fluitend geluid F-16

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
Charlie-Hotel
Posts: 4
Joined: 29 Jan 2008, 19:10
Location: 10miles N.W. of EHVK

fluitend geluid F-16

Post by Charlie-Hotel »

Hallo,

wat veroorzaakt het fluitende geluid wat een F-16 maakt net voor de landing?

regard,

Charlie-Hotel
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1660
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Post by evhest »

Dat is het geluid van de nozzle (uitlaat) die open en dicht gaat, meen ik. Somebody correct me if I'm wrong!
Answers will be questioned.....
Heron
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 801
Joined: 21 Jul 2005, 15:27
Location: Westerbork
Contact:

Post by Heron »

Even het antwoord geleend van iemand op een ander forum :)

De uitlaat van de motor van een F-16 (en natuurlijk andere jets) gaat open en/of dicht bij een andere stand van het gas.
Dat bewegen gebeurt met de CENC (Convergend Engine Nozzle Control).
In 100% Mil Power zal de uitlaat dus maximaal dicht zijn voor Maximale Stuwkracht.
Het kleiner maken gebeurd dus door de Secondary Exhaust in elkaar te schuiven zodat er een kleinere opening onstaat.
Die CENC is dus het hoge geluid wat je hoort als er een andere Throttle setting wordt geslecteerd.
(korte samenvatting)
User avatar
Redskin301
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2298
Joined: 23 Mar 2006, 12:52
Type of spotter: Graphical
Subscriber Scramble: nee
Location: Tilburg
Contact:

Post by Redskin301 »

Kortom net voor de touchdown laat hij zijn gas los :D
Regards Alex van Noye,

http://www.runway28.nl
User avatar
Stafhunter
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1563
Joined: 28 Apr 2006, 13:49
Subscriber Scramble: Stafhunter
Location: Tilburg
Contact:

Post by Stafhunter »

Redskin301 wrote:Kortom net voor de touchdown laat hij zijn gas los :D
waar heb ik dat meer gehoord :lol:

hij zal toch wel een beetje gas bij moeten geven om aan de goede landingssnelheid te komen?
F-104 Starfighter patch website http://threshold.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

flown in:
F27-300M C-5

better a spotter with stepladder behind me than a spotter with 50mm in front off me
User avatar
Redskin
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1277
Joined: 01 Jul 2003, 16:22
Type of spotter: a serial is just paint to brighten up an aircraft
Subscriber Scramble: Digitaal
Location: 10 miles from Gilze Rijen
Contact:

Post by Redskin »

zelfde geluidje hoor je ook als een F-16 van max trottle naar full afterburner gaat (gaat de uitlaat van nax gesloten naar vol open)
John
Image
User avatar
Redskin301
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2298
Joined: 23 Mar 2006, 12:52
Type of spotter: Graphical
Subscriber Scramble: nee
Location: Tilburg
Contact:

Post by Redskin301 »

Stafhunter wrote:hij zal toch wel een beetje gas bij moeten geven om aan de goede landingssnelheid te komen?
Maar het moment dat ik bedoel in als hij 1 a 2 meter boven de grond hangt, ik denk dat een viper zo licht is dat hij zijn gas bijna volledig dicht moet gooien omdat hij anders dat laatste stuk naar de grond niet maakt door het ground effect ofzow ^^ Correct me if i'm wrong
Regards Alex van Noye,

http://www.runway28.nl
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Post by kiwi »

Redskin301 wrote:
Stafhunter wrote:hij zal toch wel een beetje gas bij moeten geven om aan de goede landingssnelheid te komen?
Maar het moment dat ik bedoel in als hij 1 a 2 meter boven de grond hangt, ik denk dat een viper zo licht is dat hij zijn gas bijna volledig dicht moet gooien omdat hij anders dat laatste stuk naar de grond niet maakt door het ground effect ofzow ^^ Correct me if i'm wrong
Alle vliegtuigen (ook grote vrachtvliegtuigen en passagiersvliegtuigen) gaan vlak voor touchdown naar idle. Het ground effect zorgt ervoor dat het toestel niet (te hard) neer klapt en is tegelijk de reden dat het gas naar idle moet, anders raakt hij de baan te ver naar voren.

Overigens kleine aanvulling, hoe meer gas de piloot geeft, hoe kleiner de nozzle, maar op afterburner gaat deze weer vol open ;)
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Post by kiwi »

Crizz wrote:Om het nog completer te maken, dat geluid word veroorzaakt door lucht waardoor de cenc word bediend.
Kijk dat was het laatste puzzelstukje. Ik geloofde het allemaal wel maar kon niet begrijpen hoe iets mechanisch zo'n geluid maakt, maar het is dus een luchtstroom, top!
User avatar
Bassie76
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 377
Joined: 25 Sep 2003, 21:04
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Bassie76
Location: Oldenzaal
Contact:

Post by Bassie76 »

Is dit hetzelfde fluitende geluid dat wordt gemaakt bij het uitklappen van het landingsgestel?
User avatar
Flanker27
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 743
Joined: 07 Mar 2007, 15:46
Type of spotter: mainly mil or it has to be Russian
Location: Twenthe
Contact:

Post by Flanker27 »

Nee het is het bekende twiet twiet geluid.
Michel
EOS200D, 18-135 IS, sigma 50-500
mark737
Posts: 7
Joined: 25 Jan 2006, 16:31

Post by mark737 »

Bassie76 wrote:Is dit hetzelfde fluitende geluid dat wordt gemaakt bij het uitklappen van het landingsgestel?
Ja, het is dezelfde "luchtmotor" die voor de verstelling van de nozzle zorgt.
vonk179
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 336
Joined: 08 Jun 2005, 18:03
Type of spotter: F3
Location: Hengelo
Contact:

Post by vonk179 »

Het verstellen van nozzle wordt hydraulisch gedaan en niet pneumatisch.
Het aandrijven van de actuators, welke de nozzle open en dicht doen gaan, geeft het geluid.
Dit hoor je ook wanneer bijvoorbeeld de speedbrakes worden geactiveerd.
User avatar
Leeuwarden
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1053
Joined: 30 Aug 2006, 10:53
Location: Leeuwarden

Post by Leeuwarden »

't Is in ieder geval het leukste geluidje dat een F16 maakt... :?
User avatar
Jetzone 2000
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 235
Joined: 24 May 2005, 16:27

Post by Jetzone 2000 »

vonk179 wrote:Het verstellen van nozzle wordt hydraulisch gedaan en niet pneumatisch.
Het aandrijven van de actuators, welke de nozzle open en dicht doen gaan, geeft het geluid.
Dit hoor je ook wanneer bijvoorbeeld de speedbrakes worden geactiveerd.
Sorry hoor maar dit is totale B.S. (Arjen, ik had toch beter verwacht van jou... :cry: )

Crizz, die dagelijks aan die grijze driewielers sleutelt :wink: , heeft volledig gelijk.

CENC = Convergent Engine Nozzle Control
Lucht, afgetapt van de motor wordt in de CENC omgezet in een mechanische beweging die vervolgens middels 5 flexible shafts naar nozzle actuators gestuurd. Deze kunnen de nozzle open of dicht laten lopen. De luchtstroom die uit de CENC komt is de oorzaak van genoemd geluid.

Landingear en speedbrakes, welke hydraulisch werken, maken bij bediening dus ook een heel ander geluid als de CENC.
Kind Regards,

Andries

http://www.jetzone2000.com
Post Reply

Return to “'t Praethuys”