New flight-id KLM (and others)
Moderator: gatso76
Forum rules
![]() ![]() |
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Re
Oke. dat si dus niet dezelfde tijd als dat bijvoorbeeld schiphol.nl geeft, die geeft voor deze vlucht dat hij is vertrokken om 16.38....
- Key
- Site Admin
- Posts: 11289
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Het wordt nou een beetje verwarrend. Niet Norwich, maar ook niet Brussel want Nürnberg?
Erik
Als dat een regulier c/s is zou het een 'first' kunnen zijn ja. Op zich bestaat 3 cijfers + 1 letter al heel lang, bv. bij toevoeging van 'D' (delayed) aan een normaal vluchtnr. met 3 cijfers - vaak nodig om te voorkomen dat een callsign tweemaal gelijktijdig gebruikt zou kunnen worden. Andere letters komen ook voor, ik heb A, I, T en X al gezien.Hans Biere wrote:Het is de eerste KLM flight-id met 3-cijfers en 1-letter die ik zie...
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
-
- Scramble Senior
- Posts: 266
- Joined: 12 Feb 2008, 20:56
- Type of spotter: AirNav RadarBox
Hoi Erik,B767-300ER wrote:Key wrote:Op zich bestaat 3 cijfers + 1 letter al heel lang, bv. bij toevoeging van 'D' (delayed) aan een normaal vluchtnr. met 3 cijfers - vaak nodig om te voorkomen dat een callsign tweemaal gelijktijdig gebruikt zou kunnen worden.
Ja, dat is zo. Alleen dat nummer wat ik vanmiddag zag was voor mij een novum. Wat zou de "J" in dit verband te betekenen hebben? Ik heb zo het idee dat KLM ook stug door gaat met het ICAO-nummeren. En dat, net als bij de Nederlandse auto-kentekens, de voorraad op raakt en er iets nieuws verzonnen moet worden.
De waas van geheimzinnigheid rondom de ICAO-nummerei blijft mij verbazen. Maar ja, dat is al jaren het geval.
DLH maakt het wat dat betreft wel heel erg bont. Die veranderen elke "timetable-switch" ook al hun flight-id's.
Overigens: lang studeren op de wijze van "ICAO-nummeren" brengt je bij bepaalde maatschappijen tot een "clou"'.
Best Regards, Hans Biere
-
Software: AirNav RadarBox
Antenna: outs WiMo GP-1090
PC: Windows 7 sp 1
-
-
Software: AirNav RadarBox
Antenna: outs WiMo GP-1090
PC: Windows 7 sp 1
-
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Hans Biere wrote:.
Hoi Erik,
Ja, dat is zo. Alleen dat nummer wat ik vanmiddag zag was voor mij een novum. Wat zou de "J" in dit verband te betekenen hebben?
Vanavond kwam dezelfde kist weer terug op schiphol rond 1945 als KLM70L (ofT) uit neurenberg, weer gewoon 2 cijferig... wellicht was de 4 ervoor een typo en was ie vertrokken als KLM69J ipv 469J? DIt lijkt mij de meest logische oplossing. rond 17uur vertrokken als KLM69J en terug als KLM70L (opvolgend dus)en dat die 4 er gewoon niet hoorde?
-
- Scramble Senior
- Posts: 266
- Joined: 12 Feb 2008, 20:56
- Type of spotter: AirNav RadarBox
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Klopt, enHans Biere wrote:De zojuist (20:25 LT) op mijn scherm verschijnende PH-BXE met ID KLM14C moet dan welhaast de opvolger van KLM11M zijn.
MAD-AMS dus....
vanmiddag is er na vertrek van de KLM11M nog een ander teruggekomen rond 1615 uit MAD en die zal een callsign in de geest van KLM12.. gehad hebben...
lees ookmijn bovenstaande post even
-
- Scramble Senior
- Posts: 266
- Joined: 12 Feb 2008, 20:56
- Type of spotter: AirNav RadarBox
Ja Erik, heel goed mogelijk. Het blijkt vaak dat de cockpitcrew fouten maakt bij het initialiseren van diverse apparatuur als ACARS en Mode-S.B767-300ER wrote:... wellicht was de 4 ervoor een typo en was ie vertrokken als KLM69J ipv 469J? DIt lijkt mij de meest logische oplossing. rond 17uur vertrokken als KLM69J en terug als KLM70L (opvolgend dus)en dat die 4 er gewoon niet hoorde?
Dat kan een een hoop misverstanden verklaren. Ik voel er veel voor om met je "mee" te gaan en dat in dit geval de "4" ook een tikfout was.
Best Regards, Hans Biere
-
Software: AirNav RadarBox
Antenna: outs WiMo GP-1090
PC: Windows 7 sp 1
-
-
Software: AirNav RadarBox
Antenna: outs WiMo GP-1090
PC: Windows 7 sp 1
-
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
- Key
- Site Admin
- Posts: 11289
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Heren, volgens mij hebben jullie helemaal gelijk!
Scramble 350: KLM69J = KLM1887 to NUE, en KLM14C was vorig jaar ook al MAD-AMS.
Erik
N.B.: Geen B767-300ER, maar " ".
Erik is Key, 'iemand' is B767-300ER.![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Scramble 350: KLM69J = KLM1887 to NUE, en KLM14C was vorig jaar ook al MAD-AMS.
Erik
N.B.: Geen B767-300ER, maar " ".
Erik is Key, 'iemand' is B767-300ER.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Last edited by Key on 19 Jul 2008, 20:42, edited 1 time in total.
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
en die laatste is niet opvolgend op 11 en dat komt volgens mij omdat er gedurende de op-en-neer naar madrid tussen vertrek van SPL en terugkomst op SPL ook nog een andere KL is geland vanuit madrid........ (en die het opvolgende nummertje 12 bij zich droeg)Key wrote:Heren, volgens mij hebben jullie helemaal gelijk!
Scramble 350: KLM69J = KLM1887 to NUE, en KLM14C was vorig jaar ook al MAD-AMS.
Erik
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
-
- Scramble Senior
- Posts: 266
- Joined: 12 Feb 2008, 20:56
- Type of spotter: AirNav RadarBox
-
- Scramble Senior
- Posts: 266
- Joined: 12 Feb 2008, 20:56
- Type of spotter: AirNav RadarBox
Maar even terug naar waar het hier eigenlijk allemaal omgaat.B767-300ER wrote:oke
Ik heb sterk de indruk dat jij en Marco "kenners" zijn op dit gebied. Gaat KLM nu ook "tussen de dienstregelingen door" in de operatie ook haar flight-id's verdubbelen? Dus zowel een IATA als een ICAO-sign?
Een medewerker van Lufthanse was zo vriendelijk om mij de ICAO-callsigns van DLH-vluchten in de huidige dienstregeling (zomer 2008) naar/van AMS op te geven.
Hoewel ik zelf ook "Schiphol-werker" ben slaag ik er maar niet in een vinger achter deze (interessante) materie te krijgen.
Maar zien hoe het verder gaat.
Best Regards, Hans Biere
-
Software: AirNav RadarBox
Antenna: outs WiMo GP-1090
PC: Windows 7 sp 1
-
-
Software: AirNav RadarBox
Antenna: outs WiMo GP-1090
PC: Windows 7 sp 1
-
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
haha oke, ik vermoedde het al..Hans Biere wrote:Ik denk jou, Niels, te bedoelen. Tenzij ik door de wirwar van berichten ook daar het spoor bijster ben....B767-300ER wrote:Bedoel je daar Erik of mij mee?
Zover ik weet blijft het enigszins beperkt. Ze hebben laatst eea uitgebreid en wel met reden dat de vluchtnummers zoals ze waren wel erg veel op elkaar leken
Kl 642, 662, 672 etc etc. Met het invoeren van de alfanummerieke call signs wordt geprobeerd spraakverwarring voorkomen, omdat letters altijd uitgesproken worden in de vorm van een alfabet.
KLM66F word omgeroepen als KLM sixsix foxtrot
KLM 64D wordt omgeroepen als KLM sixfourdelta
(willekeurig gekozen en nie top waarheid berustende nummers !)
Dit lijke een stuk minder op elkaar als
KL sixsixtwo en kl sixfourtwo…
Oftewel minder verwarringen in het radioverkeer met de torens wat erg lastig kan zijn als zowel de KL662 als de 642 on approach zijn voor schiphol;)
misschien dat Erik (werkzaam in de toren) dit helderder uit kan leggen?
greetz,Niels