FALCONCREST on 27 Feb 2009, 10:26, edited 1 time in total.
JOHAN B
http://WWW.DAPHO.NL
http://WWW.DAPHO.NL
- flying_kiwi
- Scramble Master
- Posts: 5451
- Joined: 10 Nov 2004, 14:33
- Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
- Contact:
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
De gegevens die erop staan kunnen verschillen. Er in een minimum aantal die in de wetgeving vast is gelegd, maar daarboven is aan de manufacturer en operator te bepalen.Glidepath wrote:Een geïnteresseerde niet-spotter stelde deze vragen over de zwarte dozen:
Welke gegevens staan er nou op de vluchtgegevens op de zwarte doos? (ze bedoelde niet de CVR)
en (in afdeling doordenkvragen)
En
Gaat er bij iedere vlucht nieuwe zwarte dozen in?
of worden ze steeds gewist na iedere vlucht?
en
zo nee, hoelang worden de vluchtgegevens daarop bewaard?
wie het echt weet mag het zeggen
Er is maar een DFDR aanboord, en die blijft erin zitten tenzij er problemen ermee zijn, en neemt tussen de 25 en 30 uur info op, dus ook de laatste paar vluchten voor de ongeval.
Gr.
Yorden
- nuckleuz
- Scramble Addict
- Posts: 1515
- Joined: 07 Feb 2005, 19:16
- Type of spotter: None
- Subscriber Scramble: No
- Location: Alphen aan den Rijn
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Ik weet niet of het hier hoort of dat het al ergens staat:
Burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer heeft donderdag een noodverordening ingesteld voor het gebied rond de plaats waar het toestel is neergestort.
Daarmee wordt het voor iedereen, met uitzondering van de bewoners in het gebied, verboden zich rond de rampplek te bevinden. Zowel de onderzoekers als de bewoners in de buurt hadden de afgelopen dagen last van het toegestroomde publiek.
Burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer heeft donderdag een noodverordening ingesteld voor het gebied rond de plaats waar het toestel is neergestort.
Daarmee wordt het voor iedereen, met uitzondering van de bewoners in het gebied, verboden zich rond de rampplek te bevinden. Zowel de onderzoekers als de bewoners in de buurt hadden de afgelopen dagen last van het toegestroomde publiek.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Rol Media tijdens crash, en de onzin hierover
Hoi Johan,
Je reactie kan ik begrijpen, en je frustratie als ik het zo mag noemen ook. Kern van de zaak is volgens mij:
Erik
Je reactie kan ik begrijpen, en je frustratie als ik het zo mag noemen ook. Kern van de zaak is volgens mij:
Laten we hierverdergaan.FALCONCREST wrote:"De media" bestaat niet. Net zoals dat "de mensen" en "de spotters" ook niet bestaan.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
DFDR = Digital Flight Data Recorder. Voorloper was de FDR, die op een band analoog gegevens bewaart (wel crash- en vuurbestendig, bv. een metalen tape die 'gekrast' wordt). Tegenwoordig meestal heel veel gegevens, en digitaal opgeslagen dus. Denk niet alleen aan hoogte, snelheid enz. maar ook standen van controls, schakelingen, modus van de computer(s), drukken en temperaturen van componenten enz.flying_kiwi wrote:Er is maar een DFDR aanboord,
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Ik kwam dit tegen toch wel interesant
The track of Turkish flight 1951 which crashed yesterday at Amsterdam Schipol is now available online. http://www.openatc.com/THY1951" onclick="window.open(this.href);return false;
The track of Turkish flight 1951 which crashed yesterday at Amsterdam Schipol is now available online. http://www.openatc.com/THY1951" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Volgens deze site waren er twee Boeing ingenieurs onder de 9 doden.
- nuckleuz
- Scramble Addict
- Posts: 1515
- Joined: 07 Feb 2005, 19:16
- Type of spotter: None
- Subscriber Scramble: No
- Location: Alphen aan den Rijn
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Dat is ook bevestigd door Boeing zelf.boeing767 wrote:Volgens deze site waren er twee Boeing ingenieurs onder de 9 doden.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
According RTV-NH at this moment 36 people still in hospital. 3 of them at intensive care.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- jfaltena
- Scramble Master
- Posts: 3005
- Joined: 09 Dec 2003, 17:08
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: jfaltena
- Location: Home or @ any Airfield
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Latest addition to above post; same channel, now just 1 wounded in intensive care.
Grtz, John
Grtz, John
Flown from / to; AMS ATH BCN CDG EFL EWR FRA GMP INV LAX LGW LHR LPL MAN RTM SFO VIE YVR YYZ ZRH
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
-
- Scramble Senior
- Posts: 369
- Joined: 23 Mar 2008, 10:07
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: no
- Location: Delft - The Netherlands
- Contact:
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
@ Glidepath: Over de (D)FDA kan ik niets zeggen, maar ik weet wel dat de CVR (cockpit voice recorder) ongeveer 'n half uur opnametijd heeft. (Daar is met een kaping van een FedEx DC-10 namelijk misbruik gemaakt: de kaper wilde na de overmeestering namelijk een halfuur doorvliegen om zijn sporen te wissen, vandaar dat ik dat ook weet.)
Verder geloof ik dat beide zwarte/oranje dozen in het vliegtuig blijven, al was het al om te voorkomen dat er ooit (per ongeluk) een toestel vertrekt zonder ze aan boord te hebben.
On-topic: Ik heb zelfs ergens gelezen dat alle vier de Amerikanen mensen van Boeing waren, maar dat niet alle Boeing-medewerkers die aan boord waren zijn omgekomen. Er is er nog (minstens) één in leven, voor zover ik weet.
Verder geloof ik dat beide zwarte/oranje dozen in het vliegtuig blijven, al was het al om te voorkomen dat er ooit (per ongeluk) een toestel vertrekt zonder ze aan boord te hebben.
On-topic: Ik heb zelfs ergens gelezen dat alle vier de Amerikanen mensen van Boeing waren, maar dat niet alle Boeing-medewerkers die aan boord waren zijn omgekomen. Er is er nog (minstens) één in leven, voor zover ik weet.
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Nee, als een van de boxes kapot is, wordt hij gewoon vervangen. Heb ooit bij een excursie naar de KLM ook gezien dat zulke dingen gerepareerd werden.bramos wrote:Verder geloof ik dat beide zwarte/oranje dozen in het vliegtuig blijven, al was het al om te voorkomen dat er ooit (per ongeluk) een toestel vertrekt zonder ze aan boord te hebben.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Dutchbird-757
- Scramble Die-Hard
- Posts: 543
- Joined: 18 Oct 2003, 18:37
- Type of spotter: See my FlickR page!
- Location: Bahrain
- Contact:
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Even vooruitkijkend. Heeft iemand dit gelezen: http://www.telegraaf.nl/binnenland/3355 ... tml?p=22,1" onclick="window.open(this.href);return false;
Moest echt even twee keer knipperen om te kijken of het er echt stond. Lost for words...
Moest echt even twee keer knipperen om te kijken of het er echt stond. Lost for words...
- jeroenvn
- Scramble Die-Hard
- Posts: 774
- Joined: 20 Feb 2007, 22:32
- Type of spotter: Civil spotter
- Subscriber Scramble: Nee
- Location: Papendrecht (EHPD/PPD)
- Contact:
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
echt niet normaal meer. Waar gaat het heen met de wereld???
other photos:
http://www.flickr.com/photos/87805620@N08
http://www.flickr.com/photos/87805620@N08
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
Ja ik heb het gelezen. En alles wat daar wordt geschreven over deze "groep" (laat ik het maar netjes houden op het MB) klopt.Dutchbird-757 wrote:Heeft iemand dit gelezen: http://www.telegraaf.nl/binnenland/3355 ... tml?p=22,1" onclick="window.open(this.href);return false;
Moest echt even twee keer knipperen om te kijken of het er echt stond. Lost for words.
Ik heb in de USA meegemaakt wat ze bij militaire begrafenissen ten toon spreiden en roepen. Je zou ze willen ....... , maar dat mag dan weer niet, vanwege de First Amendment.
Last edited by Rockville on 28 Feb 2009, 00:09, edited 1 time in total.