Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst
Moderator: gatso76
Forum rules
Ik hoor dat die bordjes zijn opgehangen ivm de gewijzigde gebiedsstatus van het luchthaventerrein. Deze is per 1 juli verhoogd. De bordjes verwijzen naar een artikel dat aangeeft dat het onbevoegd betreden van de luchthaven een misdrijf is in plaats van een overtreding. Een behoorlijk verschil als je de juridische molen een beetje kent...
-
- Posts: 9
- Joined: 08 Feb 2007, 09:47
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
EN hoe komt schipholals zelfstandige aan haar geld?Kristiaan-D wrote:Je weet hopelijk toch wel dat de Schiphol Group haar eigen boontjes dopt en dus die bordjes uit eigen zak betaald?ErikFB wrote:Dan is dit lachwekkende verkwisting van het gemeenschapsgeld.
Juist, van de passagiers(lees de gemeenschap)
- ErikFB
- Scramble Addict
- Posts: 1279
- Joined: 23 Nov 2005, 21:38
- Type of spotter: civil airliners
- Subscriber Scramble: ErikFB
- Location: IJsselstein (Ut)
- Contact:
Juistem, maar als de Luchthaven Schiphol die bordjes opgehangen heeft, heeft de KLPD dus geen poot meer om op te staan.
Hoorde overigens net dat de KMAR wat mensen bij de MacD verwijderd c.q. teruggestuurd heeft die over het hek geklommen waren om foto's te maken ( neem aan andere zijde van de busbaan tegen de sloot). Geen aanwezigeheid van de KLPD gemeld.
Hoorde overigens net dat de KMAR wat mensen bij de MacD verwijderd c.q. teruggestuurd heeft die over het hek geklommen waren om foto's te maken ( neem aan andere zijde van de busbaan tegen de sloot). Geen aanwezigeheid van de KLPD gemeld.
- nilsko
- Scramble Addict
- Posts: 1406
- Joined: 06 Sep 2002, 14:53
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: No
- Location: Doorn
Ben net terug van SPL en zag dit ook gebeuren. Eerste reactie die bij me opkwam was: Als we dit soort dingen gaan doen, is een evt. discussie met de gemeente snel klaar. Over hekken klimmen is wat mij betreft not done.. Buiten het feit dat ik het fotografisch nut er niet van inzie om juist lager te gaan staan ipv. hoger op de parkeerplaats van de MacD. Er reed overigens wel KMar voorbij, maar die leek of duty in burger voorbij te rijden en deed daarna niets.ErikFB wrote: Hoorde overigens net dat de KMAR wat mensen bij de MacD verwijderd c.q. teruggestuurd heeft die over het hek geklommen waren om foto's te maken ( neem aan andere zijde van de busbaan tegen de sloot). Geen aanwezigeheid van de KLPD gemeld.
Bij de spottersplek op de Polderbaan wel de Touraegs gezien en hierbij werden alleen mensen die voor de crashgate geparkeerd stonden verwijderd.. Dat gebeurde ook bij de crashgate in de landing van de 18R (door politie) En terecht overigens. Zeer correct en vriendelijke benadering van de KLPD'er in kwestie overigens.
- Vinz
- Scramble Junior
- Posts: 205
- Joined: 03 Aug 2005, 22:39
- Subscriber Scramble: ja
- Location: Papa Sierra
- Contact:
Ik heb vanmiddag op de spottersplaats bij de polderbaan een bijzonder prettig gesprek gehad met een van de agenten van politie. Jawel een van de mannen in zo een Touareg, mooi ding overigens.
Ik was weg van die mooie velgen...
Wat die Touareg betreft die heeft behalve het feit dat het een zgn "herkenbaar dienstvoertuig" is verder geen tekst erop staan.
Tijdens het gesprek kwam naar voren dat het geen KLPD of wat dan ook is, gewoon de politie (Hoofddorp ozo neem ik even aan) die met een speciaal team ( de genoemde 14 man) sinds 1 juli de teugels wat strakker aantrekt, niet alleen naar ons als spotters maar ook naar de vele dagjesmensen die sinds d esluiting van de plaats bij Rozenburg ook maar zoekend in de rondte rijden naar een plek waar men kan kijken.
En wat is dan een van de hoofdzaken waar het om draait, dat is gewoon onze auto die we natuurlijk ( ik ook hoor) het liefst zo dicht mogelijk bij, overal parkeren. Dus ook waar stop- en/of parkeerverboden van kracht zijn als langs de taxibaan.
Ik heb het wel 2 keer duidelijk gevraagd aan de agent waar ik mee sprak en kreeg 2 keer duidelijk als antwoord dat het parkeren in de berm (zoals bij de taxibaan) van de auto's niet langer getolereerd wordt. Da's mooi, weten we in elk geval waar iedereen aan toe is want zo af en toe werd je wel eens meer weggestuurd hoor langs die taxibaan.
Dus bij navraag, "als ik mijn auto netjes ergens legaal parkeer dan kan ik gewoon foto's nemen bij de taxibaan?" Jawel was zijn antwoord want volgens hem is het zeker niet de bedoeling om een einde aan onze hobby te maken.
Ook die mannen lezen mee in ons forum is mij nu duidelijk na vanmiddag en van "spottertje pesten" is zeker geen sprake.
Sterker, zolang wij ons gewoon gedragen en ons aan de regels houden mag je overal gewoon foto's van vliegtuigen maken want dat is nergens verboden. Ook al sta of loop je op een fietspad, zeker als daar geen voetpad naast ligt.
Dus beste mede hobbyisten, laten we vooral met die mannen gewoon in gesprek blijven. Heb respect voor elkaar dan bereik je altijd meer.
Heb je vragen zoals ik die had, stap gewoon op ze af en vraag wat je te vragen hebt. Ga het gesprek aan en ze zullen antwoorden want het zijn ook net als jij en ik mensen.
En nee, ik werk zelf niet bij de politie maar ik breng wel begrip op voor het feit dat ook zij hun werk moeten doen.
Mocht ik hier zaken onbedoeld verkeerd hebben weergegeven dan hoop ik dat de meelezende politie dat alsnog wil rechttrekken zodat we enerzijds in gesprek blijven en anderzijds ook de feedback krijgen die we nu een beetje gemist hadden.
Ik was weg van die mooie velgen...
Wat die Touareg betreft die heeft behalve het feit dat het een zgn "herkenbaar dienstvoertuig" is verder geen tekst erop staan.
Tijdens het gesprek kwam naar voren dat het geen KLPD of wat dan ook is, gewoon de politie (Hoofddorp ozo neem ik even aan) die met een speciaal team ( de genoemde 14 man) sinds 1 juli de teugels wat strakker aantrekt, niet alleen naar ons als spotters maar ook naar de vele dagjesmensen die sinds d esluiting van de plaats bij Rozenburg ook maar zoekend in de rondte rijden naar een plek waar men kan kijken.
En wat is dan een van de hoofdzaken waar het om draait, dat is gewoon onze auto die we natuurlijk ( ik ook hoor) het liefst zo dicht mogelijk bij, overal parkeren. Dus ook waar stop- en/of parkeerverboden van kracht zijn als langs de taxibaan.
Ik heb het wel 2 keer duidelijk gevraagd aan de agent waar ik mee sprak en kreeg 2 keer duidelijk als antwoord dat het parkeren in de berm (zoals bij de taxibaan) van de auto's niet langer getolereerd wordt. Da's mooi, weten we in elk geval waar iedereen aan toe is want zo af en toe werd je wel eens meer weggestuurd hoor langs die taxibaan.
Dus bij navraag, "als ik mijn auto netjes ergens legaal parkeer dan kan ik gewoon foto's nemen bij de taxibaan?" Jawel was zijn antwoord want volgens hem is het zeker niet de bedoeling om een einde aan onze hobby te maken.
Ook die mannen lezen mee in ons forum is mij nu duidelijk na vanmiddag en van "spottertje pesten" is zeker geen sprake.
Sterker, zolang wij ons gewoon gedragen en ons aan de regels houden mag je overal gewoon foto's van vliegtuigen maken want dat is nergens verboden. Ook al sta of loop je op een fietspad, zeker als daar geen voetpad naast ligt.
Dus beste mede hobbyisten, laten we vooral met die mannen gewoon in gesprek blijven. Heb respect voor elkaar dan bereik je altijd meer.
Heb je vragen zoals ik die had, stap gewoon op ze af en vraag wat je te vragen hebt. Ga het gesprek aan en ze zullen antwoorden want het zijn ook net als jij en ik mensen.
En nee, ik werk zelf niet bij de politie maar ik breng wel begrip op voor het feit dat ook zij hun werk moeten doen.
Mocht ik hier zaken onbedoeld verkeerd hebben weergegeven dan hoop ik dat de meelezende politie dat alsnog wil rechttrekken zodat we enerzijds in gesprek blijven en anderzijds ook de feedback krijgen die we nu een beetje gemist hadden.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Grote dank voor deze duidelijke en nuttige informatie.
Een paar recente ervaringen van anderen stroken niet helemaal met wat de agent je vertelde, ik ga er vanuit dat dat 'incidentjes' waren. Niemand kan erop tegen zijn dat parkeerverboden e.d. gehandhaafd worden. Vooralsnog denk ik dat, zeker na een gewennigsperiode van beide kanten, we prima met elkaar op moeten kunnen schieten.
Discussies als 'wie betaalt de bordjes' vind ik persoonlijk helemaal niet relevant, temeer daar ik nog niemand heb horen roepen 'wie betaalt de officiële spottersplaats'... De bedoelingen van luchthaven en gemeente, die zijn voor ons belangrijk. Als nu ook nog de hekken en struiken niet te hoog worden her en der, kunnen we nog een tijd genieten.
Erik
Een paar recente ervaringen van anderen stroken niet helemaal met wat de agent je vertelde, ik ga er vanuit dat dat 'incidentjes' waren. Niemand kan erop tegen zijn dat parkeerverboden e.d. gehandhaafd worden. Vooralsnog denk ik dat, zeker na een gewennigsperiode van beide kanten, we prima met elkaar op moeten kunnen schieten.
Discussies als 'wie betaalt de bordjes' vind ik persoonlijk helemaal niet relevant, temeer daar ik nog niemand heb horen roepen 'wie betaalt de officiële spottersplaats'... De bedoelingen van luchthaven en gemeente, die zijn voor ons belangrijk. Als nu ook nog de hekken en struiken niet te hoog worden her en der, kunnen we nog een tijd genieten.
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- Vinz
- Scramble Junior
- Posts: 205
- Joined: 03 Aug 2005, 22:39
- Subscriber Scramble: ja
- Location: Papa Sierra
- Contact:
Het is mischien ook de toon die de muziek maakt...Key wrote:Een paar recente ervaringen van anderen stroken niet helemaal met wat de agent je vertelde, ik ga er vanuit dat dat 'incidentjes' waren. De bedoelingen van luchthaven en gemeente, die zijn voor ons belangrijk. Als nu ook nog de hekken en struiken niet te hoog worden her en der, kunnen we nog een tijd genieten.
Erik
Ik heb in elk geval weergegeven wat mij verteld is en ik ga uit van de oprechtheid van die antwoorden.
Dat deze "dedicated" bewaking er gekomen is heeft zijn grondslag in Den Haag waar dit nodig gevonden is. AAS heeft hier niets mee van doen, behalve die bordjes dan... maar indeed dat is niet relevant dus laten we ons vooral daar niet druk over maken.
Nu alleen nog iemand die het onderwerp "de hoogte van de struiken voor de Spotterplaats" eens wil aansnijden bij de AAS en eens bespreekbaar wil maken of ze voor de spottersplek niet een meter lager kunnen...
Last edited by Vinz on 06 Jul 2008, 19:49, edited 1 time in total.
Dear Erik,Key wrote:We hope your visit will still be worthwhile!
thank you very much for your kind answers and your help.
Dear Vinz,Vinz wrote:Ik heb het wel 2 keer duidelijk gevraagd aan de agent waar ik mee sprak en kreeg 2 keer duidelijk als antwoord dat het parkeren in de berm (zoals bij de taxibaan) van de auto's niet langer getolereerd wordt. Da's mooi, weten we in elk geval waar iedereen aan toe is want zo af en toe werd je wel eens meer weggestuurd hoor langs die taxibaan.
Dus bij navraag, "als ik mijn auto netjes ergens legaal parkeer dan kan ik gewoon foto's nemen bij de taxibaan?" Jawel was zijn antwoord want volgens hem is het zeker niet de bedoeling om een einde aan onze hobby te maken.
does it mean that photographing is allowed alongside the polderbaan and only parking prohibited?
If yes - are there some possibilities to park the car legally and how long will it take to reach the spotter position from the legal car park?
Sorry I still speak no dutch - but it is getting better.....
Thank you very much for your help.
Best regards
Alexander
- Vinz
- Scramble Junior
- Posts: 205
- Joined: 03 Aug 2005, 22:39
- Subscriber Scramble: ja
- Location: Papa Sierra
- Contact:
Lijkt mij duidelijk genoeg wat hier staat...ik hoef toch niemand vertellen waar je wel of niet mag parkeren... ? en wat betreft het fotograferen: dit is wat mij vanmiddag is verteld zoals boven beschreven.Vinz wrote: Dus bij navraag, "als ik mijn auto netjes ergens legaal parkeer dan kan ik gewoon foto's nemen bij de taxibaan?" Jawel was zijn antwoord want volgens hem is het zeker niet de bedoeling om een einde aan onze hobby te maken.
Sterker, zolang wij ons gewoon gedragen en ons aan de regels houden mag je overal gewoon foto's van vliegtuigen maken want dat is nergens verboden. Ook al sta of loop je op een fietspad, zeker als daar geen voetpad naast ligt.
De weg langs de taxibaan is nu eenmaal openbare weg dus mag je er gewoon komen. Je mag alleen niet achter het hek komen en daar wordt je middels een bordje om de paar honderd meter op gewezen...een of ander artikel 2 uit de luchtvaartwet ofzo meen ik me te herinneren...
- Key
- Site Admin
- Posts: 11251
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
The summary of the above is: parking and other traffic rules will be enforced more thoroughly than before. Where parking is allowed and where not is clear on the spot.Alex W. wrote:does it mean that photographing is allowed alongside the polderbaan and only parking prohibited?
If yes - are there some possibilities to park the car legally and how long will it take to reach the spotter position from the legal car park?
There is no ban on photography whatsoever. About all the other info is here I would say. Knowing the runways are appr. 3500m long, it is easy to estimate how long a walk will take at your pace!
Wünsche viel Spaß,
Erik
Climb to 20ft, we're leaving a dust trail
- jfaltena
- Scramble Master
- Posts: 3005
- Joined: 09 Dec 2003, 17:08
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: jfaltena
- Location: Home or @ any Airfield
Ik heb vanmiddag bij de bouwketen naast de 27 een net zo prettig gesprek gehad met een van zijn collega's; hij probeerde me eerst naar de Polderbaan te verwijzen, maar dat heb ik beleefd afgewimpeld - en naar later bleek terechtVinz wrote:Ik heb vanmiddag op de spottersplaats bij de polderbaan een bijzonder prettig gesprek gehad met een van de agenten van politie. Jawel een van de mannen in zo een Touareg, mooi ding overigens. Ik was weg van die mooie velgen...
Kan het verhaal van Vinz bevestigen; nieuw team, nieuwe opties en wat ik er van begrepen heb is men inderdaad van plan om medespotters te vragen hun ogen te gebruiken voor vreemde dingen... ook het verhaal over de handhaving kwam ter sprake, en inderdaad, zolang men zich netjes gedraagt is er niets aan de hand
Grtz, John
Flown from / to; AMS ATH BCN CDG EFL EWR FRA GMP INV LAX LGW LHR LPL MAN RTM SFO VIE YVR YYZ ZRH
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
- frank kramer
- Scramble Master
- Posts: 4658
- Joined: 28 Jun 2003, 21:58
- Subscriber Scramble: frank kramer
- Location: het kan in Almere
Vanmiddag een paar keer langs de Victor-twy gereden (nee, ik heb GEEN Touareg.. al zou ik dat wel willen ); rond 1530 stond er een flinke sleep auto's geparkeerd (een stuk of 25, deels van collega-SPL-spotters, deels dagjesvolk) -kennelijk zonder veel problemen. Er waren zelfs twee Belgen met trappen die ruim boven het hek uitkwamen ; Toen ik rond 1700 weer langsreed stonden die Belgen er nog, maar was de politie inmiddels bezig alle auto's weg te sturen.
Langzaamaan lijkt het er een beetje op dat de situatie wat stabieler wordt; dank ook aan Vinz en John voor de goede gesprekken . Dat komt de verstandhouding met de politie (en daarmee de coulance van de heren in blauw) vast erg ten goede en daar hebben we dan allemaal weer lol van.
Langzaamaan lijkt het er een beetje op dat de situatie wat stabieler wordt; dank ook aan Vinz en John voor de goede gesprekken . Dat komt de verstandhouding met de politie (en daarmee de coulance van de heren in blauw) vast erg ten goede en daar hebben we dan allemaal weer lol van.
Frank Kramer
Always going forward... still can't find reverse!
Always going forward... still can't find reverse!